Світова література. 7 клас.
Героїчне минуле в літературі.
Тема: Вальтер Скотт «Айвенго». Ровена та Ребека – дві різні долі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Мета: дати характеристику образам Ровени та Ребеки; розвивати і поглиблювати вміння робити порівняльний аналіз художніх образів; визначати їх ідейно-естетичне навантаження; розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення; виховувати високі моральні якості учнів.
Хід уроку
Епіграф: У серці жінки зосереджені
її душа та розум.
Ремі Гурмон
I. Актуалізація опорних знань.
1) Перевірка виконання домашнього завдання.
Учні зачитують твори-роздуми на тему «Ідея віротерпимості і сучасний світ».
2) Літературний бліц-диктант.
-
Засновником якого жанру вважається В.Скотт?(історичного роману)
-
Яка головна тема роману «Айвенго» В.Скотта? (зображення боротьби англосаксів з норманами та міжусобиць норманів)
-
Лицар, який приховував своє обличчя на турнірі. (Айвенго)
-
Кого обрали королевою кохання і краси на лицарському турнірі? (Ровену)
-
Як звали даму, перед котрою схилявся навіть сам благородний Седрік? (Ровена)
-
Ім’я полонянки, яку покохав Бріан де Буагільбер за красу, розум, вольовий характер. (Ребека)
-
Що Ребека подарувала Ровені? (скриньку з коштовностями)
-
За який вчинок Ребеку звинуватили в чаклунстві? (лікувала Айвенго від ран)
Перевірка відповідей.
II. Оголошення теми, мети, завдань уроку, запис епіграфа.
III. Вивчення нового матеріалу.
-
Слово вчителя.
У романі «Айвенго» є два надзвичайно привабливі жіночі образи – це образи леді Ровени та Ребеки. Ці героїні не поступаються чоловікам ні мужністю, ні розумом, ні силою волі та почуттям вірності. Як ви знаєте, кожен образ у художньому творі є втіленням певних рис, ідей, ідеалів. Не є винятком Ровена та Ребека, у ставленні до яких виявляється внутрішня суть чоловічих персонажів, показується місце жінки у середньовічному суспільстві.
-
Вікторина «Про кого ці слова?» .
-
«…Була ставною і високою. Вона мала сліпучо-білий колір обличчя. Ясні голубі очі дивилися з-під каштанових брів. Густе русяве волосся було завите в гарні локони, унизані коштовним камінням. Поверх шовкової сукні кольору морської хвилі була накинута друга, довга і простора, поли якої спадали до самої землі. До цієї червоної сукні з тонкої вовни була прикріплена легка вуаль». (леді Ровена)
-
«…Замість яскравих східних тканин на ній була біла сорочка з цупкого полотна. На її обличчі застиг такий зворушливий вираз спокійної покірності долі, що найзабобонніші святенники співчували цьому прекрасному створінню, яке збиралося на манівці». (Ребека)
-
Робота над характеристикою образу Ровени.
-
Виразне читання.
Прочитайте портретний опис Ровени (розділ IV). Спробуйте назвати риси характеру героїні за її зовнішністю.
-
Бесіда, аналіз образу Ровени.
-
Розкажіть про походження леді Ровени.
-
Які плани щодо Ровени мав її опікун Седрік і чи здійснилися вони?
-
Як поводилася леді Ровена на турнірі? Про що свідчить її поведінка?
-
Чи була жінка вірною Айвенго, і в чому це виявлялося?
-
Які перешкоди подолало їхнє кохання?
-
Як поводила себе жінка в полоні?
-
Творчий переказ.
Розкажіть від імені героїні про її подальшу долю.
-
Робота над характеристикою образу Ребеки.
1. Виразне читання.
Прочитайте портретний опис Ребеки (розділ VIII), прокоментуйте, як сприймали її присутні на турнірі особи.
2. Бесіда, аналіз образу Ребеки.
-
Яке походження мала Ребека і в чому полягав драматизм її становища?
-
Доведіть, що Ребека дуже ревно захищає свою віру і відстоює свої почуття та переконання.
-
Чи можна стверджувати, що дівчина була милосердною? В якій ситуації це проявляється?
-
Як поводить себе Ребека у полоні?
-
З якою метою прийшла Ребека до Ровени?
-
Чому вона подарувала Ровені свої коштовності?
-
У чому Ребека вбачала своє щастя?
3. Творчий переказ.
Розкажіть від імені Ребеки про суд над героїнею. Як вона почувається в цей час?
IV. Застосування знань, умінь і навичок.
1) Підсумкова бесіда.
-
Які риси характеру виявили обидві героїні в романі?
-
Чи можна сказати, що Ребека була обділена долею?
2) Проблемна ситуація.
-
Як ви гадаєте, хто сильніше кохав Айвенго – Ровена чи Ребека?
-
Хто із жінок більш гідний руки Айвенго?
3) Колективна робота.
Складання порівняльної характеристики Ровени і Ребеки (стратегія «Кола Вена»).
Коментар: у першому колі учні записують риси характеру та вчинки Ровени, у другому – Ребеки, на їх перетині – спільне в їх образах.
4) Робота з епіграфом.
Чи можна сказати, що розум і душа Ровени та Ребеки – у їхніх серцях?
V. Домашнє завдання.
-
Підготувати матеріал для порівняльної характеристики Ровени і Ребеки, оформити FB-сторінку Ровени чи Ребеки (на вибір учнів).
-
Написати твір - роздум «Чи щасливі героїні роману В.Скотта «Айвенго»?».
-
Творче завдання. Написати фанфік «Якби я був (була) Вальтером Скоттом, я б завершив (завершила) роман…».
Використана література
-
Ніколенко О.М. В.Скотт «Айвенго». Дві жінки – дві долі (образи Ровени і Ребекки) / Зарубіжна література. 5-11класи.-Х.: Веста, 2008.-С.73-75.
-
Савченко О. Творча особистість учня і урок літератури / О. Савченко // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2009.-№9.-С.32-33.
-
Чередник Л.А. Мудрість та любов жіночого серця. (Ровена та Ребекка – дві різні долі)./Чередник Л.А. Зарубіжна література. 7 клас: Авторські уроки.-Х.: Веста, 2007.-С.92-95.
-
Навчальні ігри на уроках зарубіжної літератури. 5-11 класи/ Упор.: І.Дворницька, Л.Зіневич.-Тернопіль: Мандрівець,2007.- С. 119-123.