Предмет: історія України
Клас: 9
Урок №
Тема: Суспільно-політичне становище у 1907–1914 рр.
Мета уроку: створити умови для розвитку історичної компетентності учнів; розвитку інтересу до вивчення історії України, логічного мислення, історичної грамотної мови, самоконтролю; виховання ключових історичних компетентності.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: визначати основні тенденції та суперечності процесу соціально-економічного розвитку українських земель початку XX ст.; аграрної реформи Столипіна в Україні; модернізації суспільно-політичного життя у Наддніпрянській Україні; пояснювати причини та наслідки посилення національного гніту в 1907-1914 рр.
Обладнання уроку: підручник. Тип уроку: розвиток історичних компетентностей
Перебіг уроку
1. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2. Актуалізація опорних знань: Бесіда з класом:
1. Охарактеризуйте вимоги українців під час революції 1905 1907 рр.
2. Хто формулював ці вимоги і наскільки вони були реальними?
3. Коли в Наддніпрянській Україні почали діяти «Просвіти»? Що вони робили?
3. Вивчення нового матеріалу:
3. 1 Селянська реформа на початку ХХ ст. у Наддніпрянщині.
Робота з історичним джерелом: Опрацювати документ і відповісти на запитання.
З указу Петра Столипіна (1906 рік): «...Селяни дістають право вільного виходу з общини, із закріпленням у власність окремих домохазяїн ділянок, які переходять до приватного володіння, з громадського наділу...
1. Кожний домохазяїн, що володіє надільною землею за общинним правом, може в будь-який час вимагати закріплення за собою в приватну власність частини, яка належить йому, з визначеної землі... <...>
4. Домохазяї, за якими закріплені в приватну власність ділянки общинної землі, зберігають за собою право користуватися в незмінній частині тими сіножатями, лісними та іншими угіддями, які надаються на спеціальних підставах...
Вимоги про закріплення в приватну власність частини з общинної землі ставляться через сільського старосту громаді, яка за ухвалою, прийнятою більшістю голосів, зобов’язана у місячний термін з дня подання заяви вказати ділянки, що переходять у приватне володіння домохазяїна...»
Запитання: 1. Які особливості Столипінської аграрної реформи відображено в документі?
3.2. Шовінізм.
Шовінізм (походить від прізвища солдата Шовена, який захищав політику Наполеона) — це пропаганда національної виключності якоїсь нації, панування однієї нації над іншими.
Робота з історичним джерелом. Опрацювати документ і відповісти на запитання:
Цензор Сергій Щоголєв про українську мову
«1. Украинский язык малопригоден для создания родной малороссам областной культуры.
2. Наличность в малорусской или украинской популярной литературе своеобразной орфографии является фактором, вредящим народной грамотности и тормозящим культуру Юга России.
3.Южнорусская народная школа не нуждается в малорусских учебниках и преподавании: учебники же и книги на языке украинском не только бесполезны, но и вредны.
4. Национализация малорусских народных училищ, как указано М. Драгомановым, наобходима для федеративного распада России, для уничтожения единства и сплоченности русского народа как великодержавной единицы в Европе.
5. В Западной Руси украинский книжный язык — плоть от плоти языка польского — обеспечивает украинскому движению поддержку и сочувствие колонизаторов».
Запитання:
1. Прокоментуйте кожний із пунктів цього документа.
2. Яку мету, на вашу думку, переслідував автор, видаючи цю працю?
4. Рефлексія:
1. Визначте особливості аграгної реформи у Наддніпрянщині на початку ХХ ст.?
2. Охарактеризуйте справу Бейліса?
5. Підсумок уроку.
6. Домашнє завдання: опрацювати §