Тарас Шевченко. «Мені однаково, чи буду…» лірична поезія з циклу «В казематі». Усвідомлення власної місії поета

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе вчителю повідомити обставини створення циклу поезій «В казематі»; опрацювати з учнями ідейно-художній зміст поезії «Мені однаково», з’ясувати її мотиви, дослідити емоційність твору; дати поняття «літературний цикл», «медитація», їхні особливості; сприяти розвитку вміння учнів виразно читати й аналізувати поетичні твори; вчити логічно й послідовно викладати свої думки; сприяти формуванню в учнів активної громадянської позиції, любові до рідного краю, поваги до творчості Тараса Шевченка.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіТарас Шевченко. «Мені однаково, чи буду…» лірична поезія з циклу «В казематі»

Номер слайду 2

Експрес – опитування Що ви знаєте про Т. Г. Шевченка?

Номер слайду 3

1. Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 р. в селі Моринці Звенигородського повіту Київської губернії. Правда. Неправда

Номер слайду 4

Правда. Неправда2. Батьки поета були кріпаками поміщика Василя Енгельгардта.

Номер слайду 5

Правда. Неправда3. У родині зростало семеро дітей. Тарас був третьою дитиною.

Номер слайду 6

Правда. Неправда4. У десять років малий Тарас залишився сиротою.

Номер слайду 7

Правда. Неправда5. Спочатку малярського ремесла Тарас навчався у лисянського дяка.

Номер слайду 8

Правда. Неправда6. Восени 1829 р. разом із обслугою - кріпаками Тарас Шевченко як козачок молодого пана Павла Енгельгардта виїздить до міста Вільно. 

Номер слайду 9

Правда. Неправда7. Побачивши потяг і здібності хлопця до малювання, Енгельгардт відправив Тараса на три роки навчатися малярства до художника Ширяєва. 

Номер слайду 10

Правда. Неправда8. Тоді ж юнак познайо-мився з учнем Академії мистецтв Іваном Сошенком.

Номер слайду 11

Правда. Неправда9. Визначальну роль у подальшій долі Тараса Шевченка відіграли відомі культурні діячі того часу: Є. Гребінка, О. Венеціанов, В. Жуковський, К. Брюллов, М. Вієльгорський.

Номер слайду 12

Правда. Неправда10. Знаменитий російський художник Карл Брюллов намалював портрет Євгена Гребінки, який потім розіграли в лотереї за 2500 крб.

Номер слайду 13

Правда. Неправда11. 25 квітня 1838 р. на квартирі Брюллова Жуковський уручив Тарасові Шевченку відпускну.

Номер слайду 14

12. У 1845 році він закінчив Петербурзьку художню академію із двома золотими медалями і отримав звання «вільного» художника. Правда. Неправда

Номер слайду 15

1 +2 +3 –4 –5 + 6 +7 –8 + 9 +10 –11 +12 +

Номер слайду 16

13. У 1850 р. за сприяння Євгена Гребінки виходить перша поетична збірка Тараса Шевченка – «Кобзар». Вона вмістила всього сім творів. Правда. Неправда

Номер слайду 17

Правда. Неправда14. Навесні 1841 року Шевченко отримує відпустку в Академії мистецтв і в травні вирушає в рідні краї.

Номер слайду 18

Правда. Неправда15. 22 березня 1845 р. Шевченко отримав диплом «вільного художника» і вже за два дні вдруге вирушив до України.

Номер слайду 19

Правда. Неправда16. Твори, написані в 1843–1845 рр., Т. Шевченко об’єднав у рукописну збірку «Три літа».

Номер слайду 20

Правда. Неправда17. Під час поїздки до Києва 1846р. знайомиться з Миколою Костомаровим та іншими учасниками Кирило-Мефодіївського братства.

Номер слайду 21

Правда. Неправда18. 5 квітня 1845 р., коли пором причалив до київ-ського берега, на Шевченка вже чекала поліція.

Номер слайду 22

Правда. Неправда19. Наступного дня поета відправили до Петербурга – у каземат Третього відділу царської канцелярії.

Номер слайду 23

Правда. Неправда20. 31 травня 1847 року Т. Шевченка етапували до Оренбурга. Далі його доправили до Орського укріплення.

Номер слайду 24

Правда. Неправда21. Другий період заслання припадає на період 1850–1855 років.

Номер слайду 25

Правда. Неправда22. Туга за Україною стає нестерпною, та офіційний дозвіл для поїздки додому Шевченкові дали лише влітку 1859 року.

Номер слайду 26

Правда. Неправда23. У 1860 р. завдяки матеріальній підтримці українського цукрозаводчика Платона Симиренка здійснено нове видання книги «Кобзар».

Номер слайду 27

24. 22 квітня 1861 року Тарас Шевченко назавжди повернувся в Україну. Правда. Неправда

Номер слайду 28

13 –14 –15 +16 +17 + 18 –19 +20 + 21 +22 +23 + 24 –

Номер слайду 29

Краса рідної природи, уславлення працьовитості української родини. («Зацвіла в долині червона калина», «Садок вишневий коло хати»)Спогади про сирітське, бідняцьке дитинство. («Сон», «Мені 13-й минало»)Синівська любов до України, її народу. («Заповіт», «Гайдамаки»,)Доля дівчини та жінки. (Поеми «Катерина», «Наймичка» )Філософські роздуми про життя, про активну громадянську позицію. («Минають дні, минають ночі»)Тематика творів Т. Г. Шевченка. Вболівання за долю України, заклик до боротьби за щасливе майбутнє. («Думи мої, думи мої..») Звернення до українського фольклору, міфології. (Балада «Тополя»)

Номер слайду 30

Кирило-Мефодіївське братство – перша українська таємна політична організація, що виникла в Києві наприкінці 1845 року та спиралася на традиції українського визвольного й автономістського руху. Що вам відомо про Кирило-Мефодіївське братство?

Номер слайду 31

«Коло думок»Що пов’язувало Т. Г. Шевченка із Кирило-Мефодіївським братством?

Номер слайду 32

Саме за участь у Кирило-Мефодіївському братстві і за написання революційних творів п’ятого квітня 1847 року було заарештовано Тараса Шевченка.

Номер слайду 33

Два місяці поет провів у Петербурзькому казематі ІІІ відділу фортеці в очікуванні вироку. Серед похмурих стін каземату Тарас Шевченко не тільки не занепав духом, але, як справжній митець, створив художньо-довершені поетичні твори. Цикл «В казематі», з поезіями якого ви сьогодні познайомитесь є своєрідним прологом всієї «невольничої» лірики Шевченка.

Номер слайду 34

Отже, сьогодні на уроці ми з вами продовжуємо вивчати твори Тараса Григоровича Шевченка, написані ним тоді, коли він перебував в застінках каземату. Твори таких геніальних поетів ніколи не бувають прочитані до кінця. Бо є в історії світової культури особистості, чия велич визначається не тільки їх літературною спадщиною, а й всією сукупністю їхньої людської творчості та громадської діяльності, самою символічністю їхнього буття, яке прориває грані епох і завойовує безсмертя. І от що більше пізнаєш справжнього Шевченка, то більше в його творах знаходиш незвіданого. Його феномен залишається ще до кінця не пізнаним. Такою самою мірою, як і загадка його генія, хвилює нас його життєвий шлях і творчість.

Номер слайду 35

Друге листопада. Класна робота. Усвідомлення власної місії поета. «Мені однаково, чи буду»Тема уроку

Номер слайду 36

Епіграф уроку: Свою Україну любіть, Любіть її... Во время люте, В остатню тяжкую минуту За неї Господа моліть... Тарас Шевченко

Номер слайду 37

Мета уроку: ознайомитися із поетичним твором Т. Г. Шевченка «Мені однаково, чи буду…», написаними у казематі; з’ясувати мотив його написання, обставини створення циклу «В казематі»;розкрити силу особистості поета-борця і красу поетичного слова, пройнятого філософським спокоєм і любов'ю до людей, до рідного краю, духовної стійкості й незламності, відданості;усвідомити ідейно-художній зміст поезії;розвивати навички вдумливого,  виразного читання поетичних творів; уміння аналізувати твір, висловлювати свої судження про прочитане;вчитися у Тараса Григоровича вірності та людської гідності; відчути пророчу далекоглядність та мудрість його поезії;формувати почуття громадянської мужності, відданості Батьківщині й народові;виховувати в собі усвідомлення великого значення  почуття  вірності для формування особистості;повагу до рідних звичаїв і традицій, їх роль в житті людини; любов до рідного краю.

Номер слайду 38

Перебуваючи під слідством у Петропавлівській в’язниці у період з 17 квітня по 30 травня, Тарас Шевченко пише цикл поезій, об’єднаних під назвою «В казематі». За свідченням Василя Лазаревського: «...сидячи у фортеці перед відправкою у заслання, Шевченко на полях якоїсь книги, даної йому для читання, написав багато віршів. Відрізав ці стьожки і виніс у чоботях». Цикл має присвяту «Моїм соузникам посвещаю». Таких поезій тринадцять і вони передають настрої та думки Тараса Григоровича того періоду. Чому «В казематі» - саме цикл, а не збірка поезій?

Номер слайду 39

Довідка. Літературний цикл — сукупність худож-ніх творів одного жанру, які об’єдну-ються задумом автора в естетичну цілість, послідовність творів, які включаються до циклу, визначається плинністю настрою ліричного героя чи розвитком внутрішнього конфлікту, переживання. Твори циклу можуть бути різні за мотивами, інтонаційно-ритмічною структурою, строфічною будовою, жанрами, проте витри-мані у спільному стильовому ключі.

Номер слайду 40

«Ой одна я, одна»«За байраком байрак» «Мені однаково, чи буду»«Не кидай матері! — казали»«Чого ти ходиш на могилу?»«Косар»«В неволі тяжко, хоча й волі»«Рано-вранці новобранці»«Чи ми ще зійдемося знову?»«Не спалося, — а ніч, як море»«Садок вишневий коло хати»«Ой три шляхи широкії»«Н. Костомарову»До циклу поезій Тараса Шевченка «В казематі» входять такі твори: 13 поезій

Номер слайду 41

Геніальний поет вірив у майбутнє, пророкував його. Із його уст звучали слова: "Борітеся — поборете", бо тільки в ''своїй хаті своя правда і сила, і воля". У вірші "Світе ясний! Світе тихий!..." Шевченко змальовує вільне суспільство, "нову хату", про яку мріяв. Тому не дивно, що грубе придушення національного руху, розгром таємного товариства спричинило появу вірша "Мені однаково, чи буду..." - одного з найвеличніших творів світової лірики про відданість митця вітчизні, сповідь поета перед людьми. Його основний мотив — поєднання в житті людини громадянського й особистого.

Номер слайду 42

Цикл поезій Т. Г. Шевченка «В казематі» розповідає про тяжку долю рекрутів, і тут, за ґратами, поет викриває насильство і гніт («Рано-вранці новобранці…»). Однак не мотиви самотності визначають загальний настрій циклу. Шевченко співчуває людському горю («Ой одна я, одна»), оспівує милу його серцю природу Украї­ни («Садок вишневий коло хати»). Між рядками віршів циклу «В казематі» прочитується ще один мотив — прагнення до волі. Це головна тема поезій Шевченка періоду ув’язнення та заслання. Ми Ще раз переконуємося, що, незалежно від умов, у яких перебував поет, подумки він був на рідній України, прагнув їй волі, співчував знедоленим. Цикл віршів Т. Шевченка «В казематі» започаткував низку творів, написаних у засланні.

Номер слайду 43

Самотністькохання й розлука любов до України та її народупрагнення волі заклик бути вірним народові, Україні тривожні думки про майбутнєПровідні мотиви циклу:

Номер слайду 44

«Мені однаково, чи буду...» Поезія – на одну хвилину. У ній – доля і митця, і України. Так може лише Шевченко. Чи можна Шевченка назвати такою людиною, яка могла передбачати подальшу долю кожного українця, долю рідного краю? Так, це поет, який прагнув ставити своє життя у залежність від народного. Передайте свої враження від поезії, розпочніть словами – «На мій погляд, вірш…» Чим схвилювала вас поезія? Що переживав поет під час написання?- Яким уявляється вам поет під час написання цього твору?

Номер слайду 45

Діалог із текстом поезії Яким настроєм пройнята поезія. Пригадайте,  в  яких життєвих обставинах був  написаний вірш «Мені однаково...»Над чим Тарас Шевченко розмірковував у творі? Чим зумовлений, на вашу думку, саме такий початок: Мені однаково, чи буду Я жить в Україні, чи ні... - На скільки частин можна поділити поезію? Прогляньте за текстом.  - Яка з них важливіша? Чому? Зачитайте головну частину.

Номер слайду 46

Та неоднаково мені,Як Україну злії люде. Присплять, лукаві, і в огніЇї, окраденую, збудять…Ох, не однаково мені.

Номер слайду 47

«Коло думок»Метод«Що байдуже і не однаково в житті для Т. Шевченка?»

Номер слайду 48

Байдуже: Чи буде жити на Україні. Чи хто згадує про нього, чи забуде. Чи буде син молитись за Україну. В неволі, плачучи, умре.

Номер слайду 49

Не однаково: Як Україну злії люди присплять. Лукаві присплять рідній край. В огні Україну, окрадену, збудять. Чи буде молитися син за долю рідного краю.

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Номер слайду 52

Домашня робота. Напишіть листа Тарасу Григоровичу.

Номер слайду 53

Шкала сприйняття матеріалу уроку. Ознайомившись із поезією «Мені однаково, чи буду…», я …дізнався (лася) про…уявив (ла)…зрозумів (ла), що …

Номер слайду 54

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література:- Українська література: підруч. для 8 кл. закл. загальн. середн. освіти – 2-ге вид., перероб./ Олександр Авраменко.− Київ: Грамота, 2021 р. – 240 с. іл.Інтернет-ресурси:https://naurok.com.ua/urok-taras-shevchenko-meni-odnakovo-chi-budu-lirichna-poeziya-z-ciklu-v-kazemati-rozdumi-poeta-pro-vlasne-zhittya-i-dolyu-ukra-ni-20272.htmlhttps://naurok.com.ua/konspekt-uroku-na-temu-taras-shevchenko-meni-odnakovo-chi-budu-lirichna-poeziya-z-ciklu-v-kazemati-rozdumi-poeta-pro-vlasne-zhittya-i-dolyu-ukra-ni-102493.htmlhttps://www.schoollife.org.ua/659-2019/

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Неділя Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
17 листопада 2022
Переглядів
2235
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку