Свято української писемності та мови

Про матеріал
Запропонований матеріал можна використати для підготовки до Дня української писемності та мови. Розроблений на основі поезій українських письменників та історичних відомостей про виникнення української писемності.
Перегляд файлу

Свято української писемності та мови

(сценарій)

На стенді (або на мультимедійній дошці) – святкова газета, присвячена Дню української писемності та мови, вислови про мову, плакат.

Учень 1.           О слово рідне! Пращура молитва!

Громи Перуна, Велеса поля,

Софія Київська – творіння Ярослава,

Слов’яномовна праведна земля.

 

Учень 2.         В  мені, в тобі Бояна віщим співом

Воно живе, здолавши тьму віків,

Воно Мстиславича Романа голос

І ратний клич Данилових полків.

 

Учень 3.           О слово рідне! України слава!

Мазепи мудрість і Тараса заповіт,

І гул століть, і сьогодення гомін

В тобі злились, як духу моноліт.

 

Учень 4.           О слово рідне! Мудре і прадавнє,

Ти виросло з могутньої землі!

Тебе валуєви жорстоко розпинали,

А ти возносилось і не корилось – ні!

 

Учень 5.           О слово рідне! Подарунок мами!

І пісня ніжна, і розрада нам!

Я всім на світі  поділюся з вами,

Та слова рідного нікому не віддам!

 

Ведуча.           Сьогодні, 21 лютого, – День рідної  мови. Це свято –  державне. Тож  маємо нагоду пригадати історію нашої писемності.

 

Ведучий.             Кожна епоха приносить свої винаходи й відкриття. Найбільшим винаходом людства було письмо. Писемні знаки давали можливість зберігати й передавати істинне знання. Адже саме завдяки написаному слову люди збагнули світ і своє місце у ньому.

 

Учень 4.           Український народ має понад тисячолітню писемність, і почала вона складатися ще задовго до прийняття  християнства.

 

Учень 3.           Найдавнішим письмовим повідомленням про існування писемності  у старожитніх слов’ян є «Сказання про письмена» болгарського чорноризця Храбра, який жив на зламі ІХ – Х ст. Він засвідчує, що Русь користувалася «рисами і різами» – піктографічними знаками. Ними записували лічбу, на них ворожили й уміли записувати мову, залучаючи для цього грецькі й латинські букви.

 

Учень 5.           Сучасні слов’янські алфавіти беруть початок  з кирилиці – системи писемних знаків, створеної в ІХ ст. на основі грецького письма з додаванням кількох букв.

 

Учень 6.           Створення кирилиці приписується слов’янським просвітителям, братам Кирилу й Мефодію, які перекладали з грецької на слов’янську мову релігійні тексти. До прибуття Кирила й Мефодія на Русь тут уже існувало письмо: у вжитку було кілька його типів, найпоширеніше – глаголиця.

 

Учень 7.           Кирило засвідчує, що, перебуваючи в місті Корсуні в Криму, він зустрів русина, в якого бачив Псалтир і Євангеліє, «руськими письменами» написані, а вслухаючись у його мову й зіставляючи зі своєю, болгаро-македонською, швидко навчився говорити по-руськи.

 

Учень 1.           Розрізняють кілька графічних норм кириличного письма, поширеного в Київській Русі: устав, півустав, скоропис, в’язь.

 

Учень 2.     Слов’янським алфавітом, побудованим на основі кирилиці, користуються українці, росіяни, білоруси, болгари, серби, македонці.

 

Ведуча.           Найголовнішим свідченням давності української літературної традиції є «Повість временних літ» – пам’ятка літератури, історії, права, етнографії, педагогіки, філософії.

 

Ведучий.           За дослідженнями вчених, започаткував найдавніший наш літопис у кінці 30-х років ХІ ст. Іларіон Київський, перший український митрополит.

 

Учень 3.           Доповнив і дописав «Повість временних літ» преподобний Нестор, чорноризець Печерського монастиря.

 

Учень 5.           Православна церква щорічно вшановує пам'ять преподобного Нестора 27 жовтня ( за новим стилем – це 9 листопада).

 

 

Ведуча.           Отже, ви вже знаєте, якою давньою є наша мова і розумієте, що наш з вами обов’язок – зберегти і передати нащадкам цей  найцінніший скарб.

 

Ведучий.           Ти, рідна мово, чиста, як роса,

Цілюща й невичерпна, як криниця.

Святиня наша, гордість і краса,

Ти – розуму народного скарбниця.

 

Учень 7.             О, що за мова! Лиш торкнешся слова –

І заспіва воно, немовби вітер

Струни торкнувсь – і враз вона зітхнула, –

Струна? Чи слово? Чи сама душа?

 

Учень 1.             Слова, слова… Вони в собі всі різні:

Тривожні й тихі, радісні й сумні;

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Ласкаві й чесні, мудрі і смішні.

 

Учень 2.             Синів і дочок багатьох народів я  зустрічав,

                              Які перетинали гірські й морські кордони                        І  на подив багато бачили, багато знали.

 

Учень 3.           Я їх питав зі щирою душею:  

– Яку ви любите найбільше мову?

 

 Учень 4.           І всі вони відповідали:

 

  Усі.                  … Ту, що нею співала рідна мати колискову.

 

Усі учасники виконують пісню.

 

Ведуча.            Щоб наша мова буяла пишним цвітом, присягаємо:

 

Учень 5.           – любити і шанувати рідну мову;

 

Учень 6.           – берегти і збагачувати цей найдорожчий дар;

 

Учень 7.           – очищувати нашу мову від словесного сміття;

 

Учень 8.           – передавати нащадкам наше пісенне диво.

 

Усі.                  Хай живе і милує покоління українська мова!

                           

                          

                        

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
16 жовтня 2022
Переглядів
203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку