Українська література
9 клас
Тема. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії, її сценічне життя. Торжество народної етики.
Мета: розглянути зміст, історію створення, жанрові особливості, сюжет і композицію твору, сценічну долю п’єси; розвивати в учнів навички аналізу художнього твору, уміння робити обґрунтовані висновки на основі прочитаного; виховувати повагу до письменника та його творчості, кращі моральні якості
Обладнання: твори Котляревського, портрет письменника, фотоілюстрація «Українська дівчина», книга І.Пільгука «Грозовий ранок», картки з тестами, з планами характеристики образів
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Слухання запису пісні «Віють вітри, віють буйні…».
- Цією піснею розпочався новий етап у розвитку української драматургії.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Перевірка домашнього завдання
А)Тестові завдання за змістом п’єси І.П.Котляревського «Наталка Полтавка»
1. Хто сказав про себе : «Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту»?
А) виборний; Б) Микола; В) Петро
2. Хто мав прізвище Макогоненко?
А) возний; б) виборний; В) Микола.
3. Хто сказав слова: «Наталко! Ти все для мене на світі! Прошу тебе, викинь Петра з голови, і ти будеш щасливою»?
А) возний; б) Микола; в) Терпилиха
4. Про кого так сказано: «…він не лежень , трудящий, з ним обідніти до злиднів не можна»?
А)Миколу; б) Петра; в) возного
5. Про кого сказано: «Хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться, і уже де і чорт не зможе, то пошли його, зараз докаже»?
А) Миколу; б) возного; в) виборного
6.Хто співає у п’єсі :
Всякому городу нрав і права, всяка імієть свій ум голова…
А) виборний; б) возний; в) Микола.
7. Хто сказав : «Зате нам, простому народові, добре, коли старшина… не допуска письменним п’явкам кров із нас смоктати»?
А) Микола; б) виборний; в) Петро.
8. Хто з героїнь так себе характеризує:
Небагата я і проста, но чесного роду…
А) Наталка; б) Тетяна; в) Терпилиха
9. У якій пісні Наталка просить милого швидше повернутись і врятувати її від лютої напасті?
А) «Ой я дівчина Полтавка»; Б) «Чого ж вода каламутна»
В) «Віють вітри, віють буйні»
10. Кому належать слова: «Золото – не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, - яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою…»
А) Миколі; б) Макогоненко; в) Тетерваковському.
11. Хто співає:
А за того Петруся Била мене матуся.
Ой лихо, не Петрусь, Лице біле, чорний ус
А) Наталка; Б) Петро; В) Микола
12. Якою піснею закінчується п’єса?
А) «Ой я дівчина Полтавка»;
Б) «Начинаймо веселиться»;
В) « У сусіда хата біла»
Б) самоперевірка
Відповіді ( на аркушах):
1б, 2б, 3в, 4б, 5в, 6б, 7б, 8а, 9б, 10б, 11в, 12б
V. Засвоєння нового матеріалу
1.«Мікрофон»
- які враження склалися від п’єси «Наталка Полтавка»?
2. Розповідь учителя про задум п’єси ( за книгою І. Пільгука «Грозовий ранок», с. 123-124)
Після репетиції «Ябеди» Капніста І.П.Котляревський поділився роздумами над виставою: «Є тут добро і зло, правда і кривда, доброчинність і криводушність. Але нема душевної простоти, не чути аромату наших ланів, вишневих садів…» Щепкін погодився, відзначивши. Що п’єса не дає простору актору, сковує його гру, бо вона штучна: «Я проголошую устами героя ідеї, закликаю до правди, до людяності, але не відчуваю в цьому життєвої простоти, правди, священних почуттів». Котляревський довго обдумував розмову з актором-кріпаком, довго виношував свій задум. «Поставала в уяві проста дівчина-полтавка, щира, добра, що любить матір. Батька нема…Коханий давно пішов на заробітки, обіцяв повернутися. Сватається заможний пан… Мати вагається. І все це переплітається народними піснями». Цілком типова історія. Таке траплялось нерідко.
Біограф Котляревського Стеблін-Камінський стверджував, що для п’єси автор використав реальний факт: «Зміст Наталки Полтавки» взятий з місцевого переказу, і тепер в Полтаві є Мазурівка, де жила Терпилиха з дочкою»
Може, й так. А ще є пісні – живі свідчення трагедій дівочих сердець. Така основа п’єси.
До так званих «малоросійських тем» вдавались драматурги і перед Котляревським. Відомою була опера О.Шаховського «Козак-стихотворец», у якій автор зобразив події після перемоги Петра І над шведами. Але в п’єсі було забагато викривлень, оскільки автор-росіянин не розумів життя на Україні. Можна сказати, що п’єса «Наталка Полтавка» була своєрідним відгуком на цю оперу-водевіль.
Про негативне ставлення до цього творіння Шаховського Котляревський говорить устами виборного:
3.Читання учнями діалогу з твору( с. 267)
Виборний. Москаль? Нічого ж говорити! Мабуть, вельми нашкодив і наколотив гороху з капустою. Не чепурно, що москаль взявся по-нашому і про нас, писати, не бачивши зроду ні краю, не знавши обичаїв і повір’я нашого. Коли не піп…
Возний. Великая неправда виставлена пред очі публічності. За сіє малоросійська літопись вправі припозвать сочинителя позовом к отвіту.
4. Бесіда:
- Якої ж теми торкнувся Котляревський у своєму творі?
(показ життя сільської бідноти в епоху розкладу феодально-кріпосницького ладу (XIX ст.).
- Яка ідея твору?
(втілення народного ідеалу української жінки, її моральної краси; засудження лицемірства, крутійства, хижацтва сільської верхівки в образах виборного і возного).
5. Пояснення вчителя
Сам автор визначав свій твір як «малоросійську оперу». Насправді, «Наталка Полтавка» має ознаки одразу декількох жанрів драматургії: є театрально-драматична й музична форми. Музику до цієї п'єси написав М. Лисенко. Сучасні літературознавці вважають, що «Наталка Полтавка» - соціально-побутова драма, оскільки події в ній відбуваються на побутовому рівні, при цьому зумовлені соціальним статусом героїв твору.
6. Словникова робота (учні пригадують визначення й записують у зошитах)
Драматичний твір – літературний твір, побудований на діях та висловлюваннях персонажів, призначений для сценічного виконання.
Повторення понять , «комедія», «трагедія», «драма», «ремарка», «репліка», «ява», «дія»
7. Бесіда з елементами коментованого читання
- Де відбуваються події п’єси?
- Що розлучило Наталку з Петром? Яким показано душевний стан героїні на початку твору?
- Читання яви 2 (І Дія)
Чому возний таки нерівня Наталці? Чи тільки матеріально? Чи згодні ви зі словами возного: «Лучче синиця в жмені, ніж журавель у небі»?
- Що розповіли самі про себе, про власне життя возний і виборний? Про що домовились? Як характеризують возного слова: «стара не страшна, так молода кирпу гне»? Чи сумісні вони з почуттям кохання? Читання діалогу возного та виборного (с. 138 – 139)
- Чим мотивує Терпилиха своє бажання віддати дочку заміж? Наталка згодилась вийти за першого-ліпшого, що при цьому почуває?
- переказ уривка с. 143 -145 (виборний виконує прохання возного). Чи однаково сприймають лукаві слова виборного мати й Наталка?
- Порівняти погляди на одруження возного (с. 135) і Наталки (с. 145)
Які ваші погляди на шлюб?
- Хто з’явився на сцені в ІІ дії? Що ріднить Миколу з Петром?
- Стисло відтворити перебіг подій після того, як Наталка зустрілася з Петром. Які факти засвідчують міцність звичаїв в українському побуті?
- Читання фінальної сцени. Що вплинуло на рішення возного поблагословити закоханих?
8. Робота в групах
Експозиція |
Поява Наталки на сцені, пісня «Віють вітри…» |
Зав’язка |
Розмова Наталки і возного |
Розвиток подій |
Події до появи Петра |
Кульмінація |
Відмова Наталки возному |
Розв’язка |
Заключна сцена |
ІІІ. Зобразити схему «Головні герої твору, їх групування», прокоментувати її.
VІ. Підсумок
«Наталка Полтавка»
Опера, п’єса, драма
Повчальна, соціально-побутова
Подобається, запам’ятовується
«Наталка Полтавка» - перший твір про дівчину-українку ( звернути увагу на фотоілюстрацію)
2. Читання й коментування вислову (на дошці)
«В чім же ця сила п’єси, в чім її чаруюча краса? В простоті, в правді і найголовніше – в любові автора до свого народу, в любові, котра із серця Івана Петровича перейшла на його утвір» (І.Карпенко-Карий)
ІV. Домашнє завдання
1) Прочитати в підручнику матеріал на с. 112-117;
2) Індивідуальні завдання:
- Характеризувати образи героїв І.Котляревського, використовуючи цитати з тексту ( за поданими планами);
- Дослідити кількість, тематику і значення пісень у п’єсі.
Додаток 1
Образ Наталки Полтавки
Риси характеру |
Цитати |
1. Cамохарактеристика |
Небагата я і проста, но чесного ролу, Не стиджуся п’ясти, шити і носити воду. |
2. Виборний про неї |
Золото – не дівка! Окрім того, що красива, розумна і до всякого діла дотепна – яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших за себе, яка рукодільниця, що й себе, і матір свою на світі держить.
|
3. Возний про дівчину |
|
4. Мати про дочку |
|
5. Риси характеру А) вірність Петрові
Б) гідність
В) готовність на самопожертву заради матері
Г) рішучість
6. Розуміння Наталкою взаємин у сім'ї |
|