План
уроку виробничого навчання
Тема програми: «Технічне обслуговування елементів системи автоматики».
Тема уроку: «Технічне обслуговування та ремонт різних типів реле».
Тип уроку: урок формування первинних умінь.
Метод проведення: практичний.
Мета уроку: навчальна: навчити учнів виконувати технічне обслуговування та ремонт різних типів реле, навчити знаходити та усувати пошкодження реле та перевіряти їх працездатність. Навчити учнів безпечним прийомам роботи при виконанні технічного обслуговування та ремонту реле. Ознайомити учнів з новими технологіями;
виховна: виховувати в учнів творче ставлення до праці, охайність, самостійність, любов до своєї професії, вимогливість до себе;
розвиваюча: розвивати координацію рухів рук, спостережливість, розвивати абстрактне мислення.
Матеріально-технічне забезпечення уроку: набір електромонтажного інструменту, вимірювальні прилади, різні типи реле
Дидактичне забезпечення уроку: інструкція з охорони праці до теми, інструкційно-технологічні карти, картки-завдання
Хід уроку
І. Організаційна частина:
- прийняти рапорт старости групи;
- перевірити зовнішній вигляд учнів;
- перевірити кількість учнів.
ІІ. Вступний інструктаж:
Актуалізація опорних знань:
1. Розповісти правила з охорони праці при користуванні електромонтажним інструментом
2. Для чого слугує реле?
3. Які типи реле ви знаєте?
4. Які апарати і пристрої використовують для автоматики?
5. Розповісти правила з охорони праці при використанні вимірювальних приладів.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу:
План
Загальні відомості про релейний захист
В енергетичних системах можуть виникати неполадки і ненормальні режими роботи електроустаткування електростанцій і підстанцій, ліній електропередачі і електроустановок електроенергії.
Для забезпечення нормальної роботи енергетичних систем необхідно швидше виявити і відокремити місце неполадки від справної сіті встановлюючи таким чином нормальні засоби їх праці і зупинка руйнування в місці неполадки.
В зв'язку з цим виникає необхідність в застосуванні автоматичних механізмів. Початково в подібних захистах використовують плавні запобіжники. Але по мірі росту потуги і напруги електроустановок і ускладнення їх схем комутації такий спосіб став недостатнім, в силу чого були створені захисні пристрої, виконані за допомогою автоматів - реле, отримавши назву релейний захист.
Релейний захист є основним видом електричної автоматики, без якої неможлива нормальна і надійна робота сучасних енергосистем. Вона здійснює безперервний контроль за станом і режимом роботи всіх елементів енергосистеми і реагує на появу неполадок.
При появі ненормальних режимів захисту виявляє їх і в залежності від характеру порушення виконує операції, необхідні для відновлення режиму або подає сигнал де журному персоналу.
В сучасних електросистемах релейного захисту тісно зміцнені з електроавтоматикою, призначені для швидкого автоматичного встановлення нормального режиму.
Конструкція та принцип дії реле різних типів
В схемах релейного захисту і електроавтоматики застосовуються електромеханічні реле, реле на напівпровідникових приборах (діодах, транзисторах).
Але наявність таких недоліків електромеханічних реле, як великі розміри, велика потрібність мощі від трансформаторів струму та напруги, проблеми в забезпеченні надійності роботи контактів побудили к пошукам більш досконалим принципам виготовлення реле. Нові принципи виготовлення реле з допомогою напівпровідникових приборів дозволяє удосконалити параметри і характеристики реле і перейти повністю чи частково на безконтактні схеми захисту.
Окрім реле реагуючих на електровеличини для захисту електромашин і апаратів використовуються реле, які реагують на неелектричні величини, таким чином характеризуючи появу неполадок чи ненормальних режимів в них. Наприклад, маємо реле, реагуюче на появу газів чи прибільшення тиску в кожухах олієнаповнюваних трансформаторів та реакторів. Реле, реагуюче на прибільшення температури трансформаторів в електромашинах.
Реле, реагуючі на електровеличини діляться на 3 групи:
До першої групи відносять реле стуму і напруги. До другої належать однофазні реле потуги і опору. Треті відносять трьох фазні реле потужності, багато фазні реле опору та других пристроїв.
Реле часу
Реле часу служить для штучного затримання дії пристроїв релейного захисту. При замиканні контактів струмового реле плюс підводиться до обмотки реле часу, котрі через деякий час замикають контакти і призводить до відключення вимикача. Час, з моменту подачі напруги на обмотку реле часу до замикання його контактів, називається витримкою реле часу.
Основною вимогою до реле часу в схемах релейного захисту є точність. Реле часу повинно надійно спрацьовувати починаючи з 80 % номінальної напруги та його витримка часу не повинна залежите від можливих в експлуатації оперативної напруги.
Реле часу має багато конструктивних видів, але принципи їх пристроїв однорідні і можуть бути розглядані на прикладі конструкції. При появі струму в обмотці, якір відразу втягується, звільняючи важіль з зубчатим сегментом. Під дією ведучої пружини важіль приходить в дію, котре не є вільним, так як воно призвільнюється спеціальним пристроєм видержки часу. Через деякий час, що залежить від швидкості важеля, останній замкне контакти реле.
Для зменшення розмірів реле котушка реле часу не розраховується на тривале проходження струму.
Вказівне реле
Вказівне реле служить для фіксації дії захисту в цілому або її елементів. При спрацьовуванні захисту по обмотці реле проходить струм, що приводить реле в дію.
В зв'язку з короткочасним проходженням струму в обмотці вказівних реле вони виконуються так що сигнальний прапорець і контакти реле замикаються в спрацьованому стані до тих пір поки їх не поверне на місце обслуговуючий персонал. Вказівні реле виготовляються для послідового і паралельного включення. Реле послідовного включення більш зручні і тому мають більш широке використання.
При появі струму в обмотці, якір реле притягується і звільнює прапорець. Останній падає під дією власної ваги, приймаючи вертикальне положення.
Електромагнітне реле
Кожна конструкція має електромагніт у якого є стальний сердечник і обмотки, стальний рухомий якір, несучий подвижник контакт, нерухомі контакти і протидіюча пружина.
Струм, що проходить по обмотці електромагніту створює намагнічуючу силу, під дією якої виникає магнітний потік, замикаючий через сердечник електромагніта повітряний зазор і якір. Якір намагнічується і в наслідок чого притягується до полюса електромагніта. Якір, що перемістився у кінцеве положення своїм рухомим контактом замикає нерухомі контакти реле. Початкове положення якіру обмежується опором.
Електромагнітна сила, притягуючи стальний якір до електромагніта, пропорційно квадрату магнітного потоку в повітряний опір.
Поляризоване реле
Поляризоване реле є різновидністю електромагнітних конструкцій. В цих реле якір перебуває під дією двох магнітних потоків, с котрих один створюється струмом, що живить обмотку реле, другий - постійним магнітом. Магнітний потік обмотки називається робочим, а постійного магніту - поляризуючим. Поляризоване реле виконується в двох варіантах: з диференційною і мостовою системами. Обидві конструкції складаються з сердечника, обмотки, постійного магніту, якоря і контактної системи.
Полярні реле мають таки переваги:
Недоліки поляризованих реле є мала потуга контактів, невеликий зазор між ними і відносно невисокий коефіцієнт повернення.
Поляризовані реле використовуються в схемах релейного захисту як допоміжні реле постійного струму, при необхідності швидкодіючих і високо чутких, також реагуючи органи в схемах реле.
Електромеханічне реле
Електромеханічне реле виконуються на електромагнітному, індукційному, електродинамічному, індукційно-динамічному і магнітоелектричним принципах. Наша промисловість виготовляє електромеханічні реле загалом на електромагнітному і індукційному принципах, котрі дозволяють розробити види реле.
Контакти реле являються дуже відповідним елементом в схемах захисту. Вони повинні забезпечувати надійність замикання та відмикання струму в керуючих їм ланцюгах та бути розраховані на багатократні.
Комутаційна здатність контактів які характеризуються потугою при котрій вона забезпечує замикання і розмикання ланцюгів. Обмотка реле повинна володіти термічною стійкістю, що характеризується в залежності від типа реле, значенням струму чи напруги, що допускаються довго і короткочасно.
Потребляємо потуга залежить від зусиль котрі повинні створити намагнічуючи сили обмоток для приведення в дію рухомі системи реле і надійного замикання контактів реле.
Вказівне реле
Вказівне реле служить для фіксації дії захисту в цілому або її елементів. При спрацьовуванні захисту по обмотці реле проходить струм, що приводить реле в дію. В зв'язку з короткочасним проходженням струму в обмотці вказівних реле вони виконуються так що сигнальний прапорець і контакти реле замикаються в спрацьованому стані до тих пір поки їх не поверне на місце обслуговуючий персонал. Вказівні реле виготовляються для послідового і паралельного включення. Реле послідовного включення більш зручні і тому мають більш широке використання.
При появі струму в обмотці, якір реле притягується і звільнює прапорець. Останній падає під дією власної ваги, приймаючи вертикальне положення.
Індуктивне реле
Реле складається з рухомої системи, розташованої в полі двох магнітних потоків. Магнітні потоки створюються струмом, проходячи по обмотці нерухомих електромагнітів. Рухома система виконується з мідного або алюмінієвого диска чи циліндра, закріпленого на осі, який може обертатися. При обертанні проти часової стрілки рухома система проходить момент пружини і замикає контакти.
Обмотки реле живляться змінним струмом, котрий створюють змінні магнітні потоки. Пронизуючи рухому систему, магнітний потік створює в ній ЕДС. Під дією ЕДС в рухомій системи виникають вихрові струми.
ТЕХНІЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ТА РЕМОНТ РЕЛЕ
Ремонт реле
В процесі експлуатації апаратури релейного захисту зношуються і морально старіють, тобто, не відповідають вимогам сучасності. Різні пошкодження внаслідок ненормальних режимів в електричних мережах короткого замикання, перевантаження, не виявлені раніше заводські дефекти та дефекти монтажу і пошкодження внаслідок невірних дій обслуговуючого персоналу.
В зв'язку з цим виникає необхідність виконання ремонтних робіт і організації відповідальних служб, що забезпечують ремонт апаратури релейного захисту. Характер ремонтних робіт різноманітний. До них відносять: ремонт реле, зв'язаним з виготовленням і заміною окремих частин та деталей, перевіркою релейної апаратури, ремонт панелей, при котрому виконуються нові отвори і заробляють старі, а також відновлюють лакофарбні покриття, з'єднання жил кабелів, пайка контактних з'єднань.
Для ремонту реле виділяються спеціально обладнані приміщення, котрі повинні бути сухими, світлими, чистими і обігрітими. До виробничих відносять приміщення для перевірки і регулювання реле. Допоміжні приміщення служать для зберігання устаткування, приборів і матеріалів. Приміщення для перевірки, регулювання і ремонту реле повинно бути обладнано стаціонарними стендами, оснащеними пристроями для плавного регулювання напруги, струму а також зміщення фаз перемінного струму.
При ремонті релейного захисту використовують різні конструкційні, електроізоляційні, провідникові і магнітні матеріали а також лаки, припої з флюсами і клей. Обмотувальні проводи використовуються для обмоток реле і випускаються з емалевою і волокнистою ізоляцією.
Для котушок апаратів релейного захисту використовують обмотувальні проводи з емалевою і волокнистою ізоляцією. Монтажні проводи використовуються для монтажу електричних апаратів та приладів. Струмопровідні жили виготовляються з мідної м'якої проволоки.
Перевірка та іспити реле
Перед іспитом необхідно: установити всередині реле і комплектів вийняті раніше поляризовані і магнітоелектричні реле, напівпровідникових приборів. Ретельно оглянути об'єкти на котрі буде подана підвищена напруга. Від'єднати ланцюги заземлення від пристроїв і апаратів, випробувальна напруга яких нижче 1000В, шунтувати конденсатори і котушки з великою індуктивністю, закоротити ланцюг напівпровідникових приборів, обмотки напруги реле, електровимірних приборів, високоомних опорів в схемі. Потім закрити реле і апарати кришками і кожухами. З ціллю зменшення іспитів рекомендується з'єднати випробувані ланцюги в одну групу перемичками на рядах затисків. До іспиту змірюють опір ізоляції ланцюгів мегомметром, після іспиту повторяють вимір опору ізоляції, але без усунення з схеми поляризованих реле. Для перевірки взаємодії реле і комутаційної апаратури поставляють програму, в якій указують послідовність і методику проведення окремих перевірочних операцій по схемі, порядок їх виконання.
Перевірку ведуть в наступному порядку: в схему подають оперативний струм, перевіряють полярність подаваної напруги. Потім перевіряють взаємодію реле і апаратури вмикання ланцюгів з допомогою апаратів управління чи замкнення і розмикання від руки контактів реле якійсь послідовності в відповідності із програмою іспиту.
При цьому необхідно перевіряти:
В заключній стадії роблять перевірки захисту і повної схеми при подачі струму напруги аварійного режиму від побічного джерела при зібраних ланцюгах, при замкнених реле і пристроїв, накладках рубильників, блоках, що встановлені в робоче положення.
Повну перевірку ланцюгів струму виконують первинним струмом від побічного джерела. Перевірку пристроїв здійснюють робочою напругою і струмом навантаження, потім проводять перевірку направленості захисту.
Обслуговування релейно-контакторних систем автоматики
Під час обслуговування реле необхідно перевіряти цілість кожуха, щільність прилягання його до цоколя, а також очищати і регулювати реле. Деталі реле очищають твердими щітками і м'якою чистою тканиною. Ізоляція проводів не повинна потрапляти під шайби, гайки, гвинти.
Не рекомендують змащувати підшипники І осі реле, якщо це не вказано заводом-виготовлювачем. Рухомі та нерухомі контакти очищують від забруднень і тонкої оксидної плівки паличкою з дерева нехвойної породи або шкірою. Підгорілі або ж вибиті контакти зачищують і полірують воронилом. Не можна користуватися надфілями або абразивними матеріалами, оскільки від них на поверхні контактів залишаються глибокі подряпини. Для промивання контактів слід використовувати тільки уайтспірит.
Опір ізоляції вимірюють мегомметром на 1000В. Між струмопровідними частинами і корпусом він має бути не менше 1 МОм.
Настроюють і перевіряють реле в лабораторних умовах. Для перевірки установки реле часу слугує електричний секундомір ПВ-53Л з ціною поділки 0,01 с, який живиться від мережі змінного струму 220 В або ! 10 В.
ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ ПРИ РЕМОНТІ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЇ РЕЛЕ
Всі пристрої релейного захисту повинні відповідати ПУЕ. Експлуатація пристроїв релейного захисту здійснюється службами релейного захисту.
В випадках коли в експлуатації високочастотного обладнання і каналів зв'язку розрізняють обов'язки по місцевим інструкціям.
Уставки релейного захисту на підстанціях споживачів, споживаючи від енергосистеми. При виборі установок реле захищаючого електроустаткування споживача повинна забезпечити селективність дії з пристроїв АВР і АВП.
Всі уставки релейного захисту перевіряються на чутливість в умовах мінімального навантаження підприємства і енергосистеми при схемі електропостачання. В експлуатації створюються умови для нормальної роботи апаратури релейного захисту передбачені ДУСТ і ТУ. Пристрої релейного захисту які знаходяться в експлуатації повинні бути завжди готові до дії, виводяться з роботи при відключенні устаткування.
При небезпеці невірного спрацювання пристроїв релейного захисту повинні здійснюватись роботи без дозволу вищестоящого персоналу, але з послідуючою доповіддю йому. Аварійна сигналізація повинна завжди бути готова до дії. Особлива увага приділяється на контроль наявності оперативного струму, справність запобіжників.
Реле та запобіжні пристрої релейного захисту повинні бути запломбовані за винятком тих, параметри яких змінюються оперативним персоналом в залежності від режиму роботи та схеми первинних з'єднань чи в яких немає спеціальних засобів для зміни їх настройки.
Реле, допоміжні пристрої релейного захисту можуть відкривати тільки обслуговуючим пристрої персоналом або оперативним персоналом по його вказівкам з записом в оперативному журналі.
При наявності швидкодіючих релейного захисту і пристроїв резервування у випадках відмови вимикачів всі операції по вмиканню лінії, шин і електроустаткування після ремонту чи находження без напруги, а також операцій по переключенню роз'єднувачів та повітряними вимикачами здійснюються при введених в дію цих захистів.
Роботу в пристроях релейного захисту виконують з дотриманням правил техніки безпеки персоналу, який пройшов спеціальне навчання і допущений до самостійної перевірці пристроїв. При роботі на панелях і в мережах управління релейного захисту приймають міри безпеки проти помилкового відключення устаткування, робота виконується тільки ізольованім інструментом.
Виконання цих робіт без виконання схем забороняється. По закінченню робіт перевіряється справність та вірність з'єднання ланцюгів струму, напруги і оперативних ланцюгів.
Панелі та пульти управління релейного захисту по черзі очищують від пилу спеціально проінструктований персонал. На панелях апаратури релейного захисту, на котрих оперативний персонал виконує переключення за допомогою ключів, накладок та інших пристосувань, повинні мати таблиці положення вказаних перемикаючих пристроїв для всіх використовуваних режимів. Операції по цім перемиканням повинні записувати в оперативний журнал.
Гранично допустимі навантаження елементів живлення мережі по умовам наладки релейного захисту і з обліком можливих експлуатаційних режимів узгоджуються підприємством з диспетчерською службою енергосистеми і періодично переглядаються.
ІV. Закріплення нового матеріалу:
1. Розповісти про техніку безпеки при ремонті те експлуатації реле.
2. Розповісти про недоліки електромеханічного реле.
3. Розповісти та показати, як підготовити реле часу до роботи.
4. Розповісти для чого слугує вказівне реле.
5. Користуючись наочним посібником пояснити будову електромагнітного реле
6. Назвати переваги та недоліки поляризованих реле
7. Пояснити будову індуктивного реле
8. Розповісти послідовність виконання технічного обслуговування та ремонту реле
V. Поточний інструктаж:
- контроль за виконанням завдання;
- додержання правил з охорони праці;
- вияснення незрозумілих питань і пояснення їх учням.
Видати завдання, самостійна робота учнів:
- виконання перевірки цілісності кожуха, щільність прилягання кожуха до цоколя, чищення і регулювання реле;
- чищення рухомих і нерухомих контактів;
- вимірювання опору ізоляції реле;
- перевірка та іспит реле.
VІ. Заключний інструктаж:
1. Аналіз виконаних робіт:
- якість (продемонструвати зразки робіт: гіршої та кращої);
- норма часу на виконання робіт;
- розгляд загальних та індивідуальних помилок, допущених при виконанні учбово-виробничих робіт;
- повідомити оцінки учням.
2. Розгляд допущених порушень з охорони праці.
Домашнє завдання:
Записати у конспект тему: «Технічне обслуговування та ремонт різних типів реле».
Підручник: М.В.Принц, В.М.Цимбалістий «Апарати і пристрої для автоматики, їх будова та обслуговування»
Створити карту пам'яті по «Технічному обслуговуванні та ремонту різних типів реле»
Ремонт котушок електромагнітних реле
і пускачів
В процесі експлуатації котушки різних електричних апаратів ушкоджуються: спостерігаються обриви дроту, поява витковых замикань, обвуглювання ізоляції.
Обрив тонкого(0,07 - 0,1 мм) обмотувального дроту, що найчастіше відбувається в місці пайки дротів, може виникнути із-за неакуратної зачистки емалі дроту ножем, ножицями або іншими гострими предметами(надріз дроту), застосування для пайки дроту різних мазей, складів, що роз'їдають згодом мідний провідник(корозія дроту), та ін.
Виткові замикання в котушках походять від руйнування емалевого покриття, яке виникає внаслідок заводського дефекту провідника або при перевищенні температури котушки понад допустиму(наприклад, при неправильному розрахунку котушки або помилковому включенні її на підвищену напругу).
Електромагнітне реле МКУ- 48
Котушку з обривом дроту, перш ніж піддати зрізанню або розмотуванню, необхідно уважно оглянути, зняти зовнішню ізоляцію і переконатися, що обрив стався не у зовнішнього виведення. Інакше цілість котушки легко відновити, зробивши пайку обірваного кінця дроту до виведення і изолировав місце пайки.
Якщо ж обрив стався десь усередині обмотки, котушка розмотується до знаходження обриву, після чого перевіряється цілість нерозмотаної обмотки, що залишилася, і якщо частина, що залишилася, не пошкоджена, роблять пайку, ізолюють її і домотують змотану частину витків новим дротом того ж діаметру.
При знаходженні обриву, близько розташованого до початку обмотки, котушку перемотують знову, щоб виключити зайві пайки, що знижують надійність обмотки.
У разі ушкодження тільки обмотки котушка знімається з магнітопровода так, щоб не ушкодився каркас, потім, якщо збережена етикетка котушки або відоме число витків і діаметр дроту, уся обмотка може бути зрізана(якщо вона просякнута лаком або компаундом) або розмотана.
Просочені лаком або компаундом обмотки з діаметром дроту більше 0,3 мм неможливо зняти з пресованого каркаса, не попсувавши його. Така котушка повністю замінюється новою.
Збірний каркас, якщо він виконаний без "заплечиків", легко розбирається без зняття пошкодженої обмотки. Звільнені деталі каркаса можуть бути знову зібрані, і каркас знову готовий до намотування.
Пошкоджена котушка, етикетка якої не збереглася і дані якої невідомі, акуратно закріплюється на шпинделі намотувального верстата і розмотується вручну. Лічильник, встановлений на верстаті, покаже кількість витків, а діаметр дроту заміряється мікрометром.
При ушкодженні каркаса його виготовляють знову. Висновки котушки, по можливості, зберігаються колишніми.
Для того, щоб зняти пошкоджені котушки, у більшості випадків доводиться розбирати магнітопроводи. Для реле, працюючих на постійному струмі, застосовуються магнітопроводи суцільні, що виготовляються із смугового або круглого матеріалу - конструкційної сталі, заліза, круглої крем'янистої сталі. Для реле, працюючих на змінному струмі, застосовуються шихтованные магнітопроводи, що є склепленими пакетами із сталі різних марок.
Магнітопровід складається з сердечника, на якого насаджується котушка, рухливого якоря і ярма.
Кріплення котушок на магнітопроводі здійснюється різними способами. Найбільш простим є кріплення за допомогою полюсного наконечника в системах постійного струму(наприклад, реле типу РП- 23).
У проміжних реле типу РП- 250(кодових реле) котушок кріпляться на сердечниках або за допомогою фасонної пластинки, що утримує якір на ярмі магнітопровода, або за допомогою спеціальних шайб мідної і ізоляційної, встановлюваних на сердечнику.
У реле типу МКУ встановлена на сердечнику котушка закріплюється спеціальною пластинкою, яка для системи змінного струму виготовляється з міді і є короткозамкнутим витком.
У системах змінного струму з шихтованными сердечниками котушки можуть кріпитися як за допомогою короткозамкнутих витків - реле типів МКУ, РП- 25. ПР- 321, РП- 341, РП- 210 і т. п., так і за допомогою металевих пластинів, склеплених з сердечником і відігнутих після установки котушки(деякі типи магнітних пускачів).
Зустрічаються магнітопроводи, на сердечнику яких котушка утримується щільною насадкою або розклинюючими пластинками з шаруватого пластика, а в деяких випадках з фосфористої бронзи.
Незалежно від кріплення котушок при заміні їх на нові доводиться в тому або іншому ступені розбирати реле або інший апарат. Розбиранню підлягають тільки ті елементи, які заважають зняти котушку.
Після установки нової котушки на сердечника, закріплення її і складки магнітопровода робиться механічне регулювання реле.
На малюнку зображено електромагнітне реле. Вкажіть назви складових частин реле відповідно до порядкового номера
На малюнку зображено реле часу. Вкажіть назви складових частин реле відповідно до порядкового номера
На малюнку зображено вказівне реле. Вкажіть назви складових частин реле відповідно до порядкового номера
Для виконання завдання отримайте на кожну ланку реле часу. Переконайтеся в його працездатності шляхом підключення до електромережі. Перевірте зовнішній вигляд та складові частини реле.
В складі ланки зробіть повне розбирання реле. При цьому запам'ятайте місцезнаходження кожної складової частини.
Вирішіть, яку складову частину Ви вилучите із реле. Таємно вилучіть її і зберігайте при собі.
Перейдіть на указане майстром друге робоче місце, на якому знаходиться таке саме розібране реле з вилученою складовою частиною. Доведіть до майстра назву цієї частини. Якщо Ви вірно визначили назву відсутньої складової частини, отримайте її і зробіть зборку даного реле.
Перевірте його працездатність шляхом підключення до електромережі.
В разі не спрацювання, повторно зробіть його розбирання, знайдіть та усуньте пошкодження. Перевірте працездатність реле шляхом підключення до електромережі.
В разі повторного не спрацювання, бали за виконання завдання не зараховуються, а ланка в повному складі до подальших робіт відстороняється для проведення додаткової теоретичної підготовки і здачі заліку.
Кількість балів за виконання завдання з першої спроби -3 бала.
Кількість балів за виконання завдання з другої спроби - 2 бала.
Для виконання завдання виберіть одного учня, із окладу Вашої ланки, який виконає повне розбирання електромагнітного реле.
Перед виконанням завдання разом з майстром виробничого навчання переконайтеся в його працездатності шляхом підключення до електромережі.
З врахуванням фактору часу зробіть його повне розбирання та зафіксуйте час початку і кінця виконання.
Із складу Вашої ланки виберіть другого учня, який виконає складання розібраного реле. Зафіксуйте початок і кінець виконання операції.
Разом з майстром перевірте працездатність реле шляхом підключення його до електромережі.
При виявленні непрацездатності реле проведіть пошук та усунення пошкодження. Проведіть перевірку його працездатності шляхом підключення до електромережі.
В разі повторного не спрацювання, бали за виконання завдання не зараховуються, а ланка в повному складі відсторонюється від робіт для проведення додаткової теоретичної підготовки і здачі заліку.
За виконання завдання - 3 бала.
За виконання завдання з другої спроби - 2 бала.
З врахуванням фактору часу додатково нараховуються бали:
Складання реле: Розбирання реле:
Перше місце - 1 бал Перше місце - 1 бал
Друге місце - 0,5 бала Друге місце - 0,5 бала
Третє місце- 0,25 бала. Третє місце - 0.25 бала
За виконання завдання максимальна кількість - 5 балів.
Несправності реле часу та способи їх усунення
Несправність |
Причина несправності |
Спосіб усунення |
1 |
2 |
3 |
При подачі керуючої напруги реле не змінює положення контактів |
Відсутність контакту в розгалуженому ланцюзі Обрив або перегоряння обмотки котушки реле Надлам кріплення перекидного містка реле |
Продзвонити ланцюг, перевірити й настроїти контакт Перевірити ланцюг матінки; замінити реле або котушку Зробити огляд; замінити місток; настроїти контакти |
Контакти реле спрацьовують нечітко |
Разрегуліровка положення контактів Утворення нагару на контактах |
Настроїти правильне положення контактів за допомогою пінцета Зачистити контакти щільним папером при натягу; протерти їхнім бензином, спиртом |
Не працює витримка часу |
Несправність двигуна приводу Порушення зачеплення шестірень приводу часу Несправний пристрій (пневматичне) витримки часу Несправність транзистора або R - С-ланцюгів |
Відремонтувати, замінити відповідний двигун Оглянути привід, усунути перекоси, задири Прочистити отвір дроселя; перевірити цілісність гумової мембрани; при прориві замінити мембрану Перевірити пробником стан транзистора; зробити його заміну. Перевірити цілісність резисторів й ємностей тимчасових ланцюгів. При необхідності зробити їхню заміну. Роботи виробляється але схемі заводу-виготовлювача |
Повна разрегуліровка контактів |
Погане зберігання або неправильна експлуатація |
Послабити кріплення плати контактів; правильно розвести групи контактів. Пінцетом акуратно підігнути не самі контакти, а їхні фіксатори. Настроїти паралельність зіткнення контактів. Зафіксувати кріплення плати контактів |
Профілактичне обслуговування й ремонт систем автоматизації у відношенні мер безпеки розділяють на кілька категорій: виконувані при повнім знятті напруги; виконувані при частковому знятті напруги; виконувані без зняття напруги.
Підготовка робочого місця при повнім або частковому знятті напруги включає наступні операції. Відключають напругу. Це роблять так, щоб між струмоведучими частинами, що відключають, і перебувають під напругою був електричний розрив. Потім вживають заходів, що перешкоджають зворотній його подачі. На всіх вимикачах і ключах керування, за допомогою яких напруга може бути подане до місця роботи, вивішують попереджувальні плакати: «Не включати, працюють люди!» Далі за допомогою переносних вольтметрів або покажчиків (індикаторів) напруги переконуються у відсутності напруги на ділянках майбутніх ремонтних робіт і накладають на струмоведучі частини переносне заземлення (на випадок помилкової подачі напруги). У місцях, де напругу не знімають, установлюють загородження із щитів або натягають канат і вивішують плакати: «Обережно! Висока напруга!».
Зміст
1. Загальні відомості про реле
2. Реле часу
3. Несправності реле часу та способи їх усунення
4. Правила експлуатації
5. Технічне обслуговування
6. Техніка безпеки при роботі з реле часу
Список використаної літератури
1. Загальні відомості про реле
Реле є найпоширенішими елементами автоматики, які широко використаються у всіх галузях промисловості при автоматизації технологічних процесів виробництва.
За принципом дії реле підрозділяють на наступні типи:
Основними характеристиками реле є: кількість контактних груп; потужність обмотки реле потужність контактних груп; час спрацьовування й відпускання реле (тобто час із моменту подачі керуючої напруги до початку перекидання контактів реле).
Потужність контактних груп реле визначається максимально припустимою електричною потужністю, що здатні витримати контактні групи реле.
Залежно від типів реле число контактних груп становить до 20 пар, розривна потужність контактів 0,001-1000 Bт; час спрацьовування 1-500 мс.
Час спрацьовування різних типів реле часу коливається від 10 мс до декількох годин. Характеристики основних типів реле наведені в таблиці 1.
Реле є елементом автоматики, у якому при певнім значенні вхідної величини (напруги) вихідна величина змінюється стрибкоподібно. Наприклад, якщо на обмотку 2 реле (рис. 1, а) подати керуюча напруга, то під дією електромагнітної сили якір 5 притягнеться до сердечника 1 і виконавчі контакти реле змінять своє положення: верхні - розімкнуться, а нижні - замкнуть.
Таблиця № 1. Характеристики основних типів реле
Тип реле |
Потужність спрацьовування, Вт |
Комутуюча потужність, Вт |
Час спрацьовування, мс |
Електромагнітне |
10-8—103 |
10-1—10-4 |
1—200 |
Електромагнітне поляризоване |
5·10-3—5·10-1 |
10—20 |
1—15 |
Магнітоелектричне |
10-9—10-4 |
0,1—2 |
10—500 |
Електронне |
10-12—10-8 |
10-3—102 |
10-6—10-3 |
Тиратронне |
10-4—10-3 |
102—103 |
10-3—10-2 |
Якщо керуюча напруга з обмотки відключити, то під дією протидіючої пружини 4 якір і контакти реле повертаються у вихідне положення: верхні - замикаються, нижні - розмикаються. Таким чином, залежно від керуючої напруги положення контактів реле змінюється стрибкоподібно.
Рис. 1. Електромагнітне реле: a - конструкція, б - тягова характеристика: 1 - сердечник. 2 - обмотка, 3 - магнитопровод, 4 - пружина, 5 - якір, 6 – контакти
Рис. 2. Іскрогасящі ланцюга контактів реле
Для електромагнітних реле постійного струму в якості магнитопроводов і сердечників застосовується м'яка електротехнічна сталь тобто матеріал з великою магнітною проникністю. Тяговою характеристикою реле є електромеханічна характеристика реле
F=f(δ),
де F - сила протягу якоря, δ - величина повітряного зазору між якорем і сердечником, на рисунку 1, б представлена електромеханічна характеристика реле, з якої треба, що чим менше повітряний зазор 5, тим більше сила притягання якоря F до сердечника реле.
Залежно від потужності контактних груп контакти виготовляють із золота, срібла, платини, вольфраму й т.д. Ці матеріали мають високу температуру плавлення, механічною міцністю, електропровідністю й малої окисляємістю.
Найпоширенішим матеріалом для контактних груп середньої потужності є срібло; контакти великої потужності виготовляють із вольфраму. Для плавності ходу контактних груп і надійності їхніх електричних контактів вони зміцнюють на пружних плоских пластинах або пружинах.
Для зменшення ціноутворення на контактах реле застосовують іскрогасящі ланцюга, що складаються з ємності й опору, які включаються паралельно контактам реле. На рисунку 2 показані схеми іскрогасящіх ланцюгів контактів реле. При розмиканні контактів реле ємність Із заряджається або розряджається через опір R, тим самим зменшуючи напругу між керуючими контактами реле Р.
2. Реле часу
Реле часу служать для створення витримки часу в ланцюгах автоматичного регулювання, керування й сигналізації. Інтервал часу від моменту подачі напруги на обмотку реле до моменту зміни положення його контактів називається витримкою часу.
Реле часу по конструкції діляться на електромеханічні, електропневматичні, програмні, електронні.
Принцип пристрою й роботи годинного механізму реле часу показаний на рис. 3. Під впливом провідної пружини, що заводиться пусковим пристроєм реле часу (на рис. 3 не показано), що веде шестірня починає обертатися в напрямку, зазначеному стрілкою. Її обертання передається на трибку 8, з якої жорстко зв'язана храпова шестірня 2, що має косі зуби. При обертанні по годинній стрілці зуби храпової шестірні зачіпаються за виступ храпової пружини 3 і тягнуть її й пов'язану з нею анкерну шестірню 1. Безпосереднього зв'язку між храповою й анкерною шестірнями немає.
Рис. 3. Пристрій годинного механізму реле часу
Анкерна шестірня 1 утворить із анкерною скобою 4 так званий анкерний або спусковий механізм, що створює витримку часу. У показаний на мал. 1 момент палець анкерної скоби 7а ввійшов між зубами анкерної шестірні й зупинив неї. Разом з анкерною шестірнею зупиняться храпова шестірня 2, трибка 8, що веде шестірня і її вісь, на якій вона укріплена разом з рухливим контактом реле часу.
Палець 7а, зупинивши анкерну шестірню, сам одержує удар, внаслідок чого анкерна скоба 4 повертається на своїй осі, виводить палець 7а із зубів анкерної шестірні й звільняє неї. При цьому анкерна шестірня й зчеплена з нею храпова шестірня, трибка, що веде шестірня й рухливий контакт вільно повертаються доти, поки анкерна скоба не повернеться й уведе свій другий палець 7б між зубами анкерної шестірні, чим знову зупинить неї.
Таким чином, рух анкерної шестірні й рухливого контакту відбувається не безупинно, а переривчасто. Частота обертання анкерної шестірні, від якої залежить витримка часу реле, визначається моментом інерції анкерної скоби, якому можна регулювати зміною положення грузиків 5 на коромислі 6. При видаленні грузиків від центра коромисла час дії реле збільшується, а при наближенні - зменшується.
При знятті з обмотки реле напруги оперативного струму воно миттєво повертається у вихідне положення поворотною пружиною реле. При поверненні реле провідна шестірня, трибка й храпова шестірня обертаються у зворотному напрямку. При цьому зуби храпової шестірні сковзають скошеною поверхнею по виступі храпової пружини, не зачіпаючись за нього. Завдяки цьому анкерна шестірня залишається нерухомої й, отже, годинний механізм не перешкоджає миттєвому поверненню реле у вихідне положення.
Пристрій реле часу типів ЕВ-100 й ЕВ-200 показане на рис. 4. У цьому реле часу провідна пружина 8 нормально розтягнута (заведена) і втримується в такому положенні тим, що палець 4 упирається у верхню частину якоря 2. При подачі напруги на обмотку реле 1 якір 2, втягуючись, стискає поворотну пружину 3 і звільняє палець 4. Завдяки цьому під впливом звільненої провідної пружини 8 зубчастий сектор 9, укріплений на осі 12, починає обертатися й обертати зчеплену з ним шестірню 7, що у свою чергу обертає валик з укріпленої на ньому контактною траверсою 10.
На самому початку обертання валика відбувається його зчеплення із провідною шестірнею 5 за допомогою фрикційного пристрою 11 на осі 6, що у даній конструкції реле виконує функції храпової шестірні й храпової пружини (див. рис. 3). Провідна шестірня 5 через трибку 13 і проміжні шестірні 14 й 15 пов'язана з годинним механізмом 16-18, що має пристрій, аналогічний розглянутому на рис. 3. Годинний механізм забезпечує рух контактної траверси 10 з певною швидкістю. Тому витримка часу від початку роботи реле до замикання контактів визначається відстанню між початковим положенням рухливого контакту 20 і нерухомими контактами 21 або контактами, що прослизають, 22, які для зміни уставок можна переміщати по шкалі реле. Крім контактів з регульованою витримкою часу, реле часу мають перемикаючі контакти миттєвої дії 19. Перемикання миттєвих контактів відбувається при втягуванні якоря.
Рис. 4. Пристрій реле часу типів ЕВ-100, ЕВ-200
Реле часу типу ЕВ-100 випускаються для роботи на постійному оперативному струмі 24, 48, 110 й 220 В, а реле типу ЕВ-200 - на змінному оперативному струмі 100, 127, 220 й 380 В. Реле часу змінного струму типів ЕВ-215 - ЕВ-245 випускаються на напрузі 100, 127 й 220 В. У вихідному положенні обмотки цих реле перебувають постійно під напругою. При цьому провідна пружина розтягнута й реле готово до дії. При знятті напруги з реле контактами пускових реле (або при його зниженні або зникненні з інших причин) якір реле відпадає й звільняє провідну пружину, під впливом якої реле спрацьовує так само, як розглянуте на рис. 4. При подачі напруги реле миттєво повертається у вихідне положення.
Рис. 5. Електромеханічне реле часу ЕВ-132: 1 - повідець, 2, 3, 16, 17, 24 - контакти, 4 - пружина, 5 - якір, 6 - магнитопровод, 7 - обмотка, 8, 18, 22 - зубчасті колеса, 9 - анкерне колесо, 10 - трибка, 11 - ведуче колесо, 12 - зчеплення, 13 - скоба, 14 - пружина, 15 - шкала, 19 - сектор, 20 - анкерна скоба, 21 - противага, 23 - палець
В електромеханічному реле часі ЕВ-132 (рис. 5) при подачі напруги на обмотку 7 якір 5 практично миттєво втягується й повідцем 1 перемикає контакти 2, 3, 24 і звільняє палець зубчастого сектора пристрою витримки часу, виконаного у вигляді годинного механізму. Основними елементами годинного механізму є анкерне зубчасте колесо 9 з анкерною скобою 20 і противагами 21.
Витримка часу встановлюється переміщенням контакту 16 щодо шкали 15. Годинний механізм із у рух провідною пружиною 14, зусилля якої передається через трибку 10 на годинний механізм. Анкерне колесо 9, взаємодіючи з анкерною скобою, східчасто переривчасто робить відлік часу, при цьому рухливий контакт 17 переміщається до контакту 16, а але витіканні обраної витримки часу контакти 16, 17 замикаються.
Рис. 6. Схема внутрішніх з'єднань реле часу типу РВМ
реле час автоматика несправність
Схема внутрішніх з'єднань реле часу змінного струму типів РВМ-12 і РВМ-13 наведена на рис. 6, а конструктивна схема - на рис. 7. Реле містить проміжні трансформатори, що насичуються, 1 й 2, синхронний електродвигун 3 і контактну систему 8-10. Вторинні обмотки проміжних що насичуються трансформаторо-зашунтуючими конденсаторами 4, 5 з послідовно включеними резисторами 6, 7 для поліпшення форми кривій напруги, подводимого до обмотки електродвигуна. Первинні обмотки проміжних трансформаторів, що насичуються, включаються в ланцюг трансформаторів струму елемента, що захищає.
Рис. 7. Пристрій реле часу типу РВМ
Конструктивно електродвигун реле складається зі статора 1 (рис. 7) з обмоткою 2, що втягується ротора 9 і сповільнює редуктора 10. При подачі напруги на обмотку статора електродвигуна його ротор втягується в міждуполюсний простір і починає обертатися з постійною частотою, що залежить від частоти змінного струму. При втягуванні ротора 9 відбувається зчеплення трибки, що перебуває на його осі, з редуктором 10, через який обертання ротора передається рамці 14 з рухливими контактами. У міру переміщення рамки 14 відбувається замикання рухливих контактів з нерухомими контактами: що прослизають 12 й 13 і завзятими (кінцевими) 11.
Після відключення ушкодженого елемента зникає струм у первинних обмотках проміжних трансформаторів, що насичуються, і, отже, напруга на обмотці статора електродвигуна. При цьому ротор двигуна опускається й розташована на його осі трибка виходить із зачеплення з редуктором. У результаті цього під впливом поворотної пружини 3 контактна рамка повертається у вихідне положення.
Реле постачені покажчиками витримки часу 4 на шкалі 5, буксирною стрілкою 8, що показує на шкалі 7 витримку часу, що набрало реле часу, і квитирующей кнопкою 6.
Рис. 8. Зміна напруги на конденсаторі реле часу: 1 - при напрузі харчування U1, і параметрах схеми R і С; 2 - при напрузі харчування U1 і параметрах схеми R' і С' (R'>R або С'>С); 3 - при напрузі харчування U2 і параметрах схеми R і С
Реле часу типу РВМ-12 має найбільшу витримку часу 4 с, а реле часу типу РВМ-13 - 10 с.
При послідовному з'єднанні секцій первинних обмоток проміжних трансформаторів, що насичуються, струм початку роботи становить менш 2,5 А, а при паралельному - менш 5 А. Споживана потужність реле не більше 10 Вт.
У цей час використається кілька типів напівпровідникових реле часу. У цих реле витримка часу утвориться за рахунок часу заряду конденсатора через резистор до певного значення напруги. Як відомо, напруга на конденсаторі в такій схемі (рис. 8) плавно змінюється зі швидкістю, прямо пропорційної живлячій напрузі й обернено пропорційної ємності конденсатора або опору резистора. Витримка часу заряду конденсатора до напруги Ucp буде тим більше, чим нижче напруга харчування й чим більше величини R і С.
Функціональна схема реле часу типу ВЛ-27 показана на рис. 9. Аналогічні функціональні схеми мають реле типів ВЛ-37 і ВЛ-29.
Рис. 9. Функціональна схема реле часу типу ВЛ-27
Витримка часу реле ВЛ-27 починається при подачі через випрямляч VS напруги харчування на схему. При цьому спрацьовує вхідне реле KL1 і розмикає свій контакт KL1.1, починає працювати генератор імпульсів GІ, підключений через стабілізатор TS, імпульсами з виходу GІ через резистор R1 заряджається конденсатор С1. Коли напруга на конденсаторі досягне рівня опорної напруги, обумовленого дільником напруги на резисторах R2 й R3, відкривається діод VD1, імпульси генератора GІ проходять через С2 на вхід тригера DS і встановлюють його в положення, при якому подається напруга на вихідне реле KL2. Реле KL2 спрацьовує й перемикає вихідні контакти.
Напруга від випрямляча на схему заряду подається через стабілізатор TS.
При знятті напруги харчування знеструмлюється реле KL1 і розряджає конденсатор С1. Тригер DS повертається у вихідний стан. Реле KL відпадає, вихідні контакти реле повертаються у вихідний стан.
Реле часу серії ВЛ випускаються для роботи на постійної оперативному струмі напругою 24 й 110 В, а також на змінному оперативному струмі напругою 110 й 220 В. Реле типів ВЛ-27 (шість виконань діапазону витримок часу від 0,1-10 з до 2-200 с) і ВЛ-29 (один діапазон 0,1-10 хв.) випускаються на напругу харчування 110 В постійного, 110 й 220 В змінного оперативного струму. Реле ВЛ-37 випускаються на ті ж діапазони, що й реле ВЛ-27, але на напругу постійного оперативного струму 24 В.
Мінімальний час підготовки реле до чергової роботи - 0,3 с, максимальний час повернення реле - 0,2 с. Потужність, споживана від мережі, не перевищує 8 В·А. Вихідні контакти реле довгостроково витримують струм 4 А, комутаційна їхня здатність: на постійному струмі - 25 Вт індуктивного навантаження з постійної часу 0,01 з; на змінному струмі - 250 В·А при коефіцієнті потужності 0,4.
Принцип заряду конденсатора до певного рівня використаний також у реле типу РВ-01. Ці реле мають діапазони витримок часу 0,1-1 с; 0,3-3 с; 0,1-10 с й 0,3-30 с. Витримки часу регулюються східчасто за допомогою двох перемикачів: одного - через 10 % й інший - через 1 % максимальної уставки по шкалі реле. Керування роботою реле здійснюється подачею напруги харчування. Реле РВ-01 випускаються для роботи на постійному оперативному струмі напругою 48, 60, 110, 220 В и змінному - 100, 127, 220 й 380 В. Реле мають два перемикаючі контакти, які спрацьовують із однаковою витримкою часу. Час повернення реле - не більше 0,06 с на постійному струмі й 0,075 с на змінному, час підготовки до повторної роботи - не більше 0,1 с на постійному й змінному струмі.
Випускаються також напівпровідникові реле часу РВ-03. Ці реле здійснюють регульовану витримку часу після зняття з них напруги харчування (аналогічно електромеханічним реле часу серії ЕВ-200). Реле РВ-03 мають один контакт, що перемикається без витримки часу, і два контакти з незалежно регульованою витримкою на їхнє замикання. Витримки часу регулюються східчасто в межах від 0,15 до 20 с.
Рис. 10. Кінематична схема програмного реле ВР-10: 1 - електродвигун, 2 - редуктор, 3 - зчеплення, 4 - електромагніт, 5 - поворотна пружина, 6 - гальмо, 7 - трибка, 8 - упор, 9 - диски зі шкалою, 10 - втулка, 11 - затискна гайка, 12 - шестірня, 13 - трибка, 14 - диск зчеплення, 15 - пружина
Програмні реле часу Е-52 і ВР-10 (рис. 10) являють собою електромеханічний пристрій із приводом від синхронного електродвигуна 1. Обертання двигуна передається кінематичному вузлу, що складається з редуктора 2 і системи шестірень. Трибка 13 обертає за допомогою шестірні 12 одночасно всі диски 9 зі шкалою. Через установлені інтервали часу упор 8 шкали перемикає електричні контакти реле. Залежно від модифікації реле може мати від трьох до шести барабанів витримок часу й таке ж число незалежних контактних груп.
Установка часу спрацьовування контактних груп виробляється переміщенням барабанів витримки часу при відпущеному положенні затискної гайки 11. При відключенні напруги з електродвигуна диски 9 під дією поворотної пружини 15 повертаються у вихідне положення.
3. Несправності реле часу та способи їх усунення
Таблиця № 2. Несправності реле та способи їх усунення
Несправність |
Причина несправності |
Спосіб усунення |
1 |
2 |
3 |
При подачі керуючої напруги реле не змінює положення контактів |
Відсутність контакту в розгалуженому ланцюзі Обрив або перегоряння обмотки котушки реле Надлам кріплення перекидного містка реле |
Продзвонити ланцюг, перевірити й настроїти контакт Перевірити ланцюг матінки; замінити реле або котушку Зробити огляд; замінити місток; настроїти контакти |
Контакти реле спрацьовують нечітко |
Разрегуліровка положення контактів Утворення нагару на контактах |
Настроїти правильне положення контактів за допомогою пінцета Зачистити контакти щільним папером при натягу; протерти їхнім бензином, спиртом |
Не працює витримка часу |
Несправність двигуна приводу Порушення зачеплення шестірень приводу часу Несправний пристрій (пневматичне) витримки часу Несправність транзистора або R - С-ланцюгів |
Відремонтувати, замінити відповідний двигун Оглянути привід, усунути перекоси, задири Прочистити отвір дроселя; перевірити цілісність гумової мембрани; при прориві замінити мембрану Перевірити пробником стан транзистора; зробити його заміну. Перевірити цілісність резисторів й ємностей тимчасових ланцюгів. При необхідності зробити їхню заміну. Роботи виробляється але схемі заводу-виготовлювача |
Повна разрегуліровка контактів |
Погане зберігання або неправильна експлуатація |
Послабити кріплення плати контактів; правильно розвести групи контактів. Пінцетом акуратно підігнути не самі контакти, а їхні фіксатори. Настроїти паралельність зіткнення контактів. Зафіксувати кріплення плати контактів |
4. Правила експлуатації
У процесі експлуатації апаратури необхідно обертати увагу на будь-які, навіть невеликі зміни в зовнішньому стані експлуатованих засобів, щоб запобігти більше серйозним поломкам. Профілактичні огляди й звичайне спостереження за роботою апаратур дають можливість вчасно виявити виникаючі ушкодження й вжити заходів до їхнього усунення.
У результаті огляду виявляють елементи, що вийшли з ладу, а також елементи з явними ознаками наступаючих відмов. При оглядах переконуються в цілісності й наявності всіх необхідних деталей, надійності кріплення, справності гнучких з'єднань. Насамперед оглядають котушки електромагнітних реле, а також мікроелектродвигунів й електромагнітів, що працюють у складі командоапаратів і реле часу. Обвугліла або потемніла лакотканева ізоляція котушок свідчить про несправності відповідних елементів.
Особливо уважно оглядають контакти як найбільш уразливі місця в апаратурах. Якщо котушки, елементи кріплення й поворотні пружини витримують до 20 млн. включень за весь термін служби, то контакти - усього лише 1 млн. Виявляють елементи з оплавленими, викришеними або окисленими контактами, зі збільшеними зазорами між ними або з ушкодженими проводами. З'ясовують причини що наступили або можливих відмов й, якщо це не сполучено із серйозними реконструктивними роботами, відразу ж усувають.
Передчасний вихід з ладу контактних елементів можливий у результаті зменшення контактного тиску (внаслідок ослаблення пружин і перегріву контактів, їхнього підгоряння або оплавлення). Зменшення міжконтактних зазорів також неприпустимо. Контактний тиск звичайно регулюють згинаючи пружини. Про величину тиску судять по контактному провалі. У процесі регулювання тиску стежать за міжконтактними зазорами. Зменшення зазорів в умовах вібрації може привести до помилкових замикань електричних ланцюгів.
5. Технічне обслуговування
Знімають кришку або кожух апарата, видаляють пил і бруд. Кіптява, сажу й масляні плями зчищають обтиральним матеріалом, змоченим у бензині. Потім перевіряють надійність кріплення апаратів до підстави, ущільнення кожухів, а також надійність заземлення й приєднання силових проводів і проводів ланцюга керування; підтягують ослабілі гвинти й гайки; зачищають підгорілі контакти. Контролюють стан проводів й їхньої ізоляції, при необхідності їх заміняють або накладають на них ізоляційну стрічку.
Перевіряють на одночасність замикання контактів, відсутність перекосів контактної системи, вільне переміщення й відсутність заїдань рухливої частини магнітної системи. Котушка з обвуглілою або ізоляцією, що обсипається, підлягає заміні. Підгорілі контакти зачищають, що ослабшали гвинти підтягують. При зношуванні одного з контактів допускається підтягування контактних пластин з метою одночасного замикання всіх контактів. При замкнутому стані магнітної системи не повинне бути деренчання й надмірного шуму. Сліди корозії місць торкання рухливої й нерухомої частин магнитопроводов зачищають шабером. Важіль повернення теплового реле магнітного пускача повинен легко й вільно пересуватися в пазах і повертатися у вихідне положення під дією пружини.
Кнопки керування повинні легко й надійно замикати й розмикати електричні ланцюги.
6. Техніка безпеки при роботі з реле часу
Профілактичне обслуговування й ремонт систем автоматизації у відношенні мер безпеки розділяють на кілька категорій: виконувані при повнім знятті напруги; виконувані при частковому знятті напруги; виконувані без зняття напруги.
Підготовка робочого місця при повнім або частковому знятті напруги включає наступні операції. Відключають напругу. Це роблять так, щоб між струмоведучими частинами, що відключають, і перебувають під напругою був електричний розрив. Потім вживають заходів, що перешкоджають зворотній його подачі. На всіх вимикачах і ключах керування, за допомогою яких напруга може бути подане до місця роботи, вивішують попереджувальні плакати: «Не включати, працюють люди!» Далі за допомогою переносних вольтметрів або покажчиків (індикаторів) напруги переконуються у відсутності напруги на ділянках майбутніх ремонтних робіт і накладають на струмоведучі частини переносне заземлення (на випадок помилкової подачі напруги). У місцях, де напругу не знімають, установлюють загородження із щитів або натягають канат і вивішують плакати: «Обережно! Висока напруга!».