Суспільно-політичний розвиток західноукраїнських земель у 60-х - першій половині 70-х рр. XIX ст.

Про матеріал
Пропонується розробка уроку історії України в 9 класі на тему "Суспільно-політичний розвиток західноукраїнських земель у 60-х - першій половині 70-х рр. XIX ст." Це комбінований урок, який передбачає різні форми роботи школярів протягом уроку: роботу з зошитом, самостійну роботу учнів, виконання інтерактивних вправ.
Перегляд файлу

 

 

           Тема. Суспільно-політичний розвиток західноукраїнських

   земель у 60-х - першій половині 70-х рр. XIX ст.

9 клас

Мета: показати причини і особливості пожвавлення суспільно- політичного руху після революції 1848 - 1949 рр., аргументувати своє ставлення до течій суспільно- політичного руху, визначити роль інтелігенції в цьому русі; розвивати вміння аналізувати і узагальнювати історичний матеріал на основі опрацювання кількох джерел, обґрунтувати і аргументувати свою думку; виховувати в учнів шанобливе ставлення до діячів українського національно-визвольного руху, виховувати в дев’ятикласників риси громадянина - активного, здатного до соціальної творчості.

Основні терміни і поняття: національна ідея, суспільно = політичний рух, москвофіли, народовці.

Обладнання: підручник, карта

Література:

Довідник з історії України (А-Я). За загальною редакцією 1.3. Підкови, Р.М. Шуста. -К.: Генеза, 2001.

Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К., 2003

         Тип уроку: комбінований.

      Епіграф уроку: Встане славна мати Україна

Щаслива і вільна

Від Кубані аж до Сяну-річки

Одна нероздільна.

        І. Франко 1883

 

 

 

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів                    1. Заповнити таблицю «Економічний розвиток українських земель в другій половині XIX ст.»

 

Наддніпрянська Україна

Західна Україна

Промисловий

переворот

 

 

Провідні галузі промисловості

 

 

Економічні райони

 

 

Ліквідація кріпосного права

 

 

Трудова еміграція

 

 

Кооперативний рух

 

 

 

2. Визначити особливості економічного життя західноукраїнських земель у складі Австро-Угорщини.

3. Які галузі промисловості успішно розвивалися в Західній Україні другої половини XIX ст., а які - ні і чому?

4. Чим була викликана трудова еміграція із Західної України в другій половині XIX ст.? Чи залишається актуальною проблема трудової еміграції в наш час?

          Ⅲ. Мотивація навчальної діяльності

Без сумніву, найяскравішою і найзначимішою подією суспільно- політичного життя Західної України першої половини XIX ст. стала революція 1848 - 1849рр. Але ця революція не вирішила головних політичних завдань: не був ліквідований імперський режим і залишилися незадоволеними національні вимоги

 

пригноблених народів. Тому суспільно-політичний розвиток після революції не припинявся, а навпаки - посилювався. Отже, тема сьогоднішнього уроку: „Суспільно-політичний розвиток західноукраїнських земель у 60-х - першій половині 70-х рр. XIX ст.” На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати за таким планом:

1. Суспільно-політична ситуація 50-60-х рр..

2. Основні течії суспільно - політичного руху: москвофіли і народовці.

        Після опрацювання даної теми ви зможете:

1) пояснювати причини та особливості пожвавлення суспільно- політичного руху після революції 1948-1949 рр.;

2) аргументувати своє ставлення до течій суспільно-політичного руху;

3) визначати роль української інтелігенції в суспільно = політичному русі.

Декому ця тема може здатися сухою і нецікавою. Але цей період - це ж цілий пласт життя певних груп населення, які жили і мріяли, сподівалися і діяли. І через 100 років ваші ровесники теж вивчатимуть суспільно-політичний розвиток українського суспільства в січні - березні 2019 р.

Ⅳ. Вивчення нового матеріалу                     1. Суспільно-політична ситуація 50-60-х рр.. XIX ст..                                          Бесіда на повторення.                                                                                                                                            1) Як вплинула революція 1848-1849 рр.. в Європі на національно- визвольний рух на західноукраїнських землях?                                                                                                  2) Що ви пам’ятаєте про українсько-польські відносини під час революції 1848-1849рр.?                                                                                                                                                          Поразка революції 1848-1849 рр.. супроводжувалася посиленням позиції поляків в краї і породила на деякий час в українців зневіру у власних силах і надію на допомогу у визвольній боротьбі з боку Російської держави.                                          Робота із зошитами.                                                                                                                                            В ході моєї розповіді визначте і запишіть факти, що свідчать про політичну реакцію на західноукраїнських землях в другій половині XIX ст..

 

(орієнтовний запис)

• дискредитація українського руху і заборона діяльності Головної Руської ради у 1851р.;

• офіційне запровадження польської мови в адміністрації, судочинстві, органах самоуправління, у Львівському університеті;

• реформи 60-х рр.. остаточно закріпили за польською елітою монополію політичної влади в Галичині.

Ці факти, а також конституція 1867р. підштовхнули українців до активної участі в суспільно-політичному житті, до вирішення пекучих проблем свого буття. Але єдиних поглядів на вирішення цих проблем в українства того періоду не було. Тому говоримо про розкол українського визвольного руху, в якому сформувалися дві головні течії.                                                                                                                                                                        2. Основні течії суспільно-політичного руху: москвофіли та народовці.                            Робота над поняттями                                                                                                                Москвофільство (русофільство) - мовно-літературна і суспільно-політична течія серед українського населення Галичини, Буковини і Закарпаття у середині XIX ст. - у 30-х рр.. XIX ст.                                                                                                                                            Народовці - суспільно-політична течія серед молодої західноукраїнської інтелігенції, що виникла в 60-х рр.. XIX ст. у Галичині.


 

Інтерактивна вправа «Пошук інформації»

(робота в групах)

Завдання для груп. Опрацювати підручник (відповідний параграф, відповідні пункти) та Довідник з історії України (статті „Москвофільство” - ст. 485-487 і „Народовці” - ст. 501-502) і визначити:

Група № 1  Основні ідеї москвофілів

Група № 2  Основні ідеї народовців

Група № 3  Ідеологи москвофілів і народовців

Група № 4  Соціальна база москвофілів і народовців

Група № 5  Форми і методи боротьби москвофілів

Група № 6  Форми і методи боротьби народовців    Після завершення виступів представників груп вчитель пропонує  учням запитання:                                                                                                                                            В чому принципова різниця в позиціях народовців і москвофілів?

Ⅴ. Систематизація і закріплення вивченого на уроці матеріалу               Інтерактивна вправа „Займи позицію”                                                                                                                                            Організація роботи:

 1. Вчитель роздає учням різнокольорові „сердечка”: червоні - „москвофіли”, жовті - „народовці”, зелені - „немає конкретної позиції”.

 2. Вчитель пропонує учням питання: „Погляди представників якої течії ви розділяєте?”

3. Попросити учнів проголосувати за допомогою „сердечок”.

 4. Вчитель пропонує всім, хто має спільну думку, обговорити її й виробити аргументи на її захист, використовуючи метод „прес”.

5. Роздати учням матеріали, у яких зазначено 4 стани методу „прес”.

 6. Після викладу різних точок зору запитати, чи не змінив хто-небудь з учасників своєї думки і чи не хоче перейти до іншої групи. Бажаючі перейти повинні обґрунтувати причини свого переходу.

 

 Ⅵ. Підсумок уроку        Національно-визвольний рух у Західній Україні в другій половині XIX ст.. розвивався по висхідній лінії, вступивши на початку 80-х років у нову фазу.

        Ⅶ. Домашнє завдання        Опрацювати відповідний параграф підручника. Написати міні-есе про одного з діячів суспільно – політичного руху Західної України 60-х – 70-х рр. ХІХ ст.


 

 

docx
Додано
9 лютого 2019
Переглядів
4037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку