Тема: Свійські тварини. Походження свійських тварин від диких.
Мета: ознайомити дітей з тим, як з’явилися свійські тварини, з історією їх одомашнення і з якою метою це відбувалося; з’ясувати, які галузі тваринництва розвинені у своїй місцевості, розширити знання дітей про значення, проблеми утримання свійських тварин, розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до тварин і довкілля.
Обладнання: мультимедійна презентація, навчальне відео, малюнки з зображенням тваринних продуктів харчування, фігурки тварин, картки для опитування, виставка книжок.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційна частина:
Любі друзі! До нас в 3 клас
Завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром ( Добрий день.)
А тепер зручно сідаємо
Урок природознавства починаємо.
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку
- Ми раді бачити вас у нашому науково=дослідницькому центрі « Юні дослідники.» Ми працюємо сьогодні у двох лабораторіях.
Лабораторія- установа, що проводить науково-дослідницьку та навчальну роботу, тобто вивчають, порівнюють, аналізують, роблять заключення та висновки.
Саме цим ми і будемо займатися на уроці. Хочу вас познайомити з працівниками Лабораторії №1 , Лабораторії №2,
Науковий керівник - Наталія Михайлівна.
Асистент - Катерина Петрівна.
- Пропоную послухати синоптиків з повідомленням про погоду сьогоднішнього дня.
Синоптик : Сьогодні 20 лютого, температура повітря…+10, сила вітру…, стан неба … .
За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день в
Садовській загальноосвітній школі, а зокрема в 3 класі очікується такий прогноз погоди:
безхмарне небо на уроці,
сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів,
опади у вигляді великої кількості усмішок. Присутнім вчителям і гостям синоптична лабораторія бажає:
Разом: Нехай проблеми та незгоди
не роблять вам в житті погоди.
Вчитель: За народним календарем 15 лютого українці зустрічають свято Стрітення. В народі кажуть «В лютому на Стрітення зима з літом вперше зустрічаються.».
- Якщо на Стрітення півень води нап’ється, то на Юрія(6 травня), кінь напасеться.
- Іще надворі зима. а у повітрі вже пахне весною.
-Нехай ці чудові квіти принесуть у ваші душі весняний настрій.
3 Вправа «Очікування».
- Яким ви хотіли бачити наш урок ?
- Продовжіть речення:
- Я хочу, щоб урок був…(цікавим, повчальним, казковим…)
-Для того ,щоб наш урок був таким ,треба щоб ви були ……..(активними, розумними, організованими, дружними)
-Пропоную працювати під таким девізом
Девіз творчих і винахідливих.
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь
Ііі. Актуалізація опорних знань
Як справжні вчені ми з вами повинні вести документацію, куди ми будемо вносити результати наших досліджень, порівнянь. висновки.. У вас на столах єтакі спеціальні журнали ,в яких будуть наші звіти.
1. 1. Фронтальна перевірка
Вправа «Мікрофон.»
- Щоб успішно пройшли наші нові дослідження, треба пригадати раніше здобуті знання.
=Над якою темою ми працювали на прошлому уроці. (Тварини. Різноманітність тварин )
- До якої природи належать тварини? (До живої природи.)
- Доведіть , що тварини-це живі організми.
- Які ознаки вони мають? (народжуються, дихають, живляться, розмножуються, помирають)
-Як називається наука про тварин? ( зоологія )
На Землі живе дуже багато найрізноманітніших тварин. За схожими ознаками їх об’єднали в групи:
- 1.2.Робота в групах (лабораторіях). Звіт № 1
- Пригадайте , на які групи розподіляють тварин і виконайте завдання.
= Доповни схему ( Різноманітність тварин.)
- Напиши назву групи , до якої належать тварини, зображені на малюнках.
(Черви ,молюски, ракоподібні, павукоподібні
-Висновки: (сл № ) печатка перевірка
Групи тварин: звірі, комахи, плазуни, земноводні, птахи, риби.
На землі їх значно більше. З ними ви будете ознайомлюватися в наступних класах.
Iv. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся ще більше про тварин. А про яких саме, ви мені скажете самі.
5. Робота в групах (лабораторіях) Звіт №2
Вправа «Закресли зайву тваринку в кожному ряду.»
Картка №1 ( дикі тварини)
Ведмідь, вовк, кінь,лисиця,білка. (кінь)
Заєць, бобер, зубр, корова, Їжак.( корова)
Картка № 2 (свійські тварини)
Корова.свиня,кіт ,собака,тигр (тигр)
Індик , слон, осел ,коза ,півень ,( слон)
(Перевірка ,печатка.)
6. Постановка проблеми.
- Поясніть, будь ласка , свій вибір.
Сл № -Хто з цих тварин дбає про себе сам?
-Про кого піклуються люди?
-На які групи поділяються тварини ( сл. № )
Саме свійські тварини будуть предметом вивченням в нашій лабораторії. А також ми дізнаємося про походженням свійських тварин , з‛ясуємо, яку користь приносять свійські тварини людям.
Фізхвилинка (А зараз я пропоную вам відпочити.)
Давайте зробимо припущення або, як говорять вчені, висунемо гіпотезу – звідки взялися свійські тварин?
V. Вивчення нового матеріалу
1 Перегляд мультфільму.
- Нашій лабораторії надано декілька матеріалів для вивчення . І почнемо ми з відеоматеріалу. До вашої уваги уривок із мультфільму, створеного за казкою англійського письменника Ред’ярда Кіплінга «Кіт, який гуляв сам по собі»
-Проблемне питання
=-Від кого походили свійські тварини? (перегляд)
2. Пояснення вчителя про диких і свійських тварин. (текст за слайдам )
- Скажіть, кого першим приручила людина? (вовка)
- Як люди стали його називати? ( перший друг)
- Чи дійсно вовк поводився як друг? (охороняв житло, ходив на полювання)
- Від вовків людина вивела сотні порід собак, яких ми зустрічаємо на вулицях.
- 3 Робота з підручником
- .Як справжні дослідники ми повинні працювати з науковою літературою
- На стор. 118 розглянте , які породи собак вивела дюдина ?
-Скажіть ,як став в пригоді у людей кінь, який прийшов з дикої природи?
–Як людина його назвала? (Перший слуга )през
На стор. 119 з’ясуйте , хто був предком корови?
-На стор.118 знайдіть –від кого походить кіт?
- Минав час. Кількість друзів людини поміж тварин зростала. Тепер людина вже не могла жити без своїх свійських друзів і помічників.(презентація про козу ,вівцю,свиню сл.№ )
- 3 Робота з підручником.
- На ст. 120 з’ясуйте. хто є предками свійських гусей, курей, качок?
4 .Бесіда:
- Так заради чого люди розводять свійських тварин?
(презентація)
- 5 Дослідницький десант.
Наш науковий центр відправляє наші лабораторії у відрядження. Ми отримали замовлення від двох молодих підприємців ,які вирішили стати фермерами і відповідно хочуть займатися тваринництвом
Твари́нництво –це галузь сільського господарства, що займається розведенням і використанням сільськогосподарських тварин.
Структура. До складу продуктивного тваринництва входять скотарство, свинарство, птахівництво і вівчарство. Менше значення мають конярство, бджільництво, ставкове рибництво, тощо. През №
Ваша задача –підібрати тварин для двох ферм та спираючись на свій життєвий досвід пояснити, –яку користь отримують люди від цих тварин
- Лабораторія №1-допомагає фермеру, який обрав -скотарство, вівчарство. свинарство (корова ,вівця. свиня .коза, кінь, собака-охоронець та помічник пастуха) (презентац № )
- Лабораторія №2 –допомагає фермеру, який обрав Птахівництво
( Захист роботи кожної лабороторії. підтримка презентацією)
6. Гра – переплутанка «Професії»
Зараз наші експерти попрацюють менеджерами по персоналу
- Ми з вами допомогли нашим фермерам підібрати тварин, для ведення господарства. Але для того , щоб ферма добре працювала, приносила прибуток треба підібрати персонал, (людей, які будуть працювати і доглядати тварин.) і відповідно скласти звіт
Картка №
-Як називаються професії людей, які працюють біля тварин?
• Пташники люди, які пасуть худобу на пасовищах
• Доярка люди, які СКЛАДАЮТЬ РАЦІОН КОРМІВ ДЛЯ ТВАРИН
• Телятники люди, які дресерують собак
• Зоотехніки люди, які збирають молоко
• Пастухи люди, які працюють на птахофабриках
• Кінологи люди, які вирощують дитинчат корів
Про які нові для вас професії ви дізнались?
• 7. Розповідь учителя про спец.господарства. Робота з презентаціями ( сл.№
На території нашого села теж працюють підприємства.(презентація )
- 8. Вправа «Інтерв’ю з батьками» (Злаговану А.,
- Чебоненко Ф.) сл.№
VI Актуалізація та систематизація знань
2 Літературні дослідження.
Виставка книг, в яких головними героями являються свійські тварин
Вчитель:
Діти, як ви думаєте, де можна більше дізнатися про тварин та їхнє життя .( з книжок)
- А давайте за допомогою нашої виставки пригадаємо в яких творах зустрічалися свійські тварини
- Поясніть прислів’я.
Корова у дворі — їжа на столі.
Любиш поганяти — люби й коня годувати.
3.Учитель: Діти, нас повсюди оточує розмаїтий світ живої природи. І тепер ми вже не можемо уявити наше життя без собаки — веселого, і відданого друга та охоронця, без кота — поважного та вусатого мишолова. А комусь до вподоби крихітний хом’ячок, кумедна морська свинка або папуга.
Про те, що в багатьох із вас є домашні улюбленці, свідчать ці яскраві фотографії. Приємно, що у вас так багато маленьких друзів.( презен № )
-Це свідчить про ваші добрі серця. Адже тварина віддячує вірністю та прихильністю тільки тому, хто дбає та піклується про неї, і ніколи не стане другом для того, хто хоч раз завдав їй болю та шкоди.
До цієї теми в своїх творах неодноразово звертався відомий український письменник та педагог Василь Олександрович Сухомлинський. Сьогодні ми пригадаємо його оповідання про тварин , їх радощі, прикрощі, пригоди у формі вікторини.
4.Гра-вівторина «З якого оповідання ці рядки?»
1.)Наступного дня дід Микола прокинувся на світанку. Вийшов з хати й зупинився здивований: біля дверей стояв його вірний друг Вітер .(Прощання з конем.)
Бесіда за почутим
— Чому кінь прийшов до діда Миколи?
2.)Коли передавав новому господареві ,Собака жалібно схлипнув і сказав
-Хто продає свого друга ,той гірший за гадюку. (Гірший за гадюку.)
-Чого навчає нас це оповідання?
3.) Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє. « Бідне кошеня.» (Покинуте кошеня.)
- Що можна сказати про вчинок Наталки?
4.)Через кілька днів чоловік приніс звідкись маленьке цуценя і поставив поруч із песиною будкою ще одну малу.
-Щоб тобі одному не було сумно.І ласкаво поплескав старого пса по спині. ( Старий пес.)
-Чому чоловік так вчинив? А ви як би вчинили?
5.)Петрикові стало соромно перед кошеням.Узяв він його на руки ,розгнівався на собаку і пішов йому назустріч. (Петрик.собака й кошеня.)
-Що можно сказати про вчинок Петрика?
( Котик та їжачок. Найледачиший на світі кіт.
Як котові стало соромно. Покинуте кошеня. Чому у вівці очі сумні?)
=Хлопчик врятував кошеня ,але треба завжди пам’ятати про правила поводження з свійськими тваринами.
5. Виведення правил поведінки з свійськими тваринами (сл. )
- Яких правил слід дотримуватися при контакті з домашніми тваринами?
Правила поводження зі свійськими тваринами. 1.Навчи свого вихованця знати своє місце.
2. Не дозволяй тварині бігати під час прогулянки без нагляду.
3. Ніколи не чіпай тварин, коли вони їдять. Вони вважатимуть, що ти хочеш відібрати в них їжу, і захищатимуть її.
4. Не турбуй тварин із дитинчатами.
5. Не підходь близько до собаки, який сидить на ланцюгу.
6. Якщо ти грався зі свійськими тваринами, обов’язково добре вимий руки, особливо перед їжею.
VІI. Підсумок уроку. Рефлексія
=Час роботи в нашій лабораторії збігає кінця. Ми вивчили, проаналізували всі надані нам матеріали. Ми повинні закінчити свої звіти та отримати оцінки за проведену роботу. –
1. Вправа « Перевір себе.» (картки)
2 .Вправа « Кубування»
Гра «Продовж твердження»
- Тварини бувають...
- Усі свійські тварини пішли від...
- Свійські тварини відрізняються від диких тим, що...
- Людина приручила тварин для того, щоб мати...
- У тваринництві працюють…..
- ЦЕЙ УРОК МЕНЕ НАВЧИВ…..
3. Рефлексія
- «Цікаві факти про життя тварин.»
VІІ . Домашнє завдання) 1.Читати і відп. на зап. ст. 119–120, малюнок « Мій домашній друг»