Sway-презентація Оскар Вайльд роман "Портрет Доріана Грея"

Про матеріал
Sway-прнезентація для самостійного вивчення теми "О.Вайльд. Роман "Портрет Доріана Грея" . Етико-філософський сенс конфлікту краси і моралі"
Перегляд файлу

image 

Тема: Етико-філософський сенс конфлікту краси і моралі у творі Оскара Вайльда „Портрет Доріана Грея”.

Слово вчителя. Щоб зрозуміти мотиви написання роману «Портрет Доріана Грея», давайте спробуємо заглянути в процес формування О.Уайльда як самобутнього митця художнього слова. І спробуємо це зробити таким чином: «Закінчіть речення»:  ( на екрані портрети Оскара Вайльда)

image 

1 - 

                                                                              1.     Оскар Уайльд народився…

image 

2 - 

                                                              1.     В навчальних закладах він мав репутацію…

2. В англійському культурному суспільстві він обрав єдиний можливий шлях просування вперед… 3. На поч.. 1880 рр. він мав стійку репутацію…

image 

3 - 

1.                                                     О.Уайльд поступово став одним із найоригінальніших мислителів і письменників новітньої європейської літератури, бо написав…

                                                2.     Уайльд був одним із тих драматургів, хто разом з Б.Шоу…

image 

4 - 

                                                   1.     Його життя було яскравим, але надто коротким, бо…

                                                           2.     Трагедія Оскара Уайльда полягає в тому, що …

Слово вчителя. Безумовно, скандал є важливим чинником творчої біографії письменника, але пам’ятає його людство не завдяки шокуючим вчинкам і дотепам, а тому, що він – один з найкращих письменників свого часу, який запропонував людству нове розуміння мистецтва і митця та їхньої ролі у суспільстві у загальновідомому романі «Портрет Доріана Грея». Отже, тема нашого уроку: «Етико-філософський сенс центрального конфлікту краси і моралі у творі Оскара Уайльда „Портрет Доріана Грея” (учні записують в зошит). 

 Звернімося до епіграфа:

«Будь-який портрет,   написаний з любов’ю,  це, по суті, портрет художника, а не того, хто йому позував»                                                             О.Уайльд

Робота з епіграфом...

1. Як ви розумієте висловлювання О.Уайльда? Чи згодні ви з автором?

image 

5 - З кожним кроком на шляху пороку з портретом Доріана Грея відбуваються зміни (учні зачитують зміни на портреті та віддзеркалення Доріана, а помічники створюють цитатну таблицю).

І сходинка. Усвідомлення Доріаном своєї краси.

Спочатку Доріан не усвідомлює своєї краси, до того ж він практично нічим не цікавиться; чистота його зовнішності перебуває у гармонії із «чистотою» (у значенні – нічим не обтяженою, цнотливою) душі.

«Цей юнак насправді був надзвичайно гарний, у ньому відчувалася щирість і чистота юності… життя ще нічим не забруднило цієї молодої душі»

Але після знайомства його із Лордом Генрі – Короля парадоксу та людини, яка заперечує загальновизнані цінності, він «неясно усвідомлював, що в ньому збудилися зовсім нові думки й чуття. Але йому здавалося. Що вони підіймаються  з глибин його єства, а не привнесені ззовні…  ( стор. 340).  Проповідь «нового гедонізму» глибоко вразила Доріана Грея – він вперше в житті відкрив для себе свою красу, а також усвідомив її швидкоплинність ( ст. 344, 1 абзац).

Усвідомлення своєї краси народжує в Доріані бажання «щоб старів портрет, а не сам Доріан»… (запис на першій сходинці)

ІІ сходинка. Захоплення бутафорією (бутафорія - … у переносному значенні – щось показне, несправжнє, як елемент художнього зображення у сатиричному чи гротескному творі).

Побачивши 17-тирічну вродливу дівчину в одному з другорядних лондонських театрів, де вона чудово виконувала жіночі ролі в п’єсах Шекспіра, молодий юнак, вражений її майстерною грою, закохується в неї. Але,  закохавшись у Доріана, Сібіл втрачає свій талант…(ст.. 344, ІІ абзац кінець). Доріан розчаровується в дівчині, він каже, що вона вбила його кохання і відмовляється від неї. Повернувшись додому, він помічає, що обличчя на портреті трохи змінене: щось «жорстоке з’явилося в обрисах рота». Такі зміни дивують його і він здогадується в чому причина. (ст. 345 до розділу 8). З’являється питання: Чи кохав Доріан по-справжньому Сібіл? Чи не було це захопленням її грою, її перевтіленням, її костюмами. (запис на 2 сходинці).

ІІІ сходинка. Егоїзм. Дізнавшись від Лорда Генрі про смерть Сібіл, Доріан лякається, але не того, що втратив кохану дівчину, а того, що всі підозри впадуть на нього. «…те, що сталося, не вразило мене так, як би мало вразити. Воно видається мені просто дивною розв’язкою дивної п’єси. У ньому – вся моторошна краса грецької трагедії, трагедії, в якій я був одним з головних героїв, але яка не поранила моєї душі….»  Під впливом та вмовляннями Лорда Генрі Доріан в цей вечір їде до опери розважатися. Цей вчинок – прояв егоїзму і безсердечності, який  дає нам відповідь на питання: чи кохав по-справжньому Доріан Сібіл Вейн? Доріан закохався в її акторську гру на сцені, в її героїнь, в образі яких вона жила до зустрічі з ним, а не в земну дівчину, яка закохавшись в Доріана «втрачає свій акторський дар».   (запис на 3 сходинці).

IV                  сходинка.   Розпуста.  «Доріан Грей відчував, що час зробити вибір. Чи вибір уже зроблено? Так, саме життя вирішила за нього – життя і його безмежна цікавість до життя. Вічна молодість, безмежні пристрасті, насолоди, витончені й потаємні, розгін несамовитих веселощів і ще несамовитіших гріхів – усього цього зазнає він. А портрет нестиме тягар його ганьби, і більше нічого… Якщо портретові суджено змінюватись, хай змінюється. Навіщо занадто доскіпуватись?»

Нічим не втримний – ні хворобами, ні грішми, ні роками – «Чарівний принц» (як називають в романі Доріана) втрачає моральні критерії і перетворюється на розбещеного споживача, злочинця, ерото- і наркомана. «… серед ночі потайки вибирався з дому до гидотних вертепів біля Блу-Гейтфілдс і лишався там день крізь день, аж доки його звідти виганяли. Повернувшись ж додому, він сідав перед портретом, часом із ненавистю до нього й до себе, а то з викличною гордістю індивідуаліста, з гордістю, що й сама не без гріховних чар, і осміхався приховано зловтішно до своєї потворної тіні, рокованої нести тягар, що належав йому самому».  «Подейкували, що хтось бачив його в якомусь брудному притоні…приятель привів його до курильної кімнати…; поговорювали, що він приятелює зі злодіями та фальшивомонетниками і знається на секретах їхнього ремесла…жінки нехтували пристайностями та громадською думкою…»

V                    сходинка. Вбивство.  Неморальна поведінка стає нормою для Доріана Грея, і цілком закономірно, що він зійшов на шлях злочину… Дізнавшись про розпусне життя Доріана Безіл Голлуорд намагається повернути його на праведний шлях і зіткається  з цілковитим непорозумінням. Доріан показує Безілу портрет і, побачивши реакцію митця, Доріан, сповнений злості та гніву, вбиває Безіла ножем.

VI                  сходинка. Страх, шантаж, маніпуляція.  Щоб знищити  сліди вбивства, Доріан шантажує свого старого товариша – хіміка-науковця, Алана Кемпбела, таким чином маніпулюючи його почуттями. Алан Кемпбел виконав наказ Доріана, але докори сумління привели його до самогубства. В історії Доріана найжахливішим є не тільки падіння, а й не спроможність стати щасливим. Щось постійно отруює його душу, викликає відразу до життя. Він рухається в зачарованому колі: чим більше він має насолод, тим швидше вони йому набридають.

VII. Вбивство власної душі, совісті.  Саме  бажання позбутися причин цього страху, водночас і сумління, аби далі зазнати насолоди, тільки тепер вже без жодної перешкоди, продиктувало Доріанові знищити портрет. «Цей ніж покінчив з художником – і він же покінчить з художниковим твором і з усім тим, що той твір спородив! Цей ніж покінчить з минулим, а коли минуле помре, він, Доріан, стане вільним. Цей ніж покінчить з надприродним життям душі в портреті, і, позбавившись його зловісних пересторог, Доріан віднайде, врешті, спокій… Доріан схопив ножа і встромив його в портрет…»  Коли всі ввійшли  до кімнати  на стіні їм впав в око чудовий портрет їхнього господаря – такий, яким вони останній раз його бачили, в усьому блиску його чарівної юності і вроди. А на підлозі, з ножем в грудях, лежав якийсь мрець у вечірньому костюмі. Увесь у зморшках, змарнілий, аж погляд вернуло. І лише  побачивши персні на пальцях, слуги упізнали, хто це…

image 

6 - А зараз пропоную вам переглянути кадри з фільму, який допоможе нам з’ясувати,  коли настає конфлікт краси і моралі? (після перегляду учні дають відповідь на питання).

Отже, конфлікт настає тоді, коли Доріан усвідомлює потворність своєї душі: тоді і вирішує він разом із портретом знищити всі жахливі наслідки своїх гріхів. І знову парадокс – душа, що набула потворного вигляду, знаходить належне їй тіло. Виникає питання: невже краса веде до злочину?

Учні висловлюють свою думку.

Слово вчителя. Друга  група вже з’ясувала  сім сходинок пороку Доріана Грея, а завданням  ІІІ групи було: дослідити вплив зовнішніх чинників та оточуючих людей на долю Доріана.

Уявіть, що ми – в студії хужожника. Перед вами чистий мольберт, фарби, палітра, пензлі. „Митець – творець прекрасного”, стверджує О.Вайльд, і кожен із героїв роману по-своєму пише портрет Доріана Грея, вкладаючи в нього свої думки, ідеї. Спробуємо ж пильніше придивитися до художників і результату їхнього творіння...

Почнемо з лорда Генрі, лондонського денді, циніка і скептика, який мав звичку викладати свої думки у вигляді парадоксів за допомогою евристичної бесіди.

(Робота з текстом (встановлення ланцюжка „герой – ідея”).

Евристична бесіда.

        Як можна схарактеризувати життєву позицію лорда Генрі?

        Яких принципів, на переконання героя, має дотримуватися людина?

        У чому полягає смисл життя, за ідеєю лорда Генрі?

        Висловіть ваше ставлення до моральних принципів Генрі Уоттона.

        Яким бачить лорд Генрі  життєвий шлях Доріана Грея?

        Яких моральних принципів дотримується Безіл Голуорд?

        Що має керувати вчинками людини?

        Яким чином, на думку Безіла, Доріан Грей може врятувати свою душу?

        Який шлях обирає Доріан Грей? До яких наслідків це призводить?

image 

7 - (Учні за таблицею порівнюють  героїв)

Порівняльна характеристика Безіла Голуорда та лорда Генрі

Графічне відображення особистості  Оскара Уайльда  через головних героїв  роману «Портрет Доріана Грея». 

image 

Узагальнення.

Сповідуючи ідеї „нового гедонізму”, лорд Генрі вирішив випробувати теорію на практиці, зокрема на долі Доріана Грея. Отримувати від життя насолоду, чинити так, як хочеш, а не так, як вимагає від тебе суспільна мораль, - дуже спокусливо, тим більше, що за свої навіть злочинні вчинки ти не несеш ніякої моральної відповідальності. „Усе дозволено!”. Але такий шлях, на який став Доріан Грей, призводить його до трагедії та самознищення. Отже, виявляється, насолода життям  як самоціль спричиняє загибель душі і тіла.

Безіл Холлуорд створив прекрасний портрет, в який вклав „надто багато себе” і тому, коли згодом він бачить свій витвір у спотвореному вигляді – жахається. Митець переймається не стільки зовнішніми змінами  у портреті, скільки самою його внутрішньою суттю, адже на портреті – „душа” Доріана Грея, спотворена пороком. Сповідуючи християнську мораль, Безіл намагається врятувати пропащу душу. Він пропонує важкий шлях каяття і спокутування гріхів, але цей шлях неприйнятний для Доріана Грея. Безіл – митець, тобто – „творець прекрасного”. На жаль, відображене художником прекрасне тільки за зовнішньою формою, а за суттю – жахливе.

Отже, і лорд Генрі і Безіл Голуорд вплинули на долю Доріана Грея, який з красивого, непорочного, чистого душею юнака перетворюється на потворного, егоїстичного, цинічного вбивцю…

У романі портрет спочатку – витвір досконалого мистецтва до того часу, доки Доріан не забажав вічної молодості і не продав душу… З того моменту портрет стає частиною Грея – відображенням наслідків його пороків і злочинів, його душею, сумлінням. Із цього випливає, що за все скоєне нами розплачується душа – і що гірші вчинки, тим відразливіша наша душа.

Висновок:

роман «Портрет Доріана Грея» - вершина естетизму О.Уайльда та водночас великої мистецької сили заперечення крайнощів цього естетизму (культу молодості, краси й насолоди). Автор розв’язує стару проблему  безкарності злочину по-новому, в гуманістичному плані: злочин залишає слід на ретельно прихованому «я» людини.

image 

8 -  Узагальнююча бесіда:

1. «Вибери позицію». Учні мають відповісти на запитання:

image 

9 - Яка краса може «врятувати світ»? (звернення до малюнків – учнівські коментарі)

image 

10 - Чому поняття «краса» і «мораль» за романом несумісні? Чи сумісні вони в нашому суспільстві?

        Рефлексія.

Ми завершили вивчення роману О.Уайльда «Портрет Доріана Грея». Я пропоную вам оцінити результати уроку і відповісти на питання:

image 

11  -   Що ми намагалися зробити сьогодні під час уроку?

image 

12  -   Яке враження справив на вас твір? Які думки чи емоції він визвав у

вас?

image 

13 

        Для чого варто жити: заради самопожертви чи задля Краси і втіхи?

image 

14 - 

        Давайте з’ясуємо уроки, які винесли із сумісного проекту.

Домашнє завдання:

Напишіть твір-роздум на тему: «Портрет Доріана Грея» - моральний чи аморальний твір?» Виконайте тест за посиланням 

https://docs.google.com/forms/d/1y44f-n8J-FGMPUH8KrCTHFsfmYA0lWavQ6AZch5nzI/edit?usp=drive_web

pdf
Додано
27 серпня 2021
Переглядів
1987
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку