Державний навчальний заклад
«Херсонське вище професійне училище ресторанного господарства»
на тему:
«Сутність ігрових технологій навчання, та їх роль в удосконаленні освітнього процесу».
Методична розробка на тему: «Сутність ігрових технологій навчання, та їх роль в удосконаленні освітнього процесу»/ Малига Ася Олегівна, викладачметодист, ДНЗХВПУРГ, 2020. – 57 с.
2020 р.
АНОТАЦІЯ
У даній методичній роботі автор розкриває деякі теоретичні, методичні та практичні аспекти теми «Сутність ігрових технологій навчання, та їх роль в удосконаленні освітньогопроцесу».
Автором опрацьовано літературні джерела за темою роботи; результати аналізу і систематизації джерел представлено у теоретичній частині роботи. У практичній частині роботи надано методичну розробку уроку контролю і корекції знань на базі навчальної програми за кваліфікацією: «Кухар 5 розряду» з використанням інноваційних педагогічних технологій. Контролю підлягають знання з теми 3 «Технологія приготування супів, соусів, страв з овочів» в ігровій формі – урок «КВК» (Команда Винахідливих і Кмітливих). Здійснення дидактичної мети уроку полягає у послідовному і правильному виконанні учнем (учнями) дій, що закладені у вигляді взаємопов'язаних між собою вправ та завдань. Це - гра, змагання знавців, самостійна робота, частково-пошуковий метод, презентація самостійної пошукової роботи, вирішення проблемних та виробничих ситуацій, взаємооцінювання.
Робота може бути цікавою для педагогів з професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовки професійних навчальних закладів у контексті вдосконалення професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників.
Тема. СУТНІСТЬ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ, ТА ЇХ РОЛЬ В УДОСКОНАЛЕННІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ.
ЗМІСТ
ВСТУП…………………………………………………………………………. 4
1.ТЕОРЕТИЧНАЧАСТИНА. Теоретичні аспекти ігрових технологій
навчання ……………………………………………………………………… 7
1.1. Ігрові технології навчання: історія виникнення…………………… 7
1.2. Сутність ігрових технологій навчання……………………………… 8
1.3. Мета і завдання ігрових технологій навчання……………………... 10
1.4. Види дидактичних ігор …………………………………………….... 14
2.ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА. Використання ігрових технологій навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти………………… 17 2.1. Методична розробка уроку з використанням ігрових технологій – урок «КВК» (Команда Винахідливих і Кмітливих)……………… 17
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………… 27 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………… 30
ДОДАТКИ……………………………………………………………………… 31
ВСТУП
«Гра - це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається цілющий потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра - це іскра, яка запалює вогник допитливості і цікавості».
(В. О Сухомлинський).
Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будьяка гра включає три основні етапи:
@ підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
@ безпосереднє проведення гри;
@ узагальнення, аналіз результатів.
Педагогічна діяльність видатних учених дає нам найцікавіші рішення з безпосереднього впливу особистості педагога на особистість дитини. Особливу багатющу палітру якнайтонших психологічно виправданих способів дії надає спадщина А.С. Макаренка, що так широко використовується в країнах різної культури завдяки багатству саме технологічних рішень, знайдених цим педагогом.
Вихід практики виховання на технологічний рівень вимагає від педагога високого професіоналізму. Вийти на технологічний рівень – значить вийти на рівень операційний, коли обґрунтовуються вироблювані операції для отримання результату. Психологічне рішення припускає чіткий поелементний опис операції, точну характеристику проектованого гарантованого результату і, у результаті, певний алгоритм рішення, згідно з яким педагог може працювати, не опускаючи жодної з операцій, бо кожна з них відіграє особливу функцію, і разом вони визначають цілісний результат.
Актуальність цієї теми обумовлена тим, що роль учителя є вирішальною у процесах формування мислення, гартування характеру й виховання моральних якостей учня. Він генератор і джерело ідей, якими керується другий суб’єкт педагогічного процесу – учень. Від педагогічної майстерності вчителя залежить націлювання учнів на належний навчальний лад. Щоб керувати процесом формування і розвитку здібностей учнів, треба знати актуальні і потенціальні їх рівні. Адже інтерес до діяльності має спеціальну здатність підвищувати працездатність включаючи увагу. Підтримання бажання вчитися вимагає зміни способів і форм сприйняття нового, створення різних ситуацій для застосування вивченого. Результатом цього є реалізація багатьох методичних прийомів, пошук і застосування різних технологій навчання, а головне невтомна вчительська праця, самовдосконалення і самоосвіта. Мислити технологічно – це означає проектувати свою професійну дію з упевненістю в позитивній подальшій взаємодії «педагог – дитина», а значить, у позитивній взаємодії дитини з навколишнім світом, що й стає запорукою її всебічного фізичного й духовного розвитку. Будь-яка технологія має засоби, що активізують й інтенсифікують діяльність учнів. Гра поряд з працею й навчанням – один з головних видів діяльності людини. Гра – це вид діяльності в умовах ситуацій, спрямованих на відтворення та засвоєння громадського досвіду, у якому складається та вдосконалюється самоврядування поведінкою.
Мета роботи: на підставі аналізу сучасної літератури дослідити сутність ігрових технологій навчання в системі професійно – технічної підготовки кваліфікованих робітників в сучасних умовах.
Відповідно до мети поставлені наступні завдання:
• розкрити теоретико-методичні засоби ігрових технологій навчання учнівської молоді закладів професійної освіти (ЗПО) на сучасному етапі;
• вивчити основні функції та мотиви ігор;
• дослідити класифікацію ігор;
• проаналізувати сучасні підходи до організації навчання з використанням ділової гри на уроках теоретичного та виробничого навчання в закладах професійної освіти (ЗПО) на сучасному етапі;
• визначити характеристику сюжетно-рольової гри для
підготовки молодої людини до життя і громадської активності в
громадянському суспільстві та демократичній правовій державі;
• розглянути організацію дидактичних ігор в освітньому процесі закладів професійно-технічної освіти.
Практична значущість роботи полягає в тому, що результати дослідження можуть бути використані для підвищення ефективності реалізації педагогами ігрових технологій навчання у контексті підвищення їх психологопедагогічної компетентності.
1.ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА. Теоретичні аспекти ігрових технологій навчання
1.1. Ігрові технології навчання: історія виникнення
Основний принцип теорії ігор полягає в тому, що будь – яке спілкування корисне і вигідне людям. Видатний письменник і кінорежисер О. П.Довженко (1919 – 1959) писав : «Сучасність завжди на дорозі з минулого в майбутнє».
Гра - форма діяльності, в умовних ситуаціях спрямована на відтворення і засвоєння суспільного досвіду, фіксованого в соціально закріплених способах здійснення предметних дій, в предметах науки і культури. У грі, як особливому історичному виді суспільної практики,відтворюються норми людського життя і діяльності,дотримування яких забезпечує пізнання і засвоєння предметної і соціальної дійсності, інтелектуальний, емоційний і моральний розвиток особистості.
Гра вивчається в психології, етнографії і історії культури, в теорії керування, в педагогіці та інших науках. Гра виникла і використовувалася при навчанні дуже давно. Первісна людина з`явилася 2,5 – 3 мільйони років тому. Потім поступово вона перетворилася в людину розумну. 4 тисячі років тому з`явилися прості математичні ігри. Наприклад, гра (18 сторіччя до н.е.): «Хто перший розріже одиничний квадрат на 12 трикутників і 4 квадрати, які між собою рівновеликі?».
Типи і способи навчання змінювалися під впливом розвитку виробництва, техніки, науки і культури, суспільство немов би замовляло типи навчання.
Перший тип навчання (близько 10000– 2500р. н.е.) був практично -наслідувальним. Тут тільки зароджувались елементи гри. Батьки розвивали у своїх дітей за допомогою навідних питань здібності розумові і професійні.
Другий тип навчання (близько 2500-600р. до н.е.) був репродуктивний. При дворах фараонів і царів відкривали школи в Єгипті і Вавілоні. Використовували при навчанні метод заучування, зазубрювання, прослуховування і відтворення, навчання за зразком: «Роби так, як роблю я, а я роблю так …». Між учнями практикувалися змагання.
Третій тип навчання (близько 600р. до н.е. – 500р. н.е.) – словесно – доказовий.
Четвертий тип навчання (епоха середньовіччя з 5 ст. до 15 ст.) словесно-догматичний і словесно- схоластичний. Такий тип навчання мало вимагав методу гри.
П`ятий тип навчання (епоха відродження з15 до 16 ст.) – наочно- споглядальний. Він вимагав від дітей вчитися спостерігати за явищами природи.
Шостий тип навчання (епоха бурхливого розвитку капіталізму з 16 ст. до 18 ст.) – наочно- інформаційний, коли гра займає панівне місце в навчанні дітей, а методу гри надається теоретичне обґрунтування.
Сьомий тип навчання (епоха імперіалізму і соціалізму, з 18 ст. до 20 ст.) –породжує інформаційно – пізнавальний тип навчання, дослідницьке, розвиваюче, програмоване, проблемне навчання і комп`ютерізація), де навчають дітей з 5 – 6 років, для яких гра стала одним із необхідних методів навчання початкової освіти. Братські школи, що виникли в Україні, були активними провідниками доцільного використання дидактичних ігор при навчанні дітей. Братські школи стали національною гордістю українців і цінним надбанням світової педагогічної думки.
1.2. Сутність ігрових технологій
Поняття «ігрові технології» включає велику групу методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі різних педагогічних ігор.
Гра - це вид діяльності в умовах ситуацій, спрямованих на відтворення і засвоєння суспільного досвіду, в якому складається й удосконалюється самоврядування поведінкою.
Педагогічна гра має суттєвою ознакою - чітко поставленою метою навчання і відповідним їй педагогічним результатом, які можуть бути обгрунтовані, виділені в явному вигляді й характеризуються навчальнопізнавальної спрямованістю.
У вітчизняній педагогіці і психології проблему ігрової діяльності розробляли К.Д. Ушинський, П.П. Блонський, С.Л. Рубінштейн, Д.Б. Ельконін, у закордонній - 3. Фрейд, Ж. Піаже та інші. У їхніх працях досліджена і обгрунтована роль гри в онтогенезі особистості, у розвитку основних психічних функцій, у самоврядуванні і саморегулювання особистості, нарешті, в процесах соціалізації - у засвоєнні і використанні людиною суспільного досвіду.
Але більш глибоко проблему ігрової діяльності розробив автор технології знаково-контекстного навчання у професійній педагогіці - доктор психологічних наук, професор А.А. Вербицький. Здійснивши глибокий аналіз основних тенденцій розвитку професійної освіти, він дійшов висновку, що ситуація, що складається в освіті, в якому домінує донині жорстке, авторитарне управління і в якому учень, студент виступає «об'єктом» навчальних впливів, не забезпечує умов для розвитку активної позиції учня в навчально-пізнавальної діяльності, ускладнює процеси його професійного самовизначення, нарешті, ускладнює процеси переходу від абстрактної, заданої в теоретичній формі моделі професійної діяльності фахівця, до реальної, конкретної, зі всілякими проблемами і суперечностями.
Ігрова технологія будується як цілісне утворення, що охоплює певну частину навчального процесу та об'єднане загальним змістом, сюжетом, персонажем. При цьому ігровий сюжет розвивається паралельно основному змісту навчання, допомагає активізувати навчальний процес, засвоювати ряд навчальних елементів. Ділова гра використовується для вирішення комплексних завдань. Засвоєння нового, закріплення матеріалу, розвиток творчих здібностей, формування загальнонавчальних умінь дає можливість учням зрозуміти і вивчити навчальний матеріал з різних позицій.[3] Перевагами ігрових технологій є:
& активізація та інтенсифікація процесу навчання;
& відтворення міжособистісних відносин, процедури прийняття колективних рішень учнів в ситуаціях, що моделюють реальні умови
професійної діяльності;
& гнучке поєднання різноманітних прийомів і методів навчання (від репродуктивних до проблемних);
& моделювання практично будь-якого виду діяльності.
1.3. Мета і завдання ігрових технологій навчання
Ігрові форми навчання, як жодна інша технологія, сприяють використанню різних способів мотивації.
1. Мотиви спілкування:
ü учні, спільно вирішуючи завдання, беручи участь у грі, учаться спілкуватися, ураховувати думку товаришів;
ü при рішенні колективних завдань використовуються різні можливості
учнів;
ü спільні емоційні переживання під час гри сприяють зміцненню міжособистісних відносин.
2. Моральні мотиви:
ü у грі кожен учень має виявити себе, свої знання, уміння, свій характер, вольові якості, своє ставлення до діяльності, до людей.
3. Пізнавальні мотиви:
Ø кожна гра має близький результат (закінчення гри), стимулює учня до досягнення мети (перемоги) й усвідомлення шляху досягнення мети (треба знати більше інших);
Ø у грі команди чи окремі учні споконвічно рівні (немає відмінників і трієчників, є гравці). Результат залежить від самого гравця, рівня його підготовленості, здатностей, витримки, умінь, характеру;
Ø знеособлений процес навчання у грі здобуває особистісне значення. Учні приміряють соціальні маски, поринають в історичну обстановку й відчувають себе частиною досліджуваного історичного процесу; Ø ситуація успіху створює сприятливе емоційне тло для розвитку пізнавального інтересу. Невдача сприймається не як особиста поразка, а як поразка у грі й стимулює пізнавальну діяльність (реванш); Ø змагальність - невід'ємна частина гри - притягальна для дітей;
Ø у грі завжди є якесь таїнство - неотримана відповідь, що активізує розумову діяльність учня, штовхає на пошук відповіді;
Ø думка шукає вихід, вона спрямована на рішення пізнавальних завдань. До педагогічних підходів організації дитячих ігор, на наш погляд, необхідно віднести ряд таких моментів.
Вибір гри. Вибір гри в першу чергу залежить від того, яка дитина, що їй необхідно, які виховні завдання вимагають свого розв'язання. Якщо гра колективна, необхідно добре знати, який склад граючих, їх інтелектуальний розвиток, фізична підготовленість, особливості віку, інтереси, рівні спілкування й сумісності тощо. Вибір гри залежить від часу її проведення, природно-кліматичних умов, довжини часу, світлового дня й місяця її проведення, від наявності ігрових аксесуарів, від конкретної ситуації, що склалася в дитячому колективі. Мета гри перебуває за межами ігрової ситуації, і результат гри може виражатися у вигляді зовнішніх предметів і всіляких виробів (моделі, макети, іграшки, конструктори, ляльки тощо), «продуктів» художньої творчості, нових знань.
Гра здатна виступати засобом отримання чогось, хоча джерелом її активності є завдання, добровільно взяті на себе особистістю, ігрова творчість і дух змагання. В іграх дитиною здійснюються цілі декількох рівнів, взаємозалежних між собою.
Перша мета - задоволення від самих процесів гри. У цій меті відбита установка, що визначає готовність до будь-якої активності, якщо вона приносить радість.
Мета другого рівня - функціональна, вона пов'язана з виконанням правил гри, розігруванням сюжетів, ролей.
Мета третього рівня відбиває творчі завдання гри - розгадати, угадати, розплутати, домогтися результатів і т. п.
Пропозиція гри учням. Головне завдання у пропозиції гри полягає в порушенні інтересу до неї, у такій постановці питання, коли збігаються цілі виховання й бажання дитини. У пропозицію гри входить пояснення її правил і техніки дій. Пояснення гри є моментом дуже відповідальним. Гру варто пояснювати коротко й точно, безпосередньо перед її початком. У пояснення входять назва гри, розповідь про її зміст і пояснення основних і другорядних правил, у тому числі розрізнення граючих, пояснення значення ігрових аксесуарів.
Обладнання й оснащення ігрової площі, її архітектура. Місце гри має відповідати її сюжету, змісту, підходити за розміром для кількості граючих, бути безпечним, гігієнічно нормативним, зручним для дітей; не мати відволікаючих факторів. Будь-який мікросвіт гри вимагає свого архітектурного та значеннєвого рішення, має ігровий естетичний план, що відповідає вимогам до віку учнів, їхнім прагненням до неосяжного, романтичного, казкового. Розбивка на команди, групи, розподіл ролей у грі. Ігровим звичайно називають групу учнів, створений для проведення ігор. Ігрова практика нагромадила чимало демократичних ігротехнічних прикладів поділу на мікроколективи граючих, зокрема жеребкування.
Один з відповідальних моментів у іграх - розподіл ролей. Вони можуть бути активними та пасивними, головними та другорядними.
Розподіл не повинен залежати від статі учнів, віку, фізичних особливостей. З огляду на те, яка роль особливо корисна для учнів, викладач використовує такі прийоми:
o призначення на роль безпосередньо дорослим; o призначення на роль через спікера (капітана, ведучого); o вибір на роль за підсумками ігрових конкурсів (кращий проект,
сценарій); o добровільне прийняття ролі учнями за її бажанням; o черговість виконання ролей у грі.
При розподілі командних ролей варто робити так, щоби роль допомагала неавторитетним зміцнити авторитет, неактивним - виявити активність, недисциплінованим - стати організованими, учням, які чимось себе скомпрометували, повернути загублений авторитет, виявити себе. Необхідно стежити за тим, щоб у ролі була дія: роль без дії мертва, учень вийде із гри, якщо їй нема що робити. Не можна використовувати у грі негативні ролі, вони прийнятні тільки в гумористичних ситуаціях.
Розвиток ігрової ситуації. Під розвитком розуміється зміна положення граючих, ускладнення правил гри, зміна обстановки, емоційне насичення ігрових дій. Учасники гри соціально активні, оскільки ніхто з них не знає до кінця всіх способів і дій виконання своїх функціональних завдань у грі. У цьому міститься механізм забезпечення інтересу й задоволення від гри.
Основні принципи організації гри:
• відсутність примусу будь-якої форми при залученні учнів у гру;
• принцип розвитку ігрової динаміки;
• принцип підтримування ігрової атмосфери (підтримка реальних почуттів учнів);
• принцип взаємозв'язку ігрової та неігрової діяльності;
• принципи переходу від найпростіших ігор до складних ігрових форм;
• логіка переходу від простих ігор до складних пов'язана з поступовим поглибленням різноманітного змісту ігрових занять і правил.
Безумовне одне - виховна, освітня цінність інтелектуальних ігор залежить від участі в них педагогів.
Перед учителем постають завдання:
опиратися на досягнення попереднього віку;
прагнути мобілізувати потенційні можливості конкретного віку;
підготувати «ґрунт» для наступного віку, тобто орієнтуватися не тільки на наявний рівень, а й на зону найближчого розвитку мотивів до навчальної діяльності.
Урок, проведений в ігровій формі, вимагає певних правил.
Попередня підготовка. Треба обговорити коло питань і форму проведення. Повинні бути заздалегідь розподілені ролі. Це стимулює пізнавальну діяльність.
Обов'язкові атрибути гри: оформлення, карта міста, корона для короля, відповідна перестановка меблів, що створює новизну, ефект несподіванки й буде сприяти підвищенню емоційного тла уроку.
Обов'язкова констатація результату гри. Компетентне журі.
Обов'язкові ігрові моменти ненавчального характеру (проспівати серенаду, проскакати на коні й т. п.) для переключення уваги та зняття напруги.
Головне - повага до особистості учня, не вбити інтерес до гри.
Конфуцій сказав: «Учитель та учень ростуть разом». Ігрові форми уроків дозволяють рости як учням, так і вчителеві.
1.4. Види дидактичних ігор
Класифікація дидактичних ігор дає змогу простежити їх сутнісні особливості, використання яких забезпечує відповідний навчально-виховний ефект.
У педагогіці дидактичні ігри розрізняють за навчальним змістом, ігровими діями і правилами, організацією і стосунками дітей, роллю вихователя тощо. Ці класифікації співвідносяться зі змістом навчання і виховання: ігри для сенсорного виховання, ігри, спрямовані на ознайомлення учнів з об'єктами і явищами навколишньої дійсності, на формування елементарних математичних уявлень, на мовленнєвий розвиток та ін.
Поширеною є класифікація дидактичних ігор за характером матеріалу, згідно з якою виокремлюють:
Ігри з предметами.
У таких іграх використовують дидактичні іграшки(мозаїку, кубики), реальні предмети, різноманітний природний матеріал (листя, плоди, насіння). Поширені вони в народній педагогіці, яка, враховуючи потребу учня у пізнанні предметів, створила сюжетні (ляльки, предмети побуту, овочі тощо) і безсюжетні (кулі, циліндри, пірамідки та ін.) дидактичні матеріали. Використання сюжетних дидактичних іграшок має багато спільного із сюжетно-рольовими іграми. Безсюжетні іграшки використовують для закріплення знань про властивості та якості предметів (розмір, кількість, колір, форму). У процесі ігрових дій (роз'єднання, з'єднання, зняття та ін.) за певними правилами учень освоює спосіб розв'язання дидактичного завдання. Під час ігор із предметами та іграшками учні ознайомлюються з їх властивостями та ознаками, порівнюють, класифікують їх.
Ігри з природним матеріалом. Вони сприяють розвитку мислительних процесів (аналізу, синтезу, класифікації), вихованню бережливого ставлення до природи.
Настільно-друковані ігри.Вони передбачають дії не з предметами, а з їх зображеннями. Найчастіше вони зорієнтовані на розв'язання таких ігрових завдань: добір картинок за схожістю (деякі види лото, парні картинки), картоккартинок під час чергового ходу (доміно), складання цілого з частин (розрізні картинки, кубики) тощо. Завдяки таким діям учні уточнюють свої уявлення, систематизують знання, розвивають розумові процеси та операції, кмітливість, увагу, формують організаторські вміння.
Словесні ігри.Вони є найскладнішими, оскільки змушують учнів оперувати уявленнями, мислити про речі, з якими на той час вони не діють, використовувати набуті знання у нових ситуаціях і зв'язках. Словесні ігри розвивають самостійність мислення, активізують розумову діяльність учнів. Як правило, учням доводиться відгадувати напівфабрикати або страви за описом, за ознаками схожості та відмінності, групувати за властивостями. Класифікація ігор за матеріалом наголошує на їх спрямованості на навчання, пізнавальну діяльність, але вона лише поверхово розкриває основи дидактичної гри: особливості ігрової діяльності учнів, ігрових завдань, ігрових дій і правил, організацію життя учнів.
Цій меті підпорядкована класифікація дидактичних ігор, запропонована О.
Сорокіною, за якою виокремлюють:
C ігри-подорожі. Відображають реальні факти і події через незвичайне: просте — через загадкове, складне — через переборне, необхідне — через цікаве. Вони покликані посилити враження, надати пізнавального змісту, казкової незвичайності, звернути увагу дітей на те, що існує поряд, але вони цього не помічають. Це може бути подорож у намічене місце, подолання простору і часу, подорож думки, уяви тощо;
C ігри-доручення. Ігрове завдання та ігрові дії в них ґрунтуються на пропозиції що-небудь зробити: «Збери у кошик усі іграшки червоного кольору», «Дістань із мішечка предмети круглої форми» та ін.;
C ігри-припущення. Їх ігрове завдання виражене в назвах: «Що було б...?», «Що б я зробив, якби...?» та ін. Вони спонукають учнів до осмислення наступної дії, що потребує вміння зіставляти знання з обставинами або запропонованими умовами, встановлювати причинні зв'язки, активної роботи уяви;
C ігри-загадки. Розвивають здатність до аналізу, узагальнення, формують уміння розмірковувати, робити висновки;
C ігри-бесіди. Основою їх є спілкування педагога з учнями, учнів між собою, яке постає як ігрове навчання та ігрова діяльність. Цінність таких ігор полягає в активізації емоційно-розумових процесів (єдності слова, дії, думки, уяви учнів), у вихованні вміння слухати і чути питання викладача, питання і відповіді учнів, уміння зосереджувати увагу на змісті розмови, висловлювати судження.
Відповідно до характеру ігрових дій дидактичні ігри поділяють на (В.
Аванесова):
? ігри-доручення. Ґрунтуються на інтересі учнів до дій з предметами: підбирати, складати, роз'єднувати, з'єднувати тощо;
? ігри з відшукуванням предметів. Їх особливістю є несподівана поява і зникнення предметів;
? ігри з відгадуванням загадок. Вибудовуються вони на з'ясуванні невідомого: «Впізнай», «Відгадай», «Що змінилось?»;
? сюжетно-рольові дидактичні ігри. Ігрові дії, передбачені у них, полягають у відображенні різних життєвих ситуацій, у виконанні ролей (кухаря, покупця, продавця та ін.);
? ігри у фанти або в заборонений «штрафний» предмет (картинку).Вони пов'язані з цікавими для учнів ігровими моментами: скинути картку, утриматися, не сказати забороненого слова тощо.
Функціонально всі види дидактичних ігор зорієнтовані на те, щоб навчати і розвивати учнів через ігровий задум. Ця їх автодидактична властивість зумовлює особливості роботи педагога щодо використання ігрових прийомів у розвитку учнів.
2.ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА. Використання ігрових технологій навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти
2.1. Розробка уроку із використанням ігрових технологій навчання - урок «КВК» (Команда Винахідливих і Кмітливих) Предмет:«Технологія приготування їжі з основами товарознавства», професія: 5122 «Кухар», кваліфікація: 5 розряд.
Тема уроку:«Технологія приготування супів, соусів, страв з овочів».
Мета уроку:
Навчальна: Виявити рівень усвідомлення та глибину знань з питань технології приготування супів, соусів, страв з овочів, перевірити та оцінити знання, вміння та їх практичне застосування у вирішенні завдань. Формувати готовність учнів до оволодіння креативними напрямками в приготуванні, оформленні та подачі перших страв, соусів, страв з овочів. Формувати вміння та прийняття рішень у нестандартних ситуаціях та застосування теоретичних знань на практиці.
Розвивальна: Розвивати механізм мислення, уміння робити самостійні висновки, порівняння, навички співробітництва і партнерської поведінки учнів в процесі групової роботи. Спонукати учнів до формування стійких професійних знань. Розвивати пошукову роботу учнів з додатковими джерелами та уміння презентації своїх знахідок.
Виховна: Виховувати почуття відповідальності за кінцевий результат індивідуальної і колективної праці, відчуття соціальної значимості обраної професії, наполегливість у досягнення мети.
Методична: Формувати професійні компетентності шляхом використання інтерактивного навчання. Створення умов для закріплення та перевірки теоретичних знань учнів, розвитку їх розумових та інтелектуальних здібностей в нестандартній ігровій формі.
Тип уроку: Урок контролю та корекції знань, умінь і навичок. Форма організації навчальної діяльності учнів: бригадно-групова, індивідуальна.
Методи та прийоми навчання: урок – «КВК» (Команда Винахідливих і Кмітливих), гра, змагання знавців, самостійна робота, частково-пошуковий метод, презентація самостійної пошукової роботи, вирішення проблемних та виробничих ситуацій, взаємооцінювання.
Педагогічні очікування:
Учні повинні:
знати рецептури страв складного приготування, послідовність закладки продуктів, правила подачі;
вміти складати дефініцію - структурно-логічний алгоритм приготування страв, технологічні картки на фірмові страви або соуси, аналізувати та вирішувати проблемні питання та ситуації;
володіти вмінням подавати за сучасними вимогами перші страви, соуси
та страви з овочів.
Очікувані результати уроку Після цього уроку учні зможуть:
A обґрунтовувати важливість знань з технології приготування фірмових перших страв, соусів, страв з овочів;
A розширювати асортимент фірмових страв у мережі ресторанів Херсонської області;
A висловлювати свою точку зору щодо вирішення проблемних ситуацій.
Комплексно-методичне забезпечення:
-- дидактичне забезпечення: електронний конструктор уроку,
технологічні картки на фірмові страви, навчальні презентації, дидактичні ігри: «Кулінарний челлендж», «Тестограй», «Вилучи зайве», «Загадковий конверт» - «Брейкворд», «Технологічний ринг», «Дешифрувальник», «Розгадай ребус», «Розвантажувальна хвилинка», брифінг (домашнє завдання), «Феномен» (конкурс капітанів), відео-презентації.
-- матеріально – технічне забезпечення: комп’ютери, мультимедійний проектор.
Міжпредметні зв’язки:
Устаткування, мета «Електротеплове обладнання».
Організація виробництва і обслуговування, тема «Організація роботи
в гарячому цеху».
Калькуляція, облік і звітність, тема «Складання технологічних
карток».
Етнічні кухні, тема «Кухня слов’ян».
Інформаційні технології, тема «Презентація у програмі Power Point». Виробниче навчання, тема «Приготування перших страв, соусів і страв з овочів. Правила подачі».
Література: В.С.Доцяк «Технологія приготування їжі з основами товарознавства продовольчих товарів». Розділ 2. § 1-4 ст.308-313. Розділ 3.
§ 1-5 ст.313-318. Розділ 4. § 1-2 ст.319-321.
Епіграф уроку: «Нехай їжа буде вашими ліками, а не ліки — їжею».
Гіппократ
2.2. Перебіг уроку
1.Організаційний етап (1 хвилина):
1.1.перевірка присутніх учнів;
1.2.перевірка готовності учнів до уроку.
2.Актуалізація знань учнів.
Повідомлення теми програми та уроку, мета уроку, ознайомлення з
перебігом, правилами роботи на уроці.
Слово викладача:
Створення ситуації успіху:
-- Добрий день! Сідайте, будь ласка. Побажання учням.
Будьте:
n У- усміхненими;
n С - спокійними;
n П - прогресивними;
n І – ініціативними; nХ – хоробрими.
Я бачу, що Ви всі готові до уроку. Мені подобаються Ваші відкриті добрі обличчя, і мені дуже приємно буде з вами працювати. Отже, посміхніться один одному, і почнемо урок.
Повідомлення мети та завдань уроку.
Викладач звертається до учнів: «Шановні, майбутні шеф-кухарі! За навчальною програмою кухарів 5 кваліфікаційного розряду, ми завершуємо вивчати тему програми 3 «Технологія приготування супів, соусів, страв з овочів». І сьогодні в рамках цієї теми проведемо урок перевірки і оцінювання рівня Ваших знань і вмінь з технології приготування перших страв, соусів та страв з овочів складного приготування.
Але у мене до Вас є пропозиція: влаштувати змагання знавців з технології за допомоги гри - «КВК» (Команд Винахідливих і Кмітливих). Кожна гра має певні правила та структуру проведення, яких необхідно, обов’язково, дотримуватись. Я Вам пропоную у формі гри провести розминку, знайомство, продемонструвати професіоналізм у «Технологічному калейдоскопі», творчо та креативно презентувати Ваші кулінарні винаходи,
відчути себе у ролі шеф-кухаря, вирішуючи проблемні питання та виробничі ситуації. Виконуючи завдання - конкурси Ви набиратимете бали і таким чином буде визначено переможця – команду знавців з технології, яка і отримає приз. Приймаєте мою пропозицію?
Мотивація навчальної діяльності учнів (Preface - легенда):
В сучасних умовах виробництва кухарі 5 розряду постійно працюють над впровадженням нового асортименту страв та оригінальними рецептурами їх приготування з натуральної сировини. Тому у нашому навчальному закладі виникла кейс-ситуація: визначити можливості та перспективи майбутніх робітників за професією «Кухар» щодо покращення та збереження здоров’я людей, пропаганди культури здорового харчування та здорового способу життя. На підставі вищезазначеного Херсонське вище професійне училище ресторанного господарства прийняло пропозицію від газети «Ресторатор» участі у конкурсі «Банк ідей» по створенню фірмових страв, які зацікавлять рестораторів міста Херсон і вони внесуть їх рецептури приготування до меню своїх ресторанів. Нещодавно на адресу нашого закладу надійшло замовлення пошукового характеру від адміністрації ресторану «Херсон», яке отримали учні, що навчаються на високому рівні знань про створення авторської першої страви, страви з овочів та соусу.
Орієнтуючись на курс України до євроінтеграції, викладач націлила учнів на зростання їх професійної майстерності до рівня європейських стандартів можливості конкурувати на міжнародному ринку праці. Викладач висловила сподівання, що до позитивних результатів у підсумку уроку.
Цільова установа на виконання завдань.
Викладач акцентує увагу учнів, що сьогодні у них урок контролю та корекції знань, на якому пройде перевірка, узагальнення та систематизація їх знань з вивченої теми навчальної програми «Технологія приготування супів, соусів, страв з овочів». А також націлює учнів на те, що вони також будуть формувати вміння з прийняття рішень у нестандартних ситуаціях.
Для цього учням групи потрібно було:
• об’єднатися у три команди (робочі групи), за власним бажанням та симпатіями;
• дати назву командам:
ü Команда «Солянка».
ü Команда «Сочок».
ü Команда «Овочеграй».
• обрати капітанів, які мають організувати роботу своїх команд на досягнення успіху.
Етапи уроку:
@Розминка в ігровому спілкуванні через «Експрес-опитування» під гаслом: «Маєш розум - поспішай». Дидактична гра «Кулінарний челлендж», яка основана на теза́урусі (від лат. thēsaurus — скарб, множина, скарбниця) — одномовний тематичний словник.
Завдання: Викладач називає продукт харчування, а учні усіх команд мають змогу швидко надати кулінарне визначення зазначеної сировини. Відповідь надає учень, який першим підняв руку. Журі виставляє отримані бали
команді, учасник якої надав правильну відповідь. Завдання подібного типу – є завданням на встановлення причинно-наслідкових зв’язків, розвиток послідовного і логічного мислення (Додаток 1).
Максимальна кількість балів – «28».
@Дидактична гра: «Тестограй» (Додаток 2).
Умови гри: Кожній з команд надаються завдання у формі тестів з трьома варіантами відповіді, але з однією правильною. Викладач оголошує питання і три варіанти відповіді до них, які знаходяться на різнокольорових ліхтариках. Якщо учні надають правильну відповідь, ліхтарик здіймається догори, а якщо відповідь неправильна, тоді ліхтарик з хибною інформацією зникає. Відповідь надає той учень з команди, який першим підняв руку.
Критерії оцінювання: Правильна відповідь з першої спроби у зазначений термін часу оцінюється у “2” бали.
Правильна відповідь з другої спроби оцінюється в “1” бал.
Максимальна кількість балів – «10».
Ü Робота з учнями з етапу змагань: «Технологічний калейдоскоп».
Капітани команд отримують папки, в яких:
oзавдання для дидактичної гри: «Технологічний ринг» (дефініції окремих технологічних операцій) (Додаток 3).
Максимальна кількість балів – «12». o завдання для дидактичної гри: «Загадковий конверт - брейкворд» (Додаток 4).
Максимальна кількість балів – «10».
Капітани команд визначають двох учасників запропонованих ігор, які виконують завдання письмово та надають роботи журі для оцінювання.
Решта учнів працюють з викладачем.
Викладач роздає капітанам команд різнокольорові повітряні кульки, відповідно до обраного командами, брендового аксесуару до одягу:
n помаранчеву – команді «Солянка»;
n зелену – команді «Сочок»;
n синю – команді «Овочеграй».
В кожній кульці захована секретна інформація для команди.
Завдання: знайдіть її. Отримані завдання:
üдля команди «Солянка» -- дидактична гра: «Вилучи зайве»; üдля команди «Сочок» -- дидактична гра: «Дешифрувальник»;
üдля команди «Овочеграй» -- дидактична гра: «Розгадай ребус».
Викладач надає команді «Сочок» завдання надруковані на аркуші паперу для дидактичної гри: «Дешифрувальник». А команді «Овочеграй» завдання надруковані на аркуші паперу для дидактичної гри: «Розгадай ребус». Кожна з зазначених команд працює над відповіддю отриманого завдання, перевірка якої буде проведена разом з викладачем. Команди працюють,а викладач запрошує команду «Солянка» для виконання завдання дидактичної гри:
«Вилучи зайве».
@ Дидактична гра: «Вилучи зайве» (Додаток 5).
Умови гри: Викладач почергово задає питання кожній команді. Учні команди, до якої звертається викладач, знайомляться із запропонованою стравою або соусом, а також наданими трьома варіантами відповіді до них. За короткий термін часу (10 секунд) учні повинні визначитись з відповіддю та вилучити продукт харчування, який не входить до рецептури зазначеної страви чи соусу.
Критерії оцінювання: Правильні відповіді за указаний термін часу на 4 питання надають команді – «20» балів.
@ Дидактична гра: «Дешифрувальник» (Додаток 6).
Умови гри: Кожній команді надані по 4 шифрувальні записки. Користуючись представленим ключом-відповіддю для розшифрування, необхідно співставити цифри з алфавітом та надати правильну відповідь на питання.
Шифр:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
АБВГ |
ГДЕЄ |
ЖЗИІ |
ЇЙКЛ |
МНОП |
РСТУ |
ФХЦЧ |
ШЩЬ |
ЮЯ |
@
Критерії оцінювання: Правильна відповідь на питання і зазначений термін часу оцінюється у “5” балів.
Максимальна кількість балів для команди – “20”.
@ Дидактична гра: «Розгадай ребус» (Додаток 7).
Умови гри: Уважно ознайомитись із світлинами, які відображені на папері і слайдах монітора телевізора, та скласти літери у речення та розгадати ребус. Критерії оцінювання: За правильно розгаданий ребус команда отримує – “5” балів. Максимальна оцінка за завдання – “15” балів.
@ «Розвантажувальна хвилинка».
Завдання: у списку представлених на слайді слiв, треба викреслювати ті, що належать до посуду, інвентарю та обладнанню з вивчаємої теми.
Слова, що залишаться i будуть ключовими у вивченнi наступної теми.
@ Бр́ифінг - короткий публічний виступ для учнів. Робота з командами.
Презентація домашнього завдання під девізом: «Сучасно і креативно» (для учнів що навчаються на високому рівні) (Додаток 8).
Команди, відповідно до оголошеного конкурсу «Банк ідей» від газети «Ресторатор», презентують результати пошукової роботи у формі електронної презентації, в якій надають технологію приготування фірмової страви, розробленої учнями-авторами цієї команди, а також представляють складену технологічну картку на зазначену фірмову страву. Створені фірмові страви, якими зацікавляться ресторатори міста Херсон, будуть внесені до меню місцевих ресторанів.
Максимальна кількість балів – «15».
@ «Конкурс капітанів» через дидактичну гру: «Феномен» -- Сase-study (Структуровані кейси) (Додаток 9).
Мета: Гра сприяє розвитку уваги, навичок логічного пошуку.
Умови гри: Викладач надає короткий і точний виклад ситуації з конкретною проблемою. Необхідно швидко надати варіант вирішення професійного ситуаційного тесту (творче есе).
Максимальна кількість балів за конкурс – «5».
@ Хвилинка – цікавинка. Навчальний фільм «Ложка -перо Deco spoon» (декоративна ложка) (Додаток 10).
5. Підведення підсумків уроку - «КВК»:
5.1. визначення команди переможця та нагородження переможців;
5.2. аналіз помилок та засоби по їх вирішенню;
5.3. аналіз діяльності учнів, коментування роботи учнів на уроці;
5.4. взаємооцінювання результатів роботи учнів на уроці.
6. Заключний етап уроку:
Слово викладача: Швидко сплинув час нашої гри – «КВК». Сьогодні на уроці ми з вами удосконалили прийоми приготування перших страв, соусів та страв з овочів; ви продемонстрували знання, пошукову та дослідницьку роботу, розкрили нові сторінки в кулінарній майстерності та сучасні напрями ф’южн – кухні; навчилися попереджати недоліки у приготуванні зазначених страв і соусів; розвивали логічне мислення та вміння оцінювати результати роботи на уроці; виховали почуття відповідальності, повагу до обраної професії.
Дякую вам за активну і цікаву роботу на уроці, завдяки якій розшириться асортимент фірмових страв і соусів у мережі ресторанів Херсона і я, сподіваюсь, у Херсонській області. Я впевнена, що саме Ваші авторські рецептури презентованих страв і соусу будуть найсмачнішими і користуватись попитом у споживачів.
Я сподіваюсь, що наш урок залишив добрий слід у ваших серцях.
Фантазуйте, творіть, працюйте. Я вірю в Вас. Маю надію, що у Вас все вийде!
Рефлексія
• Чи сподобався Вам урок?
• Що Вам більше сподобалося на уроці-«КВК»?
• Ваші пропозиції щодо проведення наступних уроків.
Домашнє завдання:
Винайти та презентувати технологію приготування страви «Від шефа» з риби та морепродуктів складного приготування.
Варіативне домашнє завдання:
Викладач: Ми з вами завершили цикл занять щодо реалізації головного замислу та мети обраної кейс-ситуації: визначити можливості та перспективи майбутніх робітників за професією «Кухар» щодо покращення та збереження здоров’я людей, пропаганди культури здорового харчування та здорового способу життя.
Картка-навігатор №1
Яка національна кухня вважається самою корисною для нашого здоров’я?
http://micro-cook.ru/zametki/2101-sredizimnomorskay-kuhnya.html
Картка-навігатор №2
Як визначити та розрахувати раціон для різних категорій населення?
http://www.znaytovar.ru/s/Fizikoximicheskie-svojstva-pishh.html
Картка-навігатор №3
Вегетаріанство: користь та шкода. http://amazingwoman.ru/zdorovje/vegetarianstvo-pol
На наступному уроці кожна група буде презентувати знайдений та опрацьований матеріал, який я пропоную до вашої уваги. Якість підготовлених матеріалів та презентацій буде оцінюватися за визначеними критеріями.
ВИСНОВКИ
Мету роботи досягнуто – визначено, що гра - це вид діяльності в умовах ситуацій, спрямованих на відтворення і засвоєння суспільного досвіду, в якому складається й удосконалюється самоврядування поведінкою. Педагогічна гра має суттєвою ознакою - чітко поставленою метою навчання і відповідним їй педагогічним результатом, які можуть бути обгрунтовані, виділені в явному вигляді й характеризуються навчально-пізнавальної спрямованістю.
Перевагами ігрових технологій є:
© активізація та інтенсифікація процесу навчання;
© відтворення міжособистісних відносин, процедури прийняття колективних рішень учнів в ситуаціях, що моделюють реальні умови
професійної діяльності;
© гнучке поєднання різноманітних прийомів і методів навчання (від репродуктивних до проблемних);
© моделювання практично будь-якого виду діяльності.
Технологію використання рольових ігор для учнів з повним правом можна назвати новою педагогічною технологією. Її виховні, навчальні та розвивальні можливості широкі та багатогранні.
Ділова гра - провідна форма квазіпрофесійної діяльності, це форма відтворення предметного і соціального змісту професійної діяльності, моделювання систем відносин, характерних для даного виду праці.
Пізнавальний потенціал гри – це універсальна характеристика, яка притаманна, безумовно, будь-якій грі.
Дидактична гра в усіх своїх видах виконує різні функції, але домінує -
мотиваційна; саме з цих позицій слід оцінювати її переваги порівняно з іншими методами навчання.
Підсумовуючи вищесказане, можна відзначити такі методичні особливості організації ігрового навчання: застосування проблемних ситуацій та формулювань, відповідна організація навчального простору, що сприяє діалогу, мотиваційне забезпечення спільної діяльності, дотримання правил навчального співробітництва, використання комунікативних методів і прийомів, оптимізація системи оцінювання процесу та результатів спільної діяльності, розвиток навичок самоаналізу і самоконтролю індивідуальної та групової діяльності.
Виконано такі завдання:
1. Підібрано та опрацьовано 7 джерел педагогічної та методичної інформації з теми підсумкової випускної роботи.
2. Результати аналізу і систематизації інформації, отриманої з опрацьованих літературних джерел, представлено теоретичною частиною даної роботи. Встановлено, що тип уроку теоретичного навчання може визначатися його провідною дидактичною метою або характером навчальнопізнавальної діяльності учнів на уроці. Вид же уроку визначається методикою його проведення.
3. Створено методичну розробку з теми уроку:«Технологія приготування супів, соусів, страв з овочів» з предмета:«Технологія приготування їжі з основами товарознавства», професія: 5122 «Кухар», кваліфікація: 5 розряд, на якому створені умови для закріплення та перевірки теоретичних знань учнів з даної теми уроку, розвитку їх розумових та інтелектуальних здібностей в нестандартній ігровій формі, формування професійної компетентності шляхом використання ігрового навчання.
4. Працюючи над проблемою сутності ігрових технологій навчання, та їх ролі в удосконаленні освітнього процесу на уроках з теоретичного навчання з предмета «Технологія приготування їжі з основами товарознавства», можна зробити певні висновки і визначити кілька критеріїв сучасного уроку, яких намагаються дотримуватись викладачі у педагогічній діяльності:
© Чим меншу активність під час уроку виявляє викладач і чим
більше спонукає до ігрової активності учнів, тим інтенсивнішим стає розвиток учнів.
© Основними елементами сучасного уроку ігрових технологій
навчання є практична діяльність, аналіз, дослідження й пошук.
© Урок проведений за сутністю ігрових технологій навчання –
це майстерня аналізу та обробки інформації, здобутої учасниками навчального процесу з різних джерел інформаційного простору.
© Технологізація уроку за методом ігрових технологій (відео, комп’ютер, мультимедійні системи) - все це те, що економить час на неефективній підготовчій роботі.
© Урок «КВК» (Команда Винахідливих і Кмітливих) посилив
інтерес учнів до даної теми, націлив їх на додаткове вивчення навчального матеріалу, викликав пізнавальний інтерес у учнів та спрямував їхню розумову діяльність. Вирішення та аналіз проблемних ситуацій, винайдення причин та способів по усуненню недоліків дало можливість кожному учню упевнитись в своїх знаннях, вміннях та навичках, швидко приймати рішення в нестандартних ситуаціях.
ñ Само та взаємооцінювання виконаних вправ націлило учнів розуміли критерії не тільки свого успіху, а й застосовувати ці критерії при оцінюванні роботи товаришів. Що збільшує відповідальність учнів за власне навчання, допомагає підвищити мотивацію, створити комфортне практичне навчання кожній особистості, позитивно впливає на успішність кожного учня.
ñ Методичний супровід уроку за ігровими технологіями є таким, який оптимально сприяє ефективному досягненню дидактичної мети уроку. В основу мого дослідження було покладене припущення про те, що найкращим доповненням до навчального процесу в контексті вдосконалення професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників є гра. Логіка дослідження зумовила структуру випускної роботи: анотацію, вступ, 2 розділи, висновки, список використаних джерел, додатки.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Волик Л. В. Українська освіта та інноваційний режим діяльності педагога: режим діяльності педагога: ризики, пошуки, стратегії / Л. В. Волик. – 2012. – №4. – С. 24-28.
2. Галаган І. Передові освітні технології світу / І. Галаган // Відкритий урок. – 2013. – №2. – С. 28-31.
3. Давидюк О. М. Інноваційні технології в освітньому процесі / О. М. Давидюк, Т. І. Дегтярьова // Пед. майстерня. – 2013. – № 2. – С. 2-8.
4. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. / І.М.Дичківська//
К.: Академвидав, 3-тє видання, виправлене, 2015 — 304 стор.
5. Завалевський Ю. Підготовка педагогів до впровадження сучасних технологій навчання та виховання / Ю. Завалевський // Вища шк. – №2013. – №2. – С. 7-21.
6. Зайченко І. Педагогіка: навч. посібник. – Чернігів, 2003. – 528 с. 7. Карпенчук С. Педагогічна технологія: антропологічний підхід
/С.Карпенчук //Рідна школа. – 2001. – № 1.– С. 20 – 21.
8. Косяк Н. Інтерактивне навчання як інноваційне педагогічне явище / Н. Косяк // Відкритий урок. – 2013. – №7–8. – С. 34-40
9. Кушнір В. А. Структура навчальної ситуації з позиції діяльності та інноваційність навчання / В. А. Кушнір // Шлях освіти. – 2012. – № 4.– С. 7-14 10. Кремень В. Інноваційність і освіта / В. Кремень // Рідна шк. – 2012. – №4–5. – С. 7-12 11. Торба Ю.І. Сучасні дидактичні технології в роботі педагога ПТНЗ :
Навчально-методичний посібник. / Ю.І. Торба - Біла Церква: БІНПО, 2015. – 147 с
12. Харагірло В.Є. Інноваційна діяльність педагогів професійнотехнічних навчальних закладів: навчально-методичний посібник : / В.Є.
Харагірло – Біла Церква: БІНПО, 2015. – 146 с
13. Чепіль М. Педагогічні технології: навчальний посібник. – К.:
Академвидав, 2012 — 224 с.
ДОДАТКИ
Додаток 1
«Експрес-опитування» під гаслом: «Маєш розум -поспішай» через дидактичну гру «Кулінарний челлендж».
Завдання: Викладач називає продукт харчування, а учні усіх команд мають змогу швидко надати кулінарне визначення зазначеної сировини. Відповідь надає учень, який першим підняв руку. Журі виставляє отримані бали команді, учасник якої надав правильну відповідь. Завдання подібного типу – є завданням на встановлення причинно-наслідкових зв’язків, розвиток послідовного і логічного мислення.
№ з/п |
Питання |
Бажана відповідь |
1. |
Концентрований консоме. |
Консоме з подвійною порцією м'яса і ароматизуючих приправ. |
2. |
Брез. |
Зсілі білки м'яса, риби, птиці та жир у бульйоні. |
3. |
Біск. |
Це густий пюреподібний суп з раків, лобстерів, крабів або морської риби. |
4. |
Ру (фр. roux). Бонус Які ви знаєте ру? |
Термічно оброблена суміш пшеничного борошна і жиру. |
Біла ру (фр. roux blanc). Золотиста ру (фр. roux blond). Червона ру (фр. roux brun). |
||
5. |
Еспаньйол. |
Червоний основний соус. |
Бонус Назвіть основу цього соусу. |
Готується з червоної ру і концентрованого м'ясного бульйону. |
|
6. |
Велуте. |
Білий основний соус. |
Бонус Назвіть основу цього соусу. |
Готується на основі золотистої ру і світлого курячого / телячого або рибного бульйону. |
|
7. |
Соляночний брез.
|
Припущені огірки, з'єднані, з пасерованою цибулею та томатним пюре. |
8. |
Дип (англ. dip).
|
Соус консистенції густої сметани для обмакувания в нього продуктів харчування. |
Бонус У чому полягає основна відмінність дипів від звичайних соусів? |
В способі застосування - не соус поливають на їжу, а їжу занурюють в соус.
|
Додаток 2
Дидактична гра: «Тестограй»
Умови гри: Кожній з команд надаються завдання у формі тестів з трьома варіантами відповіді, але з однією правильною. Викладач оголошує питання і три варіанти відповіді до них, які знаходяться на різнокольорових ліхтариках. Якщо учні надають правильну відповідь, ліхтарик здіймається догори, а якщо відповідь неправильна, тоді ліхтарик з хибною інформацією зникає. Відповідь надає той учень з команди, який першим підняв руку.
Завдання для команди «Солянка»:
1. Ріпчасту цибулю для солянки краще пасерувати на:
@ олії;
@вершковому маслі; @ салі.
2. Вкажіть температуру бульйону, в який для його прояснення, потрібно ввести відтяжку:
@ 50-60°С ;
@90-95°С; @ 10-15°С.
3. Що додають для покращення смаку в начинку для пельменів?
@яйця;
@манку; @оцет.
4. Вкажіть термін зберігання прозорого супу на марміті:
@6 годин;
@2-3 години; @4 години.
5. Назвіть співвідношення м'яса і рідини для приготування бульйону консоме:
@на 1кг м'яса – 5л води;
@ на 1кг м'яса – 3л води;
@на 1кг м'яса – 1,25л води.
Додаток 2 Завдання для команди «Сочок»:
1. Вкажіть назву процесу втрати жиру при розбризкуванні під час смаження на ньому продукту харчування:
@чад; @ інверсія;
@емульгація.
2. Назвіть представника сухих пряних трав, який входить до складу малого букету Garni:
@ орегано;
@аніс;
@чабер.
3. Який із представлених продуктів харчування не кладуть в рибну солянку?
@сметану;
@лимон; @огірки.
4. Що можна додати в білки яєць при освітленні бульйону, крім м'ясних і рибних продуктів?
@ чай;
@моркву; @ вино.
5. Вкажіть температуру початкової стадії зсідання білків (денатурації) під час нагрівання продукту:
@ 70°С;
@до 40°С; @ 80°С.
Завдання для команди «Овочеграй»:
1. Вкажіть температуру подачі солянки:
@80°С;
@65°С; @75°С.
2. Вкажіть назву соусу голландському, в який перед відпуском додають збиті вершки:
@тартар;
@муслін; @ аліолі.
3. Вкажіть температуру процесу утворення драглеподібної маси при нагріванні крохмалю з великою кількістю води (клейстеризації):
@ 40°С;
@75°С;
@100°С.
4. Спосіб нарізки цибулі ріпчастої для соляночного брезу під час приготувння солянки домашньої:
@бланкет; @ брюнуаз; @ сізле.
5. Вкажіть назву певного типу пікулі (індійської приправи), що виготовляють з гострих овочів, зокрема часнику, цибулі, перцю та інших?
@убе;
@анчар;
@кордія.
Дидактична гра
Завдання для команди «Овочеграй»
Учень команди знайомиться із назвою запропонованої страви, згадує її технологію приготування.
Із представлених 12 карток-підказок з нумерацією окремих технологічних операцій процесу приготування зазначеної страви, необхідно скласти структурно-логічний порядок – алгоритм її приготування, не зважаючи на порядковий номер технологічного ланцюжка.
Критерії оцінювання:
Правильна відповідь оцінюється у «12» балів.
Дидактична гра
Завдання для команди «Овочеграй»
технологію приготування.
Із представлених 12 карток-підказок з нумерацією окремих технологічних операцій процесу приготування зазначеної страви, необхідно скласти структурно-логічний порядок – алгоритм її приготування, не зважаючи на порядковий номер технологічного ланцюжка.
Критерії оцінювання:
Правильна відповідь оцінюється у «12» балів.
Дидактична гра
Завдання для команди «Солянка»
технологію приготування.
Із представлених 12 карток-підказок з нумерацією окремих технологічних операцій процесу приготування зазначеної страви, необхідно скласти структурно-логічний порядок – алгоритм її приготування, не зважаючи на порядковий номер технологічного ланцюжка.
Дидактична гра
Завдання для команди «Солянка»
технологію приготування.
Із представлених 12 карток-підказок з нумерацією окремих технологічних операцій процесу приготування зазначеної страви, необхідно скласти структурно-логічний порядок – алгоритм її приготування, не зважаючи на порядковий номер технологічного ланцюжка.
8, 1, 7, 2, 3, 6, 9, 4, 12, 5, 10, 11. |
Критерії оцінювання:
Правильна відповідь оцінюється у «12» балів
Дидактична гра
Завдання для команди «Сочок»
технологію приготування.
Із представлених 12 карток-підказок з нумерацією окремих технологічних операцій процесу приготування зазначеної страви, необхідно скласти структурно-логічний порядок – алгоритм її приготування, не зважаючи на порядковий номер технологічного ланцюжка.
Критерії оцінювання:
Правильна відповідь оцінюється у «12» балів.
Дидактична гра
Завдання для команди «Сочок»
технологію приготування.
Із представлених 12 карток-підказок з нумерацією окремих технологічних операцій процесу приготування зазначеної страви, необхідно скласти структурно-логічний порядок – алгоритм її приготування, не зважаючи на порядковий номер технологічного ланцюжка.
|
Критерії оцінювання:
Правильна відповідь оцінюється у «12» балів.
Додаток 4
Типова задача (брейкворд) для команди «Солянка»
Завдання: ознайомтесь з кросвордом із набору запропонованих літер і знайдіть заховані інгредієнти для приготування страви:
Типова задача (брейкворд) для команди «Сочок»
О |
Н |
Ш |
О |
Р |
О |
Б |
Б |
У |
Л |
Л |
С |
А |
М |
П |
М |
Ь |
Л |
О |
У |
С |
Е |
О |
Й |
Е |
Р |
О |
П |
Т |
Л |
О |
К |
О |
Е |
А |
Р |
М |
Н |
З |
А |
Ж |
Р |
У |
Ш |
К |
А |
И |
К |
О |
Завдання: ознайомтесь з кросвордом із набору запропонованих літер і знайдіть заховані інгредієнти для приготування страви:
Додаток 4
Відповідь:
Я |
|
Й |
|
Ц |
|
|
Я |
|
|||
П |
О |
Р |
Е |
Й |
|||||||
С |
П |
А |
Р |
Ж |
А |
||||||
М |
А |
С |
Л |
|
О |
||||||
М |
О |
Л |
О |
|
К |
О |
|||||
Б |
У |
Л |
Ь |
|
Й |
О |
Н |
||||
Б |
О |
Р |
О |
|
Ш |
Н |
О |
||||
П |
Е |
Т |
Р |
У |
|
Ш |
К |
А |
|||
Типова задача (брейкворд) для команди «Овочеграй»
Р |
Л |
О |
Ь |
Н |
Е |
У |
С |
Т |
Ш |
І |
Я |
Ц |
И |
Ч |
Р |
І |
Г |
К |
А |
П |
У |
Т |
Т |
О |
Л |
М |
И |
Р |
П |
Х |
А |
Б |
К |
Ь |
А |
Н |
О |
Й |
Ь |
Л |
У |
У |
К |
Т |
Т |
Е |
Ц |
О |
Е |
Й |
Ц |
Я |
И |
Ц |
И |
Б |
У |
Ж |
Я |
Ь |
З |
Ф |
Завдання: ознайомтесь з кросвордом із набору запропонованих літер і знайдіть заховані інгредієнти для приготування страви:
|
1 |
|
|
2 |
|
3 |
|
|
4 |
|
|
||||
|
1 |
|
|
2 |
|
3 |
|
|
4 |
|
|
||||
|
1 |
|
|
2 |
|
3 |
|
|
4 |
|
|
||||
1 |
|
2 |
|
|
1 |
|
4 |
|
|
5 |
|
|
|||
|
1 |
|
|
2 |
|
|
|
3 |
4 |
|
|||||
1 |
2 |
3 |
|
4 |
|
5 |
6 |
7 |
|||||||
1 |
2 |
3 |
|
4 |
|
5 |
6 |
7 |
|||||||
1 |
2 |
3 |
|
4 |
|
|
5 |
6 |
|
7 |
|||||
С |
|
І |
|
Л |
Ь |
|
|
||||||
О |
|
Л |
|
І |
Я |
|
|
||||||
О |
|
Ц |
|
Е |
Т |
|
|
||||||
Ц |
У |
|
К |
|
О |
Р |
|
|
|||||
Я |
|
|
Й |
Ц |
Я |
|
|||||||
Г |
І |
Р |
Ч |
И |
Ц |
Я |
|||||||
Ж |
Е |
Л |
А |
Т |
И |
Н |
|||||||
Б |
У |
Л |
Ь |
Й |
О |
|
Н |
||||||
Відповідь:
Додаток 5
Дидактична гра: «Вилучи зайве»
Умови гри: Викладач почергово задає питання кожній команді. Учні команди, до якої звертається викладач, знайомляться із запропонованою стравою або соусом, а також наданими трьома варіантами відповіді до них. За короткий термін часу (10 секунд) учні повинні визначитись з відповіддю та вилучити продукт харчування, який не входить до рецептури зазначеної страви чи соусу.
Критерії оцінювання: Правильні відповіді за указаний термін часу на 4 питання надають команді – «20» балів.
Команда «Солянка»:
1 завдання. Страва: «Солянка збірна м’ясна»: © Курка. © Нирки яловичі. Зайвий продукт харчування страви – курка. © Капарці. |
2 завдання. Соус: «Грибний кисло-солодкий»:
©Родзинки. ©Селера (коріння). Зайвий продукт харчування соусу – селера. ©Чорнослив. |
3 завдання. Страва: «Гарбузяник»: © Яйця. © Пшоно. Зайвий продукт харчування страви – борошно. © Борошно пшеничне. |
! Можна грати в цю гру з усіма командами.
Команда «Сочок»:
1 завдання. Страва: «Солянка домашня»: ©Капарці. © Картопля. Зайвий продукт харчування страви – капарці. ©Сосиски. |
2 завдання. Соус: «Паровий»: ©Яйця (жовтки). © Вино (біле сухе). Зайвий продукт харчування соусу – яйця. ©Петрушка (коріння). |
3 завдання. Страва: «Голубці любительські»: ©Рис. © Пшоно. Зайвий продукт харчування соусу –рис. ©Сало-сирець. |
Команда «Овочеграй»:
1 завдання. Страва: «Солянка з птиці або дичини»: © Огірки солоні. © Качка. Зайвий продукт харчування страви – селера. © Селера (коріння). |
2 завдання. Соус: «Яєчний солодкий»: © Борошно пшеничне. © Лимон. Зайвий продукт харчування соусу – борошно. © Вино (біле сухе).
|
3 завдання. Страва: Зрази «Запорізькі»: © Капуста білокачанна. © Печериці свіжі. Зайвий продукт харчування страви – печериці. © Свинина. |
Додаток 6
Дидактична гра: «Дешифрувальник»
Умови гри: Кожній команді надані по 4 шифрувальні записки. Користуючись представленим ключом-відповіддю для розшифрування, необхідно співставити цифри з алфавітом та надати правильну відповідь на питання.
Шифр:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
АБВГ |
ГДЕЄ |
ЖЗИІ |
ЇЙКЛ |
МНОП |
РСТУ |
ФХЦЧ |
ШЩЬ |
ЮЯ |
Критерії оцінювання: Правильна відповідь на питання і зазначений термін часу оцінюється у “5” балів.
Максимальна кількість балів для команди – “20”.
Завдання для команди «Солянка»:
1.Назвіть страву, яка поєднуючи у собі компоненти щів та розсольників, вважалася селянською їжею.
2.Дайте назву протертому супу, який заправляють яєчним жовтком, змішаними з декількома столовими ложками вершків або молока (3 жовтки і 100мл вершків на 1л супу), вершковим маслом.
3.Назвіть овоч, який виготовляли з олова у Стародавній Греції і під час святкувань, присвячених богу Аполлону, приносили до вівтаря?
4.Назвіть екзотичний овоч, який вирощують в Україні у південних степових районах. Після термічної обробки стручки цього овочу виділяють слиз. Цю властивість використовують при приготуванні густих супів або овочевих страв.
Додаток 6 Завдання для команди «Сочок»:
1.Що додають у суп-пюре для поліпшення смаку і поживності?
2. Дайте назву крохмалю, який виготовляють з маранти (корневища тропічної рослини Південної Америки).
3.Назвіть овоч, який американці називають "капустою з університетською освітою".
1654543.
4.З чим подають м’ясні солянки?
33 65261559 61 4355555.
Завдання для команди «Овочеграй»:
1.Назвіть овоч, який містить золото, кількість якого у ньому цілком
достатньо для підтримки здоров'я очей, та і усього організму в цілому.
2. Дайте назву суміші борошна та розм’якшеного масла вершкового (у спів- відношенні 2:1) - сучасному загуснику для приготування соусів за європейськими стандартами.
4.Назвіть овоч, який араби називали плодом райських садів і подарунком небес?
Додаток 7
Дидактична гра: «Розгадай ребус»
Умови гри: Уважно ознайомитись із світлинами, які відображені на папері і слайдах монітора телевізора, та скласти літери у речення та розгадати ребус. Критерії оцінювання: За правильно розгаданий ребус команда отримує – “5” балів. Максимальна оцінка за завдання – “15” балів.
Питання для команди «Солянка».
Бажана відповідь:
Ребус 1 – Солянка.
Ребус 2 – Консоме.
Ребус 3 – Загусник.
Бажана відповідь:
Ребус 1 – Бульйон.
Ребус 2 – Профітролі.
Ребус 3 – Пектин.
Бажана відповідь:
Ребус 1 – Прояснення.
Ребус 2 – Фенугрек.
Ребус 3 – Холодник.
Додаток 8 Дидактична гра: «Брифінг»
Робота з командами.Презентація домашнього завдання під девізом: «Сучасні і креативні» (для учнів що навчаються на високому рівні).
Команди, відповідно до оголошеного конкурсу «Банк ідей» від газети «Ресторатор», презентують результати пошукової роботи у формі електронної презентації, в якій надають технологію приготування фірмової страви, розробленої учнями-авторами цієї команди, а також представляють складену технологічну картку на зазначену фірмову страву. Створені фірмові страви, якими зацікавляться ресторатори міста Херсон, будуть внесені до меню місцевих ресторанів.
За рівень виконання завдання творча група команди може отримати максимальну кількість балів – «15».
Команда «Солянка».
Назва фірмової першої страви: «Суп-крем з масляного горіху».
Виступ команди. Увага на екран (комп’ютерна презентація).
Гарбуз баттернат (Butternut) з англійської мови перекладається як «масляний горіх». Плоди гарбуза за формою нагадують грушу і важать не більше кілограма. Вживати гарбуз баттернат можна як в сирому, наприклад, в салатах, так і в смаженому, вареному або печеному вигляді.
Технологія приготування страви:
У киплячу підсолену воду закласти підготовлені та нарізані середніми кубиками овочі (гарбуз, моркву, перець болгарський, цибулю – порей) та подрібнений часник, довести до кипіння і варити при закритій кришці при помірному кипінні протягом 30 хвилин до готовності овочів. Суп зняти з вогню, злегка остудити, перелити у чашу блендера та перетворити овочеву масу у пюре. Перекласти отриману кремоподібну масу у казан, додати бринзу, нарізану дрібними кубиками, перемішати. Додати до утвореної маси дрібно січену шніт-цибулю, зелень петрушки, сіль, перець білий мелений, вершки рослинні та довести суп-крем, при постійному помішуванні, до кипіння. Під час відпуску страви в середину супу викласти шматочки сиру з голубою пліснявою, навколо сиру посипати очищене насіння гарбуза. Суп – крем декорувати гілочкою петрушки та збризнути краплею олії оливкової.
Викладач:
Дякую команді. Шановні майбутні шеф-кухарі! Ваше рішення з приводу оцінки за виконання даного завдання. Зауважую, що результати цього конкурсного завдання визначаються методом колективного оцінювання.
Команда «Сочок».
Назва фірмового соусу: «Фентезі».
Виступ команди. Увага на екран (комп’ютерна презентація).
Соуси – це ароматично-смаковий компонент страви, консистенція якого залежить від сировини та технології приготування. Прототипом соусів були примітивні підливки, відвари, м'ясний сік – “сочок”, які і сьогодні є чудовою приправою до смаженого м'яса. До речі, назва нашої команди – «Сочок». Соус зберігає своє значення “творця” або “регулятора”. Тут доречно згадати французький вислів: “Архітектор прикриває свої помилки фасадом, а кухар - соусом”.
Набір сировини:
Лимон, апельсин, мед, олія рослинна, крохмаль, вино біле сухе.
Технологія приготування соусу:
Лимони та апельсини перебирають, промивають, знімають цедру і зачищають її від білих волокон, потім нарізують тоненькою соломкою. З лимонів та апельсинів відтискають сік. У сік додають підготовлену цедру, мед, олію і доводять до кипіння в посуді, що не окислюється.
Відвар проціджують і доводять до кипіння, додають розведений крохмаль, проварюють 2 хвилини, вводять підготовлене біле сухе вино. Відпускають соус в металевих або фарфорових соусниках, які виставляють на блюдці або пиріжковій тарілці і поряд викладають чайну ложку. Викладач:
Дякую команді. Шановні майбутні шеф-кухарі! Ваше рішення з приводу оцінки за виконання даного завдання. Команда заслуговує на «15» балів?
Команда «Овочеграй».
Назва фірмової страви: «Мусака по-херсонськи».
Виступ команди. Увага на екран (комп’ютерна презентація).
Для своєї презентації ми обрали рубрику: «В болгарську кухню з інноваціями».
Шумен (тур. Šumla) — місто на північному сході Болгарії. Це місто побратим міста Херсона. І в нашому рідному місті є мікрорайон «Шуменський». Тому у нас виникла пропозиція презентувати фірмову страву, запозичену саме з болгарської кухні.
Мусака -- одна з найпопулярніших м’ясних страв в Болгарії. Основа страви, це – запечена картопля, з сиром, м’ясом, яйцем і іншими компонентами, викладеними шарами у посуді для запікання. У мусаку кладуть також помідори або перець солодкий. Мусака популярна у Греції, Румунії, Туреччини, країнах Близького Сходу.
Пропонуємо набір сировини для авторської страви:
Яловичина, батат, перець солодкий, баклажани, томати свіжі, цибуля ріпчаста, часник, сир «Гауда», яйця, молоко, сметана, борошно пшеничне, олія рослинна, масло вершкове, маргарин вершковий, «Шарена сіль», перець чорний мелений.
Посуд для запікання:
Керамічний посуд, італійська форма, керамічні порційні горщики, посуд з вогнестійкого скла, формочки даріоль, листи, глиняні горщики, силіконовий посуд для запікання.
Секрет:
Незважаючи на великий асортимент посуду для запікання, мусаку слід готувати тільки у керамічному посуді з рівними бортами.
Технологічний процес приготування страви:
Підготувати м’ясний фарш, а саме: січене та обсмажене м'ясо яловичини прогріти з додаванням соусу «Бешамель» та спеціями протягом 2 хвилин. Підготувати овочевий гарнір: зазначені овочі нарізати тоненькими кружальцями та кожен вид овочу окремо обсмажити до золотавої скоринки.
Приготувати страву: на дно вогнестійкої форми, змащеної олією, викласти шар смаженого батату, на який покласти, заздалегідь приготований, м’ясний фарш, наступний шар – кільця пасерованих цибулі і перцю солодкого та томати свіжі, нарізані кружальцями. Посипати поверхню шару третиною норми, натертого на тертці, сиром «Гауда». Наступний шар страви викласти з обсмажених баклажанів, посипати їх дрібно січеним часником, залити яєчносметанною сумішшю, до якої додати ½ частину решти сиру, натертого на тертці. Поверхню страви вирівняти, посипати рештою натертого твердого сиру. Мусаку запікати у жаровій шафі при температурі 220 градусів до утворення на поверхні рум’яної скоринки.
Поради від команди:
Чудовим доповненням до страви буде томатний соус, приготований зі свіжих томатів за лічені хвилини: потрібно очищені томати подрібнити за допомоги блендера з додаванням солі, часнику, зелені петрушки та соку лимону (за смаком).
Додаток 9 «Конкурс капітанів» через дидактичну гру: «Феномен» -- Сase-study („Кейсстаді”) «Highly structured case» (Структуровані кейси).
Мета: Гра сприяє розвитку уваги, навичок логічного пошуку.
Умови гри: Викладач надає короткий і точний виклад ситуації з конкретною проблемою. Необхідно швидко надати варіант вирішення професійного ситуаційного тесту (творче есе).
Максимальна кількість балів за конкурс – «5».
Капітан команди «Солянка».
Типова помилка:
Під час бракеражу страви “Солянка м'ясна збірна” шеф-кухар виявив, що страва не відповідає вимогам до якості, а саме: вона має водянистий присмак, колір солянки блідий і смак негострий.
Вам потрібно:
з'ясувати причину професійної помилки; запропонувати шляхи попередження помилки в роботі;
надати професійну пораду, якщо можливо виправити зазначену проблему.
Бажана відповідь:
Причина: Використовували неконцентрований бульйон, м'ясні продукти, що входять до складу страви, варили окремо. Солянку не довели до смаку. Погано спасерували томатне пюре.
Шляхи попередження помилки в роботі: Для надання гостроти можна використовувати капарці разом з розсолом або прокип'ячений огірковий розсіл.
Капітан команди «Сочок».
Типова помилка:
Від відвідувача ресторану “Мішель” під час обслуговування бенкету поступила скарга на соус “Біле вино”, що він не має запаху вина, але має присмак і запах оцту.
Вам потрібно:
з'ясувати причину професійної помилки; запропонувати шляхи попередження помилки в роботі;
надати професійну пораду, якщо можливо виправити зазначену проблему.
Бажана відповідь:
Причина: Кип'ятили соус з вином. Замість лимонної кислоти використали оцет.
Шляхи попередження помилки в роботі: Доведене до кипіння вино додати в соус і охолодити. Для поліпшення смаку соусу слід додати лимонний сік або лимонну кислоту.
Капітан команди «Овочеграй».
Типова помилка:
Під час приготування страви “Мус з овочів” кухар 5 розряду стикнувся з виробничою ситуацією, яка йому заважає, бо муси з різних овочів для єдиної страви мали типові помилки, а саме: шар мусу з моркви має наявні грудочки, а у шарі мусу з цвітної капусти допущена слабка збитість, у шарі з солодкого перцю – слабко виражений смак і запах.
Вам потрібно:
з'ясувати причину професійної помилки; запропонувати шляхи попередження помилки в роботі;
надати професійну пораду, якщо можливо виправити зазначену проблему
Бажана відповідь:
Причина: Мус являє собою збите желе. У першому шарі мусу причиною стало те, що морква не була доведена до готовності. Підготовлену овочеву основу з цвітної капусти збивали гарячою. Солодкого перцю взято не за нормою закладки відповідно рецептури.
Шляхи попередження помилки в роботі: Варити моркву потрібно, щоб вона набула м'якої консистенції. Підготовлену масу з цвітної капусти необхідно було охолодити до 30-40 градусів, а потім збивати до утворення стійкої пухкої маси. Необхідно дотримуватись норм закладки сировини відповідно до рецептури.
Додаток 10
Хвилинка – цікавинка. Навчальний фільм «Ложка -перо Deco spoon»
(декоративна ложка Коментар фільму викладачем.
До Вашої уваги нова сторінка кулінарного мистецтва – ложка – перо Deco spoon (декоративна ложка). Ця кулінарна знахідка стане Вам у нагоді для оволодіння креативними напрямами під час оформлення страв. За допомоги декоративної ложки можна
витончено нанести на тарілку лінії, краплі, візерунки шоколадом, глазур’ю, різнокольоровими та різноманітними соусами, використовуючи сучасний напрям ф’южн-кухні.
Легкими рухами руки, ви перетворюєтесь у чарівника – художника, бо така ложка-олівець для страв – як пензлик для полотна. За допомоги цього кулінарного винаходу, декоруючи тарілку, Ви маєте змогу нанести автограф. Таким чином, затвердити себе у ролі професійного митця, додавши до декору свою родзинку, придавши страві незвичного шарму. Колоритний дизайн у дусі «Французького ретро» вносить яскраву нотку стілізації. Приглушена палітра панно тарілки за допомоги «Ложки-перо» універсально перетворюється у неперевершену їстівну композицію. Ненав’язливий єфект краси страви підкреслює саме декор тарілки.
Якщо працю кухаря поважаєш,
Хист до оформлення страв маєш.
Ложку-перо не завадить придбати,
Щоб знаним шеф-кухарем стати.