Тема. Сума кутів опуклого многокутника
Мета: закріпити знання змісту понять, вивчених на попередньому уроці. Працювати над засвоєнням учнями змісту та доведення теореми про суму кутів опуклою многокутника.
Сформувати вміння:
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Наочність та обладнання: конспект «Ламана. Многокутник».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант
Ламаною називається фігура, яка складається з ...
Многокутником називається...
III. Формулювання мети і завдань уроку
Учням пропонується до уваги логічна вправа (рис. 1). Яке число пропущене?
Легко помітивши закономірності записів у першому та другому рядках (рис. 1), учні усвідомлюють, що для виконання завдання слід найти суму кутів опуклого многокутника. Під час обговорення можливих варіантів відповідей слід спрямувати думки учнів у такому напрямку: сума кутів многокутника не є сталим числом, у разі збільшення кількості сторін (кут)в) сума збільшується. Отже, слід з'ясувати, чи існує залежність суми кутів многокутника Sп від кількості сторін п, і якщо існує, то як цю залежність задати аналітично. Пошук відповіді на це запитання є метою уроку.
IV. Актуалізація опорних знань
З метою успішного засвоєння учнями змісту теореми про суму кутів опуклого многокутника та ідеї її доведення слід активізувати знання і вміння щодо застосування теореми про суму кутів трикутника; значення повного центрального кута, означення многокутника, означення зовнішнього кута многокутника, означення правильного многокутника.
Виконання усних вправ
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
3*. Внутрішній та зовнішній кут правильного многокутника.
Теорема про суму внутрішніх кутів опуклого многокутника традиційно вивчається в темі «Многокутники» як основна властивість кутів многокутника. Але доведення цієї теореми, запропоноване авторами нового підручника, суттєво відрізняється від традиційного способом утворення трикутників, через обчислення суми кутів яких визначається сума внутрішніх кутів многокутника (див. рис. 740 підручника).Тому для кращого розуміння учнями доведення теореми слід обговорити з учнями такі питання.
Після такого ретельного обговорення доведення теореми про суму кутів опуклого многокутника не має викликати в учнів труднощів (єдиний спірний момент — обґрунтування того, що сума кутів трикутників при вершині О дорівнює 360º, вирішується посиланням на властивість вимірювання повного центрального кута).
Оскільки з теореми про суму кутів опуклою многокутника безпосередньо випливає низка цікавих фактів, то після доведення теореми та первинного її закріплення (на усних вправах) учні вивчають питання про суму зовнішніх кутів опуклого многокутника, взятих по одному при кожній вершині; про внутрішній кут правильного многокутника; про зовнішній кут правильного многокутника. Здобуті співвідношення мають бути зафіксовані в зошитах (див. конспект 16) в алгебраїчній формі (у вигляді формул). Перед початком розв'язування геометричних задач слід нагадати учням про технологію роботи із формулами та поновити відповідні вміння.
VI. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ
а) Sn, якщо п = 4, п = 5, п = 6;
б) п, якщо Sn = 180°, Sn = 1800°, Sn = 900°.
За формулою знайдіть значення:
а) α, якщо п = 4, п = 5, п = 6;
б) п, якщо α = 108°.
а) 6-кутника; б) 10-кутника; в) 102-кутника.
а) 5-кутника; б) 10-кутника; в) 18-кутника.
Зауваження. Перед виконанням завдання 5 доцільно обговорити питання: на скільки градусів, збільшиться сума кутів опуклого многокутника, якщо кількість його кутів (сторін) збільшити на: 1; 2; т?
Виконання письмових вправ
а) шестикутника; б) дванадцятикутника.
а) 540°; б) 900°; в) 1260°.
а) 1620°; б) 1350°; в) 1980°.
У випадку ствердної відповіді вкажіть кількість його сторін.
а) 60°; б) 108°; в) 120°.
а) 36°; б) 24°; в) аº?
8*. П'ять кутів многокутника дорівнюють по 138°, а всі інші — по 150°. Скільки діагоналей можна провести в цьому многокутнику?
9*. В опуклому многокутнику є 5 кутів з градусною мірою 140° кожний, усі інші кути — гострі. Знайдіть кількість сторін цього многокутника.
VII. Підсумки уроку
Знайдіть помилки в зображенні опуклих многокутників (рис. 5). Відповідь обґрунтуйте.
VIII. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал, що розглядався на уроці.
Розв'язати задачі.
Розв'язати задачу на повторення.
Обчисліть площу заштрихованої фігури (рис. 6). Скількома способами це можна зробити?