Матеріал проведений в рамках "Тижня математики" для учнів 1-4 класів. Проводиться в останній день тижня для доведення учням початкових класів,що математика - найголовніша із наук
Математика в гостях у казки.
Мета формувати евристичні навички, розширити пізнавальну діяльність; розвивати увагу,мислення, логіку; прищеплювати інтерес до математики.
Під мелодію до телепередачі « В гостях у казки», виходять Кіт у чоботях та Їжачок.
Кіт у чоботях: Найдавніша на планеті
Між наук цариця.
Математика ти наша
Вірна помічниця
Їжачок: Чи будинок зводиш , друже, чи пливеш морями.
Скрізь вона тобі послужить, всюди вона з нами.,
Кіт у чоботях: Діти, ви любите казку? А математику? Я й не сумнівався , що ваші відповіді будуть саме такими.
Їжачок. Казка — це жанр творчості, який кожен полюбляє з дитинства. Казки бувають різні — соціально-побутові, героїчні, фантастичні, про тварин. Ми ж сьогодні зустрінемося з незвичайною казкою — математичною. Чим вона відрізняється від інших? А тим, що поряд із життєвою мудрістю в ній присутня ще й мудрість наукова, математична. Отже, ласкаво просимо до казки!
Кіт у чоботях
Вам казка чарівна підкаже пораду, В ній знайдете завжди утіху й відраду. Давайте ж на хвильку заглянемо в казку. Чарівні казки, тут з!явіться, будь ласка!
Їжачок Сьогодні ми не лише почуємо математичні казки, ми зможемо визначити найкращих знавців і казок, і математики серед команд, які зараз з'являться на сцені. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Кіт у чоботях. Згадай назви казок.
Я коротко змальовую сюжет відомої казки. Команди пишуть її назву на аркуші. Після того як усі казки відгадано, потрібно відповісти на запитання: «Що об'єднує всі ці казки?».
Відповідь. 1) «Троє поросят»; 2) «Семеро козенят»; 3) «Півник і двоє мишенят»; 4) «Три ведмеді».
Усі казки об'єднує те, що в їх назвах є числа і дійові особи — тварини
Їжачок Поверни до казки.
Зараз вам пропонується кілька предметів, які мають форму геометричних фігур. Вам потрібно всі геометрично-казкові предмети повернути до своїх казок, вгадавши й сам предмет, і назву казки, до якої його потрібно повернути. Якщо команди не можуть вгадати предмет, дається підказка — демонструється цей предмет (або його зображення), але після цього кількість балів за відгадування стає на 1 меншою. Максимальний бал - 2
Предмет перший. їстівна куля, діаметром не більша від сантиметра, яка дуже заважала спати одній особі. (Горошина з казки «Принцеса на горошині»)
Предмет другий. Пара зрізаних конусів, які могли ходити без втручання людини. (Цеберки з казки «По щучьему велению»)
Предмет третій. Плетений паралелепіпед, в якому сховалася дівчина з пиріжками. (Короб з казки «Маша і ведмідь»)
Предмет четвертий. За його допомогою в математиці позначають вектор, а в казці брати, користуючись ним, собі наречених вибирали. (Стріла з казки «Царів-на-Жаба»)
Предмет п'ятий. Круг, який проковтнула рептилія. (Сонце з казки «Крадене сонце»)
Пісня « В математиці родині…»
Вінні- Пух В тридесятому королівстві
П!ятачок Один розум – добра , а -два краще.
Виходять Фіксики
Проводять музикальну паузу під мелодію з танцювальними рухами.
Фіксик 1. Згадаємо казку «Лисичка-Кума». Лисичка, прикриваючись тим, що її нібито на хрестини кличуть, потай від Ведмедя їла день за днем його мед. Припустимо, що першого дня вона з'їла восьму частину меду, другого — четверту частину, третього — половину. Запитання: на який день вона з'їла увесь мед, якщо не змінювала швидкості поїдання солодощів?
Відповідь. На четвертий.
Фіксик 2. Казка «Івасик-Телесик». Прийшла мати на берег і кличе свого сина: «Івасику, Те-лесику, приплинь-приплинь до бережка». Івасик у цей час знаходиться за 540 м вгору по річці. За який час він припливе до берега, якщо швидкість течії 20 м/год, а Івасиків човен рухається із власною швидкістю 70 м/год?
Відповідь. Рухаючись за течією зі швидкістю 90 м/год, відстань 540 м Івасик подолає за 6 год )
Казкові герої по черзі проводять для глядачів конкурс «Відгадай загадку»
Фіксик 1. Знайомий сюжет. Прослухавши математичну казку, спробуйте відгадати, сюжет якої відомої казки вона повторює. Назвіть автора цієї казки та всіх героїв.
Казка перша
Гуляло Натуральне число площиною та побачило пряму.
— Хто-хто на прямій живе? — запитало число.
Не почувши відповіді, поселилося число на прямій і стало на ній жити. Пробігало мимо Ціле число. Побачило пряму. Підбігло до неї й запитує:
Стали вони жити разом. Не просто жили — працювали. Натуральне прибутки рахує, Ціле — борги.
Пробігало поряд Дробове число. Побачило пряму й запитує:
Стали жити разом. Кожне своєю справою займається. Дробовому, наприклад, дуже були раді, коли потрібно було щось поділити на частини або виміряти. Місця всім вистачало. Були навіть і такі кімнати, у яких ще й ніхто не мешкав.
Завітало потім на пряму ірраціональне число. Стало допомагати Раціональному у вимірюваннях. Та тіснувато стало на прямій. Жодного вільного місця. Аж тут пробігає мимо Комплексне. Проситься на пряму жити. На що її мешканці хором відповідають: «Вибач, друже, та вже немає в нас місця».
— А може я все ж таки спробую?
Полізло Комплексне число на пряму. Лізло-лізло, аж поки пряма не витримала, розвалилася — і викотилися всі числа на площину.
Відповідь. Українська народна казка «Рукавичка» або російська «Теремок».
Фіксик2. Казка друга
Були собі Трикутник і Квадрат. Зустрілися якось на площині й стали приятелями. Запросив Квадрат Трикутника до себе в гості. Приходить Трикутник, а Квадрат запросив Діагональ, щоб та їх розважила. Багато чого цікавого розповідала Діагональ, та Трикутник не зрозумів ні слова.
— Вибач, Трикутничку, кого мала, з тими тебе й приймала.
— Та спасибі ж, — мовить Трикутник, — приходь же й ти, Квадрате, до мене в гості.
От уже прийшов Квадрат до Трикутника. А він запросив Медіану. Багато цікавих властивостей розповідала Медіана. Та Квадрат не зрозумів ані словечка. Розгнівався Квадрат. Так розгнівався, що й подякувати забув. Від того часу не приятелюють трикутники з чотирикутниками.
Відповідь. Українська казка «Лисичка та Журавель».
Фіксик 2 Художній. У математичній казці ,зазвичай нерухомі геометричні фігури, числа, дії оживають, стають схожими на людей. Вони вміють рухатися, говорити, думати, приймати рішення. Іноді наша уява малює нам такі казкові сюжети, що ми навіть забуваємо, що мова йде про математичні об'єкти, які у звичайних обставинах дуже прості, строгі й нерухомі. Для виконання завдань цього конкурсу вам потрібно включити уяву й намалювати королеву – математикиу. Свій малюнок можна доповнити словами.
Фіксик 1 Розкажи казку за малюнками. Сподіваюсь,ви ще пам'ятаєте, як у першому
класі вам пропонували розповісти казку за малюнком (демонструється відповідна сторінка з Букваря). Таке ж завдання я вам і пропоную виконати зараз. Тільки малюнки тут уже математичні.
Математичною мовою повинна бути й складена вами казка.
Домашнє завдання (поза конкурсом). Інсценування казки, яку склали самостійно.
Звучить пісня у виконанні Фіксиків
Журі підбиває підсумки конкурсу