Мета уроку: ознайомитися з основними фактами життєвого і творчого шляху Марка Твена;Визначити основні теми та проблеми повісті « Пригоди Тома Сойєра»;Ознайомитися з поняттям портрет, сюжет художнього твору;Розвивати навички виразного читання, усного мовлення, уміння відповідати на поставлені запитання, аналізувати художній твір.
Чимало помандрувавши Америкою в пошуках щастя, спробувавши себе у торгівлі, Клеменс-батько зі своєю сім'єю зупинився в Ганнібалі, де виконував обов'язки мирового судді. Містечко на березі річки було справжнім раєм для дітей, проте й тут сподівання старшого Клеменса на успіх знову не виправдалися. Він помер , залишивши сім'ю в злиднях. Семові на той час було дванадцять років.
Після смерті батька дітям довелося допомагати матері, самим заробляти на життя. У той час майбутній письменник брався за будь-яку роботу. Працював у друкарні, журналістом у газеті, але найщасливішим часом стали його подорожі лоцманом на суднах Міссісіпі. Пропливаючи повз береги « Великої ріки», він голосно кричав: « Марк Твен»( «мірка два») Цей вислів і став літературним ім'ям видатному американському письменникові.
У «Автобіографії» Марк Твен розповідав про свій важкий життєвий шлях. Письменник згадував, що йому довелося бути і солдатом, і золотошукачем, і репортером, і друкарем... Цими професіями Марк Твен оволодів у Неваді, куди він переїхав з братом у 1861 році. І саме в Неваді доля звела Марка Твена з відомим американським гумористом Артимесом Уордом, який схвалив літературні проби письменника-початківця і дав пораду присвятити себе літературі.
Найвідоміші твори М. Твена розповідають про світлу пору його дитинства в Ганнібалі. Сьогодні там на високому скелястому березі Міссісіпі стоїть один із небагатьох пам'ятників літературним героям, яких створила творча фантазія письменника, двом підліткам — Тому Сойєру та Гекльберрі Фінну.
Кульмінація-момент найвищого напруження в розвитку дії. Том з радістю розглядає свої коштовності-усе, чим збагатився, дозволяючи товаришам виконувати свою роботу; висновок хитруна про те, що « кожний дорослий і кожна дитина тільки тоді матиме величезне задоволення від того, чого їм жагуче хотілося , коли його важко було досягти»
ВисновокІ повість він створив для юних читачів різних поколінь та країн. Адже “Пригоди Тома Сойєра” читали й ваші батьки, тепер пригодами героїв захоплюєтеся ви, діти нового тисячоліття. Це “осяйна книга”. Бо в ній частинка того неповторного світу, де діти не завжди слухняні, полюбляють бешкетувати, мріють подорожувати. Талановитий письменник, великий фантазер і вигадник, людина веселої вдачі, Марк Твен залишився вірним пам'яті дитинства. Та як у звичайному житті, не завжди є порозуміння між дорослими та дітьми. Ця книга, що написана цікаво та правдиво, - про дітей та для дітей. Але слід зауважити, що із задоволенням її перечитують і дорослі, повертаючись у своє дитинство.rrr
Домашнє завдання. Завершити роботу над випереджувальним завданням – дослідженням з виявлення зв'язківміж світом дитинства, відтвореним у повісті "Пригоди Тома Сойєра" та дитинством Сема Клеменса. Підготувати уснийстислий переказ епізоду про витівки,ігри та пригоди героїв(за власним вибором)
Список використаних джерел1. Буряк С. Д. Інтерактивні й нестандартні уроки зарубіжної літератури.-Х.: Вид. група «Основа», 2005.2. Веприняк Д. М. Світова література. 5-8 класи.- Київ- Альфа, 13. Пахаренко В.І. Основи теорії літератури.- К.: Генеза, 2009.4. Скляр С. С. Нетрадиційні уроки із зарубіжної літератури. 5-11 класи.- Харків: Торсінг, 2004.Інтернет сайти School.xvatit.com svitlit. at.ua http://www.bibliotekar.ru.