Свято музики
«Озветься музики в душі і серці»
Мета: формування музично-естетичних якостей у виконавців та слухачів; розвивати чуття ритму, музичний слух, виконавські навички; виховувати любов до музичного та сценічного мистецтв, повагу до народної культури, шанобливе ставлення до спадку народної творчості.
Свято музики
«Озветься музики в душі і серці»
Мета: формування музично-естетичних якостей у виконавців та слухачів; розвивати чуття ритму, музичний слух, виконавські навички; виховувати любов до музичного та сценічного мистецтв, повагу до народної культури, шанобливе ставлення до спадку народної творчості.
Місце проведення: актовий зал або приміщення пристосоване для заходів.
Обладнання: музичний центр, записи фонограм на дисках та касетах.
Зал святково прикрашений за допомогою штучної зелені, квітів.
Вед: ( на фоні музики )
Озветься в музиці душі -
ЇЇ тривога і бентежність,
ЇЇ солодких мрій безмежність
І відзвук щирого вірша…
Озветься, звуками злетить,
У неозорий світ полине,
І звуків тих живі краплини
Колись таки почуєш ти.
І здається, ніби у краю,
Де народилися ті звуки,
Хтось протягнув до тебе руки
І в душу зазирнув твою
Озветься музика в душі:
Торкнеться слуху на хвилину,
До серця хвилею прилине
І стихне… а душі лишить
Відлуння сонячних мелодій
І ніжність маминих пісень,
Весняний гомін хороводів
І новорічний спів осель,
І забавлянки перші наші,
І мудрість старовинних фуг,
І ритм чіткий похідних маршів,
що підіймав козацький дух …
Тож запроси її ласкаво,
Не бійся – серце зворуши,
щоб різнобарвно і яскраво
озвалась музика в душі!
Виконується пісня «Я мрію»
Вед:
У мистецтві, як дзеркалі, відображається багатоманітність навколишнього світу.
Музика – мова звуків та інтонацій – поряд з іншими видами мистецтва має особливу емоційну глибину. Саме емоційність змісту музики в першу чергу відчувають її слухачі. Можливості музичного мистецтва у втіленні внутрішнього світу людини безмежні. З надзвичайною силою музика втілює радість і відчай, торжество і тривогу, надію і розчарування, напружену роботу думки і швидкоплинне враження, без турботливий спокій і рішучість. Відображення внутрішнього, духовного світу людини і є чи не найголовнішою рисою музичного мистецтва.
Вед:
Музика – це найвиразніша мова.
Мова, що може без жодного слова
Людям про радість і сум розказати,
Вміє картину без фарб малювати,
В світі усьому знайде слухача
Без словника і перекладача…
А уявіть, як розквітне чудово
Музика з барвами
Фарби і слова!
Танок «Музичні фантазії» - 3 клас.
Вед: Пригадаймо давньогрецькі міфи та легенди, створені за кілька тисячоліть до нашої ери …
Одна з легенд сповіщає про вічно юних муз – дочок Зевса – громовержця та богині пам’яті Мнемозіни, які живуть на горі Гелікон. Спів юних красунь полегшує сум і примушує забути зло. Коли співають музи, забуває Арес – бог війни про криваві битви, не слухають блискавки в руках Зевса – гонителя хмар, припиняються чвари, мир і тиша панують на Олімпі.
Без музики й пісні не могли жити й люди. Музика й спів в усі часи допомагали людям у найважчі хвилини, як найближчі друзі, втішали у печалі чи поділяли з людиною радість буття.
Читання вірша «Жила – була пісенька…» під музику.
Жила – була пісенька…
Жила – була пісенька в нашому місті,
Гойдалась за вітром у човнику – листі,
У росяних травах світанки стрічала.
Та тільки ніколи чомусь не звучала.
Всміхалася людям, дорослим і дітям, -
Ніхто не озвався, ніхто не помітив.
Мабуть, їй наврочили лютії злодії:
Немає у пісні ні слів, ні мелодій.
Та якось невдасі всміхнулося сонце
Й відкрило для неї поета віконце.
Поет постарався – текст пісні створив.
І звісно: яка ж вона пісня без слів!
Слова є, а пісенька все ще німа –
До віршу мелодії в пісні нема.
Вже час композитору взятися за справу
І музику скласти – привітну й ласкаву.
В мелодію склалися ноти-овали,
І текст є … А пісенька – не зазвучала.
І аркуш пісенний лишився самотнім –
Три стовпчики і мовчазний запис нотний…
І раптом веселий і лагідний вітер
Його закружляв і відніс аркуш дітям!
Вони прочитали, слова розучили,
А ноти зіграв на роялі учитель.
І так полюбили ту пісеньку люди,
Що знали її незабаром усюди,
співали і грали – і хор, і соліст,
ансамблі, оркестри, інструменталісти…
…Така от історія – майже казкова,
а пісенька вийшла – ну просто чудова!
Але щоб вона зажила, зазвучала,
Прийшлось потрудитися людям чимало!
Виконання пісні «Сонечка промінець»
Вед: Старовина легенда
Колись Бог створив Землю нашу Боже, і все, що живе на ній, розселивши людей по всьому світові… Та людям хотілося мати щось своє, особливе, що було б виразником їхньої душі. Тож і вирішили від кожного народу послати до Бога своїх дітей, аби наділив той даром, що визначить його сутність на віки-вічні.
Прийшли діти до Божої світлиці та й почали просити те, що їм батьки наказали. І Бог кожному роздав прошене. Коли всі розійшлися, біля порогу залишився сидіти хлопчик.
- А ти хто?
- Я, Боже, українець.
- А чом ти не просив нічого?
- Та як я міг лізти поперед інших перед Божі очі?
- Чемний ти, дитино, зараз подумаю, що ж дати твоєму народові… Почав Бог шукати: вже все роздав, до останнього дарунка…
- Ні так не годиться! Не можна лишати обділений твій народ. Протяг Бог руку, взяв свій дивовижний музичний інструмент.
- Візьми! Це скарбниця пісень. Торкнешся пальцем струн – задзвенить музика. Яка в тебе думка, така і пісня зародиться. І не буде на світі людини, якій не зачепила би душі твоя пісня, не зробила її кращою, добрішою. Рідним – даватиме наснагу і ствердження своєї сутності, чужих – дивуватиме красою і силою духу нашого народу. Та бережіть скарбницю, бо чужі руки зроблять її німою.
Приніс хлопець Божий дар. Назвали його кобзою. І пішли відтоді по Україні співучі кобзарі, носії Божого дарунку, хранителі духу і сили народу.
Вед:
Струмками в пісню голоси течуть,
То без душі вони так мало значать,
а пісню ту далеко й довго чуть,
в якій сміються пристрасті і плачуть.
То ж над землею лийся, пісне, знов,
Сій між людьми краси й добра насіння,
Гнів заколисуй і неси любові
Із покоління в нові покоління.
Народна пісня – світ його душі:
В ній сподівання й заповітна мрія …
Ніколи не покине, не лишить
ЇЇ любов, і віра, і надія.
Виконання «Пісня Джури»
Вед:
Народна пісня – біль його душі:
У ній живе історія і пам'ять,
В ній стільки туги – не перелічить,
Ні з чим не порівнять і не зіставить.
Народна пісня – дар його душі,
Твій оберіг на щастя і свободу…
Плекай її, люби і бережи,
Бо пісня та – і є душа народу.
Вед: Музика, історія – тісно пов’язані між собою. От співає думу сивий кобзар, ніби гортає сторінки минулих днів. І лине над землею розповідь про славних отаманів і переможні козацькі походи…
Оживають картини історії у народних піснях і маршовій музиці, яка виникла у старовинних військових походах, на які така багата – музика завжди допомагала воїнам.
А народні танці! Багато які з них мають по-справжньому «історичне» походження. Наприклад, знаменитий український козачок виник у середовищі воїнів-козаків, про що красномовно свідчить назва танцю. А гопак! Це танок-змаг, у якому воїни-козаки показують свої вміння і можливості. Старовинний польський Краків як теж саме «військове! походження: у давнину його виконували чоловіки, один з яких зображував лицаря, а другий – зброєносця.
Виконання українського танцю «Гопак» - 7 клас.
Вед:
Як не любить тебе, Україно!
Ніжних світань і прозорих криниць,
Червоних зірниць і пісень солов’їних
В рідних шумливих гаях.
Ти простяглась за сині Карпати
В буйних садах і розмаїв дібров,
Як вірну любов, як лагідну матір,
в серці ношу тебе я.
ти розцвіла в блакитних барвінках,
В славі й добрі, як веселка ясна,
Співа далина про молодість дзвінко,
В радості й щасті сія.
Виконання УНТ «Козачок» - 5 клас.
Вед: Точкою перетину між людиною і музикою є життя у всій багатоманітності його проявів. Будь-який музичний твір зосереджує в собі якусь часточку життя – життєвий зміст. І завдяки цьому музика не проходить осторонь кожного з нас.
Вед:
Музика
Л.Чорна
Диво-музика лине над світом,
Сипле звуки свої навкруги.
Зачаровано слухають квіти,
Річка й, навіть, круті береги.
Я ловлю кожен звук, кожну ноту.
Це, мов казка, мов вічна весна.
І я хочу, щоб музика дивна
В моїм серці довіку жила
Виконання пісні «Не сварися, мамо»
Вед:
Цвітуть сади, цвітуть луги,
Цвітінням ниви розлились,-
І затопили береги,
І цвіт пливе в небесну вись.
В саду вишневім залюбки
Вінки сплітає дітвора.
Синиці, ластівки, шпаки
Летять до кожного двора.
І лине скрізь пташиний грай –
Моя співоча сторона.
Цвіте земля, цвіте мій край
і в серці кожного – весна.
Вед:
Музична мова, жанр, історичний, національний чи композиторський стиль – це засоби, за допомогою яких у музиці створюється кожного разу новий, неповторний художній світ.
На внутрішній світ формується постійно під впливом нових знань та вражень.
Музика відіграє дуже важливу роль у кіномистецтві. Вона звучить не тільки у мюзиклах, музичних фільмах і комедіях, а й у художньому та документальному кіно.
Як і музика, кіномистецтво розгортається в часі, у русі. Навіть перші фільми, які були німими, супроводжувались грою піаніста-ілюстратора.
Виконання пісні «Ти – людини» - з к/ф «Пригоди Електроніка»
Вед:
У музиці – свої слова,
Слова яскраві і незвичайні.
Почув їх хтось, зачарував,
Перетворив в казки – музичні.
Лишити ті казки поріг,
Пішли у світ, а добрі люди
Відкрили безліч їм доріг
І полюбила їх усюди.
В Росії, Грузії, Малі,
В співучих селах України –
Живуть вони по всій Землі,
Свої – у кожної країни.
Вони струмлять, як джерело,
І розповідь ведуть казкову
Про мудрість, відданість,добро
І сулу Музики чудову!
Виконання танцю «Рок-н-рол» - 6 клас.
Вед: Мова музики і звуків. Звуки сплітаються в мотив, інтонації, мелодії і створюють в уяві слухача різноманітні картини. Музика може створити безліч художніх образів: «намалювати» музичний портрет, передати будь-який настрій і почуття, зобразити барвисті звуки природи – пташиний спів, дзюрчання струмка, лункі розкати грому …
Музика нерозривна з багатьма видами мистецтв. Наприклад у пісні поєднується музика і поезія, опера та балет – це єдність музики, слова, хореографічного, образотворчого і театрального мистецтва…
Музика непросто живе поруч з іншими видами мистецтв – вона надихає та збагачує їх: важко навіть уявити, що музика раптом зникла, наприклад, з мистецтва хореографії чи кіно …
Музику створює людина для інших людей. У кожного народу – своя улюблена музика, яка надихає, втішає …
Виконання танцю «Диско»
Вед: Слухаючи найрізноманітніші музичні твори, розумієш, що одним із найважливіших завдань мистецтва є розвиток і виховання людських почуттів. Допомагаючи нам почути ритм і музику навколишнього світу, музичне мистецтво надає нам змогу розібратися у своїх почуттях, осмислити їх і відчути в усій повноті. Музика, як і інші види мистецтва, розширює межі нашої сприйнятливості, розвиває і робить більш тонким почуттєвий світ людини.
Виконання танцю «Ой, говорила чиста вода» - 9 клас.
Учень:
Я відкрию фарби кольорові,
Пензлик чарівний дістану я,
І бажання-мрії загадкові
Намалює вигадка моя.
Я знов малюю світ романтики й любові,
Я знов малюю світ добра, краси, пісень,
Блакитні вечори світанки веселкові.
Малюю кольоровий день!
Виконання пісні «Веселкова пісня» О.Янушкевач - 2 кл (танцювальна композиція)
Учень:
А іще я намалюю літо,
Що дарує сонечко усім.
Небо, море, поле, диво-квіти
Розфарбую пензликом своїм.
Прилетіло літо, як на крилах,
Принесло нам літо дні щасливі.
Літо кучеряве, лагідне, як мама.
Ось воно яке – літо золоте.
Розсипає літо срібні роси,
Заплітає літо квіти в коси.
Пахощі суниці, грози і зірниці.
Ось воно яке – літо золоте.
Задрімало літо на покосах,
Засмалило сонцем ноги босі.
Скупане в любистку росяне намисто.
Ось воно яке – літо золоте.
Виконання пісні «Пісенька про літо» - 5 клас.
Вед: (читає на фоні повільної музики).
Ода музиці
Н.Чедер
Безмежність Всесвіту оспівує орган,
Та так, що застеляють очі сльози.
Мелодію струмка повторює баян,
Вечірній дзвін нагадує про грози.
На струнах скрипки пісня солов’я
До зір летить духмяними ночами.
А вторить її сопілка вівчаря
І жайворонком в’ється над полями.
Тужливу думу кобза виграє
В засніжених степах разом з вітрами.
І біль, і радість – все, що з ними є,
Із серця виливається піснями.
О музика Землі! Найкращий поліглот
Тебе в словах не може повторити.
Щасливий той, хто в гамі семи нот
Гармонію небес уміє відтворити.