Завдання: сформувати чітке уявлення про людину як частину природи, встановити чинники людської діяльності, що впливають на птахів, закріпити правила поведінки на природі, виховувати бережливе ставлення до птахів. Ознайомити учнів з національною культурою, піснями, віршами, міфами, легендами про птахів, виховувати в учнів почуття гордості за свою Вітчизну, любові до пісні, продовжувати традиції свого народу, збереження і відновлення природних екосистем та їхньої здатності до самовідтворення,
впровадження принципів, норм та цінностей екологічної етики та етики відповідальності;
Вступ
Проблема формування регіональної екологічної мережі та оптимізації ландшафтів для Дніпропетровщини особливо актуальна , оскільки внаслідок впливу людини значно погіршився екологічний стан довкілля. Це призвело до порушення стійкості ландшафтної системи , знищення рослин і тварин.
Тому вивчення та збереження видового складу птахів, їх особливостей , поведінки є важливим компонентом природоохоронної роботи. А головне - вносить певний вклад у збереження видової різноманітності птахів, формування екологічної мережі відповідно до загальнодержавної програми .
На території угідь Дебальцівської с\р знаходиться один із 4-х заказників Васильківського району ландшафтний заказник «Дебальцівські лимани» Згідно Указу Президента України від 12.09.2005р входить до мережі обєктів природно – заповідного фонду Дніпропетровської області.
Заказник розташований на північно –західній околиці с. Дебальцеве і займає площу 429 гектар. Це заказник загальнодержавного значення , де добре збережені у природному стані мальовничі ділянки водно – болотних та степових ландшафтів . Місце концентрації та гніздування багатьох видів рідкісних і таких що перебувають під загрозою знищення птахів. Тому ми проводимо широку роз’яснювальну та пропагандистську роботу по вивченню та збереженню видового складу орнітофауни своєї місцевості. Одним із заходів такого спрямування є традиційне свято зустрічі птахів.
Свято зустрічі птахів «Пташиний бенефіс»
Гасло: Гніздечко вити – життя любити.
Мета:
- Розвивати творчі здібності школярів, спрямовані на вивчення навколишнього світу;
-збагатити знання учнів про птахів;
- розширити і поглибити знання про весняні явища за допомогою художнього слова ,
-виховувати любов до птахів, до природи, -
-розвивати творчі здібності.
Завдання: сформувати чітке уявлення про людину як частину природи, встановити чинники людської діяльності, що впливають на птахів, закріпити правила поведінки на природі, виховувати бережливе ставлення до птахів. Ознайомити учнів з національною культурою, піснями, віршами, міфами, легендами про птахів, виховувати в учнів почуття гордості за свою Вітчизну, любові до пісні, продовжувати традиції свого народу, збереження і відновлення природних екосистем та їхньої здатності до самовідтворення,
впровадження принципів, норм та цінностей екологічної етики та етики відповідальності;
Інструменти з впровадження освіти для сталого розвитку :
Форма виховної діяльності: інсценізація з елементами бесіди.
Підготовка виховної діяльності: організація творчої групи, підбір необхідних матеріалів, написання сценарію, підбір музичного супроводу, виготовлення декорацій
Обладнання: надпис "Пташиний бенефіс”, малюнки птахів, маски, костюми, мультимедійний проектор, екран.
План проведення
Звучить музика із мультфільму «Маша та ведмідь», на екрані демонструється кадр із мультфільму, де Маша біжить по лісі.
Маша: Ой, пролісок зацвів, і снігу уже немає, бруньки на деревах з'явилися- та це ж весна! От тільки птахів чомусь мало. Агов! Де всі поділися?
З’являються юннати
Юннат 1
Доброго дня, Машо! Так, справді настала найвеселіша, найгарніша пора року – весна.
Юннат 2
Весною оживає природа, розпускаються квіти , дерева, весело щебечуть птахи.
Маша
Я ж і говорю – весна прийшла, а птахів немає, де ж їхнє веселе щебетання?
Юннат 1
У наших краях , Машо, мешкає багато птахів, які восени відлітають в теплі краї, а навесні знову повертаються до нас.
Маша
Але ж не всі птахи відлітають, хіба не можуть зимувати тут всі птахи?
Юннат 2
Голод і холод жене птахів далеко від рідної домівки . Відлітають ті, які їдять комах, гусінь, жаб та мешканців водойм, адже взимку такого корму їм не знайти.
Юннат 1
Найсміливіші залишаються у нас зимувати, ми допомагаємо їм пережити тяжкі часи підгодовуючи їх.
Маша
Так от для чого на деревах висять маленькі будиночки. Мені говорили, що то годівнички.
Юннат 2
Так, то школярі піклуються про пернатих друзів.
Маша
Та коли ж прилетять перелітні птахи?
Юннат 1
От ми і зібралися сьогодні, щоб влаштувати святкову зустріч дорогим друзям.
Юннат 2
Щоб дізнатися більше корисного і цікавого про птахів нашої місцевості.
Юннат 1
Щоб познайомитись з строками та умовами гніздування птахів ландшафтного заказника «Дебальцівські лимани» та забезпечити їм ці умови.
Юннат 2
Тож розпочинаємо пташиний бенефіс!
Юннат 1
Машенько, влаштовуйся зручніше, та слухай уважно про наших пернатих друзів.
(Кожний клас підготував презентацію птаха, демонструють по черзі свої роботи.)
Юннат 2
Першими в наші краї прилітають граки. Надаємо їм слово.
Юннат 1
А зараз на нашій сцені птах, який за легендою пов'язаний з Богинею Долі. Це – зозуля. Зустрічайте!
Юннат2
Якби людина мала такий апетит, як птахи, то вона б з’їдала за день 40 буханок хліба. Птах , про якого ми зараз почуємо теж не скаржиться на апетит . Ластівка за літо виловлює близько мільйона шкідливих комах. Вітаємо її!
Юннат1
Машо, а ти боїшся холоду?
Маша
Боюсь, бо дуже мерзну, мені краще коли тепло.
Юннат 1
А ось гуси витримують температуру до -110 градусів. Запрошуємо до зали найбільш морозостійких птахів!
Юннат2
До вашої уваги птахи, які є окрасою нашого ландшафтного заказника «Дебальцівські лимани» . Бенефіс прекрасних білих лебедів!
Юннат1
Машо, відгадай загадку: в болоті плаче, а із болота не іде.
Маша
Думаю якийсь птах, а який саме не знаю.
Юннат 1
Так, цих птахів дуже багато на нашому лимані, а більше про них розкажуть учні 2 класу.
Юннат2
А зараз бенефіс птаха, який є символом любові до батька-матері, сімейного благополуччя, любові до рідної землі, Батьківщини. Щасливий той двір, де є гніздо лелеки. Зустрічайте лелеку!
Юннат1
Машо, а чи знаєш ти хто із птахів найперший співак?
Маша
Невже і соловейко тут?
Юннат 1
Свята і вільна Божа пташка, співець добра і кохання, символ весни і волі, високого натхнення і неперевершеного таланту. Зустрічайте найкращого пернатого співака!
Юннат2
А цьому птахові поставлені навіть пам’ятники, а ми знаємо пам’ятники ставлять лише тим, хто заслуговує на це. Бенефіс журавля!
Юннат1
А цим птахам люди будують власні будиночки. Учні нашої школи теж кожен рік майструють та розвішують на деревах шпаківні. Запрошуємо до слова шпаків!
Юннат 2
Ці птахи складають найчисельнішу групу нашого ландшафтного заказника «Дебальцівські лимани»
Юннат 1
Зустрічайте гамірливих, метушливих диких качок
Юннат2
А з цим птахом пов'язаний дуже гарний український обряд, з яким ми познайомимо після того , як познайомимося із самою пташкою.
Юннат1
Дорогі друзі! Ми почули, яку користь приносять птахи. Їх потрібно охороняти, приваблювати в наші сади, до річки, на лиман.
Юннат2
Незабаром пташки на тендітних своїх крилах, долаючи великі відстані, прилетять до нас. Ми радо зустрінемо цих маленьких провісників весни.
Юннат 1
Змайструйте шпаківні – і птахи щиро віддячать вам за допомогу, знищуючи шкідників. Ніколи не руйнуйте гнізд – і їхній спів буде звеселяти вас завжди. Охороняйте і дбайливо ставтесь до братів наших менших! І пам»ятайте: найдорожча для пташки-воля.
Маша
Чекайте, чекайте ви обіцяли розповісти про український обряд.
Юннат2
Не тільки розкажемо, а й проведемо цей обряд, адже кожне весняне свято: Явдохи, Сорока мучеників, Олекси, так чи інакше пов'язане з пошаною окремих видів птахів.
Юннат 1
Українці здавна з повагою ставилися до сво'їх пернатих друзів. Ще з-за сивої давнини наші пращури святкували повернення (Обретіння) перелітних птахів до своїх країв. Це підтверджує й той факт, що основні дійства, які влаштовували селяни на Обретіння (9 березня) стосуються птахів, котрі першими поверталися з вирію.
Юннат 1
Приблизним початком весни вважався день преподобної мучениці Євдокії, або Явдохи (14 березня). За старим стилем Євдокії святкували 1 березня, а цей день вважали початком нового року, який приходить із пробудженням природи.
– Був такий звичай: той, хто на Явдохи побачить ластівку, мав узяти в жменю землі й жбурнути в неї, побажавши:
– На тобі, ластівко, на гніздо, а людям – на добро!
Юннат2
Здавна вважали, що тепло приносять саме перелітні птахи. Обряд зустрічі птахів влаштували 22 березня на свято Сорока святих. Напередодні випікали 40 фігурок у вигляді птахів їх називали “жайворонками”
.Рано-вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду. Коли вилазили на дерево, то приказували:
Пташок викликаю з теплого краю
Летіть соловейки на нашу земельку
Спішіть ластівоньки пасти корівоньки.
Маша
Ой, як цікаво! Я теж хочу закликати птахів!
Юннат 1
Ми теж напекли «жайворонків», тримай, Машо!
(юннати роздають всім присутнім «жайворонків», всі виходять на подвір’я і закликають птахів)
Юннат2
Ось і підійшло до завершення наше свято «Пташиний бенефіс», сподіваюсь, що ви почули багато цікавої і корисної інформації, яка вам знадобиться для життя в гармонії з природою.
1