Тема. Суспільно-політичний розвиток західноукраїнських
земель у 60-х - першій половині 70-х рр. XIX ст.
9 клас
Мета: показати причини і особливості пожвавлення суспільно- політичного руху після революції 1848 - 1949 рр., аргументувати своє ставлення до течій суспільно- політичного руху, визначити роль інтелігенції в цьому русі; розвивати вміння аналізувати і узагальнювати історичний матеріал на основі опрацювання кількох джерел, обґрунтувати і аргументувати свою думку; виховувати в учнів шанобливе ставлення до діячів українського національно-визвольного руху, виховувати в дев’ятикласників риси громадянина - активного, здатного до соціальної творчості.
Основні терміни і поняття: національна ідея, суспільно = політичний рух, москвофіли, народовці.
Обладнання: підручник, карта
Література:
Довідник з історії України (А-Я). За загальною редакцією 1.3. Підкови, Р.М. Шуста. -К.: Генеза, 2001.
Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К., 2003
Тип уроку: комбінований.
Епіграф уроку: Встане славна мати Україна
Щаслива і вільна
Від Кубані аж до Сяну-річки
Одна нероздільна.
І. Франко 1883
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 1. Заповнити таблицю «Економічний розвиток українських земель в другій половині XIX ст.»
|
Наддніпрянська Україна |
Західна Україна |
Промисловий переворот |
|
|
Провідні галузі промисловості |
|
|
Економічні райони |
|
|
Ліквідація кріпосного права |
|
|
Трудова еміграція |
|
|
Кооперативний рух |
|
|
2. Визначити особливості економічного життя західноукраїнських земель у складі Австро-Угорщини.
3. Які галузі промисловості успішно розвивалися в Західній Україні другої половини XIX ст., а які - ні і чому?
4. Чим була викликана трудова еміграція із Західної України в другій половині XIX ст.? Чи залишається актуальною проблема трудової еміграції в наш час?
Ⅲ. Мотивація навчальної діяльності
Без сумніву, найяскравішою і найзначимішою подією суспільно- політичного життя Західної України першої половини XIX ст. стала революція 1848 - 1849рр. Але ця революція не вирішила головних політичних завдань: не був ліквідований імперський режим і залишилися незадоволеними національні вимоги
пригноблених народів. Тому суспільно-політичний розвиток після революції не припинявся, а навпаки - посилювався. Отже, тема сьогоднішнього уроку: „Суспільно-політичний розвиток західноукраїнських земель у 60-х - першій половині 70-х рр. XIX ст.” На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати за таким планом:
1. Суспільно-політична ситуація 50-60-х рр..
2. Основні течії суспільно - політичного руху: москвофіли і народовці.
Після опрацювання даної теми ви зможете:
1) пояснювати причини та особливості пожвавлення суспільно- політичного руху після революції 1948-1949 рр.;
2) аргументувати своє ставлення до течій суспільно-політичного руху;
3) визначати роль української інтелігенції в суспільно = політичному русі.
Декому ця тема може здатися сухою і нецікавою. Але цей період - це ж цілий пласт життя певних груп населення, які жили і мріяли, сподівалися і діяли. І через 100 років ваші ровесники теж вивчатимуть суспільно-політичний розвиток українського суспільства в січні - березні 2019 р.
Ⅳ. Вивчення нового матеріалу 1. Суспільно-політична ситуація 50-60-х рр.. XIX ст.. Бесіда на повторення. 1) Як вплинула революція 1848-1849 рр.. в Європі на національно- визвольний рух на західноукраїнських землях? 2) Що ви пам’ятаєте про українсько-польські відносини під час революції 1848-1849рр.? Поразка революції 1848-1849 рр.. супроводжувалася посиленням позиції поляків в краї і породила на деякий час в українців зневіру у власних силах і надію на допомогу у визвольній боротьбі з боку Російської держави. Робота із зошитами. В ході моєї розповіді визначте і запишіть факти, що свідчать про політичну реакцію на західноукраїнських землях в другій половині XIX ст..
(орієнтовний запис)
• дискредитація українського руху і заборона діяльності Головної Руської ради у 1851р.;
• офіційне запровадження польської мови в адміністрації, судочинстві, органах самоуправління, у Львівському університеті;
• реформи 60-х рр.. остаточно закріпили за польською елітою монополію політичної влади в Галичині.
Ці факти, а також конституція 1867р. підштовхнули українців до активної участі в суспільно-політичному житті, до вирішення пекучих проблем свого буття. Але єдиних поглядів на вирішення цих проблем в українства того періоду не було. Тому говоримо про розкол українського визвольного руху, в якому сформувалися дві головні течії. 2. Основні течії суспільно-політичного руху: москвофіли та народовці. Робота над поняттями Москвофільство (русофільство) - мовно-літературна і суспільно-політична течія серед українського населення Галичини, Буковини і Закарпаття у середині XIX ст. - у 30-х рр.. XIX ст. Народовці - суспільно-політична течія серед молодої західноукраїнської інтелігенції, що виникла в 60-х рр.. XIX ст. у Галичині.
Інтерактивна вправа «Пошук інформації»
(робота в групах)
Завдання для груп. Опрацювати підручник (відповідний параграф, відповідні пункти) та Довідник з історії України (статті „Москвофільство” - ст. 485-487 і „Народовці” - ст. 501-502) і визначити:
Група № 1 Основні ідеї москвофілів
Група № 2 Основні ідеї народовців
Група № 3 Ідеологи москвофілів і народовців
Група № 4 Соціальна база москвофілів і народовців
Група № 5 Форми і методи боротьби москвофілів
Група № 6 Форми і методи боротьби народовців Після завершення виступів представників груп вчитель пропонує учням запитання: В чому принципова різниця в позиціях народовців і москвофілів?
Ⅴ. Систематизація і закріплення вивченого на уроці матеріалу Інтерактивна вправа „Займи позицію” Організація роботи:
1. Вчитель роздає учням різнокольорові „сердечка”: червоні - „москвофіли”, жовті - „народовці”, зелені - „немає конкретної позиції”.
2. Вчитель пропонує учням питання: „Погляди представників якої течії ви розділяєте?”
3. Попросити учнів проголосувати за допомогою „сердечок”.
4. Вчитель пропонує всім, хто має спільну думку, обговорити її й виробити аргументи на її захист, використовуючи метод „прес”.
5. Роздати учням матеріали, у яких зазначено 4 стани методу „прес”.
6. Після викладу різних точок зору запитати, чи не змінив хто-небудь з учасників своєї думки і чи не хоче перейти до іншої групи. Бажаючі перейти повинні обґрунтувати причини свого переходу.
Ⅵ. Підсумок уроку Національно-визвольний рух у Західній Україні в другій половині XIX ст.. розвивався по висхідній лінії, вступивши на початку 80-х років у нову фазу.
Ⅶ. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника. Написати міні-есе про одного з діячів суспільно – політичного руху Західної України 60-х – 70-х рр. ХІХ ст.