Розробка уроку з музичного мистецтва для 4 класу по темі "Народна музика в творчості композиторів". У розробці використовується навччальний музичний матеріал: фрагмент "Гуцульської рапсодії" Г.Майбороди, укр.нар.пісня "Верховино, світку ти наш". Урок має яскраво виражену патріотичну спрямованість. Розробка передбачає використання на уроці усіх форм навчальної діяльності учнів, інноваційних методів навчання.
1
КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА СУМСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА
І-ІІІ СТУПЕНІВ №29, М.СУМИ, СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Конспект
уроку з музичного мистецтва для 4 класу
по темі
«Народна музика
в творчості композиторів»
Підготувала
учитель музичного мистецтва
Ананченко Тетяна Анатоліївна
.
Тема уроку. Народна музика в творчості композиторів.
Мета уроку: розкрити взаємозв’язок народної та професійної музики, ознайомити з творчістю Г.Майбороди, сприяти засвоєнню поняття «рапсодія», закріпити знання жанрів українських народних пісень, понять «фольклор», «музичний фольклор», «народна музика», «професійна музика», вчити визначати емоційно-образний зміст музичних творів, сприяти розвитку музичних і творчих здібностей, вокально-хорових навичок, навичок активного сприймання музики, поширенню лексикону, уміння висловлювати власні враження від музики, вихованню любові до рідного краю, його історії та музики, особистісного ставлення до музичних творів.
Тип уроку: комбінований.
Музичний матеріал: Г.Майборода «Гуцульська рапсодія» (фрагмент), укр. нар. пісня «Верховино, світку ти наш», М.Ведмедеря, Н.Рубальська «Добрий день, матусю Україно!».
Наочність, дидактичний матеріал: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал (картки для визначення жанрів українських народних пісень, таблиця музичних характеристик, картки для визначення емоційно – образного змісту «Гуцульської рапсодії» Г.Майбороди, шаблони відповідей).
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Вхід учнів до класу під укр. нар. пісню «Верховино, світку ти наш».
Музичне вітання «Добрий день, вам, добрий день!»
ІІ. Повідомлення теми, очікуваних результатів уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Слово учителя.
В усі часи люди мріють зазирнути у майбутнє або, пройшовши крізь віки, опинитися, хоч ненадовго, у минулому. Сьогодні в нас є можливість стати учасниками минулих подій – за допомогою музики відкрити та прочитати сторінки історії нашої Батьківщини.
Повідомлення теми, очікуваних результатів.
Тема уроку - «Народна музика в творчості композиторів».
Очікувані результати (зачитують учні):
ІІІ. Перевірка вивченого на минулих уроках.
Метод «Узгодь поняття та його пояснення».
Фольклор |
Музика, яку склав народ |
Музичний фольклор |
Усна народна творчість (казки, пісні, прислів’я, загадки тощо) |
Народна музика |
Найкраща музика того чи іншого народу |
Професійна музика |
Усна народна музична творчість (пісні, танці, музика для виконання на народних інструментах) |
Музика, яку створюють композитори |
Групова робота. Метод «Трійка: пісня, жанр, характеристика жанру».
«Дума про козака Голоту» |
Думи |
Пісні про бойові події та героїв - козаків, що виконуються речитативом |
«Вийшли в поле косарі» |
Календарно-обрядові |
Пісні, що виконуються за календарем під час обрядових свят |
«Котику сіренький» |
Колискові |
Пісні для заколихування дитини |
«Сіяв мужик просо» |
Жартівливі |
Пісні, у яких висміюються вади характеру людей |
«Підійдемо до калини» |
Коломийки |
Короткі пісні з двох рядків |
«Ой на горі та й женці жнуть» |
Історичні |
Пісні про історичні події та видатних людей |
До народної музики належать жанри українських пісень. Працюйте у групі з трьох учасників: один добирає картку з назвою пісні (червоний колір), що прозвучить, другий – назвою жанру (синій колір), третій - характеристикою жанру (зелений колір).
ІV. Актуалізація опорних знань.
Гра «Вгадай мелодію»: учень за вибором іншого учня обирає аркуш з числом звуків, за кількістю яких треба впізнати пісню і частину, яка прозвучить (заспів або приспів).
Звучить фрагмент пісні «Верховино, світку ти наш».
Повторювальна бесіда:
V. Основна частина.
1. Українська народна пісня «Верховино, світку ти наш» - основа твору Г.Майбороди «Гуцульська рапсодія».
Вокально – хорова робота над піснею.
Аналіз емоційно – образного змісту пісні.
Прийом «Продовжи речення»:
захоплення |
красою природи рідного краю |
щастя |
що живуть саме тут |
любов |
до рідного краю |
гордість |
за свою маленьку Батьківщину |
радість |
що такий чудовий край |
Прийом «Обери правильне».
Оберіть характеристики, які підходять до різних частин пісні.
Сумна |
Весела |
Грізна |
Спокійна |
Урочиста |
Журлива |
яскрава |
сердита |
просвітлена |
Піднесена |
Знесилена |
радісна |
тверда |
мирна |
Захоплена |
Жалібна |
іскриста |
ворожа |
сонлива |
Горда |
Пригнічена |
Щаслива |
загрозлива |
добра |
Натхнена |
Покірна |
грайлива |
вперта |
байдужа |
Щира |
Бесіда:
Розучування танцювальних рухів.
Художнє виконання пісні з танцювальними рухами.
2. Георгій Майборода – український композитор.
Ігровий момент.
Звучить початок «Гуцульської рапсодії» Г.Майбороди.
Відповіді учнів.
Демонстрація портрету композитора.
Розповідь про композитора.
Послухайте розповідь про композитора і зверніть увагу, у який особливий час він створив свій твір «Гуцульська рапсодія».
Георгій Майборода – український композитор ХХ століття. Він народився на Полтавщині. У родині композитора завжди звучала музика, а батьки заохочували його до занять музикою. Георгій із задоволенням співав у хорі. Майбутній композитор отримав музичну освіту і почав писати музику – інструментальні й вокальні твори. «Гуцульську рапсодію» митець створив під час Другої Світової війни. Георгій Майборода вважається одним із найкращих композиторів України.
Тести на закріплення основних знань про композитора і твір уроку:
1. Георгій Майборода жив і творив у:
2. Митець народився на:
3. У юності майбутній композитор:
4. Композитор створював:
5. «Гуцульську рапсодію» Георгій Майборода створив:
3. Рапсодія як музичний жанр.
Ребус «Рапсодія».
Рапсодія –
Твір
На
Мелодій
Основі
Музичний
Народних
Рапсодія – музичний твір на основі народних мелодій.
4. «Гуцульська рапсодія» Г.Майбороди.
Слухання музики, визначення її емоційно – образного змісту.
Послухайте музику і подумайте, про що вона розповідає. Слухаючи музику, прослідкуйте зміну її настроїв, та встановіть правильну їх послідовність.
Перевірка виконаного завдання. Корекція відповідей учнів.
Вступне звучання мелодії пісні «Верховино» звертає наші погляди на цей гуцульський край; широка, велична, захоплена мелодія ніби малює картини щасливого життя гуцулів. Тривожна мелодія повідомляє про біду, яка трапилася з українцями: початок війни. Незламна воля до боротьби втілилася у призивній, мужній, героїчній музиці. Переможна, радісна, щаслива музика уславлює народ, що не зламався, переміг у війні.
Повторне слухання музики. Інтерпретація музичного твору.
Послухайте повторно музику, і подумайте, яку думку хотів донести до слухачів композитор, які думки і почуття викликати в нас.
Робота із шаблоном відповіді.
Слухаючи музику:
|
|
я відчув… я замислився… я зрозумів… я переживав… я переконався… я уявив… я пишався… я був гордий… |
я відчула … я замислилася … я зрозуміла… я переживала… я переконалася… я уявила… я пишалася… я була горда… |
VІ. Закріплення навчального матеріалу.
Бесіда.
Отже, щоб розповісти про народ: його життя, долю, боротьбу, думки і почуття, композитори звертаються до фольклору і мелодії народних пісень звучать у професійній музиці.
VІІ. Підсумки уроку.
Заключне слово учителя.
У музиці крізь часи і століття звучать до нас, сучасних українців, слова тих, хто боровся і продовжує боротися за незалежність і щастя своєї Батьківщини, виражені в словах одного з українських поетів:
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов’їну.
Між братніх народів, мов садом рясним,
сіяє вона над віками…
Любіть Україну всім серцем своїм
і всіми своїми ділами.
Виконання пісні «Добрий день, матусю Україно!»
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