«Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю».

Про матеріал
Сценарій літературно-музичної композиції можна використати під час святкування Шевченківських тижнів.
Перегляд файлу

«Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю».

Сценарій літературно-музичної композиції

 

 

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка під вишитим рушником, квіти, свічка. Ілюстрована книжкова виставка під назвою «Велет народного духу», під портретом слова: …Живи, поете, в бронзі і граніті, Живи, поете, в пам’яті людській, Живи в піснях, живи у «Заповіті», У слові праведнім, у славі віковій. /Звучить стишена мелодія чумацької пісні, або народної сумної. На фоні мелодії звучать слова з прологу С. Васильченка «В бур’янах»/

 

1.Ведуча. Є дні, що минають і непомітно і зникають без сліду. Нічого не залишають по собі, нічого не знаменують собою. Але є день, що ніколи не минає, що завжди з нами. Бо він увібрав у себе безсмертне дихання душі. Бо він такий великий і незбагненний як життєдайний дощ, як весняний вітер, як щедре сонце. Україна у долі своїй має такий день – 9 березня.

З минулого віку і до наших часу, і далі - в майбутнє, у нові віки. День який явив світові Шевченка – великого сина великого народу.

 

2 ведучий: Року 1814, з 26 на 27 лютого старого стилю, темної ночі, перед світом в селі Моринцях на Звенигородщині, в хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда, блиснув єдиний на все село вогник: народилась нова панові кріпацька душа, а Україні – її великий співець – Тарас Шевченко. Хлопчик ріс мовчазним, завжди чимось замислений, його все цікавило.

 

Сценка Тарас із матір’ю

.

1 ведучий: Коли Тарасу виповнилося вісім років, батьки віддали його до диякона в науку, п’яниця – диякон навчав дітей по церковних книгах і за найменшу провину карав різками. Будучи вже відомим поетом, Шевченко згадував ту школу , куди привела його кріпацька доля.

 

Читець:

Ти взяла мене маленького за руку

 І хлопця в школу повела

До п’яного дьяка в науку…

- Учися, серденько, колись,

- З нас будуть люде,

- ти казала.

 2 ведучий: Та недовго тривала Тарасова наука. Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею, померла мати…

 

Читець:

Там матір добрую мою

Ще молодою - у могилу

 Нужда та праця положила.

Там батько, плачучи з дітьми (а ми були малі і голі)

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині!... А ми

Розлізлися межи людьми.

Мов мишенята…

 

1. ведучий: Щоб якось упоратись із сім’єю, батько Тараса одружився знову – узяв удову з трьома дітьми. Мачуха виявилася жінкою сварливою, недоброю. Вона зненавиділа «чужих» дітей, а особливо Тараса. Щоб хлопець був менше на очах лихої мачухи, батько брав Тараса чумакувати. Та скоро помер і батько. Осиротівши, Тарас пішов у найми.

 

Виходить хлопчик – малий Тарас, читає вірша

Тарас: Мені тринадцятий минало.

 

Сценка тара із Оксаною

/Під час останніх слів Тараса на сцену виходить дівчинка – Оксана Коваленко – тихенько підходить до хлопчика/

Оксана: Чом же ти плачеш? Ох, дурненький, Тарасе , бач, як малий плаче. Давай я сльози тобі витру. /Витирає йому сльози/

Тарас: Оксано! Оксаночко! /Посміхнувся/

Оксана: Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти співаєш , найкраще від усіх ти читаєш, ще й, кажуть малюєш ти.

От виростеш і будеш малярем, еге ж?

Тарас: Еге ж, малярем.

Оксана: І ти розмалюєш, Тарасе, нашу хату, еге ж?

Тарас: Еге ж… А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здібний. Ні, я не ледащо! Я буду таким малярем!

Оксана: Авжеж, будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий, - вони ж питоньки хочуть! Побігли їх швидше напоїмо! /Діти схопилися за руки й побігли/

2 ведучий: У вільний від роботи час Тарас читає, малює, однак думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипківського маляра, який погоджується навчити хлопчика малювати. Проте пан Енгельгардт, у якого Шевченко був кріпосним, забирає його до Петербурга і Тарас стає козачком у свого пана.

.1  ведучий: У Петербурзі Т. Шевченко зустрінеться з малярем-художником І. М. Сошенком. Ця зустріч круто змінила його долю. Сошенко знайомить його з байкарем Є. П. Гребінкою, художником К. П. Брюловим, поетом В. А. Жуковським. Вони побачили великі здібності художника Шевченка і викупили його з кріпацтва.

 2 ведучий: 22 квітня 1838 року Енгельгардт підписав офіційний документ, який засвідчили В. Жуковський, К. Брюлов та М. Вієльгорський. У відпускній записці, зокрема говориться:

 

Читець: «Я, нижчепідписаний, звільнений від служби гвардії полковник Павло Василів син Енгельгардт відпустив назавжди на волю кріпосну мою людину Тараса Григорового сина Шевченка, що дістався мені в спадщину від покійного батька мого дійсного таємничого радника Василя Васильовича Енгельгарда, записаного по ревізії Київської губернії, Звенигородського повіту, в селі Кирилівці, до котрої людини мені, Енгельгарду і спадкоємцям моїм в дальшому справи немає і нічого претендувати, а вільний він, Шевченко, обрати собі рід життя, який побажаєм».

 

1 ведучий: Шевченко виправдав наміри своїх визволителів. У 1845 році він закінчив Петербурзьку художню академію з двома срібними медалями і званням «вільного художника». Тарас малює портрети, картини та ілюстрації до своїх творів.

2 ведучий: 25-річний юнак, викуплений з кріпацтва, збагнув правду свого народу, як не збагнув ніхто до нього. Спершу він розкриває сторінки забутої козацької слави, колишньої слави тієї України, яка

 

Читець: …обідрано сирото.

Понад Дніпром плаче

Тяжко, важко сиротині,

А ніхто не бачить….

Тільки ворог, що сміється…

Смійся, лютий враже!

Та не дуже, бо все гине, -

Слава не поляже;

 Не поляже, а розкаже,

Що діялось в світі,

Чия правда, чия кривда

І чиї ми діти.

 

1 ведучий: Рання романтика Шевченка розкриває красу і велич подвигу, він хоче сколихнути інерцію дрімоти, що скувала народ. Він буквально видирає з рук не дуже кмітливого цензора бунтарську поему «Гайдамаки» і наче заряд динаміту посилає її в Україну.

 2 ведучий: Україну Тарас покинув ще 15-річним хлопцем. За 14 років поневірянь і науки між чужими людьми найлегше було забути рідну мову. А він тим часом творить для України найвеличнішу книгу – «Кобзар», що народилась з тих вражень і страждань , які малий Тарас збагнув своїм рано стривоженим серцем і розвиненим розумом.

 

Текст читається під супровід мелодії пісні «Думи мої, думи мої…»/

1 ведучий: 29-річний поет і художник повертається в Україну, про яку марив ночами, про яку писав: «А Україна навіки, навіки заснула…» і яку прагнув пробудити своїми думками, словами і пекучими сльозами… Він не їде, а лине на Україну, бо ніколи не зводив з неї очей… Він хоче пройти слідами козацької слави, хоче побачити дорогі руїни… Суботів, Чигирин, Хортицю…

 2 ведучий: В три печальні літа «на нашій, на своїй землі» поет розучився плакати і сміятись. Про друкування його творів не могло й бути мови.

 

Читець “Минають дні, минають ночі»

 

1 ведучий: Йому здавалось, що його покидають останні сили. Тоді поряд із «Заповітом» з’являється його огненне послання сучасним і майбутнім поколінням української інтелігенції – тим, що поснули у затишку.

 

Читець: Схаменіться! будьте люди,

 

2 ведучий: За участь у Кирило-Мефодіївському братстві Шевченка заарештовують. Під час арешту знаходять у нього страшний зошит «Три літа», який є сатирою на всю самодержавну систему. Колишній кріпак в країні споконвічного деспотизму пише «Сон» у залах Академії мистецтв, та ще й майже навпроти царського палацу.

1ведучий: В казематі Петропавловськом фортеці поет не чекав милості. Він не виправдовувався, а розумів, що це кінець його надіям працювати для рідного народу – перед ним темний шлях неволі… Україна приходить до нього в снах – білим маревом весняного цвітіння.

 

Читець: Садок вишневий коло хати,

 

2  ведучий: 9 березня 1861 року Тарасу Григоровичу Шевченку виповнилося 47 років, але поет був уже важко хворий. Привітати його прийшли друзі; було багато надіслано телеграм. 10 березня перестало битися серце великого поета. Тіло Т. Г. Шевченка було перевезено в Канів, і похований він на Чернечій горі, як того й бажав.

1 ведучий: Шевченко не встиг побачити останнє видання «Кобзаря», останнє в його житті, але встиг одержати звання академіка-графіка, встиг написати п’єсу «Назар Стодоля», яка і сьогодні йде на сценах театрів України.

 

Читець: Я збудувати хати не встиг,

Я сам собі – самісінький, мов перст.

 А смерть косою відчиняє двері,

На смерті рушники навхрест

Й весільна хустка блудниці Лікери.

І дум нема – лишилася одна

Єдина – що не витекла сльоза,

Що правда ізо мною не скона,

Навіки повінчавшись із тобою.

 Що ти в покорі не зігнеш колін,

Мій змучений, мій праведний народ,

Воскреснеш ти, прозрієш ти,

Коли моя зоря впаде на тихі води.

 

Звучить пісня «Бандуристе, орле сизий»

 

2 ведучий: І ще жив би ти Тарас, коли б не голодував в дитинстві, коли б не тратив здоров’я у тюрмах, коли б так не страждав і тужив за ненькою – Україною.

 1 ведучий: Ми не забули тебе, Тарасе, Черпаєм правду в твоєму слові. І вберегли ми для внуків наших Вкраїнську пісню, вкраїнську мову.

 

docx
Додано
20 лютого 2021
Переглядів
931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку