«Талан» — драма з життя української інтелігенції, змалювання нелегкої долі акторів. Марія Заньковецька як прототип образу Лучицької. Урок .

Про матеріал
Конспект уроку української літератури в 10 класі (профіль). «Талан» — драма з життя української інтелігенції, змалювання нелегкої долі акторів. Марія Заньковецька як прототип образу Лучицької. З теми "Драматургія і театр другої половини ХІХ ст." Тип: засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

 Урок української літератури у 10 класі (профіль)

 

ТЕМА. «Талан» — драма з життя української інтелігенції, змалювання нелегкої долі акторів. Марія Заньковецька як прототип образу Лучицької.                       

ТЛ: соціально‑побутова драма

 

МЕТА. Формування предметних компетентностей: на основі змісту твору і життя митця висвітлити   поняття «інтелігентна людина», «талант», «талан», «геній», розкрити на прикладі образу Лучицької велич і трагізм долі талановитих людей;

Формування ключових компетентностей:

Комунікативної: уміння спілкуватися під час інтерв’ю, роботи у групах, парах, презентації виступу;

Інформаційної: знаходити інформацію на запропоновану тему, визначати головну і другорядну, використовувати власне мовне портфоліо, орієнтуватися у ньому.

Загальнокультурної: виховувати в учнів ідеали добра і справедливості, повагу до талановитих людей

соціально-громадянської: зацікавлення театральним мистецтвом, бажання реалізувати власні творчі можливості 

 уміння вчитися: розвивати читацький хист і вміння аналізувати твір відповідно до жанрово-видових ознак;

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: мультимедійна презентація, уривок документального фільму

«Зоря українського театру - Марія Заньковецька",  «мовне портфоліо» учнів, драма М.Старицького «Талан»,  капелюшки де Боно, картки: квитки двох кольорів, афіша, таблиці з теорії літератури, таблиця до створення характеристики героїні, картки для визначення проблеми твору, причин і наслідків («Фішбоун»), фліпчарт для презентації проблематики драми, мікрофон, хустки для Лучицької («Інтерв’ю») , смайлики – театральні маски.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

Театр – це світ довершено величний,

Є в нього і минуле, й майбуття.

Та лиш тоді він може бути вічний,

Коли йому присвячене життя. 

 

ІІ. Рефлексія (Смайлик-театральна маска)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Таблиці - Опорні схеми - Портфоліо

1. Повторення відомостей з теорії літератури
        Драма

1. Один із основних родів художньої літератури, що зображує дійсність безпосередньо через висловлювання та дії самих персонажів.

Жанри драми –

Корифеї –

Театр корифеїв -

Засновником театру  корифеїв був… 

 ВЛАСНЕ ДРАМА -  

 

2.Заповнення дошки «»ЗНАЙОМІ НЕЗНАЙОМЦІ» (Упізнати особистість за портретом)

Іван Карпенко-Карий (Родина Тобілевичів)

Михайло Петрович Старицький

 

ІV Мотивація навчальної діяльності Є ті, про кого не забувають. Їхні імена повинен знати кожен, хто по-справжньому любить свою Батьківщину. Вони – це душа народу. А чи можна любити когось по-справжньому, не знаючи його душі.

Вона виступала на багатьох сценах, її охрестили актрисою во істину світової величини.

- Про кого йде мова?

Так! Марія Заньковецька ввійшла в історію як видатна українська актриса на зламі 19 і 20 століть. Саме про її геніальну постать і написав свою драму М.Старицький «Талан».

І як ви вважаєте: хто  став прототипом Марії Лучицької – головної  героїні?

 - Марія Заньковецька.

Пропоную вам спочатку познайомитися з цією непересічною постаттю.

( перегляд відеофільму)

1.« Емоційний екран»

Обмін враженнями від переглянутого.

Об’єднання у групи (ЗА КОЛЬОРОМ КВИТКА)

2. « Гронування»

2.1 Талан:

2.2 Талант — високий рівень обдарованості,

природний хист людини до певного виду діяльності;

видатні природні здібності людини до діяльності в якійсь галузі та уміння, які розвиваються з набуттям навичок і досвіду.

Талант (грец. τάλαντον від грец. ταλαντ «той, що несе», лат. talentum) — найбільша в античні часи одиниця ваги та лічильно-грошова одиницяСтародавньої Греції (Аттика), Єгипту, Малої Азії, Персії.
 

Визначте ставлення людини до долі, талану, року, фатуму. 

 

V. Оголошення теми, мети уроку

Запис до зошитів дати і теми уроку.

Перед нами непросте завдання: ми повинні здійснити подорож у часі , щоб мати можливість зрозуміти всю трагічність долі актриси і щирої люблячої жінки у жорстокому світі грошей, у якому руйнуються людські душі і долі. 

До якої категорії питань можна віднести ті, що стосуються долі? 
(філософські, морально-етичні)

Згадайте, як розкрито тему долі в творах, які ви вивчали зі світової, української літератури? (Лермонтова «Герой нашого часу» - герой випробовує весь час долю , в епіграфі до теми уроку (Ліричний герой у поезії Шевченка «Доля» прагне, щоб доля привела його до слави, тобто не просто приймає долю,як вона є , намагається вплинути на неї.)

- Доля, талан, фатум – це сила, якій не варто опиратися – вважали романтики.

А що ми спостерігаємо у реалістичних творах? У реалістичних творах герої намагаються йти всупереч долі 

Ваше завдання : дослідити як ця проблема розкрита в драмі «Талан»
Слово вчителя.

Перенесімося уявою до його величності театру. Драма « Талан» М.Старицького.

Сьогодні в театрі повний аншлаг.

Але ми не просто глядачі. Ми спробуємо свій талант в різних ролях : критиків, літературознавців, акторів, журналістів. 

Бесіда з учнями

- Оскільки продзвенів лише перший дзвінок , вистава ще не розпочалася, звернімо увагу на афішу:

- Кому присвячена драма і чому?( Марії Заньковецькій, тому що вона є прототипом головної героїні. Марія Заньковецька лише кілька разів грала головну героїню.

тому що говорила: грати себе важко).

Портрет М.Заньковецької в центрі ,поряд В.Черкасової (40-ві роки минулого століття,

 Н.Васько – актриса Молодого театру в Києві(2011рік) в ролі головної героїні п’єси «Талан».

- Хто головна героїня? Чи можна назвати це прізвище символічним? (Лучицька, луч-промінь, який несе світло у маси).

 

3)Інтерв’ю з героями – рольова гра. (Перевірка домашнього завдання). 

Допоки не продзвенів третій дзвінок і не погасли вогні, спробуємо себе на журналістській ниві : візьмемо інтерв’ю у самої Лучицької. 

Випереджальне завдання: підготувати запитання для інтерв’ю у головної героїні соціально-побутової драми Михайла Старицького «Талан»

(Журналіст – учень )

  • Яке ваше ставлення до професії актора?  (це мій талан, моя доля, «се діло велике і чисте : воно наставляє на розум людей,проводить високі думки;я вірю в сцену я вірю в її високу вагу:вона мене ласкою відігріла і я мушу їй послужити», «іскуство веде нас до всесвітнього храму» 
    - Чи можете назвати випадки ставлення до вас глядачів, які Вас неприємно вразили? ( на жаль, так. Адже окремим актриса – «це бездушна забавка. Хіба в актриси є серце,є честь»). 

    - Заради чого ви ризикували власним здоров’ям, коли виходили на сцену,зібравши останні сили ( Котенко пообіцяв половину збору на хор). 

    - Чому Ви відмовились від вигідної пропозиції працювати на російській сцені, адже це слава, визнання? ( моя слава – служіння своїм талантом рідному народу: «родная ж речка с зеленими вербами и безопаснее, и симпатичне» ) 

    - Що заважає Вам працювати в театрі? ( «скажи йому, що я кидаю сцену», Квятковська «готова в ложці води утопити», «спокуситель знов патрує»,зверхнє ставлення до українського театру, інтриги) 

    - Чи є у Вас друзі, вороги? («зовсім поганих людей немає», Жалівницький «от хто уже не зрадить так не зрадить, душу за друга положить», Степан Безродний, няня, Ганна Кулішевич, а вороги –«у великій акторській сім’ї не без лихих людей») 
  • - Чи були Ви щасливі з Квіткою? Щастя, щастя. Та де ж воно справді. Чи в широкій славі, чи в схованці власній. Одно тільки ясно, що двом богам служити не можна»). 
     

Слово – літературному критику

Випереджальне завдання (критик-учень)
 

  •     Учні слухають виступ критика і працюють у парах, визначаючи причини і наслідки проблеми місця і ролі творчої інтелігенції в суспільстві.  (Метод «Фішбоун)


Виступ учнія (СЛАЙДИ)

