СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА

Про матеріал
Конспект уроку з предмету громадянська освіта для учнів 10 кл. на тему "СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА"
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

З громадянської освіти

10 клас

На тему: «СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА»

 

 

 

 

 

 

 

Виконала

Викладачка суспільних дисциплін

Сенчук Яна Сергіївна

 

 

 

 

 

 

м.Перещепине 2025 рік

 

Очікувані результати діяльності учнів:

  • Знання і розуміння: знає зміст понять: інформація, мас-медіа (медіа), медіатекст, пропаганда, реклама; характеризує функції медіа в демократичній державі та наводить приклад їхнього впливу на прийняття рішень; пояснює, як медіа впливають на формування громадської думки.
  • Уміння і навички: здатний усвідомити різницю між реальною подією та її відображенням у медіатексті.
  • Установки і цінності: підтримує ідею свободи інформації в сучасному світі.

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

Повідомлення мети та теми уроку.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель. У контексті медіаграмотності термін «медіа» стосується мас-медіа. Передовсім це: книжки, періодична преса, радіо, телебачення, інтернет-медіа, кінематограф, мобільні телефони, інтернет, айподи або МР3-плеєри, відео та комп’ютерні ігри, інші музичні записи (наприклад, СD або просто записи), білборди та інші типи реклами (зокрема, слова або картинки на одязі, інформація в магазинах або на стадіонах, упаковка їжі), а також постери та флаєри тощо.

Сучасне суспільство характеризується збільшенням ролі інформації і знань у житті суспільства; створенням глобального інформаційного простору, який забезпечує ефективну інформаційну взаємодію людей, їхній доступ до світових інформаційних ресурсів і задоволення потреб щодо інформаційних продуктів і послуг.

Формування поняття

Інформація – це знання, які здобуває споживач (суб’єкт) у результаті сприйняття та опрацювання певних відомостей. Інформація існує у вигляді документів, креслень, малюнків, текстів, звукових чи світлових сигналів, електричних і нервових імпульсів. Тобто носієм інформації може бути будь-який матеріальний об’єкт. Будь-яка інформація передається за допомогою повідомлень. Інформація має бути: достовірною, актуальною, оперативною, зрозумілою, повною.

Учитель. Історія людської цивілізації – це історія інформаційних революцій, кожна з яких – це якісний стрибок у технології збирання, збереження та передання інформації.

Формування сучасного інформаційного суспільства стало результатом кількох інформаційних революцій, які не лише кардинально змінювали способи опрацювання інформації, але й спосіб виробництва, стиль життя, системи цінностей:

  1.     Перша інформаційна революція пов’язана з появою письменності. Вона уможливила передання інформації від покоління до покоління через її фіксацію в знаках та зруйнувала монополію вузького кола людей на знання;
  2.     Друга інформаційна революція була зумовлена винайденням і поширенням книгодрукування в ХV ст. Вона зробила інформацію доступною широким верствам населення завдяки тиражуванню знань;
  3.     Третя інформаційна революція (кінець ХІХ – почато ХХ ст.) пов’язана з винайденням телеграфу, телефону, радіо, телебачення, що дало змогу оперативно у великих обсягах передавати й накопичувати інформацію, передавати звукові та візуальні образи на великі відстані, а отже, створило передумови ефекту «стискання простору»;
  4.     Четверта інформаційна революція (70-ті роки ХХ ст.) зумовлена винаходом мікропроцесорної технології і персонального комп’ютера. Вона характеризується переходом від механічних, електричних засобів перетворення інформації до електронних та створення програмового забезпечення цього процесу. «Вінець» цієї революції – поява всесвітньої мережі Інтернет, що уможливило інтерактивне спілкування. Тобто ми бачимо, що кожна революція пропонувала нові можливості для накопичення інформації про явища та процеси й нові канали обміну цією інформацією. Водночас удосконалювались і способи передачі інформації.

Люди все інтенсивніше обмінювались нею і при цьому комунікували (спілкувались) як одне з одним, так і з різними каналами передання інформації – читали книги, газети, слухали радіо, дивились телебачення.

Формування поняття

Комунікація – це процес обміну інформацією між двома або більше особами. Проте сам факт обміну інформацією ще не свідчить про вдалу комунікацію, бо інформація, що передається, може бути незрозумілою для того, хто її отримує.

Соціальна інформація – та, яка стосується людей і суспільства, суспільних процесів, найзатребуваніша сьогодні. Важливо зрозуміти, як соціальна інформація функціонує в суспільстві. Це явище називається масовою комунікацією, тобто процесом збирання, опрацювання та поширення соціальної інформації через спеціальні канали на велику аудиторію, що перебуває в різних місцях.

Учитель. Американський науковець Н. Джонсон писав: «Ми вийшли з часу, коли політична та економічна влада вимірювалася земельними володіннями, капіталом чи працею, а перейшли у час, який значною мірою обумовлено доступом до інформації мас. Та людина чи орган, які мають доступ до максимального обсягу потрібної інформації і використовують її в найзручнішій формі за максимально короткий час, мають сьогодні найбільшу політичну, військову чи економічну владу».

Мас-медіа поділяються на:

  • Друковані – це книги, газети та журнали, тобто нанесені методом друку на папір та розмножені твори з текстами, графікою та фотографіями;
  • Електронні – це телебачення, коли мовник транслює за допомогою кабеля або/і електромагнітних хвиль акустичну та візуальну інформацію аналоговим і/чи цифровим чином, до того ж цю інформацію приймають у вигляді різних передач на телевізійному апараті через кабель, антену чи супутник;
  • Радіо – це тип медіа, у якому радіокомпанії створюють програми, які передають через радіостанцію на приймач, де їх обирають і споживають слухачі.

Також до медіа належать інтернет (або ж нові медіа, які передають інформацію через всесвітню мережу).

Формування понять

Преса – сукупність масових періодичних видань, призначених для масового читача. Термін походить від назви першої масової газети  «La Presse», яка вийшла в Парижі 1836 року.

Газети – це органи преси, що виходять декілька разів на тиждень та обирають для своїх повідомлень останні події, піддають їх редакційному обробленню та поширюють для необмеженої аудиторії.

Учитель. Слово «реклама» походить від латинського «голосно кричати». Новий період у розвитку реклами настає в середині ХV ст. після винайдення друкарського станка. У середині ХVІІ століття з’явились перші реклами кави, шоколаду, чаю. 1657 року в Англії виник перший професійний рекламний журнал «The Publik Adviser» («Громадський радник»).

Завдання

  1. Як, на вашу думку, у Стародавньому Римі торговці рекламували свій товар? Спробуйте відтворити їхні дії, запропонувавши для продажу яблука.
  2. 1652 року за допомогою друкарського верстата була видана перша британська газета «Меркурій». Розвиток якого виду реклами розпочався з цього факту? Наведіть приклад.
  3. 1867 року з’явився перший друкарський верстат, що робив кольорові відбитки. Розвиткові якої реклами це допомогло? Зобразіть.

ІІІ. Домашнє завдання

Підготувати конспект та виконати завдання відповідного підручника

  

 

docx
Додано
27 січня
Переглядів
375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку