Таблиця "Види присудків"

Про матеріал
Таблиця "Види присудків" може бути використана вчителем української мови та літератури при вивченні нового матеріалу у 8 класі, повторенні теми "Граматична основа речення" в будь-якому класі. Таблиця містить вичерпну інформацію про види присудків та схему їх аналізу та може стати в пригоді тим, хто готується до складання ЗНО.
Перегляд файлу

 

Простий дієслівний присудок

 

Дієсловом у формі будь-якого способу, часу, особи

Цвітуть осінні тихі небеса.

Виражений складеною формою майбутнього часу

Будуть прилітати до колиски лебеді рожеві.

Неозначеною формою дієслова

Як тебе не любити, Києве мій!

Вигуковою формою дієслова

Аж двері рип.

Звуконаслідувальними словами

А журавлі все кру-кру

Фразеологізмом

Дівчинка була на сьомому небі.

Простий дієслівний присудок може бути ускладнений

-частками як, ну, немов, таки, наче, мов, собі та іншими;

___________________________________________

-повторенням того самого слова;

__________________________________________

-поворенням спільнокореневих або синонімічних дієслів;

___________________________________________

-уживанням дієслів з послабленим або втраченим лексичним значенням: знай, візьми.

 

 

Дощ  неначе стукає срібним пальцем у вікно.

 

__________________________________________

Та вже цвітуть-цвітуть нарциси.

_____________________________________________

 

Сонце гріло-пекло.

____________________________________________

А він  візьми та й заявись у село.

 

Складений дієслівний присудок

Виражений допоміжним дієсловом та інфінітивом

 

АЛЕ 

1.Мені радять жити без ілюзій ( радять – простий дієслівний присудок, жити –додаток, бо мова йде про двох осіб: я і той, хто радить).

 

2.Діти прийшли до школи навчатися ( прийшли – простий дієслівний присудок, навчатися-обставина, тому що можна переробити на складнопідрядне з підрядним обставинним мети: Діти прийшли до школи, щоб навчатися)

Діти почали розв’язувати задачу.

    

 

 

 

Виражений прикметником, дієприкметником з інфінітивом

Я готовий прийти на допомогу в будь-яку хвилину.

Виражений присудковим прислівником( треба, можна, слід, доцільно, необхідно)  з інфінітивом

Нам треба поважати батька й матір.

Виражений стійкими сполученнями слів(не в силі, не в змозі, мати можливість, мати намір, виявляти бажання, мати право) з інфінітивом.

Вона не в змозі виконати це завдання.

 

Складений іменний присудок

Виражений дієсловом- зв’язкою  та

іменною частиною, вираженою

 

-іменником;

____________________________________________

-прикметником;

____________________________________________

-займенником;

____________________________________________

-числівником;

___________________________________________

-дієприкметником;

_____________________________________________

-фразеологізмом;

____________________________________________

-порівняльний зворот;

_____________________________________________

прислівником

 

 

 

Олексій став переможцем.

____________________________________________

Син став дорослим.

____________________________________________

Хлопчик виявився своїм.

_____________________________________________

Маринка стояла першою.

____________________________________________

Діти були зворушені розповіддю.

____________________________________________

Цей твір став її лебединою піснею.

___________________________________________

Очі були як тернок. І стіни стали немов чужі.

_____________________________________________

І знати це – прикро і гірко.

 

 

 

 

 

Схема аналізу підмета

У цьому реченні підмет…

Він відповідає  на питання…

За структурою (простий чи складений).

Виражений….

 

Схема аналізу присудка

У цьому реченні підмет…

Ставимо питання….

Отже, …. присудок.

За структурою (простий, складений дієслівний,

складений іменний).

Виражений….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Простий дієслівний присудок

Дієсловом у формі будь-якого часу, особи

Цвітуть осінні тихі небеса.

 

Виражений складеною формою майбутнього часу

Будуть прилітати до колиски лебеді рожеві.

 

Неозначеною формою дієслова

Як тебе не любити, Києве мій!

 

Вигуковою формою дієслова

Аж двері рип.

 

Звуконаслідувальними словами

А журавлі все кру-кру…

 

Фразеологізмом

Дівчинка була на сьомому небі.

 

Складений дієслівний присудок

Виражений допоміжним дієсловом та інфінітивом

 

Діти почали розв’язувати задачу.

Виражений прикметником, дієприкметником з інфінітивом

Я готовий прийти на допомогу в будь-яку

 

хвилину.

Виражений присудковим прислівником               ( треба, можна, слід, доцільно, необхідно)  з інфінітивом

Нам треба поважати батька й матір.

Виражений стійкими сполученнями слів(не в силі, не в змозі, мати можливість, мати намір, виявляти бажання, мати право) з інфінітивом.

Вона не в змозі виконати це завдання.

Складений іменний присудок

Виражений дієсловом зв’язкою та

іменною частиною, вираженою

-іменником;

 

-прикметником;

 

-займенником;

 

-числівником;

 

-дієприкметником;

 

-фразеологізмом;

 

-порівняльний зворот;

 

 

прислівником

 

 

Олексій став переможцем.

 

Син став дорослим.

 

Хлопчик виявився своїм.

 

Маринка стояла першою

 

Діти були зворушені розповіддю.

 

Цей твір став її лебединою піснею.

 

Очі були як тернок. І стіни стали немов чужі.

 

І знати це – прикро і гірко.

 

Простий дієслівний присудок

Дієсловом у формі будь-якого часу, особи

Цвітуть осінні тихі небеса.

 

Виражений складеною формою майбутнього часу

Будуть прилітати до колиски лебеді рожеві.

 

Неозначеною формою дієслова

Як тебе не любити, Києве мій!

 

Вигуковою формою дієслова

Аж двері рип.

 

Звуконаслідувальними словами

А журавлі все кру-кру…

 

Фразеологізмом

Дівчинка була на сьомому небі.

 

Складений дієслівний присудок

Виражений допоміжним дієсловом та інфінітивом

 

Діти почали розв’язувати задачу.

Виражений прикметником, дієприкметником з інфінітивом

Я готовий прийти на допомогу в будь-яку

 

хвилину.

Виражений присудковим прислівником               ( треба, можна, слід, доцільно, необхідно)  з інфінітивом

Нам треба поважати батька й матір.

Виражений стійкими сполученнями слів(не в силі, не в змозі, мати можливість, мати намір, виявляти бажання, мати право) з інфінітивом.

Вона не в змозі виконати це завдання.

Складений іменний присудок

Виражений дієсловом зв’язкою та

іменною частиною, вираженою

-іменником;

 

-прикметником;

 

-займенником;

 

-числівником;

 

-дієприкметником;

 

-фразеологізмом;

 

-порівняльний зворот;

 

прислівником

 

 

Олексій став переможцем.

 

Син став дорослим.

 

Хлопчик виявився своїм.

 

Маринка стояла першою

 

Діти були зворушені розповіддю.

 

Цей твір став її лебединою піснею.

 

Очі були як тернок. І стіни стали немов чужі.

І знати це – прикро і гірко.

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 січня 2023
Переглядів
7498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку