Розробка уроку-літературного салону «Сонет- це вічна музика душі…» (Сонет епохи Відродження)

Про матеріал
Урок-літературний салон - це форма творчого пошуку, це створення атмосфери розкутості, душевного та інтелектуального піднесення, творчої співпраці та змагання. Матеріал уроку поглибить і розширить знання учнів про сонет епохи Відродження, ознайомить з історією його розвитку, з тематикою сонетів Данте, Петрарки, Шекспіра, з історією кохання видатних представників епохи Відродження.
Перегляд файлу

                             Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти культури, туризму, молоді та спорту

Крупецької сільської ради Крупецької об’єднаної  територіальної  громади

опорний заклад «Крупецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Крупецької сільської ради Радивилівського району Рівненської області»

 

 

 

 

 

 

                                          

 

 

 

Розробка уроку-літературного салону

«Сонет- це вічна музика душі…»

(Сонет епохи Відродження)

(зарубіжна література, 8 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                            Автор: Медвідь Світлана Василівна,

 вчитель зарубіжної літератури

                                                                                                      опорного  закладу «Крупецька

                                          загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Крупецької

                                                 сільської ради Радивилівського району Рівненської області»

 

Про матеріал

 Урок-літературний салон - це форма творчого пошуку, це створення атмосфери розкутості, душевного та інтелектуального піднесення, творчої співпраці та змагання. Матеріал уроку поглибить і розширить знання учнів про сонет епохи Відродження, ознайомить з історією його розвитку, з тематикою сонетів Данте, Петрарки, Шекспіра, з історією кохання видатних представників епохи Відродження.

 

 

 

Тема: «Сонет – це вічна музика душі…»

              (Сонет епохи Відродження)

 

 

Мета: Поглибити і розширити знання учнів про жанр сонету, його особливості

              та історію розвитку; показати невмирущість і актуальність сонетної

              лірики; удосконалювати навички виразного читання; розвивати

              ерудицію учнів; виховувати у дітей почуття прекрасного, любов  до

              поезії.

 

 

Тип уроку: урок-літературний салон.

 

 

Обладнання: портрети поетів Данте, Ф. Петрарки, В. Шекспіра;

збірки сонетів; репродукції картин Рафаеля, Леонардо да Вінчі та інших митців епохи Відродження; вислови видатних людей про сонет; фрагменти музичних

творів (Баха, Моцарта, Шуберта); символ уроку.

 

 

Епіграф: Пускай за гранью  будущих столетий

                    Увидят все, как были  вы прекрасны,

                    Как рядом с вами был ничтожен я

                                                                М. Буонарроти

 

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

При підготовці до уроку учні отримали індивідуальні завдання, працювали з критичною літературою; клас був поділений на кілька груп: літературознавці, любителі поезії, мистецтвознавці. Літературознавці готували вислови про сонет видатних людей і оформили стенд. Любителі мистецтва оформили портретну галерею із зображенням мадонн. Любителі поезії вчили напам'ять сонети Данте, Петрарки, Шекспіра.

 

Хід уроку

 

I.Організаційний момент

II.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

III. 1. Слово вчителя.

 

    Діти! У нас сьогодні незвичайний урок - урок - літературний салон.

У ХIХ столітті були в моді літературні салони. Збиралися любителі мистецтва і літератури, запрошували модних поетів і письменників, художників і музикантів. Тут читали і обговорювали нові художні і музичні твори, звучала поезія. Любителі літератури і мистецтва обмінювалися думками та ідеями, вступали у дискусію, приходили до певних точок зору. Давайте і ми, юність третього тисячоліття, відновимо цю прекрасну традицію.

Сьогодні відкриття нашого літературного салону. Ми будемо говорити з вами про сонет епохи Відродження, його особливості та історію розвитку як поетичного жанру.

На дошці ви бачите символ нашого уроку. Наприкінці уроку ви скажете мені як його розумієте.

Сонет - вірш з 14 (рядків), строф, написаний п'ятистопним або шестистопним ямбом.

Класичний сонет відповідає таким основним вимогам:

1. Вірш присвячений одній темі.

2.Піднесена лексика та інтонація.

3. Заборона на повтор знаменних слів.

Італійський сонет складається з двох чотиривіршів (катренів) та двох тривіршів (терцетів). Англійський сонет складається з трьох чотиривіршів та заключного двовірша.

Як правило, сонет має таку схему розвитку думки: перший чотиривірш визначає тему вірша, другий - розвиток теми, (наступні шість рядків підводять підсумок вірша), а  у наступних шести рядках підводиться підсумок вірша. А у англійському сонеті двовірш в лаконічній формі виражає підсумок.

Звернемося до сонетів.

 

 

2. Читання напам'ять сонетів Франческо Петрарки та Вільяма Шекспіра учнями.

(на фоні музики С.Баха (прелюдія сі мажор))

 Ф. Петрарка

Земля и небо в безмятежном сне

И зверь затих и отдыхает птица,

И звездная свершает колесница

Объезд своих владений в вышине.

 

А я - в слезах, в раздумиях, в огне,

От мук моих, бессильный отрешиться,

Единственный, кому сейчас не спится,

Но образ милый - утешеные мне.

 

Так повелось, что утолля жажду,

Из одного источника живого

Нектар с отравой вперемешку пью.

И чтобы впредь страдать, как нынче стражду,

 

Сто  раз убитый в день, рождаюсь снова,

Не видя той, что боль уймёт мою.

 

 

В. Шекспир

Когда на суд безмолвных, тайных дум

Я вызываю голоса былого,-

Утратььы все приходят мне на ум.

И старой болью я болею снова.

 

Из глаз, не знавших слез, я слезы лью

О тех, кого во тьме таит могила,

Ищу любовь погибшую свою

Т все, что в жизни мне казалось мило.

 

Веду я счет потерянному мной

И ужасаюсь вновь потере каждой,

И вновь плачу я дорогой ценой

За то,за что уже платил однажды.

 

Но прошлое я нахожу в тебе

И все готов простить своей судьбе.

 

 

3. Завдання:

 

1.Виразно прочитати вірш.

2. Довести,що це сонет.

3. Який сонет (італійський, англійський).

 

III. Історія сонета.

 

 1. Слово вчителя:

- Що ви знаєте з історії створення сонета?

(виступи учнів).

 

2. Повідомлення учня про Данте Аліг'єрі та  Беатріче.

Одним з перших в італійській літературі Данте звернувся до жанру сонета. Поглиблюється психологічний зміст вірша, головною стає тема кохання і жінка. Жінка, яку автор іменує "Мадонною", змаловується як небесний ангел, котрий не знає нічого земного. При зустрічі з нею закоханий блідне, майже втрачає свідомість від її чистоти та святості. Саме ці особливості відбились у романі "Нове життя". Перша зустріч героїв книг відбулась,коли Данте і героїні його роману Беатріче було 9 років. З  тих пір любов заволоділа його душею і серцем. Через 9 років він зустрічає Беатріче знову: вона вітає його легеньким кивком голови. Він поспішає до себе у кімнату і пиши свій перший сонет. Вдруге він зустрічає її у церкві. Все своє життя Данте оспівував Беатріче. Беатріче померла молодою їй було всього 25 років. Данте тяжко переживає її смерть і продовжує оплакувати її в сонетах.

 Данте зробив безмертнтим ім'я звичайнісінької середньовічної городянки Беатріче Портінарі.

 

3. Читання уривку з роману "Нове життя" та сонета.

(на фоні музики С.Баха)

 

Чей дух пленён, чьё сердце полно светом,

Всем тем, пред кем сонет предстанет мой,

Кто мне раскроет смысл его глухой,

Во имя госпожи любви,- привет им!

