Урок зарубіжної літератури 8 кл. "Омар Хайям.Рубаї.Лаконізм і місткість жанру рубаї.Основні мотиви й теми творчості .

Про матеріал
Розробка призначена для вчителів зарубіжної літератури.Використовуючи запропонований сценарій, учитель може цікаво і ефективно провести урок з урахуванням вікових особливостей учнів,а також предметних і ключових компетентностей. Матеріали уроку сприятимуть розвитку інтересу до творчості видатного мислителя, вченого та поета О.Хайяма, формуватимуть почуття прекрасного, високі моральні якості.
Перегляд файлу

Розробка уроку .8 кл.Зарубіжна література

Тема уроку.Омар Хайям. Рубаї.Лаконізм і місткість жанру рубаї.Основні мотиви й теми творчості О.Хайяма

Мета.Ознайомити учнів із творчістю класика персько-таджицької літератури О.Хайяма,його особистістю,а також з основними темами та мотивами його творчості.З’ясувати особливості рубаї як поетичного жанру,розвивати навички ідейно-художнього аналізу поезій, удосконалювати  вміння виразно читати, логічно мислити, виховувати почуття прекрасного, високі  моральні якості.

Обладнання: портрет О.Хайяма, мультимедійна презентація,роздатковий матеріал (картки  з текстами рубаї  О.Хайяма)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Омар Хайям це поет,який славить бенкет життя

В.Державін

 

 

Хід уроку

I.Мотивація навчальної діяльності.

Учитель.Схід…Таємничий,незвичайний…Зі своїми суворими законами, мечетями й мінаретами,з казковими багатствами султанів,загадковими красунями, дивовижними  малюнками письмен,своєрідною культурою,сутність якої ми сьогодні й спробуємо пізнати.

Ми ознайомимося із «золотою добою» персько-таджицької лірики, представники якої  проповідували право кожної людини на свободу, щастя,гідність.Вони відстоювали абсолютну цінність і неповторність життя земного,а не загробного,закликали радіти кожній миттєвості буття.

Класична лірика давнього Сходу висунула ряд  безсмертних поетичних імен, серед яких  ім’я Омара Хайяма.

Ми будемо намагатися зрозуміти його дивовижні поезії, дослідимо його погляди на життя,світ,людину в ньому.

II.Оголошення теми й мети уроку.

III.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  • Слово вчителя. Сьогодні ми поговоримо про Найрозумнішого мужа століття,Царя філософів Сходу і Заходу,духовного вождя Хорасана,Знавця грецької науки—так називали Омара Хайяма в зеніті його слави.Повне ім*я поета –Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фахт-Омар ібн Ібрагім Хайям Нішапурі.Образ великого поета овіяний легендами,біографія має багато загадок і таємниць,які допоможуть розгадати нам наші юні біографи. (Повідомлення учнів про життєвий і творчість О.Хайяма)
  • Слово вчителя.У світі О.Хайяма все ж  більше знають не як ученого( математика, астронома, фізика ), а як неперевершеного майстра рубаї.
  • Словникова робота в зошитах
  • .Рубаї-чотиривірш філософсько-ліричного змісту,в якому римуються 1,2,і 4 рядки, а 3-й-без рими.Особливості  рубаї як жанру:
  • –лаконізм,філософська глибина
  • Рубаї за змістом:
  • Притча
  • Філософське повчання
  • Епіграма
  • Любовна замальовка
  • Прислів*я чи приказка
  • Тост
  • III.Читання та ідейно-художній  аналіз поезій Омара Хайяма (робота в парах).
  • IV.Визначення провідних мотивів рубаї  О.Хайяма:

-добро і зло

-справедливість і кривда

-призначення людини на землі

-швидкоплинність часу

-перевтілення душі

-коханняі вино

-злиття природи і людини

V.Інтерактивна вправа «Поради від Омара Хайяма» (використовуючи зміст прочитаних рубаї, скласти поради для сучасників, однокласників).

Можливі варіанти:

-не заздри тому,хто сильний і багатий

-будь самим собою

-до зла не хились,роби лиш добро

-як з іншими ти поведешся, того від інших і собі чекай

-на минуле не дивись,живи сьогодні

-бійся неправедно прожити на землі

-без друзів ти самотній

-злостивим не будь

-не годиться вдаватись до лайки й образ

-скромним будь –і не згубишся ти у юрбі

-радій кожній миті життя

-того,що суджено, боятися не треба

-не годиться знання виставлять напоказ

-кохайте і будьте коханими

VI.Гра «Асоціації»(на кожну літеру імені та прізвища О.Хайяма записати рису характера або якіст), варіант:

-О (обізнаний)

-М(мудрий)

-А(активний)

-Р(розумний)

-Х(хвилюючий)

А(актуальний)

Я(ясний  розум,розмірений)

-М(милосердний,мрійливий)

VII.Узагальнення ,підсумки.

-Які факти з життя О.Хайяма вам найбільше запам*яталися?

-Яким можна уявити поета, прочитавши його поезії?

-Що,на думку  Омара Хайяма ,потрібно людині,щоб бути щасливим на землі?

VIII.Заключне слово вчителя.

Девізом творчості О.Хайяма можна назвати слова: «Хай живе життя!»

І яким воно буде,залежить від самої людини.Тож я бажаю всім:

Хай кожна мить,що в вічність промайне,

Тебе вщасливлює,бо головне,

Що нам дається тут,-життя: пильнуй ще!

Як ти захочеш,так воно й мине…

 

-

 

-

-

 

-

-

 

  •  

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
21 лютого 2020
Переглядів
2997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку