Урок літератури рідного краю. 9 клас
Тема: Природа у творчості поета Володимира Сосюри.
Мета :
змістова: розкрити ідейно-художні особливості поезій про природу, поглибити знання про віршовий розмір;
діяльнісна: розвивати креативні вміння та навички аналізу твору; самостійно працювати з літературою; вдосконалювати навички виразного читання напам’ять, вміння влучно добирати цитати, давати повну вичерпну відповідь на поставлені запитання; розкрити творчий потенціал учнів на основі виконання завдань творчого характеру ;
виховна: виховувати почуття пошани до творчості В. Сосюри, високу духовність, любов до природи й бережливе ставлення до неї, викликати почуття захоплення силою і красою справжнього кохання.
Компетенції заняття: навчальна, інформаційно-комунікативна, культурна.
Учні повинні
знати: поетичні твори В.Сосюри про природу;
вміти: визначати самостійно тему та ідею поезії, працювати з текстом твору, формулювати та висловлювати власну думку про вірш та його образи, узагальнювати,систематизувати, робити висновки.
Тип уроку: літератури рідного краю
Обладнання уроку:
ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Епіграф заняття:
Коли доводиться в краях твоїх бувати,
од щастя плачу я, і плачу, і сміюсь...
Щоб сили для пісень джерельної набрати,
я серцем до землі донецької тулюсь..
В.Сосюра.
І. МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ.
Методи: інформаційно-ілюстративний, метод навіювання, художнє читання,спостереження.
1. Повідомлення теми уроку, включення учнів у роботу.
Доброго ранку, діти. Сьогодні ми полинимо у світ чарівної природи поета Донецького краю Володимира Сосюри. Ви самостійно познайомилися з його поезіями про природу , виконали малюнки до його віршів, поповнили знання з теми, простежили зв′язок з раніше отриманим досвідом. Адже всім відомо, що література збуджує емоції не раптово, а лише після того, як людина, залежно від її художнього розвитку, проникається глибоко змістом твору.
2. Рефлексія.
Слово вчителя на фоні музики Е. Гріга «Ранок у лісі»:
Сядьте рівненько. Звільніться від напруження. Ви спокійні та розслаблені. Погляньте, будь ласка, на екран.
Уявіть собі:спершу маленький струмочок, ледве помітний у траві, що потім все більшає і більшає, і нарешті перед вами широка річка. Спочатку ви ледве чуєте дзюрчання струмка, а там щодалі воно стає гучніше, вода падає з каменя на камінь і доходить до порогів. Перше враження – це тихий зелений гай; пташки щебечуть свої пісні, листя шумить, і все це разом панує над струмком; тільки сонечко кидає крізь листя проміння і на воді струмка та на траві відбиває дуже хитру мережку; раптом все зникає ,- коли почуєш шум води між порогами, тоді вже не гай, а степ перед тобою.
Безмежним степом Донеччини можна назвати і поезію Володимира Сосюри.
.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ.
Методи: інформаційно-ілюстративний,
контроль знань,самоперевірка за еталоном.
1. Відповідь на тестові питання (перевірка і повторення теорії літератури):
Учні отримуть роздруковані тести.
Міні-тест
- Ліричний герой – це…
А) …зображення в художньому творі картин природи,краєвидів, різних природних явищ.
Б)… образ особи, що виникає в уяві читача на основі виражених у вірші почуттів, переживань, роздумів.
В) …вірші, у яких йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної
Г) … епітети, порівняння, метафори, уособлення, звукопис….
Д)… поезії, у яких виявляються найрізноманітніші почуття, пов’язані з особистими переживаннями людини, зокрема кохання.
Е) … ямб, хорей, дактиль, анапест, амфібрахій
- Пейзаж - це…
А) …зображення в художньому творі картин природи,краєвидів, різних природних явищ.
Б)… образ особи, що виникає в уяві читача на основі виражених у вірші почуттів, переживань, роздумів.
В) …вірші, у яких йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної
Г) … епітети, порівняння, метафори, уособлення, звукопис….
Д)… поезії, у яких виявляються найрізноманітніші почуття, пов’язані з особистими переживаннями людини, зокрема кохання.
Е) … ямб, хорей, дактиль, анапест, амфібрахій
- До пейзажної лірики належать…
А) …зображення в художньому творі картин природи,краєвидів, різних природних явищ.
Б)… образ особи, що виникає в уяві читача на основі виражених у вірші почуттів, переживань, роздумів.
В) …вірші, у яких йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної
Г) … епітети, порівняння, метафори, уособлення, звукопис….
Д)… поезії, у яких виявляються найрізноманітніші почуття, пов’язані з особистими переживаннями людини, зокрема кохання.
Е) … ямб, хорей, дактиль, анапест, амфібрахій
- До інтимної лрики належать…
А) …зображення в художньому творі картин природи,краєвидів, різних природних явищ.
Б)… образ особи, що виникає в уяві читача на основі виражених у вірші почуттів, переживань, роздумів.
В) …вірші, у яких йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної
Г) … епітети, порівняння, метафори, уособлення, звукопис….
Д)… поезії, у яких виявляються найрізноманітніші почуття, пов’язані з особистими переживаннями людини, зокрема кохання.
Е) … ямб, хорей, дактиль, анапест, амфібрахій
- Художні засоби – це…
А) …зображення в художньому творі картин природи,краєвидів, різних природних явищ.
Б)… образ особи, що виникає в уяві читача на основі виражених у вірші почуттів, переживань, роздумів.
В) …вірші, у яких йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної
Г) … епітети, порівняння, метафори, уособлення, звукопис….
Д)… поезії, у яких виявляються найрізноманітніші почуття, пов’язані з особистими переживаннями людини, зокрема кохання.
Е) … ямб, хорей, дактиль, анапест, амфібрахій
А) зображення в художньому творі картин природи,краєвидів, різних природних явищ.
Б) образ особи, що виникає в уяві читача на основі виражених у вірші почуттів, переживань, роздумів.
В) вірші, у яких йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної
Г) епітети, порівняння, метафори, уособлення, звукопис….
Е) … ямб, хорей, дактиль, анапест, амфібрахій
2. Самоперевірка теста
ІІІ. ВИЗНАЧЕННЯ ЦІЛЕЙ І ЗАВДАНЬ ЗАНЯТТЯ.
Метод: інформаційно-ілюстративний.
Учитель.
Мистецьким скарбом є чудова поезія В. Сосюри. Своїм ліризмом, глибиною почуттів, викликаних звуками, вона близька до творів інших видатних майстрів художнього слова. Його поезія характерна художнім сприйняттям кольору, який втілений у пластичні зорові образи, що викликають світломузику. Щоб глибше зрозуміти таємниці поетичного слова Сосюри, нам необхідно виконати цілий ряд завдань.
На занятті ми з вами повинні:
ІУ. РЕАЛІЗАЦІЯ ТЕМИ УРОКУ.
Методи: інформаційно-ілюстративний, спостереження, інформаційно-комунікативний, проблемно-пошукова бесіда.
1). Учитель знайомить учнів з планом уроку, коротко подає біографічні відомості про поета, використовує початкові фрагменти з фільму «Володимир Сосюра. Життя і творчість» (https://www.youtube.com/watch?v=hbcvRj-Bfv4).
План
1. Знайомство з поетом Донеччини.
2. Читання напам′ять поезій .
3. Ідейно-художній аналіз віршів.
4. Світ людей та світ природи в поезіях.
5. Поезія В.Сосюри – симфонія життя.
Погляньте на ці пейзажі Саме такі картини природи степового краю виникають, коли згадуєш дитинство і юність поета Володимира Сосюри. Ось що розповідала рідна сестра поета Зінаїда Миколаївна : «Сім′я наша жила в маленькій хаті без сіней, називалась вона «цибульчина хата». Десятеро дітей юрмилися в ній, жили дуже злиденно, бо батька на той час уже не було, він помер у 1915 році.
Малого Володю манила до себе річка Дінець, крейдяна біла гора на березі, кущі
шипшини,скошена трава. Серед розкішної природи він забував про все.
Володя, як старший, працював на содовому заводі, на шахті возив на тачці щебінь у підрядчика Сушенка. Пізніше вчився в трикласному ремісничому училищі. Потім пішов на громадянську війну. Після жовтня Володя оселився у Харкові, вчився в школі червоних старшин. Тут і розвинувся його талант. Він виступав на літературних вечорах, читав свої вірші».
В.М.Сосюра був учасником Великої Вітчизняної війни, звільняв Київ від гітлерівських загарбників.
1921 p. виходить у світ перша збірка В. Сосюри «Поезії». За збірки «Ластівки на сонці»
і «Щастя сім'ї трудової» поет удостоюється звання лауреата Державної премії УРСР
ім. Т. Г. Шевченка.
Останніми збірками є «Осінні мелодії» і «Весни дихання» (1964) . 8 січня 1965 р. поета не стало.
Свято шанують донбасівці пам′ять улюбленого поета. Його ім′ям названі вулиці, палаци, школи, літературні об′єднання, премії. В усіх куточках шахтарського краю дзвенить сосюринська солов′їна пісня.
Його вірші не можна читати без хвилювання. Кожне нове покоління сприймає їх, як свої. Багато з них поет присвятив індустріальному Донбасу, де звучать голоси шахтарів, гудки заводів, гуркіт могутніх комбайнів та електровозів. А ще з поетичних рядків постають перед нами картини рідної природи Донеччини.
З синівською відданістю згадує Сосюра свій край в одному із віршів:
І сниться, все сниться й донині
берізки тонкий силует.
Хоч знаний я всій Батьківщині,
а все ж я донецький поет.
Або в іншому творі:
Швидкий Дінець, і шум сосон,
і аромати м'яти-рути,
як золотий дитинства сон,
мені ніколи не забути.
Вірш-згадка «І все, куди не йду, холодні трави сняться...» — щирий, овіяний почуттям жалю за полеглими борцями, до речі, сусідами, добрими знайомими поета по Третій Роті. І холодні трави, і запахи чебрецю, і далекі темні очі дорогих людей — все так мудро й сердечно!
І все, куди не йду, холодні трави сняться,
де дерева шумлять і плачуть за Дінцем,
де вулиці п′янить солодкий дух акацій,
Востаннє за вікном заплакане лице.
Духмяним диханням весни віє від багатьох творів Сосюри. Поет любив цю пору року. Особливо його приваблював п'янкий аромат розквітлої акації, образ якої сприяє розкриттю стану ліричного героя у поезіях «І все, куди не йду», «Сумні акації цвітуть», «Акації цвітуть» та інших.
У ліричній мініатюрі "Білі акації будуть цвісти"(1927), як і у багатьох інших віршах, поет виявляє глибокі інтимні почуття до своєї подруги. Цвітіння акацій — чарівна, духмяна пора весни. Ліричний герой захоплюється красою життя, милується природою рідного краю:
Білі акації будуть цвісти
в місячні ночі жагучі,
промінь морями заллє золотий
річку, і верби, і кручі...
Емоційно навантажений епітет «жагучі», інверсована метафора «промінь морями заллє
золотий річку» одразу створюють настрій урочистості й піднесення. Зорові враження
посилюються і доповнюються слуховими. Поет майстерно передав прекрасні почуття
закоханої людини, яка все навколо бачить і чує в якомусь казковому забарвленні й озвученні.
Потяг до прекрасного виявився у В. Сосюри з дитячих літ. Ще хлоп`ям він перебував під враженням народних та революційних пісень, які часто звучали в сім`ї: полонили його й шахтарські пісні Донеччини.
У вірші «Коли потяг у даль загуркоче…», що став романсом із сумовито-задумливою мелодією (кажуть, його чудово імпровізував сам поет), ліричний спомин про перше кохання, далеке й незабутнє, поєднується з мотивом класового, патріотичного обов'язку воїна, що, розлучаючись з коханою, іде на фронт, на бій, на захист робітничих осель, шуму акацій рідного краю, цвіту жоржин, поцілунки закоханих у місячні ночі. Весь вірш зачаровує душевною відкритістю й чистотою світлого суму, мимоволі спонукає до думки про найвищі людські цінності.
Багато віршів Сосюри покладено на музику. Поезія «Коли потяг у даль загуркоче» стала задушевним романсом і давно співається в народі ( слухання аудіозапису «Коли потяг у даль загуркоче»).
2). Бесіда за питаннями:
- З якими поезіями В.Сосюри про відтворення краси природи ви познайомилися, готуючись до заняття? («Васильки», «Зима», «Осінь», «Весна», «Літо», « І все, куди не йду, холодні трави сняться» , «Спокоєм повиті...», «Шахти, терикони…» ).
- Назвіть рослини-символи, використані у поезіях. З якою метою письменники використовують їх у своїй творчості? ( Волошки,тополі, шипшина, береза, вишні, акації…).
-Чому людина і природа становлять єдине ціле?
Слово вчителя.
Краса природи рідної землі надихала багатьох митців на створення визначних шедеврів.
Природа, її гармонійна краса і щедрість присутні і в ліриці В.Сосюри. Вона мала великий вплив на поета. Чарівний світ природи оточував його звідусіль – вона була часткою його особистого життя.
В.Сосюра у своїх віршах намагається донести до нас думку, що ми – частина природи, а сама природа – прекрасна й ніжна, її слід любити і охороняти. Адже зруйнувавши гармонію між природою і нами, людьми, ми втратимо дуже багато – самих себе. Отже, людина і природа – це єдине ціле.
У. САМОСТІЙНА РОБОТА УЧНІВ ЗА ЕТАЛОНОМ
Методи:інформаційно-ілюстративний, інформаційно-комунікативний, спостереження, художнє читання, проблемно-пошукова бесіда, метод зіставлення і порівняння.
1). Опрацювання ідейно-художнього змісту поезій В. Сосюри.
Слово вчителя:
Твори Сосюри перегукуються з народно-пісенною поезією, вони прості, зрозумілі, сповнені чистих і свіжих почуттів. Одухотворені й живі пейзажі майстра сповнені кольорів і звуків. Читач не тільки бачить перед собою мальовничі краєвиди, а й чує чарівний спів птахів, шум дібров, пісню індустріального Донбасу.
1.1.Учень читає напам′ять вірш «Шахти, терикони…», аналізує, використовуючи схему
Шахти, терикони,
заводські вогні...
Місяць в травах тоне...
І пісні, пісні...
Доля ти піснярська,
доленько моя!
Сторона шахтарська,
син твій, син твій я!
Там, де обрій, в полі
неба мрійна гать.
Золоті тополі
за Дінцем шумлять.
Про крейдяні гори
не забуду я,
де молилась зорям
матінка моя.
Піснею лечу я
над простором нив,
землю я цілую,
по якій ходив.
Кров моя вирує
в жилах, наче спів...
Землю я цілую,
ту, що полюбив.
1955
Учитель:
- Чи сподобався вам вірш?
- До якого жанру він належить?
Отже, любов до рідного Донецького краю є провідним мотивом його поетичної творчості.
1.2. Учень читає напам′ять вірш В.Сосюри «Спокоєм повиті…», аналізує, використовуючи схему (слайд № 10 )
Учитель:
- Назвіть слова, за допомогою яких поет олюднює вечір, ниви, вітер, воду і місяць. (Вечір засвітив, місяць загляда, ниви сплять, вода спить, вітер шепоче).
- Який художній прийом використав автор? ( Це прийом уособлення).
- Доведіть, що описана в поезії картина сповнена спокоєм, тишею.
- Які почуття володіли автором вірша?
1.3. Учень читає напам′ять вірш В.Сосюри «Васильки» на фоні буктрейлера «Васильки» (https://www.youtube.com/watch?v=XLTgt_0N3k8), аналізує, використовуючи схему
Васильки у полі, васильки у полі,
і у тебе , мила, васильки з-під вій,
і гаї синіють ген на видноколі,
і синіє щастя у душі моїй.
Одсіяють роки, мов хмарки над нами,
і ось также в полі будуть двоє йти,
але нас не буде. Може, ми квітками,
може, васильками станем – я і ти.
Так же буде поле, як тепер, синіти,
і хмарки летіти в невідомий час,
і другий, далекий, сповнений привіту,
з рдними очима порівняє нас.
1939.
Учитель:
- З якою метою написано поезію? Над чим вона змушує замислитися читача?
1.4. Учениця читає напам′ять вірш В.Сосюри «Люблю весну», аналізує, використовуючи схему
Люблю весну, та хто її не любить,
1.5. Учениця читає напам′ять вірш В.Сосюри «Осінь» на фоні слайд-шоу «Осінь» ( https://www.youtube.com/watch?v=3oc7D52dq4I), аналізує, використовуючи схему
Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині. По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні.
В далечінь холодну без жалю за літом синьоока осінь їде навмання. В′ясне все навколо, де пройдуть копита золоті копита чорного коня
Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні й розкида кругом. Скрізь якась покора в тишині розлита, і берізка гола мерзне за вікном. |
Слово вчителя.
Осені присвячує, мабуть, найбільше віршів. В. Сосюра. Осінь у природі... Осінь життя... Поет сприймає сумну красу осені як час збирання плодів. Його цикли осінніх мелодій здебільшого пройняті глибоким оптимізмом, вірою у вічну молодість. Про причину, яка зумовлює оптимістичне звучання віршів на кожному новому етапі життя і творчості, він щиро зізнається перед читачем:
Мов два мене: один ще юний, юний,
а другий, що й казать, уже старий,
Та їх серця одні єднають струни,
І тому я незмінно молодий.
Поезія Володимира Михайловича є відгуком щирим і простим на почуття людини, на ніжність і пристрасність людського серця.
Музика слова, пісенність мови - притаманні риси всієї творчості В.Сосюри. Він завжди закликав творити поезію мужню, творити мистецтво глибокого синтезу, якого вимагає багатогранне життя.
Це поет великих художніх можливостей. Тонко проникнути в таємниці краси нової людини, краси природи, тогочасної дійсності допомагала йому музика:? "Інколи ж одне сильне й різке враження породжує пісню про нього...- говорить поет, - я намагаюсь розуміти і любити оточуючий мене світ. Він для мене повен фарб і музики". Послухайте пісню на слова цього поета.
( «Васильки» у виконанні Валентина Філоніка - https://www.youtube.com/watch?v=JVC4-J8IpB8).
Учитель.
Чарівне багатство лірики Володимира Сосюри яскраво промовляє про те, що їх автор увійшов у поезію як натхненний співець краси природи і життя, він поруч із нами, він житиме вічно.
УI. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Методи:і проблемно-пошуковий, самооцінка, метод зіставлення і порівняння,творчий міні-проект.
Учитель.
Слово вчителя.
«Самородок» - говоримо ми про людину з вродженим великим талантом. Якби не «самородки», то і музика, і малярство, і скульптура були б біднішими, блідішими.Так само й поезія була б неможлива, якби її не зрощували «самородки», не засівали чистим, справді золотим зерном своїх образів, не зігрівали глибокими почуттями своїх сердець. Таким «самородком» є для нас поет Донеччини Володимир Сосюра.
2.Домашнє завдання з елементами вибору.
А ) Літературний проект.
Відвідай мальовничі природні куточки у своєму селі, поспостерігай за рослинами. Які почуття і настрої вони в тебе викликають?
Занотуй свої настрої на окремому аркуші та добери вірш іншого поета Донеччини, який відповідає твоїм записам.
Б) Відвідай мальовничі природні куточки у своєму селі, принеси сухе гілля, опале листя, травостій, каштани, жолуді, вуглинки…
Створи з них невеличку композицію, добери назву з віршів поетів Донеччини.