Урок Тема: Суспільно-політичне життя у 60-80-х рр. 19 ст. західноукраїнських земель
Мета: охарактеризувати особливості суспільно-політичного життя західноукраїнських земель у 60-80 рр. ХІХ ст., проаналізувати діяльність суспільно-політичних течій, що сформувались на цих землях, її значенням для України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними джерелами, вміння висловлювати власні судження; виховувати патріотичні почуття.
Обладнання: підручник «Історія України : підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / В. С. Власов. – Київ : Літера ЛТД, 2017. – 304 с.».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
На попередніх уроках ми з вами вже познайомилися з суспільно-політичним життям Наддніпрянщини у другій половині 19 ст.
Бесіда за запитаннями
- Якими були наслідки реформ 60-70-х рр. 19 ст. у Наддніпрянщині?
- Які суспільно-політичні течії сформувалися на українських землях у складі Російської імперії у другій половині 19 ст. та у чому полягала їх діяльність? (громадівський рух (хлопомани, Південно-Західний відділ Російського географічного товариства, «Братство тарасівців»); польський визвольний рух за відновлення Речі Посполитої; рух за національне відродження кримських татар)
- Якою була реакція царського уряду на появу суспільно-політичних течій? (Валуєвський циркуляр, Емський указ)
- Самостійна робота
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Отже, сьогодні ми з вами дізнаємось про особливості суспільно-політичного життя західноукраїнських земель у 60-80 рр. ХІХ ст. та проаналізуємо діяльність суспільно-політичних течій, що сформувались на цих землях, її значенням для України.
IV. Вивчення нового матеріалу
План
- Москвофіли
- Народовці
- Товариство «Просвіта» та Літературне товариство ім. Т. Шевченка
У другій половині ХІХ століття на українських землях, що перебували у складі Австро-Угорської імперії сформувалося дві течії: москвофіли та народовці (українофіли).
Подальше вивчення нового матеріалу відбувається під час роботи в групах.
І група –Москвофіли
- Назвіть представників москвофілів.
- Інтереси яких верств населення представляла течія?
- Які цілі переслідувала ця течія?
- Якими заходами москвофіли намагалися досягнути мети?
- Які організації були створені москвофілами?
- Які періодичні видання випускали москвофіли?
ІІ група – Народовці (українофіли)
- Назвіть представників народовців.
- Інтереси яких верств населення представляла течія?
- Які цілі переслідувала ця течія?
- Якими заходами народовці намагалися досягнути мети?
- Які організації були засновані народовцями?
- Які періодичні видання випускали москвофіли?
Результати роботи груп заносимо в узагальнюючу таблицю.
критерії
|
Москвофіли
|
Народовці
|
представники
|
Д. Зубрицький, А. Добрянський, Б. Дідицький, Я. Головацький
|
В. Шашкевич, К. Климкович, Ф. Заревич, Є. Згарський, В. Барвінський, Ю. Романчук,
|
суспільні верстви
|
частина греко-католицького духівництва й інтелігенції Галичини, Буковини та Закарпаття
|
молодої української інтелігенції (студентів, учителів), національної буржуазії, уніатського та православного духовенства.
|
мета
|
культурна єдність з Росією, щоправда, за водночас підкресленої лояльності до Габсбурзької монархії
|
розвивати традиції українського національного життя, культурницько-освітньою діяльністю обстоюючи самобутність українського народу
|
Діяльність:
|
- видавали газети і журнали; у галицьких селах москвофіли відкрили 181 народну читальню.
- 1882 р. – судовий процес над «москвофілами», яких звинуватили у зраді, звів нанівець діяльність цієї організації.
|
- виникнення першого професійного театра
- утримували клуби, театральні колективи, читальні та бібліотеки, влаштовували концерти, літературно-музичні вечори
|
Товариства
|
«Галицько-руська матиця», Товариство ім.Качковського, «Руське касино», «Руська рада»
|
Літературне товариство ім.Т.Шевченка; «Просвіта», «Руська бесіда», «Народна рада»
|
Періодичні видання
|
«Слово», «Галичанин», «Руське слово», «Бесіда», «Живе слово»
|
«Діло», «Батьківщина», «Свобода», «Літературно-науковий вісник»
|
особливості
|
Фінансова підтримка з боку Росії
|
За рахунок пожертв
|
Робота з таблицею
- Що спільного було в їхній діяльності?
- Чим пояснюється змагальність двох основних течій у суспільно-політичному житті?
- Чому політична організація народовців виникла пізніше за москвофільську?
ІІІ ргупа - «Просвіта» та Літературного товариства ім. Т. Шевченка
Свою роботу учні презентують у вигляді таблиці
|
«Просвіта»
|
Літературне товариство ім. Т. Шевченка
|
Створення
|
1868 р. у Львові
|
1873 р. у Львові
|
Голова
|
педагог і композитор Анатоль Вахнянин
|
Михайло Грушевський
|
Мета
|
- поширення письменності, освіти
|
розвиток української словесності
|
Діяльність
|
- видавала твори видатних українських письменників, шкільні підручники, літературно-наукові альманахи, популярні брошури, створювала читальні, поширюючи свої заходи й на селян
- заснування власної наукової бібліотеки з читальнею (1869) та видання «Читанки для сільських людей» під назвою «Зоря»
|
- культурно-просвітницька робота, науково-дослідницька діяльність
- створено «Видавничу спілку» для видання української художньої літератури й науково-популярних книжок
- сформовано першу і протягом тривалого часу єдину наукову українознавчу бібліотеку
- сформовано у Львові першу школу українських істориків
|
V. Узагальнення
Які твердження стосуються суспільно-політичної течії народовців у західноукраїнських землях?
- Створили товариство «Просвіта», яке видавало популярні українські книжки, відкривало читальні тощо.
- Пропагували ідеї російських слов’янофілів і намагалися запровадити штучне «язичіє».
- Заснували 1870 р. громадсько-політичну органі зацію «Руська рада».
- Створили перше в Галичині культурно-розважальне товариство «Руська бесіда».
- Їхніми лідерами були О. Барвінський, В. Барвінський, Ю. Романчук, К. Левицький, С. Смаль-Стоцький.
- Об’єднували частину греко-католицького духівництва й консервативної інтелігенції.
- Орієнтувалися на реакційні кола царської Росії й мали від них матеріальну підтримку.
- Через періодичні видання «Вечерниці», «Правда», «Діло», «Батьківщина» пропагували національні й культурно-освітні ідеї.
Які твердження характеризують внесок Наукового товариства ім. Т. Шевченка у розвиток української науки та освіти?
- Було фактично першою українською Академією наук, водночас виконувало функції і університету, і дослідних інститутів.
- Його діяльність заклала основи розвитку української літературної мови в західноукраїнських землях.
- Сприяло пожвавленню громадсько-культурного життя західноукраїнських земель – заснувало культурно-освітню організацію Галицько-руська матиця.
- Через обмін науковою інформацією й участь у міжнародних конгресах представляло українську науку на міжнародному рівні.
- Видавало праці українських учених, письменників, громадських діячів як Східної, так і Західної України.
- Згуртувало навколо себе інтелектуальні сили українського народу, сприяло розвиткові української культури.
VІ. Домашнє завдання
- Опрацювати § 22.
- Підготувати повідомлення про культурне життя поляків на території України в 19 ст.