 

Уж треть часов, когда дано планетам

Сиять сильнее, путь свершая свой,

Когда любовь предстала предо мной

Такий, что страшно вспомнить мне об этом:

 

В веселье шла любовь, и на ладони

Мое держала сердце, а в руках

Несла Мадонну  спящую смиренно.

И, пробудив, дала вкусить Мадонне

 

От сердца, и вкушала та смятенно.

Потом любовь исчезла, вся в слезах.

 

4. Повідомлення учня про Ф. Петрарку та Лауру.

Ф. Петрарку знають,пам'ятають і шанують як одного з самих неперевершених ліричних поетів усіх часів і народів. Цю невмирущу славу принесли йому вірші, що розповідають про його піднесене і чисте кохання до Лаури.

Ось що писав своєю рукою Петрарка: "Лаура, известная своими добродетелями й долго прославляемая моими песнями, впервые предстала моим глазам на заре моей юности, в лето Господне 1327, утром 6 апреля, в соборе святой Клары, в Авиньоне. И в этом же городе, также в апреле и также местного, в те же утренние часы в году 1338 покинул мир этот луч света".

Петрарка познайомився з Лаурою, коли вона була ще зовсім юною дівчиною. Згодом вона вийшла заміж. Ми не знаємо досторівно, чи існувала така жінка в реальному житті чи тільки в уяві поета. Але Петрарка залишив нам більше 300 сонетів , в яких оспівувув прекрасну Лауру. Опис її краси,за законами того часу, складається з порівнянь,в котрих квіти, зірки, перли роблять її схожою на будь-яку оспівану коли-небудь дівчину. Любов Петрарки надзвичайна. Єдиними подіями історії цього великого кохання були декілька миттєвих зустрічей, життєвих поглядів. А коли поет одного разу підняв рукавичку, котру зронила Лаура,- це була уже приголомшлива подія.

90 сонетів написав Петрарка після смерті Лаури . Він весь час пам'ятав її. Ця любов пламеніла в серці Петрарки понад 20 років, поки Лаура була жива і, якщо вірити сонетам, ніколи у нього не згасала.

В образі  Лаури для Петрарки злилася вся краса, досконалість, мудрість світу.

 

5. Читання учнями улюблених сонетів Ф. Петрарки.

(на фоні звучить музика)

 

6. Блискучі приклади італійського сонета залишили нам Дж. Бруно, Т .Тассо, Мікеланджело Буонарроті

(вчитель читає сонет Мікеланджело)

 

 

 

Не правда ли - примерам нет конца

Тому , как образ , в камне  воплощенный,

Пленяет взор потомка восхищенный

И замыслом, и почерком резца.

 

Творенье может пережить творца:

Творец уйдет, природой побежденный,

Однако образ, им запечатленный,

Веками будет согревать сердца.

 

И я портретом в камне или в цвете,

Которым, к счастью, годы не опасны

Наш век могу продлить, любовь моя.

 

Пускай за гранью будущих столетий

Увидят все, как были вы прекрасны,

Как рядом с вами был ничтожен я.

7.Прослухавши цей сонет, ми не можемо не звернутися до живопису Відродження. У нас немає портретів Беатріче та Лаури, але ми і сьогодні можемо їх уявити, вдивляючись у прекрасні полотна Рафаєля, Леонардо да Вінчі...

      

 Виступ учня - мистецтвознавця.

А зараз ви потрапите у нашу картинну галерею. Погляньте на образи жінок на картинах художників епохи Відродження, репродукції яких перед вами. У більшості це мадонни, художнє втілення Діви-Марії.

       Ми бачим загадкові піднесені образи. Їх обличчя виражають тиху радість, материнську ніжність, внутрішній спокій. Вони сповнені  смирення перед життям . Панує настрій гармонії духовного та фізичного начал. Чистота, свіжість, цнотливість, лагідність душі надають особливої принадності жінкам доби Відродженя.

     З цього приводу пригадуються такі поетичні рядки Данте Аліг'єрі, в яких образ Беатріче, дами його серця,пройнятий світлом її піднесеної душі:

 

Біліє перламутром личко гоже,

І свіжість, і шляхетність кольорів.

Творець лише у ній одній зумів

З'єднати всі красоти без догани .

З її очей Кохання полум'яне

Вціляє в очі кожному, хто їй

Наважиться послати погляд світу.

     

8. (Звучить грамзапис "Аве Марія" Шуберта.)

 

Група дітей "Любителі мистецтва" знайомить учнів класу з репродукціями картин Рафаеля "Мадонна Конестабіле",  "Сикстинська  Мадонна",  Леонардо до Вінчі "Мадонна Літта", "Мадонна Бенуа", "Джоконда".                                                      

 

IV. 1. Слово вчителя. Елементи лекцій.

  Діти! А зараз давайте поговоримо з вами про англійський сонет. Англійський сонет був створений поетом Г. Серреєм у першій половині XVI ст. Але надав цій формі неабиякого звучання В. Шекспір. Сонети створювалися Шекспіром на протязі декількох років. Всього нам відомо 154 сонет. Це свого роду ліричний щоденник про самого поета,його друга, кохану жінку, про поезію.

Сонети - це вершина англійської поезії епохи Відродження. Характерне те, що Шекспір порушує тривікову традицію європейської лірики, коли у віршах можна було оспівувати лише ідеальну жінку, у якої біляве чи золотаве волосся, блакитні очі, це небесне створіння, зіткане з блакиті і світла. Зовсім іншу жінку оспівує Шекспір у своєму сонеті №130.

 

Ёё глаза на звезды не похожи,

Нельзя уста кораллами назвать,

Не белоснежна плеч открытых кожа,

И черной проволокой вьётся прядь.

С дамасской розой, алой или белой,

Нельзя сравнить оттенок этих щёк.

А тепло пахнет так, как пахнет тело

Не как фиалки нежной лепесток.

Ты не найдешь в ней совершенных линий,

Особенного света на челе:

Не знаю я, как шествуют богини

Но милая ступает по земле.

И все ж она уступит тем едва ли.

Кого в сравненьях пышных оболгали.

 

Шкіра у неї смуглява, а не біла, волосся чорне, на білявих красунь вона анітрохи не схожа, на щічках не червоніють троянди, та все ж вона прекрасна...

Штампованим прикладам краси Шекспір протиставляє реальну жінку. Почуття поета протирічні та складні. В його сонетах діють три особи: друг,дама, поет. Не одне століття гадали дослідники творчості Шекспіра, хто вона - "смуглява леді сонетів".

 

На початку 70-х років були знайдені документи, які свідчили, що цією жінкою була Емілія Бассано, дочка придворного італійського музиканта. Любов Шекспіра до Емілії Бассано була нероздільною. Безжальна у своїй красі, надмінна, віроломна, вона причарувала поета, котрий готовий був присягнутися, що "ничево прекрасней в мире нет, чем смуглое лицо й чёрный волос". Біда, щоправда, не у чорному обличчі, а "в поступках чёрных". Але, попри розуму, поет все більше опиняється у полоні безсердечної кокетки.

 

2.Учень читає сонет у перекладі С. Маршака.

(на фоні звучить музика С.Баха)

Любовь слепа и нас лишает глаз.

Не вижу я того, что вижу ясно.

Я видел красоту, но каждый раз

Понять не мог - что дурно, что прекрасно.

 

И если взгляды сердце завели

И якорь бросили в такие воды,

Где многие проходят корабли:

Зачем ему ты не даешь свободы?

Как сердцу моему проезжий двор

Казаться мог усадьбою счастливой?

Но все, что видел, отрицал мой взор,

Подкрашивая правдой облик лживый.

 

Правдивый свет мне заменила тьма.

И ложь меня объела, как чума.

 

3. На сцені шекспірівського театру були цілі країни, весь світ,а у сонетах перед нами - одна - єдина людська душа, що переживає радість і горе.

Діти! Звернімося до самих сонетів і нехай поезія говорить сама за себе.

(Учні по черзі читають 21,76,102,130,137  сонети Шекспіра).

 

4. Читання 66 сонету в різних перекладах та на мові оригіналу.

(Учень читає сонет 66 англійською мовою.)

 

В. ШЕКСПІР.Сонет 66 (в перекладі Б. Пастернака.)

Измучаясь всем, я умереть хочу.

Тоска смотреть, как мается бедняк.

И как шутя живётся богачу,

И поверять, и попадать впросак,

 

И наблюдать как наглость лезет в свет,

И честь девичья катится ко дну,

И знать, что ходу совершенствам нет,

И видеть мощь у немощи в плену.

 

И вспоминать, что мысли заткнут рот,

И разум сносит глупости хулу,

И прямодушье простотой слывет,

И доброта прислуживает злу.

Измучась всем, не стал бы жить и дня,

Да другу трудно будет без меня.

 

В. ШЕКСПІР. Сонет 66 (в перекладі С. Маршака.)

Зову я смерть, мне видеть невтерпёж

Достоинство, что просит подаянье,

Над простотой глумящуюся ложь,

Ничтожество в роскошном одеянье.

 

И совершенству ложный приговор

И девственность, поруганную грубо

И неуместной почести позор,

И мощь в плену у немощи беззубой.

 

И прямоту, что глупостью слывет,

И глупость в маске мудреца, пророка,

И вдохновения зажатый рот,

И праведность на службе у порока.

 

Все мерзостно, что вижу я вокруг,

Но как тебя покинуть, милый друг.

 

5. Бесіда.

- Яка головна думка сонета?

- Який переклад вам сподобався найбільше? Чому?

- Як ви вважаєте, чому такі різні переклади?

 

6. Сонети Шекспіра покладені на музику. Тому на вас зараз чекає сюрприз.

Послухайте сонет 90 у виконанні вчителя англійської мови Мамчур Т.В.

 

 

 

V. Підсумок уроку.

  Бесіда.

1. З яким ліричним жанром ми сьогодні познайомилися на уроці?

2. Що таке сонет?

3. Хто з авторів сонету вам найбільше сподобався?

4. Що означає символ нашого уроку?

 

  Слово вчителя:

Сьогодні на уроці ми з вами познайомилися з особливим, незвичайним поетичним жанром - сонетом. У своїх рядках Данте,Петрарка, Мікеланджело, Шекспір закарбували багато з пережитого і передуманого, їхні сонети - вінець лірики епохи Відродження.

       Скрізь умовності, штучні рамки, форми, у них відбились істинні людські почуття, великі пристрасті та гуманні думки. Сонети вічні. І століття не згасили їх свіжості та сили. Їх читають, над ними думають, плачуть, щасливо посміхаються.

 

VI. Домашнє завдання.

1 група учнів.

Вивчити напам'ять один з сонетів Данте,Петрарки,Шекспіра (на вибір). Зробити художній аналіз одного з сонетів ( письмово).

2 група учнів.

Написати особистий сонет ( тематика довільна).                      

 

Хоч пройшли вже століття суворі,

Хоч змінилося все навкруги

Та сонет буде завжди із нами,

Бо це вічна музика людської душі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

 

  1. 50 знаменитых историй любви / В. М. Сляренко, Е. К. Васильева. А. П. Ильченко и др. / Художник-оформитель Л. Д. Киркач-Осипова. – Харьков: Фолио, 2006. – 510 с. – (100 знаменитых).
  2. С.Стадницька «Образ жінки у сонетах Данте, Ф.Петрарки, В.Шекспіра, «Все для вчителя», №35-36, грудень 2001 р.;
  3. Л.А. Чередник.  Зарубіжна література. Авторські уроки. 8 клас. Видавництво «Ранок», 2011 р.;
  4. О.Г. Куцінко. Зарубіжна література. 8 клас. Видавництво «Основа» 2016 р.
docx
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
1748
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку