Перші танці древніх часів були далекі від того, що сьогодні позначають цим словом. Вони мали зовсім інше значення. Різноманітними рухами і жестами люди виражали свої враження від світу , настрій і душу.
Сам танець завжди був пов’язаний із життям і побутом людей. Тому кожен танець відвовідає характеру й духу того народу, де він зародився.
У Середньовіччі були прості танці хороводи. З часом води ставали більш складнішими. З’являлись парні танці. Церква забороняла сміх, веселощі, але простий народ це не зупиняло.
Танець – мистецтво, що існує в часі й просторі.
Танець- особливий вид художньої діяльності , який виражає людські почуття , думки, взаємовідносини. Це мистецтво, яке виражає почуття через рух.
Танцювальні па беруть свій початок з основних форм руху людини- бігу, хотьби, прижків ,поворотів.
Напрямки хореографії:
Характеристика танцю
Виражальні засоби
Композиційна побудова з 5 частин законами драматургії
Тема- все те, що автор хоче сказати в творі. Обравши тему автор шукає «гвіздок теми»-ідею
Ідея –головна опора твору.
Композиція складається з 3 частин, яка повинна донести до глядача зміст
Малюнок- це розташування танцюючих, переміщення у просторі в процесі виконання.
Несе у собі зміст дії,яка відбувається на сцені
Створення малюнку залежить від:
Малюнки бувають:
Малюнок тісно пов’язаний з лексикою. Чим складніший малюнок, тим простіший рух і навпаки
Лексика- основа хореографічного твору, проявлена темпераментом характерного окремому народу. Це набір різноманітних хореографічний рухів, які балетмейстер використовує для вираження своєї ідеї, створення хореографічного образу
Різновиди
Сценічний простор має 3 виміри
Жанр- визначає характер танцювальних рухів, висуває певні вимоги до музичного матеріалу.
Музика і танець органічно знаходяться у складному зв’язку. Цей зв’язок сформував Лопухов. Він вивів 4 принципи взаємозв’язку
Музика надихає своєю виразністю на розуміння теми танцю. Одна й таж сама тема, що виконується різними інструментами, має різний характер і не може бути однаковою в хореографічному виконанні.
Драматургія музичного твору повинна співпадати з драматургією хореографічного твору
Зміст музики розкриває емоції танцювальних рухів , настрій і характер образів
Музика,яка не призначена для танцю завжди погрожує виразності артистів
Основа театру- драматургія.
Драматургія- конфліктний розвиток подій.
Драматург → Режисер → Художник → Композитор → Актор
Спектакль перетворюється у витвір мистецтва, коли всі ці люди працюють разом
Режисер повинен передати задум драматурга .
Саме актор виконує вирішальну роль, від нього залежить весь сенс. Створити справжній образ вміє тільки справжній актор, який володіє засобами акторської майстерності
Хореографічні форми
Лейтмотив- неодноразово повторювальні елементи, які характеризують та відрізняють персонажів один від одного. Глядач повинен легко визначати для себе того чи іншого персонажа. Тому балетмейстер зобов’язаний наділити його зображально виразними засобами які вказують на нього
Лейтмотив- поза, жест, рух або комбінація, яка персоніфікована і багаторазово повторювальна і відповідає на питання хто це такий. Чим більше ми дізнаємось про пермонажа ,тим простіше створити лейтмотив.
Балетмейстер- автор і постановник шоу-балетів, хореографічних номерів, керівник балетної трупи.
Балетмейстер влаштовує хореографічні сцени, танці, створює систему рухів, обирає грим і костюми.
Професіонал повинен пояснити всім учасникам групи нюанси постановки.
Не можна забувати про інтригу і зацікавленість глядача
В епоху Середньовіччя 12 ст. з’являється найпростіші танцювальні форми.Церква заборонняла веселощі,але простий народ все ж таки танцював .В танцях люди передавали свої емоції ,вони були пов’язані з трудовою діяльністю.В ранньому середньовіччі це були переважно ХОРОВОДИ
Танці простих людей відрізнялись від танців знаті.
Балет (класичний танець) - мистецтво досить молоде. Балет народився в Північній Італії в епоху Відродження. Італійські князі любили пишні палацові свята. Сільські танці не підходили придворним дамам і кавалерам. Їх одяг, як і зали, де вони танцювали, не допускали неорганізованого руху. Спеціальні вчителя - танцмейстер заздалегідь репетирували з дворянами окремі фігури і рухи танцю і керували групами танцюючих. Поступово танець ставав все більш театральним. Термін «балет» з'явився в кінці XVI століття (від італійського balletto - танцювати). Але означав він тоді не спектакль, а лише танцювальний епізод, що передає певний настрій. Такі «балети» складалися зазвичай з мало пов'язаних між собою «виходів» персонажів - найчастіше героїв грецьких міфів. Після таких «виходів» починався загальний танець - «великий балет». Першим балетним спектаклем-виставою став «Комедійний балет Королеви», поставлений в 1581 році у Франції італійським балетмейстером Бальтазаріні. Саме у Франції 16ст відбувався подальший розвиток балету.
У царювання Людовика XIV спектаклі придворного балету досягли особливого пишноти. Людовик сам любив брати участь в балетах, і своє знамените прізвисько «Король-Сонце» отримав після виконання ролі Сонця в «Балеті ночі». У 1661 році він створив Королівську академію музики і танцю, в яку увійшли 13 провідних танцмейстерів. Їх обов'язком стало збереження танцювальних традицій. Директор академії, королівський вчитель танців П'єр Бошан, визначив п'ять основних позицій класичного танцю.
До Росії в 1-й половині XVIII століття прийшов класичний танець. Завдяки діяльності Жана-Батіста Ланде в Петербурзі в 1738 році була відкрита перша танцювальна школа в Росії (згодом стала Академією російського балету ім. А. Я. Ваганової). Російський класичний танець поєднував в собі як французьку, так і італійську школи .
В кінці XVIII століття народився новий напрям в мистецтві - романтизм, що зробив сильний вплив на балет. Намагаючись зробити свій танець повітряним, виконавиці намагалися встати на кінчики пальців, що призвело до винаходу пуанти. Першою застосувала танець на пуантах як виразний засіб була Марія Тальоні. Саме вона тоді ввела в балет пачку і пуанти.
У Росії перший балетний спектакль - «Балет про Орфея і Еврідіка» - поставлений 8 лютого 1673 року. Його підготував іноземець Микола Ліма (або Лім).
Новий етап в історії російського балету почався, коли великий російський композитор П. Чайковський вперше написав музику для балету. Це було «Лебедине озеро». До цього до балетної музиці серйозно не ставилися. Вона вважалася нижчим видом музичної творчості, всього лише акомпанементом до танців. Завдяки Чайковському балетна музика стала серйозним мистецтвом поряд з оперної та симфонічної музикою.
У 1908 році почалися щорічні виступи артистів російського балету в Парижі, організовані театральним діячем С. П. Дягілєвим. Серед них найбільш видатною танцівницею була незрівнянна Ганна Павлова. «Вмираючий лебідь», створений великою балериною Павлової, - поетичний символ російського балету початку XX століття.
Саме тоді, під впливом майстерності російських артистів, струснув і знайшов друге дихання західний балет.
Після Жовтневої революції 1917 року багато діячів балетного театру покинули Росію, але, незважаючи на це, школа російського балету вціліла. Пафос руху до нового життя, революційна тематика, а головне простір творчого експерименту надихали майстрів балету.
Так виник жанр драматичного балету. Це були вистави, звичайно засновані на сюжетах відомих літературних творів, які будувалися за законами драматичного спектаклю. Зміст в них містилося за допомогою пантоміми і образотворчого танцю.
В кінці 1950-х років настав перелом. Хореографи і танцівники нового покоління відродили забуті жанри - одноактний балет, балетну симфонію, хореографічну мініатюру. А з 1970-х років виникають самостійні балетні трупи
Народний танець — фольклорний танець, який побутуює у своєму природному середовищі і має певні традиційні для даної місцевості рухи, ритми, костюми тощо.
Бальні танці — група парних танців, що виконуются в спеціальних приміщеннях. Спортивні бальні танці поділяються на 2 програми: європейську і латиноамериканську. До європейської програми входять: повільний вальс, танго, віденський вальс, повільний фокстрот і квікстеп (швидкий фокстрот). До латиноамериканської: самба, ча-ча-ча, румба, пасодобль і джайв.
Бальні танці користуються величезною популярністю, проводяться турніри у всьому світу.
Повільний вальс — бальний танець європейської програми. Танцюється на 3/4. Як правило, на кожен такт відводиться три кроки. Під час руху вперед перший крок найбільшою мірою визначає довжину переміщення в даному такті, другий — кут повороту, третій — допоміжний, зміна вільної ноги, тобто перенесення центру тяжіння тіла.
Віденський вальс — бальний танець європейської програми. Аналогічний повільному вальсу, відрізняється кількістю тактів в хвилину, тобто темпом виконання.
Танго (ісп. tango) — старовинний іспанський народний танець. Парний бальний танець вільної композиції, що відрізняється енергійним і чітким ритмом. Спочатку отримав розвиток і поширення в Аргентині і Уругваї, потім став популярний у всьому світі.
Фокстрот – новий парний танець, що розвинувся в 1912 р. в США . Фокстрот був винайдений Гарі Фоксом (Harry Fox) для виступу на шоу в Нью-Йорку в 1913 р. Це надзвичайно гармонійний танець, що поєднує перш за все неповторну «гладеньку» побіжність (невагомість) кроків та легкість. Мабуть, лише тут обидва партнери повністю зливаються в танці, як єдине ціле
Гладкість ("smooth") – одна з основних характеристик фокстроту.
Фокстрот дав істотний поштовх для всього бального танцю. Комбінація швидких і повільних кроків створює величезну кількість варіацій і приносить набагато більше задоволення, ніж танцювання всіх кроків в одному ритмі, Музичний розмір цього танцю — 4/4, темп 30-32 такти в хвилину, справді повільний через природній спокій. Рахунок: «1», «2», «3», «4». Рухи формуються з рахунків «Повільно» і «Швидко» ("Slow"/"quick"). Акценти: дуже м'яко, майже непомітно, акцентуються «1», «3» долі такту, так і підйоми / зниження.
Повільний фокстрот-(Slow Foxtrot) — танець Європейської програми, виконується на змаганнях, починаючи із C класу.
Квікстеп (англ. Quickstep) – швидкий фокстрот. Якщо термін "фокстрот" образний і в буквальному перекладі означає "крок лисиці", то термін "квікстеп" точніший, тобто "швидкий крок". Дійсно, йдеться мова про танець, який відповідно до його живого ритму вимагає від виконавця легкості, рухливості. Багатий варіаціями, квікстеп прийнято вважати "малою граматикою" стандартних танців.
Рух швидкий, легкий, повітряний, стрімкий, швидкісний. Музичний розмір: 4/4. Тактів в хвилину: 50. Акцент: на 1 і 3 удари. Змагання: 1,5 - 2 хвилини. Підйом і зниження: починається підйом в кінці 1 продовжується протягом 2 і 3, верх/низ в кінці 4.
Са́мба — бразильський танець, один з п'яти танців латиноамериканської програми бальних танців. Музика самби має характерний ритм, що створюється барабанами і маракамі, зазвичай має 50-52 такти в хвилину (розмір 2/4).
Ча-ча-ча (ісп. cha cha cha) — музичний стиль і танець Куби, що набув також широкого поширення в латиноамериканських країнах Карибського басейну, а також в латиноамериканських общинах США, де переважають вихідці з цих країн.
Ча-ча-ча виник в процесі еволюції і експериментів кубинського композитора Енріке Хорріна (Enrique Jorrin, 1926-1987) з Дансоном, в 50-х роках 20 століть.
Виконується на змаганнях, починаючи з Hobby класу. Музичний розмір 4/4, темп – 30 тактів в хвилину. Це також один з п'яти танців латиноамериканської програми бальних танців.
Румба — парний кубинський танець африканського походження. Відмітною особливістю румби є еротичні плавні рухи, сполучені з широкими кроками. Найбільш відомою у всьому світі мелодією румби вважають знамениту «Guantanamera», написану Жозеїто Фернандесом, що швидко стала класикою румби.
Серед всіх бальних танців румба характеризується найбільш глибоким емоційним вмістом. У ході своєї еволюції румба набула багатьох ознак, характерних для блюзу. Існує несправедлива думка, що «румба — танець кохання». Слід підкреслити, що насправді румба, швидше, танець нещасного кохання, танець самотності. Контраст яскраво вираженого еротичного характеру танцю і драматичного вмісту музики створює неповторний естетичний ефект. Всупереч загальній думці про те, що рухи в румбі — це танцювальне втілення еротичних відчуттів, спочатку румба була весільним танцем, а її рухи означали не що інше, як родинні обов'язки подружжя. Нечисленні сучасні музичні оформлення румби, написані в мажорі, мають свою родзинку, але не залишають такого глибокого враження.
Пасодобль (ісп. Paso Doble — «два шага») — іспанський танець, що імітує кориду. Перша назва танцю — «один іспанський крок» («Spanish One Step»), оскільки кроки робляться на кожен рахунок. Пасодобль був одним з багатьох іспанських народних танців, пов'язаних з різними аспектами іспанського життя. Частково пасодобль заснований на бою биків. Партнер змальовує тореро, а партнерка — його плащ (мулета), іноді — другого тореро, і зовсім рідко — бика, як правило, враженого фінальним ударом. Характер музики відповідає процесії перед коридою.
Основна відмінність пасодобля від інших танців — це позиція корпусу з високо піднятими грудьми, широкі і опущені плечі, жорстко фіксована голова, в деяких рухах нахилена вперед і вниз. Така постановка корпусу відповідає характеру рухів матадора. Рухи можна інтерпретувати як битву матадора з биком. Вага корпусу попереду, але більшість кроків виконуються з каблука. Це єдиний танець, в якому для надання додаткового акценту використовуються удари каблуками по паркету.
Джайв (англ. jive) — танець афро-американського походження, що з'явився в США на початку 1940-х. Джайв є різновидом свінгу з швидкими і вільними рухами. Сучасний джайв сильно відрізняється від свінгу манерою, хоча в ньому часто використовують ті ж фігури і рухи.
У бальних танцях джайв — один з п'яти танців латиноамериканської програми.
Музичний розмір 4/4, темп — 44 такти в хвилину.
Балет (італ. ballare — танцювати) — 1.) вид сценічного мистецтва, танцювальна театральна вистава, у якій музика поряд з танцем відіграє важливу роль у розвитку сюжету і створенні відповідного настрою; 2.) — синтетичний вид сценічного мистецтва, в якому зміст вистави розкривається в основному засобами танцю, міміки і музики. Джерела виникнення балетного жанру закладені в народних іграх, хороводах, сюжетних танцях тощо. Танець як елемент драматичної дії досягнув високого рівня розвитку в культових і світських театралізованих видовищах Стародавнього Єгипту, Індії, Китаю, у трагедіях греків, римлян та народних дійствах середньовіччя.
Джаз-фанк (jazz-funk) - це стиль танцю який з’явився в Україні зовсім недавно, і більшість людей думає, що він обов’язково повинен бути пов’язаний з джазовою музикою, але ця думка є помилковою . Виник в 1980- х роках.. Цей стиль підходить для того щоб виразити і донести іншим свою особистість, ним можна показати експресію, м’якість або жорсткість і категоричність свого характеру,цей танець може бути різним, в залежності від того яка ви людина.
Джаз-модерн - це сила, гнучкість, пластичність, витривалість, чудова фізична форма! Заняття розвивають музичність, відчуття ритму, координацію, вміння володіти своїм тілом.
Основною особливістю джазового танцю є ізоляція, при якій одна частина тіла рухається незалежно від інших, віддаючись своєму власному ритму.
Кожна частина тіла підготована настільки, що може рухатися не тільки ізольовано, але і протилежно. При цьому все тіло підкорюється загальному характеру танцю.
Цей стиль був створений на початку ХХ ст., а розквіт його припадає на 60-ті роки, разом з підйомом джазової музики. І зараз він продовжує активно розвиватись, поєднуючи техніку минулого з новими неординарними ідеями.
Хіп-хоп (англ. Hip-hop) — молодіжна культура, яка з`явилась в США в кінці 1970-х в середовищі афроамериканців. Включає в себе 4 основні елементи: діджеїнг, графіті, емсіінг (реп), брейкінг. Також часто 5-им основним елементом вважається вуличне знання (knowledge). До початку 1990-х рр. хіп-хоп став частиною молодіжної культури у багатьох країнах світу. Хоч вищеперелічені елементи разом складають хіп-хоп як субкультуру, вони живуть окремим життям. Сьогодні бі-бої рідко танцюють під реп, графіті малюють вже далеко не тільки репери. Тому в наш час хіп-хоп часто асоціюється в першу чергу зі стилем музики.