  •      Розкриваючи життєву долю головної героїні — талановитої актриси Марії Лучицької, автор порушує низку найактуальніших соціальних, мистецьких і морально-етичних питань, що стосуються місця і ролі творчої інтелігенції в суспільстві.
  •     Події, змальовані в драмі, відбуваються в добре відомому для Старицького мистецькому світі. Чудово знаючи стан театральних справ на Україні, добре розуміючи велике значення сценічного мистецтва в житті народу, драматург правдиво відтворив важкі умови життя та праці акторів українських театрів. Він показав, що причиною цього було буржуазно-поміщицьке суспільство з його антигуманними законами життя та розтлінною мораллю.
  •     Старицький уперше в українській літературі порушив тему життя та творчих буднів українських акторів. Ця п’єса, як зазначає автор у назві, «Із побиту малоруських акторів».
  •     Драматург зображує діяльність прогресивних митців, що прагнуть своєю сценічною працею вірно служити народові. Борючися проти безідейного мистецтва, мистецтва для розваги, вони захищають основні принципи реалістичного, народного театру, його могутню соціально-виховну роль. Такими є Степан Безродний, Марко Жалівницький, Ганна Кулішевич та інші актори.
  •     Зовсім інша  молода талановита актриса Марія Лучицька. У театрі вона веде тривалу боротьбу проти сваволі та інтриг з боку бездарної артистки Катерини Квятковської, деспотичного антрепренера трупи Юрія Котенка, продажного репортера газети Аврама Юрковича та інших. Усі вони не тільки заважають творчій праці актриси, але й прискорюють її трагічний кінець.

Трагічна смерть артистки — типове явище у класовому тодішньому суспільстві, панівні кола якого вороже ставились як до справжнього мистецтва, так і до талановитих діячів сцени.

 

Отож завіса відкривається. Але ви не просто глядачі, упродовж перегляду уривків п’єси ви будете складати психологічний портрет героїні. (таблиця на дошці і на столах учнів) і досліджувати шлях боротьби героїні з долею, шукати відповідь на питання: з яким ставленням до театру та актора змушена боротися героїня?)

 

 «ФІШБОУН»  - презентація (два учні)

 

Літературна гра «Найуважніший читач»

1. «Людину-то я чую… От ви мені дорогі не талантом своїм, не тим, що на його збирається люд, а своєю ясною вірою у людей і в святу справу, своєю чистотою, як кришталь, душею».

Говорить Лучицькій… (Безродний)

2. «Ні, голубко: і він, і я… як брат і сестра, як друзі… Про кохання не може бути й речі». Про кого говорить Лучицька? (Про Жалівницького)

3. «Ні, я вірю в сцену! Я вірю в її високу вагу: вона мене ласкою відігріла, і я мушу їй послужити!»… Хто кому говорить? (Лучицька Квітці)

4. «У нас тепер мода на Лучицьку, і мода найбільше у режисера» Говорить (Квятковська), звертаючись до (Юрковича).

5. «…зрадила діло велике ради свого власного серця, і мене моя зрада зрадою ж і б’є!»… Говорить (Лучицька), звертаючись до (Палажки).

Робота у парах з таблицею цитат, визначення адресатів, рис характеру Лучицької.

Робота з текстом драми

Чому відмовляється українська актриса від російської сцени? Згадайте причину відмови Заньковецької. Зачитайте.

(«…наша Україна надто бідна,щоб її можна було покинуть .Я дуже люблю її, мою Україну,і її театр, щоб прийняти цю пропозицію.)

Зачитайте уривок – останній вихід на сцену Лучицької.

- Зробіть висновок про ставлення до актриси з боку суспільства у поданому уривку.

публіка прагне розваг, не звертає увагу на стан героїні). Визначте психологічний стан героїні і чим він викликаний (морально виснажена , вразлива, глибоко емоційна знервована через зраду Квітки

Учні презентують характеристику Лучицької.

 Висновок. Марія Лучицька прагне нести світло мистецтва глядачам, виховувати їх картинами народного життя , звичаїв, красою рідної мови. Натомість актриса бореться зі зверхнім ставленням до національного театру,який не сприймається як російський, боротися з хижацьким споживацьким ставленням до актриси, збирати останні сили, щоб не зірвати виставу і не нанести збитків театру( закон капіталістичного суспільства – прибуток понад усе). Актриса не має ніякого права і захисту з боку суспільства, може бути знищеною морально. Велика актриса змушена миритися із заздрощами і низьким рівнем моралі.
Наболілу душу в’ялили журба,невгасима туга за сценою, за товаришами по мистецтву, зла свекруха не любить її і намагається очорнити перед сином, безвольний чоловік швидко збайдужів до неї, багате товариство не приймає дружину-актрису.. 
Марія сильна особистість, соціально активна, вона не може грати роль безправної жінки, яка у всьому підкоряється чоловікові і не має права голосу.

Висока мета – служіння народові своїм талантом вступає в суперечність із умовами життя суспільства , де все купується і продається, де жінка не має права голосу і повністю залежить від чоловіка, його сім’ї, актриса безправна і вразлива, а висока духовність знищується бездуховністю і моральною ницістю. 
 

Аналіз драми «Талан».

 Робота в парах. (Метод “Шість капелюхів” Едварда Де Боно )

- Довести, що драма “Талан” соціально-побутова

- Дослідити лексичне значення слів “талан”, “антрепренер”

- Пояснити, як слова “талан”, “антрепрен” пов’язані з назвою твору

 

Робота в парах. “Жовті капелюшки”. Колір золота, емоцій, почуття

1. Проаналізуйте твір, відповідаючи на запитання:

  •      -Що позитивного ви побачили в образі Марії Лучицької?
  •      - Хто з героїв твору підтримав молоду талановиту акторку

 

Чорні капелюшки”. Колір сумніву, вагань, слабких сторін, негативу, небезпеки.

1. Проаналізуйте твір, відповідаючи на запитання:

  •      - Чому так рано помирає Марія Лучицька ?
  •      - Хто заважає творчій праці актриси і прискорює її трагічний кінець?
  •      - Чого не може вибачити Квітці, якого колись любила ?

2. Усно висловіть свою думку, використовуючи такі мовленнєві компоненти: негативними сторонами є…, тому що; небезпека може бути…, тому що; підступність у тому … що; сумнівним є те що…

 

Зелені капелюшки”. Колір розвитку, прийняття рішень, можливих альтернатив.

1. Проаналізуйте твір, відповідаючи на запитання:

  •      - Чи були альтернативи в життєвому виборі головної героїні?
  •      - Яким би міг бути розвиток подій?

2. Усно висловіть думку, використовуючи такі мовленнєві компоненти: А чи не могло б бути, що…? А коли б…? Якщо …, тоді?

 

Білі капелюшки”. Мають в собі всі кольори. Колір інформації, пошуку істини, перевірки ідей, вивчення джерел.

1. Проаналізуйте твір, відповідаючи на запитання:

  •      -Які проблеми порушує автор у творі ?
  •      -Яка ідея цього твору ?

 

2. Усно висловіть свою думку перед класом, використовуючи мовленнєві компоненти: згідно зі статистикою …, на думку…, як стверджує … .

 

Сині капелюшки”. Колір неба, вищого розуму, 
мислення про мислення.

1. Проаналізуйте твір, відповідаючи на запитання:

  •      - У чому полягає призначення таланту ?
  •      - Чому навчив нас цей твір ?
  •      - Над чим спонукає замислитись ?

 

 “Червоні капелюшки”. Колір життя, емоцій, почуття.

1. Проблемне питання: У чому призначення таланту ?
 

 

VІ Узагальнення вивченого. Значення драми «Талан».

«Коло думок»

П’єса «Талан» не позбавлена окремих мелодраматичних прийомів, і все ж її можна вважати одним із кращих зразків жанру соціально-психологічної драми в українській літературі. Як режисер Старицький виходив із засад правдивості, життєвості, поваги до слова — одного із найважливіших засобів творення сценічного образу. Розвиваючи традиції О. Островського в зображенні життя акторів провінційного театру, він у драмі «Талан» не тільки показав актора як виразника морального потенціалу народу, а й зробив наступний крок у художній розробці проблеми інтелігенції та народу.

Продовжуючи типологічний ряд образів жінок, які ведуть нерівну боротьбу за особисту гідність, Лучицька багато в чому повторює їхню долю. Але, на відміну від них, із життя йде не тільки не зломленою, а в момент найвищого творчого злету.

Правдиво змальовуючи нелегкий акторський побут, Старицький не тільки торкнувся драматичного становища українського театру. Філософська проблема вибору між любов’ю, сімейним життям і сценою, від якої залежить душевний стан героїні, якісно відрізняєм «Талан» від драми М. Старицького «Не судилось», «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», де суперечність між почуттям та обов’язком виявилась усе ж у межах сімейно-побутових.

Висока мета — служіння народові своїм талантом, своїм мистецтвом — вступає в суперечність із умовами життя суспільства, в якому мистецтво є предметом купівлі-продажу, а висока духовність піддається страшному натискові вульгарності та корисливості.

Михайло Старицький збагатив українську драматургію,написавши п’єсу «Талан» проблематикою: митець і суспільство; творча особистість; вибір між особистим щастям та служінням мистецтву. Показав ідеал жінки – соціально активної особистості , яка має вольову вдачу, незалежна сильна особистість, глибоко емоційна, вразлива). 

VІІ. Домашнє завдання :

А) Розкрити зміст одного з висловлювань у вигляді формального есе:

Театр служить найвеличнішому із мистецтв – мистецтву жити на землі

Театр – це реклама вічних цінностей.

або

Б) Літературний паспорт

 


VIIІ. Оцінювання. Листи самооцінки (за завданнями та етапами уроку, зазначеною кількістю можливих балів)

Оцінювання учителем навчальної діяльності учнів.

Рефлексія.

Завіса опускається. Загоряються вогні. Із даного переліку вражень, почуттів підкреслити 1-3 слова, що відповідають вашому стану душі(радість, захоплення, печаль, надія, сум,…і оберіть театральну маску. Сигналізуємо.)

Виставу завершено.

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
19 грудня 2020
Переглядів
1512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку