Ковальська С.В.
Вчитель зарубіжної літератури
Королівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Борщівського району
Тернопільської обл.
Сонети — це ключ, котрим Шекспір відкрив своє серце.
Вільям Вордсворт
Мета: ознайомити учнів із часом створення сонетів, композицією збірки, проаналізувати тематику, провідні образи і своєрідність поетики шекспірівських сонетів, розкрити особливості ренесансного сприйняття кохання; виховувати в учнів ставлення до кохання як до великої цінності людського життя; розвивати навички наукового дослідження, аналізу поезій та виразного читання.
Обладнання: грамзаписи пісень на сонети Шекспіра у виконанні А. Пугачової (сонет 90 — платівка «Зеркало»), С. Нікітіна (сонет 90 — платівка «Синий цвет»), тріо «Меридіан» (сонет 102), репродукції художників Н. Хілліарда «Юнак серед трояндових кущів», І. Олівера «Портрет Річарда Секвілла» (Див.: Всеобщая история искусства. Искусство Возрождения / Под ред. Ю. Д. Колчинского, Е. И. Ротен- берга.— М.: Искусство, 1962.— Т. 3; П. Лелі «Портрет Цецілії Крофт»// А. Е. Кроль. Английская живопись XVI—XIX вв. в Эрмитаже.— Л.: Изд-во Государственного Эрмитажа, 1961.7-
Тип уроку: навчальна рольова гра «Наукова конференція».
ЗМІСТ РОБОТИ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Ведучий 1 :Напевне, у світовому письменстві немає жодного митця, котрий міг би зрівнятися з Шекспіром за кількістю таємниць у житті та творчості. Незначна кількість і розрізненість відомостей про Шекспіра, відсутність автографів його творів, білі плями в біографії спричинили появу так званого «шекспірівського питання». Цікаво, що за часів життя драматурга та й пізніше, упродовж XVII ст., ні його сучасники, ні близькі за часом нащадки не виявляли сумніву, що актор Шекспір є автором п’єс, котрі набули величезної популярності. Питання виникло пізніше, у XVIII столітті, й актуалізувалося в XIX та XX століттях.
Ведучий 2: За версією шукачів «справжнього Шекспіра», автором драм був не актор театру «Глобус», а якась інша особа, що нібито, прагнучи зберегти інкогніто, уклала договір із посереднім актором Шекспіром, котрий і підписував своїм іменем чужі твори, видаючи їх за власні. Існувала версія, що малоосвічений провінціал не міг піднестися до вершин творчості — такі шедеври могли народитися лише під пером високоосвічених аристократів, представників англійської еліти, яким, за тогочасними уявленнями, не личило «бавитися» літературою.
Серед претендентів на авторство називають філософа Бекона, лорда Ротленда, графа Пембрука, графа Дарбі, графа Оксфорда, драматурга Марло і навіть саму королеву Єлизавету. Загалом цей список кладає майже ЗО осіб, серед яких є й групи авторів. Суперечки тривають і досі, на сьогодні нараховується понад 60 різних версій у вирішенні «шекспірівського питання».
Ведуча 1 Але поважні вчені —вважають, що антишекспірівська теорія цілком неприйнятна наукою. Проте, на думку дослідників, міцне підґрунтя має інша гіпотеза, що не всі п’єси, котрі входять до «Шекспірового канону», належать тільки йому, вірогідно, деякі написані у співавторстві. Так, наприклад, вважають, що авторство таких драм, як «Гамлет», «Макбет», «Король Лір», «Отелло», «Дванадцята ніч» або «Багато галасу даремно» звичайно, не викликає сумнівів авторства . Але яка реальна частка авторської участі Шекспіра у інших п’єсах невідомо
Ведучий 2 Та, на жаль, ця загадка так і не отримає своєї остаточної відповіді. Проте з цілковитою впевненістю можна стверджувати, що навіть гіпотетичне співавторство не може суттєво похитнути позиції великого драматурга, так само, як не применшує його таланту використання запозичених сюжетів, переробка вже існуючих творів. Зіставлення першоджерел і шекспірівських п’єс свідчить про те, що це не плагіат, а цілком оригінальні, глибокі й високохудожні творіння.
Ведуча 1 Талант Шекспіра воістину вражає, розмах його особистості надзвичайний; спеціальні дослідження літературознавців засвідчили, щ§ цей ренесансний геній був обізнаний із греко-римською міфологією, добре знав Святе Письмо, твори письменників різних часів: Гомера, Плавта, Овідія, Сенеки, Монтеня, Рабле. Лінгвістичні спостереження над творами Шекспіра дають підстави стверджувати, що він володів кількома мовами: латиною, французькою, італійською і, можливо, грецькою. Нас, жителів XXI століття, вражають його глибокі знання з англійської історії, права, військової та морської справи, медицини, ботаніки, риторики тощо.
До багатьох питань, які породжує творчість великого англійця, долучаються ще й загадки шекспірівських сонетів.
Ведуча 2
Літературну дискусію відкриємо монологом Гамлета, що став вершиною світового письменства
(Бути чи не бути?...)
Надаємо слово літературознавцям
Літературознавець 1
Таємниця перша: Загадка «W. Н.»
Надгробків царських мармурові плити
Переживе потужний мій рядок,
І образ твій, немов із міді литий,
У вічність перейде...
В. Шекспір. Сонет 55
Як стверджують учені, Шекспір, напевне, почав писати сонети у ранній період своєї творчості, десь на початку 1590-х років. На думку біографів поета, тоді він був частим гостем двору графа Саутгемптона, котрому присвятив свої поеми «Венера і Адоніс» (1592 р.) та «Лукреція» (1593 р.). У цьому розкішному аристократичному палаці панувала атмосфера
поклоніння майстрам Ренесансу: тут чарували око картини Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело, лунала музика італійських композиторів, звучали сонети великого флорентійця Петрарки. Можливо, ця творча аура й вплинула на те, що в душі драматурга-початківця Шекспіра виникло бажання випробувати себе в жанрі сонета — цієї витонченої і примхливої форми, у 14-ти рядках якої може вміститися увесь Всесвіт. . ...»
Літературознавець 2 Імовірно, на вибір жанру вплинула літературна традиція Англії XVI ст. — загальне захоплення сонетом.
90-ті роки XVI ст. — апогей розвитку сонета в англійській літературі, що яскраво підтверджує такий факт: за 5 років (від 1592 до 1597) в Англії було надруковано дві тисячі сонетів, а отже, написано значно більше. Сонет перестає бути лише шляхетним гостем у придворних аристократичних салонах, він приходить до широкого загалу зі сцени мандрівних театрів, до нього добирають музику — і сонет нерідко звучить як улюблена пісня серед простолюду.
Шекспірівська зацікавленість сонетом знайшла відбиток у його драматургії раннього періоду. Поет був противником тих віршувальників, котрі створювали штучні, манірні писання, де лили сльози дами. Шекспір згадує недолугих ремісників, які пишуть «кульгаві сонети», себто створені без належної майстерності й дотримання поетичного канону.
Літературознавець 3 Шекспір сміливо порушував канони. Його ліричний герой живе в ре альному світі, і світ цей проступає в сонетах у деталях звичних, але саме тому переконливих.
Основним змістом сонетів є розповідь поета про кохання і дружбу. Сонети утворюють сюжетний цикл, хоча кожен із них завершений твір, важливий сам по собі, але в сукупності вони вибудовують певний сюжет про розвиток відносин між поетом, другом і «смаглявою леді» Структура збірника визначалася, напевне, без участі автора. Вірші розміщені без певної логічної послідовності, проте шекспірознавці спромоглися визначити тематичні вузли збірки. Традиційно всі сонети Шекспіра поділяються на три групи:
Ш — закінчення — радість і краса кохання: 153—154
Поетом володіють дві сильні пристрасті — дружба і кохання, найдорожчі йому люди — друг і «смаглява леді. Кохана поета — жінка не ідеальної краси, але саме таку неідеальну жінку він кохає. Любовна пристрасть поета нездоланна, проте болісна.
Прослухайте 130 сонет (Її очей до сонця не рівняли…)
Літературознавець 4 Його героїня легковажна й нещира, мучить поета своєю непостійністю та примхливістю. Кохання стає причиню внутрішньої дисгармонії, розладу між розумом і почуттями поета. А до всього кохана, звабивши друга, примушує поета страждати від зради найдорожчих людей. Але заради друга поет ладен поступитися коханням. І образ друга, і образ коханої жінки постають у сонетах у світлі поетового сприйняття і ставлення до них, тому на першому місті стоїть образ ліричного героя. У ньому віддзеркалюється складний і багатий духовний світ самого автора.
Вашій увазі 141 сонет (Мій зір тебе не любить, далебі….)
Звернувшись до строгої форми сонета, Шекспір вийшов за межі традиційних тем і поетичних норм. У сонетах автор передає свої роздуми про людину, поезію, життя, утверджує перевагу духовного багатства над матеріальними благами, засуджує несправедливість, вади сучасного йому світу.
Ці протиріччя прослідковуємо у Сонеті 66
(Читання сонету 66) (Я кличу смерть – дивитися набридло…)
Але поки що поет висловлювався про сонети інших, а свої не поспішав виносити на суд читача. Літературознавці визначили, що час написання шекспірівських сонетів — 1592—1598 роки, та цілком імовірно, що деякі вірші з’явилися раніше або пізніше. Сонети створювалися для найближчого оточення поета й тому довго не друкувалися. Проте захоплені відгуки про них поширювалися серед освіченої публіки ще до публікації: у 1598 році Френсіс Мерез у «Скарбниці розуму» писав: «Ніжні сонети солодкозвучного й медоточивого Шекспіра відомі в колі його особистих друзів».
Літературознавець 5 Перші два вірші були опубліковуй 1599 року без згоди автора. Таким же піратським був і вихід збірки сонетів 1609 року. Її видавець Томас Торн у присвяті зазначав: «Тому єдиному, кому завдячують своєю появою нижчеподані сонети, містеру W. H., усілякого щастя й вічного життя, обіцяного йому нашим безсмертним поетом, бажає доброзичливець, який зважився видати їх у світ. Tомас Торн»
Досі вчені по-різному трактують цю присвяту. За однією версією, W. Н.— той, на честь кого написані сонети, за іншою — це особа, завдяки якій видавець Торн зміг їх надрукувати. Називаються різні кандидатури на роль невідомого: William Herbert — граф Пемброк. Є навіть думка, нібито ініціали розшифровуються як William himself — «Вільям собі», це означає, що в сонетах Шекспір оспівав себе, що прослуховується у сонеті 121. Пропонуємо його вашій увазі
Читання 121 сонету (Ліпш бути злим, ніж виглядать на злого…)
Ведуча 1 Читачеві важко за одне прослуховування осягнути усю глибину шекспірівської творчості.
Ми залишаємо відкритим фінал наших читань, адже Шекспір буде актуальним сотні років і кожен читач буде сприймати його сонети по-своєму. Хтось віднайде там трагізм буття, хтось портрет вірного товариша, а комусь приглянеться ота смаглява леді, що мала таке чільне місце у житті митця.
До нових зустрічей!