Простий дієслівний присудок
Дієсловом у формі будь-якого способу, часу, особи |
Цвітуть осінні тихі небеса. |
Виражений складеною формою майбутнього часу |
Будуть прилітати до колиски лебеді рожеві. |
Неозначеною формою дієслова |
Як тебе не любити, Києве мій! |
Вигуковою формою дієслова |
Аж двері рип. |
Звуконаслідувальними словами |
А журавлі все кру-кру… |
Фразеологізмом |
Дівчинка була на сьомому небі. |
Простий дієслівний присудок може бути ускладнений -частками як, ну, немов, таки, наче, мов, собі та іншими; ___________________________________________ -повторенням того самого слова; __________________________________________ -поворенням спільнокореневих або синонімічних дієслів; ___________________________________________ -уживанням дієслів з послабленим або втраченим лексичним значенням: знай, візьми. |
Дощ неначе стукає срібним пальцем у вікно.
__________________________________________ Та вже цвітуть-цвітуть нарциси. _____________________________________________
Сонце гріло-пекло. ____________________________________________ А він візьми та й заявись у село. |
Складений дієслівний присудок
Виражений допоміжним дієсловом та інфінітивом
АЛЕ 1.Мені радять жити без ілюзій ( радять – простий дієслівний присудок, жити –додаток, бо мова йде про двох осіб: я і той, хто радить).
2.Діти прийшли до школи навчатися ( прийшли – простий дієслівний присудок, навчатися-обставина, тому що можна переробити на складнопідрядне з підрядним обставинним мети: Діти прийшли до школи, щоб навчатися) |
Діти почали розв’язувати задачу.
|
Виражений прикметником, дієприкметником з інфінітивом |
Я готовий прийти на допомогу в будь-яку хвилину. |
Виражений присудковим прислівником( треба, можна, слід, доцільно, необхідно) з інфінітивом |
Нам треба поважати батька й матір. |
Виражений стійкими сполученнями слів(не в силі, не в змозі, мати можливість, мати намір, виявляти бажання, мати право) з інфінітивом. |
Вона не в змозі виконати це завдання. |
Складений іменний присудок
Виражений дієсловом- зв’язкою та іменною частиною, вираженою
-іменником; ____________________________________________ -прикметником; ____________________________________________ -займенником; ____________________________________________ -числівником; ___________________________________________ -дієприкметником; _____________________________________________ -фразеологізмом; ____________________________________________ -порівняльний зворот; _____________________________________________ прислівником |
Олексій став переможцем. ____________________________________________ Син став дорослим. ____________________________________________ Хлопчик виявився своїм. _____________________________________________ Маринка стояла першою. ____________________________________________ Діти були зворушені розповіддю. ____________________________________________ Цей твір став її лебединою піснею. ___________________________________________ Очі були як тернок. І стіни стали немов чужі. _____________________________________________ І знати це – прикро і гірко. |
|
|
Схема аналізу підмета
У цьому реченні підмет…
Він відповідає на питання…
За структурою (простий чи складений).
Виражений….
Схема аналізу присудка
У цьому реченні підмет…
Ставимо питання….
Отже, …. присудок.
За структурою (простий, складений дієслівний,
складений іменний).
Виражений….
Простий дієслівний присудок
Дієсловом у формі будь-якого часу, особи |
Цвітуть осінні тихі небеса.
|
Виражений складеною формою майбутнього часу |
Будуть прилітати до колиски лебеді рожеві.
|
Неозначеною формою дієслова |
Як тебе не любити, Києве мій!
|
Вигуковою формою дієслова |
Аж двері рип.
|
Звуконаслідувальними словами |
А журавлі все кру-кру…
|
Фразеологізмом |
Дівчинка була на сьомому небі.
|
Складений дієслівний присудок
Виражений допоміжним дієсловом та інфінітивом
|
Діти почали розв’язувати задачу. |
Виражений прикметником, дієприкметником з інфінітивом |
Я готовий прийти на допомогу в будь-яку
хвилину. |
Виражений присудковим прислівником ( треба, можна, слід, доцільно, необхідно) з інфінітивом |
Нам треба поважати батька й матір. |
Виражений стійкими сполученнями слів(не в силі, не в змозі, мати можливість, мати намір, виявляти бажання, мати право) з інфінітивом. |
Вона не в змозі виконати це завдання. |
Складений іменний присудок
Виражений дієсловом зв’язкою та іменною частиною, вираженою -іменником;
-прикметником;
-займенником;
-числівником;
-дієприкметником;
-фразеологізмом;
-порівняльний зворот;
прислівником |
Олексій став переможцем.
Син став дорослим.
Хлопчик виявився своїм.
Маринка стояла першою
Діти були зворушені розповіддю.
Цей твір став її лебединою піснею.
Очі були як тернок. І стіни стали немов чужі.
І знати це – прикро і гірко.
|
Простий дієслівний присудок
Дієсловом у формі будь-якого часу, особи |
Цвітуть осінні тихі небеса.
|
Виражений складеною формою майбутнього часу |
Будуть прилітати до колиски лебеді рожеві.
|
Неозначеною формою дієслова |
Як тебе не любити, Києве мій!
|
Вигуковою формою дієслова |
Аж двері рип.
|
Звуконаслідувальними словами |
А журавлі все кру-кру…
|
Фразеологізмом |
Дівчинка була на сьомому небі.
|
Складений дієслівний присудок
Виражений допоміжним дієсловом та інфінітивом
|
Діти почали розв’язувати задачу. |
Виражений прикметником, дієприкметником з інфінітивом |
Я готовий прийти на допомогу в будь-яку
хвилину. |
Виражений присудковим прислівником ( треба, можна, слід, доцільно, необхідно) з інфінітивом |
Нам треба поважати батька й матір. |
Виражений стійкими сполученнями слів(не в силі, не в змозі, мати можливість, мати намір, виявляти бажання, мати право) з інфінітивом. |
Вона не в змозі виконати це завдання. |
Складений іменний присудок
Виражений дієсловом зв’язкою та іменною частиною, вираженою -іменником;
-прикметником;
-займенником;
-числівником;
-дієприкметником;
-фразеологізмом;
-порівняльний зворот;
прислівником |
Олексій став переможцем.
Син став дорослим.
Хлопчик виявився своїм.
Маринка стояла першою
Діти були зворушені розповіддю.
Цей твір став її лебединою піснею.
Очі були як тернок. І стіни стали немов чужі. І знати це – прикро і гірко.
|