Даний урок передбачає виконання учнями випереджального завдання – опрацювання матеріалу з певного питання та систематизація його у вигляді повідомлення, презентації чи проекту!
Історія України 9 клас
Тема. Соціально-економічний розвиток українських земель у складі Російської імперії на початку ХХ ст.
Мета. З’ясувати характерні особливості розвитку промисловості та сільського господарства на українських земель у складі Російської імперії на початку ХХ ст. Розвивати вміння учнів критично осмислювати та аналізувати навчальний матеріал, робити висновки, виступати з повідомленнями. Виховувати в учнів повагу до історичного минулого рідного народу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Вид уроку: урок-конференція
Обладнання: обладнання для демонстрації відео та презентацій; стінна карта «Україна початку ХХ ст.» або атласи.
Основні терміни і поняття: концентрація виробництва, монополія, синдикат, економічна криза, меценат, аграрне перенаселення, трудова еміграція, артіль.
Хід уроку
Вступна частина
І. Організаційний момент
Оголошення теми, мети, завдань уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учні аналізують карту «Україна початку ХХ ст.» і дають відповідь на питання:
? Які українські землі на початку ХХ ст. перебували у складі Російської імперії, а які – Австро-Угорської?
Для того, щоб пригадати особливості економічного розвитку українських земель в складі Російської імперії наприкінці ХІХ ст., давайте переглянемо відео
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми починаємо вивчення нового розділу в курсі історії України 9 класу – «Україна початку ХХ ст. перед викликами модернізації». Для того, щоб сформувати повноцінну картину модернізаційних процесів не можна оминути питання соціально-економічного розвитку, які ми і будемо досліджувати протягом нашої конференції.
Основна частина
IV. Розгляд нового матеріалу - обговорення
Клас заздалегідь ділиться на три групи, кожна з яких отримує випереджальне завдання опрацювати різні джерела інформації з певного питання, систематизувати та узагальнити його у вигляді повідомлення, презентації, проекту (на вибір учнів або вчителя):
Група 1. Розвиток промисловості.
Група 2. Промисловці- меценати.
(відеоматеріали, які можна використовувати для підготовки:
https://ru-clip.net/video/sYc6AMHVGWc/ )
Група 3. Розвиток сільського господарства та кооперативний рух.
(відеоматеріал, який можна використовувати для підготовки:
Конференція відбувається шляхом виступу кожної групи та обговорення висвітленого питання в загальному колі. Після чого вчитель підсумовує кожне питання і акцентує увагу на основних процесах і поняттях:
-
Розвиток промисловості.
Спеціалізація виробництва призвела до формування в підросійській Україні великих промислових центрів: Донецького вугільно-металургійного, Криворізького залізнорудного, Нікопольського марганцевого басейнів та Південно-західного цукробурякового району.
Відбувається процес концентрація виробництва, в якому Україна на початку ХХ ст. вийшла на одне з перших місць в світі.
Розпочався процес монополізації промисловості (переважно у вигляді синдикатів) і банківської сфери.
Нерівномірність економічного життя: період піднесення змінювався періодом кризи – економічна криза 1900-1903 рр.
Розгортання страйкового руху з економічними вимогами та поступова його політизація.
-
Промисловці- меценати.
-
Економічний розвиток призвів до появи нової української еліти з кола підприємців, які опікуються культурою, освітою, медициною тощо.
-
Серед таких підприємців-благодійників слід відмітити родини Терещенків, Семиренків, поміщик-землевласник Є.Чикаленко.
-
Розвиток сільського господарства та кооперативний рух.
-
Розвиток капіталістичних відносин сприяв спеціалізації сільськогосподарського виробництва.
-
На початку ХХ ст. відбувається скорочення землеволодіння поміщиків, землі яких поступово переходять у власність буржуазії.
-
Зростання соціального розшарування на селі, процес обезземелення селянства, який призвів до аграрного перенаселення та появи великої кількості безробітних.
-
Відбувається масова трудова еміграція з Наддніпрянщини до Середньої Азії, Сибіру та Далекого Сходу.
-
Набуває розповсюдження кооперативний рух як форма пристосування селян до ринкових відносин.
-
Микола Левитський- «артільний батько», ідеї якого покладено в основу створення хліборобських артілей.
Заключна частина
V. Підсумки конференції
- За допомогою методу «Прес» ( ключові слова: Я вважаю… Тому що… Наприклад… Отже…) учні дають відповідь на питання:
? Що, на вашу думку, можна назвати головною ознакою суспільно-політичного життя українських земель у складі Російської імперії на початку ХХ ст.?
VI.Домашнє завдання.
1) Опрацювати параграф 25 (Власов. підручник для 9 класу).
2) Виконати роботу з документами с.210-211