Свято «Наша мова-калинова, солов’їна, барвінкова»
Тема: «Наша мова-калинова, солов’їна, барвінкова»
Мета: Формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання: Плакат з написаною темою, плакат з епіграфом «Лиш той пошани гідний, хто мову шанує свою. В. Сосюра», плакати: «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна». Книжкова виставка: казки, прислів’я, загадки, твори про мову, вишивані рушники, хліб.
Хід свята
Дівчинка: Добрий день вам, добрі Люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Хлопчик: Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов’ю і миром.
Для людей відкрита хата наша біла,
Тільки б жодна кривда в неї не забігла.
Вчитель: Шановні батьки, діти, гості, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови.
Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою народилися. А Україна – це наша Батьківщина.
У нашій світлиці сьогодні світло і тепло, то ж давайте поговоримо про Україну і нашу рідну мову.
Україна – золота чарівна сторона. Земля рясно уквітчана, зеленню закосичена. Скільки ніжних, ласкавих, поетичних слів придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до краю, де народилися й живуть.
1 учень: Люблю тебе, моя Вітчизна мила.
Твої поля і небо голубе.
Бо ти дала мені малому крила,
Так як же не любить мені тебе!
2 учень: Люблю тебе я, мила Україно!
І все зроблю, щоб ти цвіла.
Я буду вчитись в школі на «відмінно»,
Щоб мною ти пишатися могла!
3 учень: Люблю твої ліси, струмки, джерельця
І все-усе що є в моїм краю!
Тепло долонь, і розум і серця
Я Україні милій віддаю!
4 учень: Україна моя починається
Там, де доля моя усміхається,
І, як небо, даль солов’їна,
Не кінчається Україна.
5 учень: Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо, горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік.
6 учень: На землі великій
Є одна країна.
Гарна, неповторна,
Красна, як калина.
7 учень: І живуть тут люди
Добрі, працьовиті,
І скажу, до речі,
Ще й талановиті.
8 учень: Землю засівають
І пісні співають,
На бандурі грають
І вірші складають
Про ліси і гори,
І про синє море,
Про людей і квіти,
То скажіть же, діти,
Що це за країна?
Усі разом: Наша велика славна Україна!
(Учні виконують пісню «Це моя Україна»)
Зацвітає калина,
Зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна.
Приспів:
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як тато і мама, одна (двічі)
Пролягають дороги
У зелені діброви,
Що ростуть на початку села.
1 учень: Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
2 учень: Мій друже, брате,
Звертаюсь сьогодні до тебе
Мовою землі твоєї,
Мовою матері твоєї,
Народу твого мовою.
3 учень: Вся історія народу – в мові,
Мова — душа народу.
Позбавити народ рідної мови –
Це означає вбити народ.
4 учень: Зневажати мову –
зрадити себе,
А зрадників
хто може поважати?
І стане чорним небо голубе,
Вмиратиме у муках рідна мова.
5 учень: О, не згуби свого народу,
Безсмертна мово,
рідна і терпка.
Ти є душа співучого народу,
Що був і є, і буде у віках.
(Звучить пісня «Мова у серці народу» сл. Н. Красоткіної)
Наче юна зоря світанкова,
Ти лісами, степами ідеш,
Українська чарівная мово,
Ти у серці народу живеш! (Двічі)
Мелодійна моя, промениста,
Як Земля, твій багатий словник.
Українська мово пречиста,
Ти ж у серці народу навік! (Двічі)
Вчитель: Діти, ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас, його ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадались, що я маю на увазі?
Учні (разом): Це наша рідна мова!
Вчитель: Мова – найкращий дар, що має людина від бога. Вона нам рідна, як мама і тато, як та земля, на якій ви зростаєте. Бо це мова, яку ми всі чуємо змалку, якою ми промовили перші слова. Ця мова зрозуміла і рідна всім нам. Бо без мови немає народу. І так само, як у кожної людини є одна мати, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три і більше мов, але рідною залишається материнська мова.
Рідна мова. І чується лагідний, теплий голос матері, яким вона будить нас уранці. Хіба це хтось вміє промовляти такі слова, як наші українські мами? Адже цілий світ визнає, що українська мова – чудова, мелодійна, багата.
Любов до рідної мови, свого краю розпочинається ще з колиски, маминої пісні. Народні колискові пісні зачаровують усіх, хто їх чує, надзвичайною ніжністю і простотою. У них материнська ласка і любов, світ добра, краси і справедливості, щира віра в магічну силу слова.
Ходить сон коло вікон,
А дрімота коло плота.
Питається сон дрімоти:
Де дитина малесенька,
Там ми будем ночувати
І дитинку колихати.
(Діти, їхні мами виконують колискові пісні)
Вчитель: Кожна мати хоче бачити свою дитину здоровою, доброю, щасливою. Тому з дитиною вона грає, добру навчає.
Лічилки
1. Їхала карета,
Дзвоном дзвонить,
Вийшла пані,
Лічить коні:
Раз, два, три,
Вийдеш ти.
2. Сів метелик на травичку
І думає про дурничку.
Раз, два, три,
Ти метелику, лети!
3. А між нами, хлопчаками,
Хтось не слухається мами.
Раз, два, три,
Це напевно будеш ти.
Дражнилка
Заплач – дам калач,
Зареви – дам трави.
Мирилка
Помиримось ми з тобою, -
Не розлити нас водою.
Вчитель: Від материнської колискової, від щедрівки, рушникової веселки, від таїнства традицій та звичаїв бере свій витік любов до рідної мови. Сім’я – саме тут плекаються перші паростки любові і поваги до рідного слова.
Учень: Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тільки камінь має.
Як ту мову можна забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила?
Вчитель: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь» закликає нас Т. Шевченко, великий Кобзар. Любов до нашої Батьківщини починається з любові до маленької батьківщини, до пам’яті про рідний поріг, стежки дитинства, до мудрості народної казки, прислів’я, пісні. Немає в світі людини, яка б не любила казок або не чула їх. Особливо діти.
Підібрав він голосок,
Став малим співати.
догадалися вони: Вовк — не наша мати.
(Вовк і семеро козенят)
На городі виросла,
Восени велика стала.
Дід почав усіх гукати:
«Час красуню нашу рвати»
(Ріпка)
Хто утік від баби з дідом,
Не міг сидіти на вікні,
Зустрів у лісі різних звірів
І кожному співав пісні?
(Колобок)
А ті думають:
Це він і нас поїсть!
(Пан Коцький)
Вона тоді плиг з вовка та:
(Лисичка сестричка і Вовк-панібрат)
Що за хатка на узліссі?
Вся ворушиться, дрижить.
Де не взявся – кабан біжить.
Тут і вовк іде, й ведмідь,
Й кожен в хатці хоче жить.
Так вже тісно їм усім –
Ось-ось-ось порветься дім.
Що за дім такий лежить,
І ворушиться й дрижить?
(Рукавичка)
Я за три копи куплена, упівока луплена,
Тупу-тупу ногами, сколю тебе рогами,
Ніжками затопчу, хвостиком замету,
Тут тобі й смерть!
(Коза-дереза)
Вчитель: Молодці, ви добре знаєте казки, вони належать до перлин української мови. Прислів’я та приказки теж належать до перлин української мови. Народ віками складав прислів’я і приказки, які навчали людей мудрості. Прислів’я – це короткий образний вислів з повчальним змістом. Наприклад: «Наука в ліс не веде а з лісу виводить». А приказки не містять у собі повчання, а вживаються у мові, щоб влучніше підкреслити сказане.
1. Гостре словечко коле сердечко
2. Не кидай слова на вітер
3. Один скаже, другий прикаже
4. Коня керують уздами, а чоловіка – словами
5. Слово до слова зложиться мова
Вчитель: Наш народ дуже любить жарти. Тож давайте і ми пожартуємо. Послухайте жарти у виконанні наших учнів.
1. Давно це було.
Питає учитель панського сина:
- Скільки буде два і два?
- Три, пане вчителю.
- Як – то три?
- Ну, три з половиною.
- Як я бачу, то ти цілком дурень.
- Ну чотири.
- То чому ти відразу не сказав?
- А хіба можна відразу дати чотири, не поторгувавшись.
2. Швидко відповів.
Коли прийшов зі школи внук,
Дідусь щоденник взяв до рук:
За це ж п’ятірки ставить слід!
Сказав я швидко, та не те...
1 учень: Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не слід!
2 учень: В ній стільки слів, що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто безліч знань.
3 учень: То ж мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить.
4 учень: Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати,
І найрідніша нам вона.
Вчитель: Мово! Пресвята Богородице мого народу! З чорнозему, рясту, любистку, м’яти, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народна!
Мово наша! Дзвонкова кринице, твої джерела б’ють десь від магми, тому і вогненна така. А вночі купаються в тобі ясні зорі, тому і така ласкава.
1 учень: Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті
А хто свою мову забуде,
той серце забуде своє.
2 учень: Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Вчитель: Я була б дуже рада і щаслива, якби від сьогоднішнього свята наші діти залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови. Бо, коли розкрилиться наша мова, наша культура, наші звичаї і традиції, ще більше збагатимося не лише ми, а й цілий світ. Без любові до рідного, до кровного немає справжнього патріота, бо «не можна любити народів других, якщо ти не любиш Вкраїну!»
Багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю.
1 учень: Друзі шановні
Матусі і тата,
Вдячні ми всім,
Хто прийшов на це свято.
2 учень: Ми – українці – велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна.
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх Україна.
3 учень: Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово!
У барвінки зодягайся, українське слово!
Колосися житом в полі, піснею в оселі,
Щоб зростали наші діти мудрі та веселі,
Щоб на все життя з тобою ми запам’ятали,
Як з дитячої колиски мову покохали!
4 учень: Вже скінчилось свято
І прощатись нам пора.
Ми бажаємо Вітчизні
Разом: Щастя, миру і добра.