Суспільно-політичне життя у 60-80-х рр. 19 ст. західноукраїнських земель

Про матеріал
Мета: охарактеризувати особливості суспільно-політичного життя західноукраїнських земель у 60-80 рр. ХІХ ст., проаналізувати діяльність суспільно-політичних течій, що сформувались на цих землях, її значенням для України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними джерелами, вміння висловлювати власні судження; виховувати патріотичні почуття.
Перегляд файлу

Урок  Тема: Суспільно-політичне життя у 60-80-х рр. 19 ст. західноукраїнських земель

 

Мета: охарактеризувати особливості суспільно-політичного життя західноукраїнських земель у 60-80 рр. ХІХ ст., проаналізувати діяльність суспільно-політичних течій, що сформувались на цих землях, її значенням для України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними джерелами, вміння висловлювати власні судження; виховувати патріотичні почуття.

Обладнання: підручник «Історія України : підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / В. С. Власов. – Київ : Літера ЛТД, 2017. – 304 с.».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

На попередніх уроках ми з вами вже познайомилися з суспільно-політичним життям Наддніпрянщини у другій половині 19 ст.

Бесіда за запитаннями

  • Якими були наслідки реформ 60-70-х рр. 19 ст. у Наддніпрянщині?
  • Які суспільно-політичні течії сформувалися на українських землях у складі Російської імперії у другій половині 19 ст. та у чому полягала їх діяльність? (громадівський рух (хлопомани, Південно-Західний відділ Російського географічного товариства, «Братство тарасівців»); польський визвольний рух за відновлення Речі Посполитої;  рух за національне відродження кримських татар)
  • Якою була реакція царського уряду на появу суспільно-політичних течій? (Валуєвський циркуляр, Емський указ)
  • Самостійна робота

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Отже, сьогодні ми з вами дізнаємось про особливості суспільно-політичного життя західноукраїнських земель у 60-80 рр. ХІХ ст. та проаналізуємо діяльність суспільно-політичних течій, що сформувались на цих землях, її значенням для України.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Москвофіли
  2. Народовці
  3. Товариство «Просвіта» та Літературне товариство ім. Т. Шевченка

 

У другій половині ХІХ століття на українських землях, що перебували у складі Австро-Угорської імперії сформувалося дві течії: москвофіли та народовці (українофіли).

 

Подальше вивчення нового матеріалу відбувається під час роботи в групах.

І група –Москвофіли

  • Назвіть представників москвофілів.
  • Інтереси яких верств населення представляла течія?
  • Які цілі переслідувала ця течія?
  • Якими заходами москвофіли намагалися досягнути мети?
  • Які організації були створені москвофілами?
  • Які періодичні видання випускали москвофіли?

 

ІІ група – Народовці (українофіли)

  • Назвіть представників народовців.
  • Інтереси яких верств населення представляла течія?
  • Які цілі переслідувала ця течія?
  • Якими заходами народовці намагалися досягнути мети?
  • Які організації були засновані народовцями?
  • Які періодичні видання випускали москвофіли?

 

Результати роботи груп заносимо в узагальнюючу таблицю.

критерії

Москвофіли

Народовці

представники

Д. Зубрицький, А. Добрянський, Б. Дідицький, Я. Головацький

В. Шашкевич, К. Климкович, Ф. Заревич, Є. Згарський, В. Барвінський, Ю. Романчук,

 

суспільні верстви

частина греко-католицького духівництва й інтелігенції Галичини, Буковини та Закарпаття

молодої української інтелігенції (студентів, учителів), національної буржуазії, уніатського та православного духовенства.

