Тарас Шевченко - світова наша слава

Про матеріал

Усний журнал розрахований на те, щоб глибше познайомити дітей із життям і творчістю великого українського поета Т. Г. Шевченка; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, формувати бажання малювати природу України; прищеплювати любов до національного колориту,виховувати інтерес до його творів, викликати бажання розповідати вивчені вірші й слухати нові.

Перегляд файлу

 

 

Виховна бесіда в  5  класі  на тему :

 

 

 

Усний журнал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   І мене в сім’ї великій,

                                        В сім’ї вольній, новій,

                                        Не забудьте пом’янути

                                        Незлим, тихим словом. (Т.Г. Шевченко)

 

 

                                                             

Тарас Шевченко – світова наша слава

Усний журнал

Мета :

навчальна: глибше познайомити дітей із життям і творчістю великого українського поета Т. Г. Шевченка;

розвивальна : розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, формувати бажання малювати природу України;

виховна: прищеплювати любов до національного колориту,виховувати інтерес до його творів, викликати бажання розповідати вивчені вірші й слухати нові.

 

Обладнання : Портрет Т.Г. Шевченка, твори поета, вишиті рушники, ілюстрації Т. Шевченка і про Шевченка,  дитячі малюнки – ілюстрації до творів.

Хід

I.Організаційний  момент

Україна,

Рідний край,

Поле, річка синій гай.

Любо стежкою іти –

Тут живемо я і ти!

ІІ. Вступне слово вчителя.

На світі є багато чудових країн за дальніми морями, за синіми океанами. Але для кожного з нас немає ріднішої над Батьківщину.

IIІ. Актуалізація опорних знань

1.бесіда

- Діти, як  зветься наша земля, де ми живемо ?

( Україна)

- А  як ми зовемся, коли проживаємо на цій землі ?

( Українцями)

Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей Землі .

- А  чи знаєте ви, діти, що Україну теж шанують і знають у світі ?

- Хто такі видатні українці ?

- Чим вони видатні ?

- Яких славетних українців ви знаєте ?

- А  чим ви, діти, можете і хочете прославити Україну ?

      - Які свята ми будемо відзначати на початку місяця березня?

- Коли ми відмічаємо ,,Шевченківські дні’’ в школі ?

- Що ви знаєте про Великого Кобзаря?

      - Що означає дата 9 березня?

-То про кого ми будемо говорити сьогодні?

     Діти, 9 березня виповнюється 204 роки з дня народження Т.Г. Шевченка.

IV. Повідомлення теми і мети бесіди

1.розповідь вчителя

  Дорогі діти ! Добре відомі в усьому світі й імена визначних майстрів поетичного слова, таких, як Т. Шевченко, І. Франко, Леся Україна, М. Рильський. Творчість цих поетів увійшла у скарбницю світової  літератури.

  Сьогодні ми зібралися, щоб вшанувати пам’ять сина українського народу Та- раса Шевченка. Щороку на початку березня Україна вшановує свого геніального поета, якого називають Великим Кобзарем. Сьогодні ми поговоримо про його життя і творчість, а ще пригадаємо звичаї українського народу, вірним сином якого був Тарас Григорович Шевченко.

             Ім'я Т.Г.Шевченка невіддільно пов’язано з  Україною.

Taras Shevchenko selfportrait oil 1840.jpg   Україна – це  Шевченко, Шевченко – це Україна.  У ньому наша  історія, наша мрія, наша   надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і  любив простий український народ, знав його страждання, бо сам їх пережив.                                                                           

          Через усе життя проніс великий Кобзар палку любові       

до рідної  землі,  до неньки - України, у своїх творах нагадував про минулу славу     України.

            Ім’я великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо   

згадувати, бо він  подарував нам безцінний скарб. Цей скарб – його чудові твори, в  яких струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє.

 Наш сьогоднішній урок – це одна сторінка минулого, історія  держави, доповнення наших знань великого співця України Т.Г. Шевченка.

Тож давайте зараз перегорнемо деякі сторінки життя великого Кобзаря, прислухаємося до шевченківської думки та слова.

V. Основна частина.

Сторінка перша ,,Зустріч з поетом’.

2. виступ учня.

Учень. 

Щовесни, коли тануть сніги

І  на рясті ясніє веселка,

Повні сил і живої снаги

Ми вшановуєм пам’ять  Шевченка

 

Учитель. Колись,  діти,  давним-давно, на такій же  землі  і не за безкраїми  морями,  не за дрімучими лісами,  не за  високими  кам’яними горами, був веселий,  багатий,  мальовничий,  але зачаклований злими людьми, зневолений двома неволями, край. Одна  неволя – панська,  друга  - царська. І називали  той край – Україна.

І ось у такому краю  в Україні,  в  с. Маринцях   Київської губернії,  в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної  темної ночі  блиснув на все село  один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа,  а для України -  великий поет, буремний Тарас і  незламний Кобзар.

Учень.

Тяжке дитинство випало малому,

Гірке й солоне від пролитих сліз.

Не називав він раєм свого дому,

Любов до України в серці ніс.

(Перегляд відео-презентації «Дитинство Шевченка»)

3. бесіда про гарні вчинки.

[ShevchenkoTaras002.jpg]Вчитель. Дотримувалися в  Україні й такого звичаю : ввечері дитина давала батькові й матері звіт, що доброго зробила за цей день  і чи гідна вона того, щоб їй дали їсти.

- А  які добрі справи зробили ви сьогодні ? (Діти розказують.)

- Я  підмела в хаті ;

- Я  помив посуд ;

- Я  застелив ліжко;

- Я  полив квіти.

Вчитель. В  Україні змалку вчили шанувати батьків. Маму й тата називали на ,,Ви’’. Діти слухалися свою матір, не ображали її, допомагали в роботі.

  Тарасові батьки були кріпаками. Вони тяжко працювали на пана від ранку до

ночі, але зодягнути і прогодувати велику родину були неспроможні. Послухайте, як сам Т. Шевченко писав про своє життя. Він рано залишився сиротою : коли йому було 9 років, померла мати, а за два роки не стало й батька.

4. виступ учнів.

Учні.

  1. Тяжко – важко в світі жити

Сироті без роду:

Нема куди прихилиться, -

Хоч з гори та в воду !

  1. В тім  гаю,

У  тій хатині, у раю,

Я бачив пекло …

Там неволя,

Робота тяжкая, ніколи

І  помолитись не дадуть.

Там матір добрую мою,

Ще молодую, у могилу

Нужда та праця положила .                    

 

 Сторінка друга «Літературна спадщина «Кобзаря»»             

http://i.i.ua/photo/images/pic/4/6/4292064_c254c1d1.jpgДитячі роки поета були тяжкими, сирітськими,  безрадісними. І лише мальовничі краєвиди  природи рідного  краю  розвіювали смуток,  і давали наснагу для написання віршів про свою Батьківщину та про природу неньки-України.

Уся його творчість зібрана у збірку «Козар».

Діти, у кого вдома є «Кобзар» або інші книжечки з його віршами?

Я впевнена, що не один вірш із цієї збірки знайшов дорогу до вашого серця. (Вчитель показує «Кобзар»)

Уся його поетична творчість захоплює і вічно кличе до себе людей усіх поколінь.

 

6. ,, Конкурс  малюнків до віршів поета’’.

-  Розглянемо ілюстрації і з’ясуємо, до яких саме творів Т. Шевченка ці малюнки. А  хто добере до малюнка назву словами поета ?

7. Розгадування кросворда.

1. ,,Вітер з гаєм розмовляє, (шепче) з осокою’’.

2. ,,Поплив човен в синє ( море)’.

3. ,,Пливе човен по Дунаю один за (водою)’’.

4. ,, Пливе  ( човен) води повен’’.

5. ,, Садок ( вишневий) коло хати’’.

6. ,, Сім’я вечеря коло хати, ( вечірня) зіронька встає’’.

7. ,,А  мати хоче научати, так (соловейко) не дає’’.

8. ,, Поклала мати коло хати маленьких (діточок) своїх’.

( Ключове слово по вертикалі : Шевченко).

.

Сторінка третя «Пісенність поезій Тараса Шевченка»

1. розповідь вчителя

Шевченків край -  співучий куточок України. Тарас  ще змалку  любив слухати народні  пісні,   сам любив співати, тому  багато його  віршів було покладено на музику.  Ці пісні допомагають  ще глибше відчути чарівність рідного краю.

Послухайте пісню «Зацвіла в долині червона калина».

(Діти слухають пісню та дивляться відео

до пісні «Зацвіла  в долині червона калина»)

 

Сторінка четверта «Шевченко –  художник»

Вчитель. Т.Г. Шевченко був не тільки великим поетом,  а й  талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанрами: автопортрети, портрети, пейзажі.

Зараз я пропоную вам завітати до його художньої галереї, де ми побачимо його картини

(Перегляд відео-презентації «Малярство Кобзаря»)

VІ. Узагальнення матеріалу бесіди.

 

Cторінка п’ята «Вшанування пам’яті Т.Г. Шевченка»

Тарас Шевченко прожив короткий вік – усього  47 років. З  них у кріпацькій неволі був 24 роки і 10 років каторжної служби відбував у   казахських степах. За складанням правдивих віршів цар заслав його рядовим солдатом із забороною писати і малювати.

   У  44 роки поет повертається до Петербурга. Здоров’я було підірване. Три роки боровся з недугою. Помер 10 березня 1861 року. Його поховали у Санк – Петербурзі. Але в травні 1861 року тіло Великого Кобзаря було перевезено в  Україну. З  того часу 22 травня – День пам’яті поета, день національного трауру України. Як заповів поет, його могила на Чернечій горі ( нині Тарасовій) під Каневом.

2. виступ учня.

 Учень.

Як умру, то поховайте

Мене на могилі.

Серед степу широкого

На Вкраїні милій.

 

Бліц – турнір

      1.Назвати псевдонім Шевченка? (Кобзар)

 2.Коли народився Т.Г.Шевченко? (9 березня 1814р.)

 3.Де народився Т.Г.Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)

4.Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької – бунтівник, непокірний, безстрашний)

5.Як називається перша книжечка віршів поета? (Кобзар)

6.Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України)

7.У якому селі проходило  дитинство Т.Г.Шевченка? (У с. Кирилівці)

8.Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)

9.Де похований Т.Г.Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка називається Тарасовою)

10. Скільки років прожив Т.Г.Шевченко? (47 років)

Вчитель. Ні, не помер Тарас. Він з нами. Зайдіть у будь – яку хату в Україні й в більшості х них ви побачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він, як член сім’ї, як найдорожча людина.

Учень.

Тарасе, наш Кобзарю, всюди

Приходиш нині ти, як свій,

Тебе вітають щиро люди

На всій Україні моїй.

Вчитель. В день народження Т.Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам’ятника, щоб поставити свічку, покласти квіти, почитати його вірші, поспівати пісні, вшанувати великого Кобзаря.

Ми теж сьогодні складемо букет, який стане символ нашої пам'яті, нашої любові й шани, нашої безмірної вдячності.

(Діти клеять квіточки до пам’ятника Т.Г.Шевченка на фоні читання вірша «Спи спокійно, Тарасе!»)

 

Учень.

Спи спокійно, Тарасе!

Нащадки твої

Словом шани

Тебе пом'янули.

І народи Вкраїни

Заповітів твоїх не забули.
 

Азаров закликав СНД підтримати святкування 200-річного ювілею Шевченка, фото eto-moskva.ruУчень.

Уклін тобі, Тарасе,

Великий наш пророче,

Для тебе вірно б’ється,

Те серденько дитяче.

За тебе вічно б’ється

За твої заповіти,

Чого батьки не зможуть,

Те зробим ми, їх діти.

 

VІІ. Підсумок.

 Вчитель.   Любі діти!  Я вдячна вам за те, що ви були активні, уважні на уроці, за ваші добрі слова і теплі обличчя.

 

 Дай вам, Боже, дай із неба,

 Дай, чого вам більше треба, -

 Дай вам миру і спокою

 Під могутньою рукою…

 

Зичу вам здоров’я, щастя, добра, любові і нових творчих звершень. Нехай у ваших серцях завжди живе українська мова, звучить рідна пісня.

 

 

 

 

 

 

 

 

Література :

  1. Журнал . Початкова школа. К. №3, 2012р. ; №3, 2013 рік, №1 2014 р.
  2. Шевченко Т.Г. Кобзар / Т.Г. Шевченко. – К.- Дніпро, 1994.
  3. Метод проектів у початковій школі  / упоряд.: О. Онопрієнко,

О. Кондратюк. – К.:Шк. Світ,2007 р.

4. Інтернет  сайти.

 

 

1

 

doc
Додано
21 березня 2018
Переглядів
1468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку