: «Світ тримається на диваках»(Дон Кіхот і Санчо Панса). Вічні образи світової літератури

Про матеріал
Вчити давати характеристику головним героям роману; зробити висновки про причини їх вчинків; учити працювати із цитатним матеріалом; : розвивати логічне й образне мислення учнів; уміння порівнювати літературних персонажів; розвивати навички вдумливого читання; • виховна: виховувати почуття толерантного ставлення до оточення; прищеплювати інтерес до шедеврів світового мистецтва.
Перегляд файлу

Урок-2017

Тема:  «Світ тримається на диваках»(Дон Кіхот і Санчо Панса). Вічні образи світової літератури

Мета:

  • навчальна: вчити давати характеристику головним героям роману;

зробити висновки про причини їх вчинків;

учити працювати із цитатним матеріалом;

  • розвивальна: розвивати логічне й образне мислення учнів;

уміння порівнювати літературних персонажів;

розвивати навички вдумливого читання;

  • виховна: виховувати почуття толерантного ставлення до оточення;

прищеплювати інтерес до шедеврів світового мистецтва.

Тип уроку: узагальнення знань з елементами дослідницької роботи.

Обладнання:  книги, мультимедійний пристрій, комп’ютер, учительська та учнівські презентації, тексти роману Сервантеса "Премудрий ідальго Дон Кіхот з Ламанчі".

Епіграф:                                                «Дон Кіхот — символ віри людини у правду і добро, його вічного прагнення до прекрасного та ідеального, його необхідності переважити тверезий практицизм маси, яку втілює у собі образ Санчо Панси».

Г. Гейне

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ .Актуалізація опорних знань

Вступне слово вчителя.

Майже в кожній літературі  є письменник, ім`я якого незмінно виринає в пам`яті, ледве зайде мова про цю літературу. Скажімо, літературу українську репрезентує Шевченко, польську – Адам Міцкевич, російську - Пушкін, англійську – Вільям Шекспір. А в літературі іспанській це, безумовно, Сервантес.

Іспанці вміють шанувати свого земляка: на засіданнях Академії наук в Мадриді, присвячених великому твору Сервантеса, зазвичай промовляють про Дон Кіхота стоячи... А всі місця, пов`язані з його ім`ям, сьогодні є маршрутами туристичних подорожей гостей з усього світу.

1.Перевірка домашнього завдання (вікторина)

2.Робота з епіграфом

ІІІ.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ,

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

(Запис теми уроку у зошити).

 

Постановка проблемного  питання:

—Чи справді в романі М.Сервантеса є протиставлення героїв — Дон Кіхота і Санчо Панси?  Чи можна вважати їх антиподами?

На сьогоднішньому уроці ми також спробуємо з’ясувати,  чому Дон Кіхот став вічним образом світової літератури і що таке донкіхотство. Ми спробуємо знайти взаємозв’язок між романом М. де Сервантеса та різними видами мистецтва.

Бесіда з учнями.

І. Роман Мігеля де Сервантеса «Дон Кіхот» - один з найвидатніших творів світової літератури.

Написаний як пародія на лицарські романи, однак образ головного героя - Дон Кіхота і його зброєносця Санчо Панси викликають незмінну симпатію читачів.

Робота з художнім текстом.

Коментоване читання за підручником-хрестоматією епізодів, обраних учителем.

ІІ. Ідальго Дон Кіхот Ламанчський. ( Презентація)

1. Втілення в образі Дон Кіхота уявлень письменника про кращі якості людини.

Його герой шляхетний, волелюбний, безкорисливий, справедливий, нетерпимий до зла, готовий до самопожертви.

2. Захоплення Дон Кіхота.

Основне заняття ідальго під час дозвілля - читання лицарських романів, він навіть продав частину своєї землі, щоб мати можливість купувати їх. Закінчилося це захоплення дуже сумно: ідальго «злегка пошкодив розум».)

3. Тверде рішення ідальго.

Намірившись стати мандрівним лицарем, він дає гучне ім'я своєму коневі і, назвавши себе Дон Кіхотом з Ламанчі, відправляється «викорінювати всякого роду неправду і несправедливість».

4. Перший лицарський подвиг.

Дон Кіхот заступився за хлопчика-підпаска, якому господар не платив платні. Але як тільки лицар від'їхав, господар побив хлопчика до напівсмерті.

5. Невдало закінчилася перша мандрівка Дон Кіхота.

Побитий і поранений, Дон Кіхот знову потрапляє додому. Священик і цирульник укладають його в ліжко і спалюють більшу частину його книг.

6. Санчо Панса - зброєносець Дон Кіхота.

Односелець ідальго, людина добропорядна, однак мізки у нього були «сильно набакир». На відміну від свого господаря, він уміє реально дивитися на речі. Невтомний фантазер, добрий, чуйний і безкорисливий чоловік.

7. Губернаторство Санчо Панси.

На короткий час свого правління він перетворює свій острів в царство справедливості.

8. Подібність і відмінність Дон Кіхота і Санчо Панси.

 

Зовні - дуже несхожі: високий і худий Дон Кіхот; маленький і товстий Санчо Панса. Походження теж різне: Дон Кіхот - дрібнопомісний дворянин, Санчо Панса - селянин. Дон Кіхот - мрійник, живе у світі ілюзій, Санчо - міцно стоїть на землі і дуже часто намагається протверезити і свого господаря. Але і лицареві, і його зброєноші властиві почуття власної гідності, незалежність суджень, людяність, безкорисливість, спрага справедливості, непримиренність до будь-якого зла.)

Дон Кіхот і Санчо Панса( порівняльна характеристика)

 Дон Кіхот і Санчо Панса — головні герої роману Сервантеса. Про героїв роману Сервантеса можна впевнено сказати, що вони різні. Вже з першого погляду впадає у вічі різниця у зовнішньому вигляді героїв: Дон Кіхот високий та худий, верхи на коні, а Санчо Панса — маленький, кругленький, верхи на віслюку. Дон Кіхота зображено у динаміці: він підвів руку, ніби хоче закликати нас до чогось, а у правій руці тримає довжелезного списа. Його зброєносець — спокійний і обережний. На малюнку Пікассо герої зображені гротесково, пародійно. Усього декілька штрихів — і ми бачимо довготелесого Дон Кіхота на своїй шкапі, товстенького Санчо Пансу та маленькі-маленькі, порівняно з героями, вітряки. Можливо, вони такі маленькі через віддаленість від героїв, а можливо, це герої набагато сильніші і вищі, ніж усі перешкоди.

Вічний образ

Дон Кіхот і Санчо Панса - «дивовижно вигадані образи».

Дон Кіхот і його вірний зброєносець Санчо Панса дивно швидко вкоренилися в народній свідомості і сприймаються як цілком реальні люди. Імена їх в наш час стали загальними.

„Дон Кіхот” – вічний. Як вічний цей світ.І роки невладні над ним

Образ Дон Кіхота належить до таких образів світової літератури, які називають вічними.

Як тлумачать поняття "вічний образ" літературознавці?

 Вічними образами називають образи міфологічних і літературних героїв, які переросли свою епоху, набули загальнолюдського значення і сприймаються як символи певних рис людської натури.

Класичними прикладами вічних образів є Прометей, Гамлет, Фауст.

Власним, незалежним від свого творця життям продовжує жити у віках наївний ідеаліст, фантазер, благородний ідальго Дон Кіхот з Ламанчі.

Його імя перетворилося на загальну назву. Для багатьох він став уособленням безкорисливого служіння добру і справедливості, ідеалізму, що притаманне мученикам і героям. Ця пародійна постать на старій шкапі в іржавих обладунках, зі списом у руці є втіленням борця за добро, що мужньо рухається нескінченними дорогами життя, завжди готовий до боротьби зі злом.

Словникова робота: учні зачитують визначення «вічний образ »з підручника  і  записують визначення у зошит.

Словом «донкіхотство» , яке виникло в ХІХ ст., називають вчинки людини, що палко прагне до піднесеної мети, проте не помічає реальної неможливості її здійснення. Але характерно, що поняття «донкіхотства» включає в себе повагу до такої людини та визнання її духовної сили.

( Учні записують визначення у зошит)

"Дон Кіхот” у музиці, образотворчому мистецтві

Образ Рицаря Сумного Образу надихав на створення музичних, малярських, скульптурних та інших творів митців різних країн.

 Музикознавці стверджують, що за мотивами роману Сервантеса "Дон Кіхот" написано музику для майже сотні творів, серед яких — опери, балети, симфонічні поеми, мюзикли. ( Балет Людвіга Мінкуса, опера Поля Массне).

 Цікаво, що арії Дон Кіхота співав видатний бас Федір Шаляпін, котрий був у захваті від образу мандрівного лицаря і власноручно виготовив собі грим і зробив ескізи костюма Дон Кіхота.

У малярстві до образів роману звертались Іспанські корифеї пензля Франціско Гойя, Пабло Пікассо, Сальвадор Далі, французький художник-романтик Ежен Делакруа, російський живописець Валентин Сєров, українець Борис Крюков та багато інших.

Роман Сервантеса мав і драматичні (театральні) версії, а також кіноверсії.

(демонстрація відео)

 

IV. Узагальнення знань.

Відповідь учнів на проблемне запитання уроку.

—Можна вважати героїв Сервантеса антиподами?

(Дон Кіхот і Санчо Панса не антиподи. Вони потрібні один одному тому, що перший бачить, що всередині його, а другий — те, що ззовні. Внутрішньо вони подібні. Обидва герої, правда, кожен по-своєму, добрі і людяні, обидва незадоволені дійсністю, і обом їм вистачає снаги та живої уяви, щоб відправитися на пошуки кращої дійсності).

Коментар учителя.

Дон Кіхот пізнавав життя по-своєму. Його слова почали нагадувати мову філософа, мудреця. Хоча це було тільки тоді, коли він говорив про все, крім лицарства. Санчо Панса протягом твору змінюється на краще. Вій перший зрозумів згубність ідеалістичних навіювань свого хазяїна, всіляко прагнув повернути його до дійсності. Та разом із тим у результаті спілкування з Дон Кіхотом Санчо Панса пройнявся гуманістичними прагненнями, мріями, ідеями і намагався втілити їх у життя.

 

V. Оцінювання.

 

VІ. Домашнє завдання.

     Підготуватися до тематичного оцінювання.

 

 

    

1

 

docx
Додано
12 травня 2020
Переглядів
4613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку