Першотравневий районний відділ освіти
Дем’янівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Робота учасника заочного конкурсу Марафон-проект
у номінації «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття!» - конструктор педтехнологій: ефективний урок української мови (літератури)»
Ідейно-художній зміст поеми-містерії «Великий льох»
( урок української літератури 9 кл.)
Мета навчальна: через зображені у творі образи-символи, реальні та містичні події розкрити ідейно-художній зміст поеми; аналізуючи зміст твору, визначити критичну оцінку поетом-патріотом зображуваних подій, ознайомитись з уявленням поета про майбутнє краю, віру в пробудження українського народу, його духовне відродження, здобуття незалежності та розбудову національної держави ; поглибити знання з теорії літератури.
Мета розвиваюча: розвивати образну уяву учнів, чуття тексту, навики художнього аналізу твору.
Мета виховна: на основі розуміння історії України виховати почуття любові і співпереживання за її трагічну долю; виховати почуття гордості за свою націю і державу.
Обладнання: виставка творчого доробку Т. Г. Шевченка, портрет Т.Г.Шевченка; репродукції малюнків Т.Г.Шевченка 1845 року: "Богданова церква у Суботові", "Богданові руїни в Суботові"; портрет гетьмана Богдана Хмельницького; технологічні карти.
Вид уроку: комбінований (інтегрований)
Тип уроку: урок-дослідження із використанням сучасної технології інтерактивно-продуктивного навчання при пошуковому (аналіз художнього тексту з застосуванням знань літературознавства, історії України, народознавства) методі інноваційного навчання.
Епіграф:
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- відповідь на запитання « Що я очікую від сьогоднішнього уроку?» діти пишуть на паперових кружечках-« піщинках» та кріплять їх у верхній частині пісочного годинника, намальованого на ватмані;
- повідомлення теми та мети уроку (учитель повідомляє тему уроку, учні коментовано опрацьовують рубрику «що я повинен знати та вміти» (технологічна карта) )
ІІ. Засвоєння навчального матеріалу
Вступне слово вчителя
« Чигрине Чигрине», « Стоїть в селі Суботові…», « Розрита могила»,
«Тризна» - це твори, на сторінках яких страшні картини реалій давноминулих часів, це український степ, козацька слава, воля, розповідь про польсько-шляхецьку неволю, це високі могили і сплюндрована, понівечена Україна-мати. Таким є поетичний світ Т. Г. Шевченка.
« Кожному воздасться за ділами його». Саме цим попередженням із Св. Письма я хочу розпочати нашу розмову про твір, у якому поряд з уже знайомими вам мотивами лунає мотив гріха і спокути. Кара не мине жодного винного, незважаючи ані на вік, ані на незвичність злочину.
Повідомлення учня супроводжується показом слайдів № 1, 2( Додаток 1)
У 1845 році Т. Шевченко прибув із Петербурга в Україну, щоб працювати в Археографічній комісії при Київському університеті. Вивчав і зарисовував пам'ятки старовини, тому що не покидав думки і далі видавати "Живописную Украину". Продовжував цікавитися Богдановою темою. У Суботові, біля колишньої резиденції гетьмана, замальовує козацькі хрести, збудовану гетьманом церкву Іллі ("Богданова церква в Суботові") і розриті москалями підземелля - залишки колишніх гетьманських палат ("Богданові руїни"). ( слайд 1, 2)
Саме тут, на руїнах Суботова й Чигирина, почуття тривоги за долю зганьбленої України знайшли своє відображення в поезіях "Розрита могила", "Чигирин" та "Великий льох". Тут, можна вважати, остаточно сформувалась його антимосковська концепція: думаючи про "сплюндровану", "обчухрану" російським братом Україну, дивлячись на Богданову церкву, як символ руїни нації, письменник робить висновок: все це є від возз'єднання з Росією.
Учитель
« Великий льох» - це не історичний твір, проте головна дія відбувається у с. Суботові. Пригадайте, в якому з творів Т. Г. Шевченка ви зустрічали цю назву, і з ім’ям якої історичної постаті вона була пов’язана?
(відповіді учнів)
Прослуховування відеозапису « Стоїть в селі Суботові» В. Гоцко
Додаток 2
Бесіда за поезією « Стоїть в селі Суботові»
Учитель
“Стоїть в селі Суботові...” - це художня оцінка діяльності Богдана Хмельницького (зокрема, так званого возз’єднання України з Росією 1654 р.). Оцінка даної історичної події знайшла своє відображення у поемі “Великий льохом”, тож, щоб краще зрозуміти позицію автора, давайте помандруємо у минуле, щоб блище познайомитись з українським гетьманом Богданом –Зіновієм ( Зіновій з грец. життя, дароване Зевсом) Хмельницьким .
Виступ учителя історії на тему: « Богдан Хмельницький – досягнення і поразки». Слайд 3 (Додаток 1)
Учитель
Отже, ми звертаємось до поеми Т. Г. Шевченка « Великий льох». Перш ніж ми перейдемо до обговорення твору, давайте з’ясуємо його жанрові особливості..
( відповіді учнів)
Учитель
« Великий льох» - це не просто поема, а поема-містерія.
Містерія (з гр. ϻήςτήρioν – таїнство) У давній Греції, Єгипті та Римі таємні релігійні обряди, в яких брали участь тільки посвячені в таїнство (місти).
Містерія
Обговорення опрацьованого матеріалу
Пошуково-дослідницька робота у групах
Група 1
Завдання (за розділом «Три душі»)
1.Заповнити таблицю.
Душа |
Гріх |
Цитата з твору |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Попередньо опрацювавши історичну довідку, зробити висновок, що спільного є у гріхах усіх трьох душ.
Історична довідка
Група 2
Завдання (за розділом « Три ворони»):
Історична довідка
Укладіть ґроно « Ворони Шевченка уособлюють…»
_
( Після виступу дослідників 2 групи класу пропонується записати висновок: 3 ворони – символи російського, українського та польського зла. Уособлюють панівну верхівку, дії якої спрямовані на нищення людей).
Група 3
Завдання (за розділом « Три лірники»)
__________________________________
____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
__________________________________
Група 4
Завдання (за розділом « Три лірники»)
Льох
2.
Так малий льох в Суботові
Москва розкопала!
Великого ж того льоху
Ще й не дошукала!
Прокоментуйте рядки: який льох знаходився у с. Суботові? Що має на увазі автор, говорячи про Великий льох. Розкрити символічне звучання образу.
( Після виступу дослідників 3 групи класу пропонується пропонується записати висновок: Великий льох –
символ нескореної волі і безсмертної сили народу.)
Виступ учня з повідомленням « Образ могили у творах Тараса Григоровича Шевченка» . ( Додаток 4)
4.Підсумок
Підсумовуючи роботу у групах, учні визначають та записують ідею твору
Матеріал для учителя
Ідейний зміст твору
5.Рефлеквія та оцінювання
Домашнє завдання
Творче завдання Деякі літературознавці проводять паралель між поемою- містерією «Великий льох» та поемою польського поета Адама Міцкевича
« Дзяди». Доведіть слушність цієї думки.
За бажанням учнів
Проектне дослідження « Образ Богдана Хмельницького у творчості
Т. Г. Шевченка»
1