Світ народних казок. Види казок. Українські народні казки. Казки про тварин.

Про матеріал
Конспект уроку з предмету Літературне читання для здобувачів освіти 3 класу з використанням інноваційних засобів навчання для розвитку творчих компетентностей молодших школярів.
Перегляд файлу

Конспект уроку з предмету Літературне читання

для дітей 3 класу 

з використанням інноваційних засобів навчання для розвитку

творчих компетентностей молодших школярів.

Тема. Світ народних казок. Види казок. Українські народні казки. Казки про тварин.

Мета: ознайомити з видами казок, основними їх ознаками, казками про тварин, їх особливостями;

формувати уміння читати, виробляти навички  виділяти головне, правильно інтонуючи речення;

розвивати словниковий запас учнів, звязне мовлення, вміння працювати з текстом;

виховувати любов та повагу до народних надбань – усної народної творчості.

Хід уроку

І. Організаційний момент (5 хвилин)

1. Перевірка готовності: перевірка наявності необхідного обладнання.

2. Привітання

3. Психологічна настанова

Продзвенів дзвінок –

Починається урок.

З чого ж його нам почати?

Діти: Гарно читати та працювати!

 

  •          А щоб на уроці реалізувати всі наші заплановані завдання, то ми:

(всі)       міркуємо швидко,

               відповідаємо точно.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Пропедевтична робота

(Логопедичні вправи, дихальна гімнастика, артикуляційні вправи).

На вибір вчителя.

  •        Дихальна вправа «Кулька»

Надути щоки. Повільно, плавно випускати повітря через губи, витягнуті вперед.

  •        Дихальна вправа «Хом'як»

Поперемінно надувати щоки.

  •        Дихальна вправа «Футбол»

Губи витягнуті вперед. Здувати ватну чи пінопластову кульку на протилежний край столу. Слідкувати, щоб видихуваний струмінь повітря був цілеспрямованим, а щоки не надувались.

  •        Дихальна вправа «Бульбашки»

Рот трохи відкрити. Широкий кінчик язика впирається у нижні зуби. Посередині язика покласти соломинку для коктейлю, кінець якої опустити у склянку з водою. Дути у соломинку так, щоб утворювались бульбашки. Слідкувати, щоб губи були нерухомими і щоки не надувались.

  •        Дихальна вправа «На гойдалці»

На нитці прикріпити різнокольорові паперові фігурки ляльок (квіти, листочки, сніжинки тощо). Дитині потрібно силою видихуваного повітря розгойдувати їх.

  •        Дихальна вправа «Свищик»

Підготувати чисту пляшечку. Кінчик язичка висунути так, щоб він торкався горлечка пляшечки. Зі звуком «ф-ф-ф» плавно видихати повітря у пляшечку.

  •        Дихальна вправа «Фокус»

Рот трохи відкритий. Губи в посмішці. Язик розслаблений, у формі «лопатки» лежить на нижній губі. На кінчик язика покласти фігурку (метелика, квіточки, квадратик), різко здувати її, спрямовуючи повітряний струмінь уперед.

Ускладнення. Рот широко відкрити. Широкий язик вигнути у формі «чашечки». Покласти на кінчик носа ватку, здувати її, спрямовуючи струмінь повітря вгору. Слідкувати, щоб видихуваний струмінь повітря проходив посередині язика, а щоки не надувались.

  •        Дихальна вправа «Повітряна кулька»

Надувати повітряні кульки, дитячі гумові іграшки: дитина набирає повітря через ніс і повільно з достатньою силою видихує його через рот в отвір іграшки.

  •        Дихальна вправа «Зігріємо ручки»

Зліпити уявну снігову бабу, а потім дихати у долоні, вимовляючи звук «х-х-х», ніби зігрівати їх.

  1. Бесіда з елементами розповіді

- На уроках літературного читання ми мандруватимемо  казками, де завжди добро перемагає зло.

3. Анаграми

(Основна ідея пропонованого методу — використання принципу рішення анаграм це набір букв, які складають слово, переставлених в довільному порядку)

Читання «Анаграм»

ВІРБАКОН

АКЛАНИ

ТРІВЕ  

БЕВАР

4.Читання таблиць:

 

а) «хвилею»

б) «барабаном»

в) «скоромовкою»

г) «мелодією»

Учні зупиняються за сигналом учителя.

  1. Гра «Збери склади»

- Зберіть склади, що переплуталися, у слова і повідомте, яким є світ літератури?

 

 

Світ літератури ___________________, ___________________      _________.

- Яку допомогу надасть вам ця книжка?

 

 

Вона  допоможе розкрити     ________________________    

 

 

 

_________________________          __________________ .

Підсумок бесіди

- Отже, якщо ви будете уважними, спостережливими, завзятими, працьовитими, урок наш буде цікавим і корисним.

ІІІ. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу

- Як ви розумієте вислів: «З народного джерела»? (Відповіді учнів)

- Усна народна творчість – це спільне надбання багатьох поколінь. Вона виникла за багато століть до того, як розвинулася писемна література. Із вуст в уста, від одного оповідача до іншого переходили твори, зазнаючи деяких змін, але головна думка залишалася незмінною.

   Письменники завжди збирали і записували народні твори. Завдяки цьому вони і збереглися до нашого часу.

До усної народної творчості належать твори різних жанрів:

  •          дражнилки         - мирилки            - лічилки        - усмішки, жарти    
  •          небилиці            - безкінечники     - загадки        - скоромовки             
  •          прислівꞌя            - приказки            - ігри              - казки
  •          легенди               - міфи                   - притчі

Гра «Знайди пару»

- Поміркуйте і з’єднайте стрілочками визначення з відповідною назвою жанру.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

1. Робота з предметними малюнками. Гра «З якої казки?»

- Розгляньте предметні малюнки.

- Хто на них зображений?

- Звідки вони до нас потрапили?

- Так, дійсно, вони до нас завітали з казок. Яких саме?

- Саме світ казок чекає на нас. І протягом кількох уроків ми будемо знайомитися з українськими казками.

V. Робота над темою уроку

1. Бесіда з елементами розповіді. Інсценізація.

- Вечір. На столі горить лампа. Тиша.

Завиває вітер, падає лапатий сніг, чи січе холодний дощ.

- Бабусю, прочитайте казочку! – маленька дитинка простягає книжечку.

- Добре – каже бабуся.

- Сідай біля мене і уважно слухай.

Бабуся бере книжку, одягає окуляри.

І починається казка …

- Пригадайте, чи так відбувалося у вашому домі?

- Можливо, замість бабусі казку читав дідусь, або мама чи тато, коли ви самі ще не вміли читати.

- А що таке казка?( Відповіді дітей)

- Казка – це цікава вигадана історія про події, яких не може бути в реальному житті. Рослини і тварини в ній вміють розмовляти і робити все те, що й люди. У казках трапляються незвичайні чарівні пригоди. Казки мають повчальний характер.

- Які ж бувають казки?

- Побутові, про тварин, чарівні.

2. Робота з таблицею «Українські народні казки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Гра « Впізнай героя»

- До якого  виду казок належить герой? Зєднайте стрілочками.

«Івасик-Телесик»

«Лисичка-сестричка і вовк-панібрат»

«Лисичка та журавель»

«Царівна-жаба»

«Коза-дереза»

«Дідова дочка й бабина дочка»

«Яйце-райце»

«Колосок»

«Рукавичка»

«Кривенька качечка»

«Про Правду і кривду»

«Котик і півник»

«Про Жар-птицю та вовка»

«Лисичка кума»

4. Робота над текстом підручника «Українські народні казки»

Читання «Ланцюжком»

(Діти читають текст «Ланцюжком», по реченню, , відповідають на запитання, розміщене після нього)

- А як вважаєш ти: казка – це вигадка чи правда? Обґрунтуйте відповідь прикладами прочитаних казок.

5. Фізкультхвилинка

Все у лиски вже впорядку, вийшла лиска на зарядку.

І на місці поскакала, і вставала, й присідала.

Головою покрутила, вітрячка вона зробила,

Потім лапки опустила і взялась собі до діла.

6. Прийом «Доповни речення»

- Розгляньте предметні малюнки. Хто на них зображений? Замініть їх назви  одним словом. Прочитайте визначення, що утворилося. Запамятайте його. 

Казки про тварин – казки, у яких головними героями є _________________.

7. Опрацювання статті підручника «Казки про тварин»

 Комбіноване читання казки (починає вчитель, а продовжують учні, які гарно читають).

8. Гра «Ми – актори» (читання у особах)

- В театр ми пограємо в особах почитаємо.

(Діти читають в особах)

9. Стислий переказ казки за планом та малюнком.

10. Вибіркове читання на вдосконалення техніки читання.

11. Гра «Який Я»

- Зєднайте предметний малюнок, на якому зображено казкового героя, з назвою риси характеру, який він уособлює.

                                                

 

 

 

 

12. Інсценізація уривка казки (на вибір вчителя)

VІ. Підсумок уроку

Прийом «Відкритий мікрофон»

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Що найбільше сподобалося робити?

V. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку