Ознайомити учнів з поняттям свійські тварини та дикі;
ознайомити учнів з історією одомашнення тварин;
розширити знання учнів про свійських тварин та їх значення для людини;
розвивати спостережливість, логічне мислення;
виховувати дбайливе ставлення до тварин і до довкілля.Тема. Свійські тварини та дикі тварини.
Походження свійських тварин від диких
Мета уроку:
Обладнання: мультимедійна презентація, мультфільм, підручник, картки з назвами тварин, із зображенням тварин, завдання для самостійної роботи.
Вимоги до учнів: знати назви свійських тварин, їхню користь для людини та історію їх одомашнення; знати назви диких тварин.
І. Організаційний момент.
Станьте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь із гостями: «Добрий, день!»
Ми раді бачити вас у нашій природничій науковій лабораторії. (Слайд 2)
- Діти, що таке лабораторія? (Установа, що проводить науково-дослідницьку та навчальну роботу, тобто вивчають, порівнюють, аналізують, роблять заключення та висновки). Саме цим ми і будемо займатися на уроці.
Девіз творчих і винахідливих. (Слайд 3)
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
"Синоптики повідомляють " (Слайд 4)
"Українські прикмети "
Сьогодні добре знають люди,
яка погода завтра буде,
бо теле — й радіопрогноз
підкаже — спека чи мороз.
В старі ж часи, і це знаменно, —
діди й бабусі наперед
прогнозували достеменно
погоду з безлічі прикмет:
Як місяць гострий — на непогоду,
як рівний — на ясну блакить,
щербатий — то відомо зроду,
що незабаром задощить.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (Слайд 5)
- Щоб успішно пройшли наші нові дослідження, треба пригадати раніше здобуті знання.
1. 1. Фронтальна перевірка. «Мозковий штурм»
- Якою буває природа?
- Які ознаки мають живі організми?
- На які групи діляться тварини?
- Хто такі плазуни?
- Хто такі земноводні?
- Хто такі риби?
- Хто такі комахи ?
- Хто такі птахи ?
- Хто такі звірі ?
- Яку тему вивчали на минулому уроці?
1.2 Друге завдання – тестування. (Слайд 6)
1.До якої групи належать тварини , у яких є 6 ніг?
а) Ракоподібні;
б) павукоподібні;
в) комахи.
2. Як називаються тварини , тіло яких покрите лускою?
а) Риби;
б) земноводні;
в) плазуни.
3.Яка група тварин вигодовує своїх дитинчат молоком?
а) Птахи;
б) звірі;
в) земноводні.
4.До якої групи тварин належать жаби?
а) Риби;
б) земноводні;
в) плазуни.
5.Яка група тварин – найчисельніша?
а) Комахи;
б) птахи;
в) звірі.
А зараз звірте чи правильно виконав завдання ваш сусід по парті. (Слайд 7)
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся ще більше про тварин. А про яких саме, ви мені скажете самі. (Слайд 8). Саме ці тварини будуть предметом вивчення в нашій лабораторії, а також ми дізнаємося про походженням свійських тварин від диких. Оголошення теми і мети уроку (СЛАЙД 9)
ІV. Вивчення нового матеріалу(Слайд 10)
- Діти, які тварини називаються свійськими? (Слайд 11)
- Діти, які тварини називаються дикими?
- Нашій лабораторії надано декілька матеріалів для вивчення. І почнемо ми з відеоматеріалу. До вашої уваги уривок із мультфільму, створеного за казкою англійського письменника Ред’ярда Кіплінга «Кіт, який гуляв сам по собі»
Проблемне питання (Слайд 13)
- Кого першим приручила людина?
3. Пояснення вчителя про диких і свійських тварин.
3.1. Словничок термінів (Слайд 14)
Дуже давно, коли не було ще міст, люди жили у печерах. Вони боялися величезних та страшних хижаків. Про те, як почалося одомашнення тварин мало відомо. Але одного разу одна розумна людина стала підгодовувати вовків, які ходили біля її житла. Поступово вовки стали добрішими, а їхні дитинчата звикли до людини, стали жити поруч з нею. Вони були вже не дикими, а домашніми. Так з’явилися собаки. Собаки навчилися охороняти людину від ворогів, допомагати йому шукати й здобувати їжу. Йшов час, кількість друзів людини серед тварин росло. Зараз люди вже не можуть жити без своїх домашніх друзів та помічників. Посудіть самі. На землі проживає близько 1, 5 млн. видів тварин, а люди приручили лише декілька десятків.
4. Дослідження за малюнками (робота в групах) (Слайд 18)
- А зараз будемо досліджувати фотоматеріали. Треба зробити порівняння дикої тварини і свійської (зовнішні зміни, спосіб життя, поведінка, характер).
Висновок. (Слайд 19)
Давно відмічено, що одомашненим тваринам властиві певні зміни, незалежно від того чи це кінь, чи собака, чи свиня. Так, зокрема для більшості одомашнених тваринам притаманно те, що:
5.Робота за підручником (с. 120) (робота в парах) (Слайд 20-21)
Як справжні дослідники попрацюємо з науковою літературою. Розгляньте малюнки на стор. 120 і обговоріть в парах, як і де допомагають людям свійські тварини.
Висновки (стор. 121)
- Свійські тварини живуть у господарствах або вдома і приносять користь людям.
- Свійські тварини відрізняються від диких меншою пристосовуваністю до навколишнього середовища.
- Свійські тварини не можуть жити без допомоги людини.
Фізкультхвилинка (Слайд 22)
Щось не хочеться сидіти, встати і вийти з-за парти
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз, потягування
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки. ходьба на місці
Вище руки підніміть підняти руки, прогнути спи-
І спокійно опустіть. ну назад
Плесніть, діти, кілька раз. поплескати у долоні
За роботу - все гаразд.
А зараз проведемо порівняння між дикими та свійськими тварина (Слайд 23)
ДИКІ ТВАРИНИ СВІЙСЬКІ ТВАРИНИ
Домівка
Будують самі Будує людина
Харчування
Добувають самі Дає людина
Потомство
Піклуються самі Допомагає людина
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Гра – переплутанка «Професії» (в парах) (Слайд 24)
— Свійських тварин розводять не лише вдома. Існують господарства, де їх утримують у значній кількості. Як же називаються професії людей, які працюють біля тварин?
— Як одним словом можна назвати людей, які вирощують свійських тварин? (Тваринники)
— Який лікар їм допомагає? (Ветеринар)
2. Літературні дослідження. Робота над прислів’ями (Слайд 25)
- У різних літературних жанрах розповідається про тварин. Пригадайте, які твори про тварин ми читали? (казки, оповідання, вірші, легенди, загадки, скоромовки). Які ви пам’ятаєте?
- Поясніть прислів’я.
Корова у дворі — їжа на столі.
Любиш поганяти — люби й коня годувати.
3. Художня виставка «Юні анімалісти» (Слайд 26)
Домашнім завданням на минулому уроці вам було намалювати малюнки свійських та диких тварин. А жанр живопису, у якому зображують тварин називають – анімалістичний.
4. Творча робота (Слайд 27)
5. Цікаве про тварин (резерв)
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Гра «Продовж твердження» (Слайд 28)
- Тварини бувають...
- Усі свійські тварини пішли від...
- Свійські тварини відрізняються від диких тим, що...
- Людина приручила тварин для того, щоб мати...
- У тваринництві працюють...
- Чи підтвердилось ваше припущення (гіпотеза)?
- Людина є господарем природи, але вона повинна бути бережливим господарем. Пам’ятайте, ми відповідаємо за тих, кого приручили! (Слайд 29)
2. Рефлексія. Вправа «Криголам» (Слайд 30)
- Робочий час у науковій лабораторії добігає кінця. Ми вивчили всі надані нам матеріали. Оцініть свою роботу на уроці за першими літерами слова
ДОСЛІДНИК
VІІ . Домашнє завдання (Слайд 31)
1.Читати і відповідати на питання ст. 118–120.