 

мета

культурна єдність з Росією, щоправда, за водночас підкресленої лояльності до Габсбурзької монархії

розвивати традиції українського національного життя, культурницько-освітньою діяльністю обстоюючи самобутність українського народу

Діяльність:

  • видавали газети і журнали; у галицьких селах москвофіли відкрили 181 народну читальню.
  • 1882 р. – судовий процес над «москвофілами», яких звинуватили у зраді, звів нанівець діяльність цієї організації.
  • виникнення першого професійного театра
  • утримували клуби, театральні колективи, читальні та бібліотеки, влаштовували концерти, літературно-музичні вечори

 

Товариства

«Галицько-руська матиця», Товариство ім.Качковського, «Руське касино», «Руська рада»

Літературне товариство ім.Т.Шевченка; «Просвіта», «Руська бесіда», «Народна рада»

Періодичні видання

«Слово», «Галичанин», «Руське слово», «Бесіда», «Живе слово»

«Діло», «Батьківщина», «Свобода», «Літературно-науковий вісник»

особливості

Фінансова підтримка з боку Росії

За рахунок пожертв

Робота з таблицею

  • Що спільного було в їхній діяльності?
  • Чим пояснюється змагальність двох основних течій у суспільно-політичному житті?
  • Чому політична організація народовців виникла пізніше за москвофільську?

 

ІІІ ргупа - «Просвіта» та Літературного товариства ім. Т. Шевченка

Свою роботу учні презентують у вигляді таблиці

 

«Просвіта»

Літературне товариство ім. Т. Шевченка

Створення

1868 р. у Львові

1873 р. у Львові

Голова

педагог і композитор Анатоль Вахнянин

Михайло Грушевський

Мета

  • поширення письменності, освіти

розвиток української словесності

Діяльність

  • видавала твори видатних українських письменників, шкільні підручники, літературно-наукові альманахи, популярні брошури, створювала читальні, поширюючи свої заходи й на селян
  • заснування власної наукової бібліотеки з читальнею (1869) та видання «Читанки для сільських людей» під назвою «Зоря»
  • культурно-просвітницька робота, науково-дослідницька діяльність
  • створено «Видавничу спілку» для видання української художньої літератури й науково-популярних книжок
  • сформовано першу і протягом тривалого часу єдину наукову українознавчу бібліотеку
  • сформовано у Львові першу школу українських істориків

 

 

 

V. Узагальнення

Які твердження стосуються суспільно-політичної течії народовців у західноукраїнських землях?

  • Створили товариство «Просвіта», яке видавало популярні українські книжки, відкривало читальні тощо.
  • Пропагували ідеї російських слов’янофілів і намагалися запровадити штучне «язичіє».
  • Заснували 1870 р. громадсько-політичну органі зацію «Руська рада».
  • Створили перше в Галичині культурно-розважальне товариство «Руська бесіда».
  • Їхніми лідерами були О. Барвінський, В. Барвінський, Ю. Романчук, К. Левицький, С. Смаль-Стоцький.
  • Об’єднували частину греко-католицького духівництва й консервативної інтелігенції.
  • Орієнтувалися на реакційні кола царської Росії й мали від них матеріальну підтримку.
  • Через періодичні видання «Вечерниці», «Правда», «Діло», «Батьківщина» пропагували національні й культурно-освітні ідеї.

 

Які твердження характеризують внесок Наукового товариства ім. Т. Шевченка у розвиток української науки та освіти?

  • Було фактично першою українською Академією наук, водночас виконувало функції і університету, і дослідних інститутів.
  • Його діяльність заклала основи розвитку української літературної мови в західноукраїнських землях.
  • Сприяло пожвавленню громадсько-культурного життя західноукраїнських земель – заснувало культурно-освітню організацію Галицько-руська матиця.
  • Через обмін науковою інформацією й участь у міжнародних конгресах представляло українську науку на міжнародному рівні.
  • Видавало праці українських учених, письменників, громадських діячів як Східної, так і Західної України.
  • Згуртувало навколо себе інтелектуальні сили українського народу, сприяло розвиткові української культури.

 

VІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 22.
  • Підготувати повідомлення про культурне життя поляків на території України в 19 ст.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сирота Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
11339
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку