Творчість. Особистість. Неповторність.
Важко бути людиною
Обладнання: портрет В. Сухомлинського, вишиті рушники, тин, стіл, український посуд, лава, дерева, ведро.
Використовувані оповідання В. Сухомлинського: «Ой, піду я лугом…», «Письма синові», «Сива волосинка», «Яке щастя?», «Коли б у мене був килим-літак…», «Важко бути людиною», «Сергійкова квітка», « Важко бути людиною».
Дійові особи:
Сухомлинський - Макаров В.
Батько – Рижков А.
Мати – пономарчук М
Донька – Яриш П.
Син – Гула М.
Звучить українська мелодія. Виходить учень Сухомлинський. На екрані портрет В. Сухомлинського.
Учень-Сухомлинський: (Чітко, повільно, урочисто)
Я – вчитель.
Я - любов і відданість,
Віра і терпіння.
Я – радість і співрадість,
Страждання і співчуття.
Я – той, що прокладає шлях,
І художник життя.
Я притулок дитинства
Й колискова людства.
Я вчитель від Бога
Й співпрацівник у Бога.
Учень відходить в сторону. Хлопчик під деревом щось робить. Сидить донька (Яриш. П.), на лаві, вишиває рушничок та співає пісню.
ОЙ ПІДУ Я ЛУГОМ...
Ой піду я лугом,
Лугом-долиною,
Ой чи не зустрінусь
З родом-родиною?
Сухомлинський: (Макаров В.) Це запам’яталося мені на все життя.
Заходило сонце. Я стояв біля хати й дивився на поле. Жовтіла пшениця. Усміхалося блакитне небо. У саду гули бджоли.
І ось почулася тиха пісня. Співала її жінка. Запам'яталися мені перші слова:
Ой піду я лугом, лугом-долиною, та чи не зустрінусь з родом-родиною...
Виходить мати, сідає біля доньки та співають вдвох.
(Яриш П., Пономарчук М.)
Ой там моя сестра
Пшениченьку жала,
Сказав я їй "здрастуй",
"Здоров" не сказала.
"Тим я тобі, брате,
"Здоров" не сказала,
За дрібними слізьми
Тебе не пізнала.
Сухомлинський: Той день став для мене дорогим уроком рідної мови. Я люблю свою рідну, дорогу українську мову. Як землю, на якій народився. Як свою милу матусю. Як Україну стражденну і пісню славетну — рідне слово, барвисте, пахуче, дзвінке.
На чужій роботі
Тяжко нароблюся,
Як прийду додому –
Сяду й зажурюся.
Мати: Ой, доню, досить співати.
«Сива волосинка».
Підходить до матері син, гладить її, розглядає волосся.
Син (Гула М.): Мамо, у вашій косі чотири сиві волосинки, а було три... Чого це посивіла ще одна волосинка?
Мати: Від болю. (усміхнулася) Коли болить серце, тоді й сивіє волосинка...
Син: А від чого ж у вас боліло серце?
Мати: (пригорнула сина) Пам'ятаєш, ти поліз на ось то (показує) високе-високе дерево? Я глянула у вікно, побачила тебе на тоненькій гілці. Серце заболіло, (піднесла руку до серця) й волосинка посивіла.
Син задумливо,пройшовся по сцені. Потім підійшов до мами, обняв її .
Син: Мамо, а коли я на товстій гілці сидітиму, волосинка не посивіє?
Мама усміхнулась, погладила сина по голові.
Донька: Наші батьки – це ті найдорожчі люди, котрі все своє життя будуть хвилюватися за нас, навіть і тоді, коли нам буде і десять, і двадцять, і тридцять чи сорок років. Тому ми повинні робити все можливе, щоб у скронях батьків з’являлося якомога менше сивого волосся.
Мати: Незабаром батько повернеться. Потрібно на стіл накривати. Допоможіть мені, будь ласка.
Мати, донька, син накривають на стіл, син прибирає свої речи.
Входить батько.
Батько(Рижков А.): Доброго дня вам, мої рідні!
Донька: Батько прийшов! Доброго дня!
Син: Доброго дня, тату!
Мати: Сідайте скоріш всі за стіл, поки їжа гаряча.
Родина сідає за стіл. Тільки чутно, як стукають ложки.
Батько:Дякую. Гарно нагодували.
«Діалог із сином»
Син: Татку, а для чого народжується людина на світ?
Всі дивляться на батька, чекають відповіді. Батько подивився на сина, піднявся, повернувся до залу.
Батько: Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою, вона народжується, щоб лишити по собі світло вічне.
Син: А що то за світло, батьку?
Батько: Це світло любові та добра.
Син: А яка найбільша радість для людини?
Батько: Найбільша людська радість – жити для людей.
Син: А що найголовніше в твоєму житті?
Підходить до дітей, обнімає їх.
Батько: Любов до вас, до моїх дітей!
Від рідної хати дитину
Веде у широкий світ
Ота єдина стежина,
Що дарує красу і цвіт.
Іди по тій стежці, дитино,
Даруй любов і тепло,
І пам'ятай: ти Людина!
Вчись, думай, твори добро.
Хочу, щоб ви були щасливі.
Донька: Ми будемо щасливі!
Мати: (звертається до доньки)Яке воно.щастя?
Донька: Щастя, це коли ніхто з дітей не плаче.
(Подумала) І ще тоді щастя, коли маленьких співочих пташок ніхто в клітку не саджає. Бо в клітці не може бути щастя. (Подумала. Встала)
І ще, щоб мама ніколи не плакала й не журилася, — то щастя. (підходить до матері) Бо коли мама журиться, то й у мене сльози тоді на очах.
Сухомлинський: Найпрекрасніші і в той час найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших.
Мати: Ну і добре! (Подивилася в сторону)Та якісь діти до нас біжать.
Вбігають діти
Діти: Здрастуйте!
Мірослава: Можна до вас? Ми повертаємося з лісу.
Батько: Заходьте. Завжди раді гостям.
Аріна: Ми сьогодні ходили в далекий похід.
Камишанський: (радісно)Гарний сьогодні день. Ми так багато побачили, але дуже втомилися, знесилели, та ще так пити хочеться!
Всі діти: І мені, і мені теж хочеться.
Мірослава: Дайте нам води напитися.
Мати: Ой ви мої гарні! Ось вам водичка студена, чиста, цілюща.
Витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору. Діти напилися.
Почулися крапельки дощу та грім.
Мати: (прислухається) Але, мені здається що дощ починається. Ой, лишенько! Швидко все заносьте в дім!
(Всі допомагають, прибирають місце для танцю)
Танок «Ты сидиш у окошка»
Мати:Відпочиньте, діти, трошки перед дорогою. (Батько, мати, донька, син уходять.)
Діти сіли відпочити.
Роман: (Фролов)Да… Ось колиб у мене був килим-літак, тоді б я сів на нього, та вмить опинився вдома…
«Килим-самоліт»
Білецький Д.: Якби у мене був килим-самоліт... (пауза, підійшов на край сцени)
(показує вдаль) Далеко-далеко за морем, у високих горах росте дивовижна квітка. Розквітає вона ранньої весни і цвіте ціле літо, до пізньої осені. Є у цієї квітки дивовижна властивість: вона очищає повітря. Хто дихає повітрям поблизу цієї квітки, той ніколи не хворіє.
Якби у мене був килим-самоліт, я полетів би за море, опустився б в горах, знайшов дивовижну квітку. Я зібрав би її насіння, привіз би додому. Роздав би усім людям по насіннячку. Щоб в усіх виросла дивовижна квітка. Щоб не було жодної хворої людини. Щоб люди жили до глибокої старості і не хворіли. (сумно)Моя бабуся часто хворіє. Я повів би її до дивовижної квітки, вона подихала б цілющим повітрям. І вилікувалася б назавжди. (спокійно відходить назад)
Аріна: Ох! Як ти гарно сказав! Я теж так хочу!
«Сергійкова квітка»
Четверо хлопчиків вийшли у перед.
(Гевондян М., Круц. Р., Запорожан В.,Грущенко Я.)
Петро (Гевондян М.): (дістає з кишені ножик та показує хлопцям) Дивіться який у мене чудовий ножик! Ножик із мідною колодочкою, а на колодочці намальований кінь і на ньому — вершник.
Хлопці: Добрий ножик! Дуже добрий! Дай потримати!
Петро (Хвалиться) Це мій ножик.
Максим (Запорожан В.): (показує хлопцям ліхтарик). А такого ліхтарика не має у жодного з вас. Бачите, на білій ручці його вирізано дивовижного птаха і світить він дуже далеко.
Хлопці: Добрий ліхтарик.
Петро: Я теж такий хочу!
Максим: (Хвалиться) Це мій ліхтарик. Мені його тато подарував.
Гриць(Круц. Р.):: А мені теж батьки щось подарували. ( Дістає з торбинці та показує металевого соловейка, радісно посміхається. Доторкнувся до нього губами, подув — і той заспівав.)
Хлопці: Добрий соловейко.
Максим: Як гарно співає! Я попрошу, щоб мені такого ж купили.
Гриць: (Хвалиться) Це мій соловейко.
Хлопці повернулися до Сергійка
Гриць: А що ж утебе в кишені, Сергійко?
Сергійко (Грущенко Я.): Ходімо зі мною.
Він повів хлопців до чагарника (з одного кінця сцени до екрану) й
показав квітку, яка цвіла під кущем. Це була прекрасна квітка.
Сергійко: (Показує) Це квітка. На її блакитних пелюстках тремтять краплинки роси, і в кожній краплині горить маленьке сонце!
Хлопці: Яке диво! Яка краса!
Петро: Але ж це не твоя квітка. Ти ж не можеш узяти її з собою...
Сергійко: А навіщо мені брати квітку з собою?
Максим: Ти ж не можеш її на щось поміняти,
Сергійко: А навіщо мені квітку міняти?
Гриць: Пхі, і я можу сказати: це моя квітка.
Сергійко: (здивовано) А хіба від цього вона стане гірша?
Учись любити все навколо себе:
Траву і квіти, кущик, деревце.
Жучка і пташку, і блакитне небо,
І синьооке чисте джерельце.
Поглянь на світ – це дивовижна казка!
А квіти – це, мабуть, душа землі.
У кожній з них струмить любов і ласка,
Великої жаданої краси.
Мірослава: Хлопці, ідіть до нас, збираємось. Треба далі йти. Шлях ще не близький.
Всі діти: Пішли! Поспішаемо!
Звучить музика. Діти встають і крокують по сцені. Марійка(Шпильова С.) попереду. Пройшли коло. Марійка зупиняється.
Марійка(Шпильова С.): Стойте! А ми ж не подякували жінці за воду.
Діти зупинилися.
Мірослава: Справді, забули подякувати.
Роман(Фролов Є.): Що ж... це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю?
Марійка: Варто, Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе?
Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно.
Марійка: Ви як хочете, а я повернуся й подякую...
Роман: Чому? Скажи, чи ж обов’язково це зробити? Адже ми так потомилися...
Марійка : Бо ми люди... Якби ми були телята, можна було б і не вертатися...
Вона рушила назад. За нею поступово пішли всі.
Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом.
Роман: (почесав затилок) Так… Важко бути людиною...
Діти пройшли коло назад. Всі встали.
Сухомлинський: Тільки тоді ти станеш людиною, коли навчишся бачити людину. Інженером можна стати за п’ять років, а на людину треба вчитися все життя.
Московчук М. Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Всі: Людина починається з добра!
Вчитель: (робота із залом) Тож давайте підсумуємо, що означає бути людиною, бути неповторною особистістю?
-Бути чесним із самим собою та з іншими.
-Як хочеш, щоб поступали з тобою, так і поступай з тими, хто поруч.
-Бути совісним, нікому ніколи не робити зла.
-Не бути байдужим до людей.
-Любити і поважати рідних своїх.
Вчитель: І ще я можу додати: бути людиною – це мати в душі святині та істини, яким уклоняються люди всього світу.
Вірш «Ти знаєш, що ти людина» (Володимир Сосюра)
(Гречка Г.)Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
(Коваленко М.)Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Пісня «Вибір є»
Вчитель: Ми хочемо подарувати вам, дорогі друзі, поради Василя Сухомлинського для підростаючого покоління. Читайте їх серцем вдумливо, не поспішаючи, щоб запам’ятати на все життя.
Василь Сухомлинський поради для підростаючого покоління
У тебе будуть діти, пам’ятай: від того, як маленька дитина ставиться до птахів, квітів, дерев, залежить її ставлення до людей.
Пам’ятай, що у кожного народу є своя святиня – герої, які віддали життя за щастя людства.
Без будь – кого з нас Батьківщина зможе обійтися, але будь – хто з нас без Батьківщини ніщо.
Пам’ятай, що Батьківщина – це твоя колиска, твій дім, джерело твого щастя.
Шануй і поважай матір і батька свого, які своєю працею і піклуванням несуть тобі радість. Пам’ятай, що вони також мають право на радість.
Де б ти не був, не забувай про рідну домівку. Завжди пам’ятай про неї.
Бути добрими дітьми для своїх батьків означає приносити у родину тільки мир і спокій, радість і щастя.
Не приносьте батькам тривоги, горя, прикрості, ганьби!
Турбота про мир і спокій в родині, про радість і щастя батьків повинна стати головним бажанням вашого життя.
Пісня
Острівець любові
1.Віднайди скарб у кожнім слові
Збережи острівець любові
Обігрій, кого скривдив дуже
Усміхнись, це не важко друже.
Приспів:
Давайте разом триматись будем
і цінувати кожну мить
Бо лише з вірою в майбутнє
У цьому світі варто, варто жить
Будь-ласка, посміхніться
Дорослі і малі
Лід ненависті розтане
Від усмішок на землі.
2.Підніми, може хтось спіткнувся
Нагадай, якщо хтось забувся
Покажи правильну стежину
Усміхнись, втішить це людину
3.Привітай, старця і дитину
Розділи на усіх хлібину
Поверни втрачену надію
Воскреси нездійсненну мрію.
Приспів:
Вибір є
Ми колись у світ приходим
Й маємо колись піти,
А між тим - життя пригоди,
Шлях нелегкий до мети.
Ми повинні відповісти
На запитання буття,
І вписати в аркуш чистий
Вірші нашого життя.
Приспів:
Вибір є у кожній долі:
Хочеш радощів - плати!
Хочеш бути вітром в полі -
Про чужі не мрій світи!
Хочеш жити пустоцвітом
Про усе забудь, цвіти!
Покохаєш - вмій любити!
Станеш зіркою - світи!
Світ навколо мальовничий,
Безліч звабливих прикрас,
Небо в кожного обличчі
Відзеркалюється в нас.
Ми живем чи існуєм,
А роки, як часлетять,
Маєм те, що намалюєм
На полотнищі життя.