Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіТарас Шевченко. «Мені однаково, чи буду…» лірична поезія з циклу «В казематі»
Краса рідної природи, уславлення працьовитості української родини. («Зацвіла в долині червона калина», «Садок вишневий коло хати»)Спогади про сирітське, бідняцьке дитинство. («Сон», «Мені 13-й минало»)Синівська любов до України, її народу. («Заповіт», «Гайдамаки»,)Доля дівчини та жінки. (Поеми «Катерина», «Наймичка» )Філософські роздуми про життя, про активну громадянську позицію. («Минають дні, минають ночі»)Тематика творів Т. Г. Шевченка. Вболівання за долю України, заклик до боротьби за щасливе майбутнє. («Думи мої, думи мої..») Звернення до українського фольклору, міфології. (Балада «Тополя»)
Два місяці поет провів у Петербурзькому казематі ІІІ відділу фортеці в очікуванні вироку. Серед похмурих стін каземату Тарас Шевченко не тільки не занепав духом, але, як справжній митець, створив художньо-довершені поетичні твори. Цикл «В казематі», з поезіями якого ви сьогодні познайомитесь є своєрідним прологом всієї «невольничої» лірики Шевченка.
Отже, сьогодні на уроці ми з вами продовжуємо вивчати твори Тараса Григоровича Шевченка, написані ним тоді, коли він перебував в застінках каземату. Твори таких геніальних поетів ніколи не бувають прочитані до кінця. Бо є в історії світової культури особистості, чия велич визначається не тільки їх літературною спадщиною, а й всією сукупністю їхньої людської творчості та громадської діяльності, самою символічністю їхнього буття, яке прориває грані епох і завойовує безсмертя. І от що більше пізнаєш справжнього Шевченка, то більше в його творах знаходиш незвіданого. Його феномен залишається ще до кінця не пізнаним. Такою самою мірою, як і загадка його генія, хвилює нас його життєвий шлях і творчість.
Мета уроку: ознайомитися із поетичним твором Т. Г. Шевченка «Мені однаково, чи буду…», написаними у казематі; з’ясувати мотив його написання, обставини створення циклу «В казематі»;розкрити силу особистості поета-борця і красу поетичного слова, пройнятого філософським спокоєм і любов'ю до людей, до рідного краю, духовної стійкості й незламності, відданості;усвідомити ідейно-художній зміст поезії;розвивати навички вдумливого, виразного читання поетичних творів; уміння аналізувати твір, висловлювати свої судження про прочитане;вчитися у Тараса Григоровича вірності та людської гідності; відчути пророчу далекоглядність та мудрість його поезії;формувати почуття громадянської мужності, відданості Батьківщині й народові;виховувати в собі усвідомлення великого значення почуття вірності для формування особистості;повагу до рідних звичаїв і традицій, їх роль в житті людини; любов до рідного краю.
Перебуваючи під слідством у Петропавлівській в’язниці у період з 17 квітня по 30 травня, Тарас Шевченко пише цикл поезій, об’єднаних під назвою «В казематі». За свідченням Василя Лазаревського: «...сидячи у фортеці перед відправкою у заслання, Шевченко на полях якоїсь книги, даної йому для читання, написав багато віршів. Відрізав ці стьожки і виніс у чоботях». Цикл має присвяту «Моїм соузникам посвещаю». Таких поезій тринадцять і вони передають настрої та думки Тараса Григоровича того періоду. Чому «В казематі» - саме цикл, а не збірка поезій?
Довідка. Літературний цикл — сукупність худож-ніх творів одного жанру, які об’єдну-ються задумом автора в естетичну цілість, послідовність творів, які включаються до циклу, визначається плинністю настрою ліричного героя чи розвитком внутрішнього конфлікту, переживання. Твори циклу можуть бути різні за мотивами, інтонаційно-ритмічною структурою, строфічною будовою, жанрами, проте витри-мані у спільному стильовому ключі.
«Ой одна я, одна»«За байраком байрак» «Мені однаково, чи буду»«Не кидай матері! — казали»«Чого ти ходиш на могилу?»«Косар»«В неволі тяжко, хоча й волі»«Рано-вранці новобранці»«Чи ми ще зійдемося знову?»«Не спалося, — а ніч, як море»«Садок вишневий коло хати»«Ой три шляхи широкії»«Н. Костомарову»До циклу поезій Тараса Шевченка «В казематі» входять такі твори: 13 поезій
Геніальний поет вірив у майбутнє, пророкував його. Із його уст звучали слова: "Борітеся — поборете", бо тільки в ''своїй хаті своя правда і сила, і воля". У вірші "Світе ясний! Світе тихий!..." Шевченко змальовує вільне суспільство, "нову хату", про яку мріяв. Тому не дивно, що грубе придушення національного руху, розгром таємного товариства спричинило появу вірша "Мені однаково, чи буду..." - одного з найвеличніших творів світової лірики про відданість митця вітчизні, сповідь поета перед людьми. Його основний мотив — поєднання в житті людини громадянського й особистого.
Цикл поезій Т. Г. Шевченка «В казематі» розповідає про тяжку долю рекрутів, і тут, за ґратами, поет викриває насильство і гніт («Рано-вранці новобранці…»). Однак не мотиви самотності визначають загальний настрій циклу. Шевченко співчуває людському горю («Ой одна я, одна»), оспівує милу його серцю природу України («Садок вишневий коло хати»). Між рядками віршів циклу «В казематі» прочитується ще один мотив — прагнення до волі. Це головна тема поезій Шевченка періоду ув’язнення та заслання. Ми Ще раз переконуємося, що, незалежно від умов, у яких перебував поет, подумки він був на рідній України, прагнув їй волі, співчував знедоленим. Цикл віршів Т. Шевченка «В казематі» започаткував низку творів, написаних у засланні.
«Мені однаково, чи буду...» Поезія – на одну хвилину. У ній – доля і митця, і України. Так може лише Шевченко. Чи можна Шевченка назвати такою людиною, яка могла передбачати подальшу долю кожного українця, долю рідного краю? Так, це поет, який прагнув ставити своє життя у залежність від народного. Передайте свої враження від поезії, розпочніть словами – «На мій погляд, вірш…» Чим схвилювала вас поезія? Що переживав поет під час написання?- Яким уявляється вам поет під час написання цього твору?
Діалог із текстом поезії Яким настроєм пройнята поезія. Пригадайте, в яких життєвих обставинах був написаний вірш «Мені однаково...»Над чим Тарас Шевченко розмірковував у творі? Чим зумовлений, на вашу думку, саме такий початок: Мені однаково, чи буду Я жить в Україні, чи ні... - На скільки частин можна поділити поезію? Прогляньте за текстом. - Яка з них важливіша? Чому? Зачитайте головну частину.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література:- Українська література: підруч. для 8 кл. закл. загальн. середн. освіти – 2-ге вид., перероб./ Олександр Авраменко.− Київ: Грамота, 2021 р. – 240 с. іл.Інтернет-ресурси:https://naurok.com.ua/urok-taras-shevchenko-meni-odnakovo-chi-budu-lirichna-poeziya-z-ciklu-v-kazemati-rozdumi-poeta-pro-vlasne-zhittya-i-dolyu-ukra-ni-20272.htmlhttps://naurok.com.ua/konspekt-uroku-na-temu-taras-shevchenko-meni-odnakovo-chi-budu-lirichna-poeziya-z-ciklu-v-kazemati-rozdumi-poeta-pro-vlasne-zhittya-i-dolyu-ukra-ni-102493.htmlhttps://www.schoollife.org.ua/659-2019/