Урок-дослідження допоможе учням показати велич і неповторність творчої спадщини Т.Г. Шевченка, його значення для розвитку української літератури, історії; дослідити мало відомі факти життя митця ; перевірити набуті учнями знання з теми розвивати естетичні смаки школярів, уміння працювати у групах;виховувати любов до рідної землі, свого народу, його мови і культури.
УРОК-ДОСЛІДЖЕННЯ з української літератури
КЛАС: 9
ТЕМА. Т.Г. Шевченко - геній українського народу, творець національної спадщини.
МЕТА: показати велич і неповторність творчої спадщини Т.Г. Шевченка, його значення для розвитку української літератури, історії; дослідити мало відомі факти життя митця ; перевірити набуті учнями знання з теми розвивати естетичні смаки школярів, уміння працювати у групах;виховувати любов до рідної землі, свого народу, його мови і культури.
ЕПІГРАФ:
Він належить до тих людей-світочів, що стають дорослими для
Всього людства і що в пошані...
Знаходять своє безсмертя.
Олесь Гончар
ХІД РОБОТИ
І.Енергетичний ланцюжок мотиваційних резервів.
1 . Вступне слово вчителя.
Нас просто не існує без Шевченка. У ньому вся наша історія, все буття, всі мрії. Магія Шевченківського слова незбагненна. І сьогодні, діти, ми з вами на дещо незвичайному уроці продовжуємо розмову про Кобзаря, про його велич, майстерність, геніальність.
« Літературна розминка» допоможе зробити перший крок.
2. Гра «Закінчи речення»
Діти, я зачитую початок речення, а ви його закінчуєте ланцюжком.
1 .Т.Г. Шевченко - це .. .(геній, пророк, художник...)
2.Моя улюблена поезія митця.. .(назвати і зачитати напам'ять уривки з творів).
II. Мотивація навчання школярів
* Мету і завдання уроку зачитують учні .
- Як ви вже звернули увагу аркуші мають дві колонки: 1- цілі уроку; 2 - мої висновки. Я пропоную вам зробити тут свої записи в кінці уроку.
III. Основна робота на уроці.
1 . Слово вчителя.
«Чи обов'язково доля Шевченка мала бути тяжкою і трагічною?» - таку проблему поставимо сьогодні на уроці.
Що ж вона таїть у собі? Щоб більш прозорим зробити питання, проведемо словникову роботу (робота з тлумачним словником).
Доля - хід подій, збіг обставин, незалежних від бажання, волі людини.
Трагічна (трагедія) - нещастя, страшна подія, тяжке переживання. Занотуйте, будь ласка , у міні-підручниках свої запаси.
- Щоб набратися позитивної енергії і налаштуватися на хвилю творчості
прослухаємо читання напам'ять вірша Романа Лубківського «До Шевченка» (учень читає напам'ять поезію) (Додаток 2)
2.Пояснення основної роботи.
Наш клас сьогодні поділений на групи:
Біографи , Літературознавці, Мистецтвознавці.
Міні - колективи мали випереджене домашнє завдання. Зараз кожна група розповість про своє дослідження.
Після виступу кожного на аркушах записуємо свої висновки з приводу проблеми уроку. Папірці закріплюємо на дошці, імітуючи промінці сонця ( Метод «Снігова куля»).
Першою виступає група «Біографи» ( учні освітлюють свою роботу у проектній формі «Родинне дерево Шевченків»).
План виступу
- Прослухавши виступи учнів, діти, ви можете задати питання з теми, яку щойно прослухали. А зараз заповнимо аркуші-промінці і закріплено їх на дошці.
Варіанти виступів:
1.Майбутнє закладається у дитинстві: риси характеру, погляд. 2.Суспільне становище родини: бідність злидні.
З.У ранньому віці позбувся підтримки матері та батька.
Слово вчителя.
- Шевченко ввійшов у літературу саме тоді, коли почалося стрімке відродження
національної культури, і вже ніяка сила не могла зупинити цей процес.
Українське слово прорвалося, сміливо заявило, що воно має право на існування,
духовним поставником якого був Тарас. У творчості митець головну роль віддає долі
народу. І група « Літературознавців» підготувала матеріали з теми: « Тяжка доля у
творах Кобзаря».
План виступу
Прослухавши виступ, кожна група робить висновки і формулює відповіді на аркушах-промінцях.
Варіанти відповідей:
1 . Описував себе і своє життя у творах.
2.Твори Шевченка - душевний неспокій життя.
Слово вчителя
- Не можемо не згадати ще про один талант генія. З юних літ у Тараса Шевченка виявились неабиякі здібності до малювання. Марив художницькою долею, бачив себе тільки в мистецтві. « Мистецтвознавці» провели свої дослідження і зараз поділяться висновками.
План виступу
Після роботи учні заповнюють висновки, оформлюючи їх на аркушах. Варіанти відповідей:
IV. ПІДСУМКИ УРОКУ.
1. Слово вчителя.
- Виступи кожної групи були цікаві, змістовні, емоційні. Та повернемося до
проблеми, яку ми поставили перед собою на початку уроку:
«Чи обов'язкова доля Т.Г.Шевченка мала бути тяжкою і трагічною?»
У цьому нам допоможуть нотатки-висновки, над якими ви працювали впродовж цього уроку. Підсумуємо матеріали досліджень.(Учні роблять висновки, використовуючи «Снігову кулю»).
А на завершення заповніть таблицю «Мої висновки» у довільній формі. 2.Рефлексія.
Оцінка заняття в емоційному і змістовому аспектах.
Використовуємо метод «Мікрофон по колу». Кожна група відповідає на своє запитання:
1 група - сподобалось - не сподобалося.
- Я пропоную лідерам груп оцінити своїх товаришів за класну та дослідницькому
роботу.
V. Домашнє завдання.
Підготуватися до письмового твору за творчістю Т.Шевченка.
3. Трагічні долі земляків ніколи не покидали думки Кобзаря.
(Додаток 1)
Міні-підручник
УРОК-ДОСЛІДЖЕННЯ з української літератури
ТЕМА: Т.Г. Шевченко - геній українського народу, творець національної спадщини.
ЕПІГРАФ:
Він належить до тих людей-світочів, що стають дорослими для
Всього людства і що в пошані...
Знаходять своє безсмертя.
Олесь Гончар
Цілі та завдання |
Мої висновки |
спадщини Шевченка . |
|
розвитку української літератури, історії. |
|
3.Перевірити набуті учнями знання з теми. |
|
4.Розвивати естетичні смаки , уміння працювати у групах . |
|
5.Виховувати любов до рідної землі , свого народу , його мови та культури . |
|
Рефлексія
Оцінка заняття в емоційному і змістовному аспектах.
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
3.Навіщо нам потрібні ці знання ?
___________________________________________________________________
Оцінювання
Прізвище І. |
Бал |
|
Прізвище І. |
Бал |
|
Прізвище І. |
Бал |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
( Додаток 2)
Роман Лубківський
ДО ШЕВЧЕНКА
Замало цих слів: Пророк.
Титан. Прометей.
Сумління
Ти наше, вибір і крок,
Боління, вічне боріння.
Вивів нас на світла
Вигаслі вже, здавалось.
Перепалив дотла
Брехню, що в Правді ховалась.
Нині – Правда в брехні...
Знов біснується, знову
Гадюччя у бузині.
Знов – рятувати Мову!
Вчиш: заклять і проклять
Було, гуло – аж занадто.
Наші болі болять
Не Москві, ані НАТО,
Тільки нам, тільки нам,
Що зостались при згоді, –
Роботящим рукам, роботящим умам... –
Роботящим та й годі!
Ти – наш хліб, наша честь,
Рана, завдана щойно.
Україні достойно єсть
Тобою жити – достойно!
16–17. 02. 2002