Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Техніки писанкарства: виготовлення крапанки

Про матеріал
Розгорнутий план конспект уроку на тему: Техніки писанкарства: виготовлення крапанки
Перегляд файлу

Тема: «: Техніки писанкарства: виготовлення крапанки.

Мета уроку:

навчальна

  •                   узагальнити знання про писанки як твори декоративно-прикладного мистецтва;
  •                   розширити і поглибити знання учнів про народну символіку, історію

писанкарства;

  •                   навчити застосувати отримані знання та навики писанкарства на практиці при виготовленні крапанки.
  •                   формувати навички виготовляти писанки;

розвиваюча

  •                   розвивати навички декоративної роботи;
  •                   розвивати почуття композиції, колірного рішення;
  •                   розвивати учнівську творчість.

виховна

  •                   виховувати повагу до традицій і звичаїв народу;
  •                   формувати інтерес та повагу до історичного минулого людства, його легенд і вірувань;
  •                   прищеплювати любов до народного мистецтва (писанкарства);
  •                   виховувати естетичний та художній смак.

Практична робота: Виготовлення писанок восковою технікою - крапанка.

Інструменти та обладнання: Лоточок з яйцями, посуд з фарбами для фарбування яєць, розчин оцту, одноразові ложки, лотки для просушування яєць, ганчірки - серветки, писачок, свічка з підставкою, бджолиний віск. Фартух і нарукавники.

Дидактичне забезпечення уроку:

  •                   Конспект-схема “Підготовка яйця до розпису. Барвники та їх кольорова гама”(Додаток А).
  •                   Фрагмент коміксу "Виготовлення крапанки" (Додаток В).
  •                   Комплект вправ для контролю постави(Додаток Б).

Об’єкт діяльності: крапанка

Тип уроку: комбінований

Час: 90 хв

Структура уроку:

1. Організаційний момент……………………………………………….……….

3 хв

2 Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду……………………………

Зхв

3. Мотивація навчальної діяльності учнів…………………………………..…..

Зхв

4. Повідомлення теми, мети уроку ………………………………………………

2 хв

5. Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу………………

20 хв

6. Закріплення нового навчального матеріалу………………………………….

5 хв

7. Вступний інструктаж…………………………………………………………..

3 хв

8. Самостійна робота учнів під контролем вчителя……………………………

45 хв

8.1 Поточний інструктаж

9. Заключний інструктаж, підведення підсумків уроку .....................................

 

3 хв

10. Видача домашнього завдання, прибирання робочих місць………………..

3 хв

 

Хід уроку

 

  1.               Організаційна частина

Мета діяльності: привітання, перевірка присутності учнів і їх

готовності до уроку, призначення чергових.

Форма проведення навчання: фронтальна.

Методи навчання: за джерелом знань і умінь - словесні - бесіда.

 

 

  1.               Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

Мета діяльності: перевірка вчителем до початку повідомлення нових знань підготовленості учнів до сприймання навчального матеріалу з метою аналізу стану знань, умінь і навиків, набутих раніше і необхідних свідомого засвоєння теми.

Форма організації навчання: фронтальна.

Методи навчання: за джерелом знань і умінь - словесні - бесіда.

Перелік орієнтовних питань:

  •                   Будь-ласка дайте відповідь на питання, що таке писанкарство?

(Орієнтовна відповідь: вид декоративно-прикладного мистецтва поширений у багатьох народів світу, що полягає у декоруванні яйця.)

  •                   Що означає червоний колір писанки?

(Орієнтовна відповідь: символізує життя, вогонь небесний (блискавка,

Сонце), символізувати силу, чоловічу стать, здоров’я, владу, добро, для молодих - надію на щасливий шлюб.)

  •                   Який основний інструмент використовують для написання писанок?

(Орієнтовна відповідь: Для малювання писанок потрібен спеціальний інструмент, який називається писачком.)

  •                   Яке значення мала писанка для наших предків?

(Орієнтовна відповідь: символ Сонця; життя, його безсмертя; любові і краси; весняного відродження; добра, щастя, радості.)

  •                   Що таке крапанка?

(Орієнтовна відповідь: Крапанка - яйце оздоблене технікою накрапування на шкаралупу яйця воску з почерговим занурюванням їх у фарби, обов'язково від світлої до темної.)

 

  1.               Мотивація навчальної діяльності учнів

Мета діяльності: стимулювання вчителем учнів до активної та ефективної навчальної діяльності, спрямованої на отримання та засвоєння нового навчального матеріалу.

Форма організації: фронтальна.

Методи навчання: за джерелом знань і умінь – словесні (пояснення, бесіда)

А чи знаєте ви, чому на Великдень ми всі в такій кількості готуємо паски, яйця, різні страви?

Існує оповідь, що на Великдень Христос із апостолами у вигляді простих людей ходить по землі, для того щоб випробувати людське милосердя та щедрість. Тому і готується таке розмаїття страв, щоб мати можливість пригостити всякого хто прийде в дім.

Без писанки не обходиться жоден Великдень.

Як символ христового Воскресіння. Її освячують в церкві разом із Паскою. Ставлять на святковому столі. Як найдорожчу пам’ятку брали з собою писанку українці, вирушаючи в далекі краї. Так наша писанка стала відома в цілому світі. В Канаді навіть є пам’ятник писанці, а в нашому місті Коломиї - музей писанки.

В колекції заслуженої майстрині народної творчості України Оксани Білоус налічується близько 3000 писанок, відтворених за стародавніми зразками

Писанка - найкращий подарунок рідним до Великодніх свят. Ось тому я пропоную своїми руками зробити писанки для рідних.

  1.              Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Мета діяльності: ознайомлення учнів з темою, метою і завданням

уроку.

Форма організації: фронтальна.

Методи навчання: за джерелом знань і умінь - словесні - розповідь.

Розповідь вчителя: Сьогодні на уроці хотілося б пробудити у вас здібності і продемонструвати як можна виготовити пасхальне яйце. Також сьогодні ми дізнаємось про виготовлення писанки, організації робочого місця. Правила безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимогах. Протипожежної безпеці.

Під запис:

Тема уроку: «Техніки писанкарства: виготовлення крапанки.»

Мета уроку: Засвоєння учнями знань про техніки писанкарства: технологією виготовлення крапанки. Організація робочого місця. Правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги. Протипожежна безпека.

 

  1. Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу

Мета діяльності: формування в учнів знань, прийомів

Форма організації: фронтальна.

Методи діяльності: усні - розповідь пояснення, дискусія; практичні інформація під запис, конспектування, демонстрація.

Розповідь вчителя: Найдавніші писанки були звичайно одного кольору. Згодом виникли багатоколірні писанки, в яких застосовувались природні барвники. Такі фарби, на відміну від сучасних, мали приємні м’які відтінки. Але колір в писанці з’явився не лише заради краски, а й отримав своє символічне значення, походження якого не випадкове.

КАПАНКИ легенда

Розповідають люди, що коли Ісуса Христа розп’яли на Голгофі, із ран Його капала кров на каміння. І на який камінчик потрапляла капелька крові, той перетворювався на крашанку червоного кольору. А поруч стояла Матір Божа Марія і плакала. І на яку крашанку потрапляла Її пречиста сльозинка, та ставала писанкою. Говорять, що із тих пір капанки з білими, жовтими, оранжевими плямами на червоному фоні й називають «сльози Божої Матері». І хоч це сльози горя, але в них стільки надії та пасхальної радості. (рис.1)

http://life.pravda.com.ua/images/doc/1/b/1b16529-foto-8-krapanky.jpg

Рис. 1 – Зразки крапанок

 

Під запис: Крапанка - яйце оздоблене технікою накрапування на шкаралупу яйця воску з почерговим занурюванням їх у фарби, обов'язково від світлої до темної.

Розповідь вчителя: Символіка кольорів легенда

На високій горі курочка знесла яйце. Воно було гарним, біленьким, раділо від того, що з'явилося на світ, і вирішило трохи помандрувати. Скотилося воно з гори та й покотилося стежкою. І ось зустріло наше яєчко на своєму шляху село, У ньому жили добрі працелюбні люди. Вони вирощували жито, пшеницю і всяку пашницю, а біля будинків цілий рік буяли сади.

 

 

 

 

Колись люди були там щасливі. Але їхньому щастю позаздрив злий чаклун, який жив край села в темному будинку, Він не вмів усміхатися, ніколи не радів, а на його полі ніколи не зрів урожай. Чаклун промовив закляття, і на село впала темрява. У садах почали сохнути дерева, на полях зав'яла пшениця. Селян здолали хвороби, вони забули, що таке радість, усмішка.

Довго тривало те лихо. Аж ось до села завітав мандрівник - мудрець. Він ужахнувся від того, що побачив, і вирішив допомогти людям. Мандрівник заходив до кожної оселі й дарував фарби - жовту, червону, блакитну і зелену При цьому він казав: "Згадайте, якого кольору небо, цей колір подарує вам здоров'я, колір ружі подарує радість і любов, колір сонця - стиглий врожай, а колір весняного поля допоможе відродженню природи. А згадати вам усе це допоможе те, з чого народжується життя."

Довгій час селяни не могли зрозуміти, що їм зможе допомогти, аж поки не побачили, як з яєчка вилупилося маленьке курча. Тоді зібрали всі яєчка, пофарбували їх у жовтий, червоний, зелений, блакитний кольори, вийшли за село і почали співати. Відразу небо стало ясним, на полях піднялася пшениця, розквітли сади, а люди всміхалися й раділи Чари чаклуна розвіялись, і вони вирішили фарбувати яєчка кожної весни.

Яєчко продовжило мандрувати, щоб допомогти всім, хто цього потребує.

Під запис: Символіка кольорів має велике значення при написанні писанки. Якщо писанка призначалася хліборобові, то тло писанки неодмінно мало бути чорного кольору. Це колір свята весняної землі, що прокидається від зимового сну. Символічне значення - плодючість. Червоний колір - кров, що символізує життя, але червоний - то ще й колір, пов’язаний з відходом у «той» світ: червона китайка, червона охра, якою посипали тіло померлого. З часом червоний колір став означати вогонь небесний (блискавка, Сонце), символізувати силу, чоловічу стать, здоров’я, любов, владу. На писанках - це символ життєдайної сили весни, символ відродження.

Білий - чистота. Цей колір є символом вирію, де перебувають душі. Якщо на писанках білим зображено символи або лінії, то означало безгрішне життя.

Жовтий колір означав достигле зерно, достаток, врожай. То колір сонця. Жовтий колір оберігав від злих сил. То також колір багатства.

Блакитний уособлював небо, повітря, воду, здоров’я. Це колір небесної божественності. На писанках - це символ насичення.

Зелений - колір весни, воскресіння природи, багатства рослинного і тваринного світу.

Коричневий колір позначав матір-землю.

Розповідь вчителя Приступаючи до розпису, кожна писанкарка мусить мати в своїй уяві певний план, схему розташування елементів на поверхні яйця. Важливо запастися терпінням і виконувати все послідовно: від простого до складного, від загального до деталей, не забігаючи наперед.

Під запис: Технологія воскового розпису писанок передбачає поступовий перехід у фарбуванні від світлих до найтемніших відтінків шляхом накладання кольорів. В минулому використовували природні фарби (відвар з лушпиння цибулі, дубової, вільхової кори, настою звіробою тощо). Сьогодні — здебільшого анілінові барвники для фарбування вовни. Для виготовлення писанки потрібен натуральний бджолиний віск.

Демонстрування: Конспект-схема “Підготовка яйця до розпису. Барвники та їх кольорова гама”.(Додаток А).

Розповідь вчителя пояснення: У півлітрову банку наливаємо склянку окропу, в якому розчиняємо одну чайну ложку барвника. Для розпису яйця використовуємо саморобний писачок у вигляді малесенької металевої лійки, застромленої у дерев’яний держачок. Для роботи потрібно хоча б три писачки з отворами різного діаметру, які залишають лінії різної товщини. При виготовленні писанок необхідно дотримуватися наступної послідовності:

1. Підготовка. Вибираємо сирі курячі, качачі або гусячі яйця з міцною шорсткою шкаралупою, промиваємо чистою водою і висушуємо.

2. Розкреслення. Поставивши лікті на стіл і взявши яйце в ліву руку, а олівець середньої твердості в праву, на вершині гострішого кінця ставимо хрестик, кінці якого продовжуємо по всьому периметру. Таким чином отримаємо поділ яйця меридіанами на чотири частини. Виконуємо також

 

поперечний поділ яйця, наносячи паралелі. Якщо лінії виходять нерівні, що в перших роботах буває часто, їх легко можна стерти гумкою. Писанкарки з досвідом пишуть писачком відразу, без попереднього розграфлення олівцем.

3. Нанесення малюнка воском. Аналогічно відбувається розписування писачком. До того, як проводити ним лінії на яйці, необхідно розігріваємо віск і, вмокнувши в нього писачок, перевіряємо товщину та якість лінії на папері. Писачок треба прикладати перпендикулярно і щільно, не відриваючи його від поверхні яйця. В процесі роботи, коли віск застигає, його підігріваємо на полум’ї свічки. Для успішного розпису писачок час від часу треба чистити, прогріваючи на вогні. Наносячи віск на біле яйце, ми цим самим захищаємо місця орнаменту від дії фарби. Вони залишатимуться білими.

4. Фарбування. Перед першим фарбуванням яйце занурюємо на 10 секунд в оцтовий розчин (беремо дві столові ложки оцту на склянку води). Після цього яйце кладемо у першу, найсвітлішу фарбу (жовту) і тримаємо доти, поки воно не набере насиченого кольору. Далі виймаємо його ложкою з банки, споліскуємо холодною водою, злегка промокаємо ганчіркою і просушуємо. Тоді знову малюємо воском. Ці місця залишаться жовтими, оскільки будуть захищені від наступної фарби — темнішої (наприклад, оранжевої). В такій послідовності наносять всі кольори від світлішого до темнішого (скажімо так: жовтий, оранжевий, червоний, вишневий, чорний).

5. Зняття воску. Далі писанку із сирого яйця прогріваємо 10-15 хвилин у духовці при температурі 80 градусів. Віск злегка пом’якне. Ще трохи нагрівши писанку на полум’ї свічки чи каганця, знімають віск ганчіркою. Писанка готова.

Під запис: Щоб уникнути травмування при писанні писанок, потрібно дотримуватися відповідних правил.

1. Потрібно перевірити, чи добре закріплений писачок. При набиранні воску бути обережним, щоб не торкнутися руками до гарячої посудини. Яйце в руках тримати обережно.

2. Усі інструменти повинні лежати так, щоб не заважали під час роботи. На робочому столі не повинно бути зайвих предметів.

 

3. Підчас нагрівання воску слід дотримуватися правил користування нагрівальними та електронагрівальними приладами.

4. Під час фарбування користуватися спеціальною ложкою і цей процес здійснювати подалі від гарячого воску (при попаданні води у віск утворюються бризки, які можуть спричинити опіки.

Фізкультхвилинка: комплект вправ контролю постави (Додаток Б).

 

 

6. Закріплення нового навчального матеріалу

Мета діяльності: визначення рівня засвоєння учнями змісту теми.

Форма організації: фронтальна.

Методи діяльності вчителя: інтерактивні - гра “відгадай символіку

кольору”.

Вправи на співвідношення кольорів, (робота в парах, діти одержали кружечки з кольорового паперу і їм потрібно визначити що символізує даний колір)

І так, ми з вами з'ясували, що кожен колір має своє значення, давайте розтлумачимо що ж символізують ці кольори.

 

7.Вступний інструктаж

Мета діяльності: повідомлення мети і теми завдання практичної роботи, послідовність виконання роботи, ознайомлення з правилами техніки безпеки, оголошення критеріїв оцінювання та часу виконання завдання.

Форма організації навчання: фронтальна.

Методи навчання: за джерелом знань і умінь - словесні (пояснення, бесіда).

Інструктаж за правилами безпечної роботи.

1. На заняттях писанкарства повинна панувати спокійна, доброзичлива атмосфера, обов'язкова дисципліна.

2. Діти повинні бути уважними і зосередженими, щоб не підштовхнути один одного, не вибити яйце, бо воно має гладку поверхню і легко може вислизнути з рук. Шкода, коли розбивається майже готова писанка.

3. Необхідно обережно працювати з гарячим воском, тому що він при нагріванні має температуру 60-650. Дитина може отримати опіки.

4. Не дозволяти дітям самостійно запалювати свічку, не залишати учнів без нагляду, щоб запобігти опіків.

 

Санітарно - гігієнічні вимоги:

1. Учні повинні працювати у фартушках і нарукавниках, волосся прибране.

2. Дотримуватися акуратності в роботі, щоб віск не капнув на одяг, тому що його важко прати. У разі забруднення одягу, необхідно воскову пляму крізь папір попрасувати гарячою праскою. Анілінові барвники також залишають стійкі плями на одязі та знищуються лише хлоркою.

3.Привчати дітей користуватися серветками.

Організація робочого місця.

Перед початком роботи вчитель і учні одягають фартухи і нарукавники.

Обладнують робоче місце для підготовки яйця до писанок. Стіл застеляємо клейонкою; ставимо баночки з водою, та пусті баночки для видування яйця.

 

8. Самостійна робота учнів під контролем вчителя

Мета діяльності: Дотримуючись послідовності, яка подана в вигляді коміксу в додатку В, щоб  виготовити крапанку.

Форма організації навчання: індивідуальна.

Методи навчання: практичні - виконання трудових дій.

Кожному учню роздано фрагменти коміксу по виготовленню крапанки. (Додаток В).

Практична робота: для роботи потрібні лоточок з яйцями, посуд з

фарбами для фарбування яєць, розчин оцету, одноразові ложки (для кожної фарби використовувати окрему ложку, щоб не змішувати і не бруднити фарби), лотки для просушування яєць, ганчірки - серветки для кожного кольору одна (щоб фарба не перебивалась), писачок, свічка з підставкою, бджолиний віск. Фартух і нарукавники.

Для людини, не обізнаної з секретом розпису писанки, може здатися, що справа ця складна, і під силу лише тому, хто гарно малює. Не бійтеся спробуйте, і ви неодмінно досягнете успіху. Запам’ятайте, писанку пишуть не руки, а душа. Тобто, найголовніше — налаштуватися на відповідний настрій. Наші предки завжди молились перед будь-якою роботою і тому в усьому були майстрами. А що таке молитва? Це коли забуваєш всі незгоди, пробачаєш образи, відкидаєш погані думки. Тільки очищена від всього зайвого свідомість здатна відчувати і творити. Давайте спробуємо разом написати одну з найпростіших писанок крапанку.

Візьмемо писачок і покладемо до нього маленький шматочок воску. Потім нагріваємо лієчку на свічці, поки віск не розтане. Знімемо краплю з носика писачка об серветку і спробуємо намалювати лінію на папері. Коли виходить рівна лінія, можна починати писати на яйці. І ще одна порада, щоб віск і фарба лягала рівно перед роботою бажано прогріти яйце у долонях.

Капанку можна виконати тонкою восковою свічкою, тільки треба робити крапки під прямим кутом до яйця, щоб вони не розтікались.

 

8.1 Поточний інструктаж

Мета діяльності: корегування діяльності учнів, попередження та виправлення помилок в ході виконання практичної роботи.

Форма організації навчання: групова.

Методи навчання: За джерелом знань і умінь - словесні (бесіда, пояснення), наочні (демонстрація), практичні.

Під час виконання практичної роботи в деяких учнів можуть виникнути труднощі при виконанні певного завдання. В такому випадку для тих учнів буде проведено повторний інструктаж, пояснення І відповідні настанови для подальшого виконання практичної роботи.


Таблиця 1. Проведення поточного інструктажу

Дії вчителя

Дії учнів

1. Перевірка організації робочих місць учнів

1. Підготовка робочого місця до виконання практичної роботи

2. Фронтальне інформування учнів

2. Учні уважно слухають настанови вчителя

3. Спостереження за процесом виконання учнями практичної роботи

3. Учні виконують практичну роботу у певній послідовності, відповідно до технологічної картки

4. Виявлення помилок в діях учнів, їх вирішення

4. Учні задають запитання вчителя вразі виникнення труднощів

5. Оцінювання практичної роботи

5. Учні показують виконану роботу

 

9. Заключний інструктаж, підведення підсумків уроку.

Мета діяльності: підведення підсумків по виконаній роботі, визначення учнів, які краще справились із завданням, аналіз типових помилок, що виникли під час роботи учнів.

Форма організації навчання: фронтальна

Методи навчання: За джерелом знань і умінь - словесні (бесіда, пояснення) наочні (демонстрування)

На цьому етапі уроку вчитель оцінює якість та правильність виконання заданої роботи. Аналізує типові помилки та причини їх виникнення, визначає найкращі роботи. Виставляє оцінки в журнал.

 

10.Видача домашнього завдання, прибирання робочих місць

На сьогоднішньому уроці ми розглянули технологію виготовлення крапанки, організацію робочого місця, правила техніки безпеки. Ці знання будуть нам необхідні при виготовленні власних виробів.

Домашнє завдання:

  •                   Приготовити яйце для розписування згідно з поставленими вимогами.
  •                   Приготовити інструменти, обладнання, матеріали.

 

docx
Додано
26 березня
Переглядів
25
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку