Технології критичного мислення

Про матеріал

Описана методика використання інтелектуальної гри "Кроссенс" під час уроку. Наведено приклад складання кроссенсу до уроку физики в 9 класі "Закон всесвітнього тяжиння. Сила тяжіння" та подано матеріал, який розкриває асоціативний ланцюжок.

Перегляд файлу

Кроссенс

     Розглянемо ще одну технологію критичного мислення - кроссенс.      «Кроссенс» - інтелектуальна гра, суть якої полягає в знаходженні асоціативних зв’язків. 

     Кожен учень володіє своїм набором інструментів сприйняття, розуміння, аналізу. Тому потрібно бути готовим, що відповіді  можуть далеко відрізнятися від тих, які очікувались при  створенні кроссенсу. Все буде залежати від ерудиції, обізнаності, навченості учнів та атмосфери на уроці. 

      «Перетин значень» («Пересечение смыслов») - так було задумано кроссенс його розробниками - письменником, педагогом і математиком Сергієм Федіним та доктором технічних наук, художником і філософом Володимиром Бусленком, які вперше опублікували його в журналі «Наука и жизнь»  в 2002 році.

     Технологія навчає давати визначення поняттям, об’єктам, явищам, будувати логічну послідовність міркувань, розвиває індуктивне, дедуктивне мислення та по аналогії, вміння робити висновки із суджень, встановлювати причинно-наслідкових зв’язки. А, головне, дає можливість  інтегрувати знання з різних навчальних дисциплін і сфер діяльності, отримувати радість від пошуку, думання, розгадування. 

     Виникає необхідність скористатись додатковими джерелами, про доступ до яких потрібно завчасно подбати, але водночас не поспішати давати учням готові відповіді. Адже, дуже цінно пробудити мотивацію до отримання знань, самостійної навчальної діяльності.

   

 Правила роботи досить прості:

   Починати розгадувати можна з будь-якого місця, яке наштовхує на думку, яку вдається розкрити.

   «Розгадати» - означає створити розповідь - асоціативний ланцюжок шляхом взаємозв’язку зображень ( схему читання вказує вчитель).

Можливі схеми читання кроссенсу:

Під час уроку кроссенс можна використовувати досить різноманітно:

   перевірка домашнього завдання ( розказати про вивчений матеріал на попередньому уроці, функція опорної навчальної схеми);

   розкриття інфрмаційного блоку теми, пошук проблеми (знайти зв’язок між зображеннями і визначити тему уроку; визначити вид діяльності на уроці: «Що будемо робити?»);

   побудова структури уроку (9 елементів відображають послідовність етапу уроку з назвою, метою, проблемою всередині);

   організація групової роботи (створення кроссенсу на задану тему із запропонованих зображень, порівняння кроссенсів груп); 

   Узагальнення матеріалу, закріплення ( складається із зображень, які з’являлись на різних етапах уроку, учні узагальнюють матеріал і роблять висновки);

   творче  домашнє завдання (скласти кроссенс на задану тему, про історичну епоху або видатну особистість).

     Діапазон використання кроссенсу доволі великий. Його в якості гри учні можуть розгадувати навіть під час перерви. 

    

Отож, для учня кроссенс це:

   отримання більш глибоких знань, занурення в тему;

   розвиток логічного і образного мислення;

   підвищення мотивації;

   підвищення власної ерудиції; пошук цікавого додаткового матеріалу.

      Алгоритм створення кроссенсу:

   Формулювання теми, спільної ідеї.

   Вибір 8-9 елементів, що мають відношення до теми.

   Знаходження зв’язків між елементами, встановлення їх послідовності.

   Виділення тих елементів, які мають 3 і більше зв’язків.

   Концентрація суті в одному елементі (центр).

   Визначення особливостей кожного елемента.

   Пошук і підбір зображень, які ілюструють елементи.

   Заміна прямих образів і асоціацій символічними.

   Побудова асоціативного ланцюжка між образами елементів.

   Вихід на новий рівень.

      Далі наведу приклад створеного мною кроссенсу та детальній опис встановлення асоціативних ланцюжків.  Мушу визнати, що процес роботи не менш цікавий від розгадування. Пропоную спробувати. Учні будуть вдячні.

Завдання: знайти зв’язок між зображеннями і визначити тему уроку.

Можливі варіанти відповіді (коротко):

1-2 - космос, перші.

2-3 - «Челенджер».

3-4 - символ і предмет.

6-9 - закон всесвітнього тяжіння.

9-8 - за допомогою закону всесвітнього тяжіння «зважили Землю»

8-7 - основа правосуддя, світобудови

7-4 - міф

4-1 -крила, можливість літати.

5- взаємодія, сила тяжіння.

 Тема уроку: Сила тяжіння.

1-2 - зв’язок - космос, перші.

   

1             - Муха -дрозофіла - перший земний організм, який відвідав космос. У лютому 1947 року американці за допомогою трофейної німецької ракети «Фау-2» підняли їх на висоту 109 км (кордоном космосу вважається висота 80 км). На них перевірялося, як на великих висотах іонізуюче випромінювання діє на живі організми. Повернулись мушки цілими і неушкодженими. Дрозофіл долучали згодом до багаточислених експериментів по вивченню впливу космосу та невагомості на організми.

2             - Кріста МакОліфф - перша цивільна жінка, обдарований вчитель, пройшла відбір з понад 11000 кандидатів для польоту в космос. Перевагу при відбору вчителю надали свідомо для підняття престижу науки, зокрема математики та фізики,  процесу навчання. 37-річна вчителька працювала в середній школі викладаючи історію, біологію, в 10-12 класах міста Конкорд. Разом зі своїм чоловіком , юристом за професією, виховували двох дітей - хлопчика 9 років на ім’я Скотт та 6річну Каролін. З космічного корабля вона мала навчати, проводити 15хвилинні уроки - про життя і організацію наукових робіт на шатлі, про дослідження та використання космосу: «Де ми були, куди йдемо й навіщо?» В навчальних сюжетах, які планувалось записати, мала демонструвати експерименти з хроматографії, гідропоніки, магнетизму, динаміки (законів Ньютона). Екіпаж мав проводити дослідження комети Галлея, яка на той час перебувала на найменшій відстані від Землі.

     28 січня 1986 року, в 11.38 за місцевим часом, «Челенджер» відірвався від стартової башти і рвонув у безхмарне небо Флориди. Політ, який транслювали в ефірі тривав 74 с. Екіпаж з 7-ми чоловік трагічно загинув.

   2-3 - «Челенджер»   

 3 - Стів Джобс - американський підприємець і винахідник (засновник, член ради директорів корпорациї Apple Inc),  звертався в  NASA, пропонуючи свою кандидатуру до складу екіпажа «Челенджера», але перевагу надали не міліонеру , а вчительці фізики Крісті МакОліфф.

             3-6  - Apple - яблуко, символ і предмет.

      Цікавою є історія логотипу Apple.

      Перший логотип був створений Рональдом Вейном (Ronald Wayne), третім засновником Apple, якого більше знають як найбільшого в світі невдаху, бо той продав всього за 800 доларів 10-відсотковий пакет компанії вже через 11 днів її існування, не повіривши в її перспективу. Логотип - мініатюрний витвір мистецтва, в центрі - англійський вчений Ісаак Ньютон, на якого ось-ось впаде яблуко (осяяння!).

     В подальшому «тема Ньютона» буде залишатись і тоді, коли Appl  випустять свій КПК. Якщо логотип роздивитись уважніше, то по межі можна помітити текст: Newton… A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought… Alone (Ньютон… Розум, що самотньо пливе крізь думки дивні моря). Це рядок з автобіографічної поеми Вільяма Вордсворта «Прелюдія», який повністю виглядає так:

 And from my pillow, looking forth by light

Of moon or favouring stars, I could behold

The antechapel where the statue stood

Of Newton with his prism and silent fase,

The marble index of a mind for ever

Voyaging through strange seas of Thought, alone.

Що в перекладі зучить так:

З моєї подушки,  осяяний світлом


Місяця і добрих зірок, я бачити міг На постаменті статую Ньютона.

Він тримає призму. Тихе обличчя Як циферблат розуму, що самотньо Пливе крізь Думки дивні моря.

     Логотип вийшов цікавим, але мало придатним в умовах сучасного бізнесу. Тому робота Вейна використовувалась близько одного року.

Потім Стів Джобс звернувся до графічного дизайнера Роба Янова.

Потрібно було створити простий, сучасний, легко впізнаваний логотип. Роб вправився із завданням за тиждень.  Про свою роботу Роб Янов розповідав наступне. Придбав яблука, виклав їх у миску і став малювати , поступово прибираючи зайві деталі. Надкус було зроблено навмисно, щоб легко впізнавалось саме яблуко. Спочатку воно було кольоровим - шість кольорів монітора, що слугувало багатьом міфам навколо обраної символіки. Хоча цікавим є версія присвяти Алану Тьюрингу - видатному англійському математику і криптографу, але Роб відкидав усі домисли і припущення.

      Йшли роки. Компанія змінювалась, переживала часи злету і труднощів, зазнавав змін і вигляд її символу, але незмінним залишалась суть зображеня самого логотипу.

6-9 - закон всесвітнього тяжіння.

 

    9 - Ісаак Ньютон - англійський вчений, відомий світу своїми відкриттями в галузі фізики, механіки, математики та астрономії.      Ньютон відкрив закон всесвітнього тяжіння після того як йому яблуко впало на голову - це відомо всім. А чи так це було насправді?      За спогадами його товариша Стаклі (відомого бібіліографа) під час чаювання під яблунею разом з Ньютоном у 1726 році той йому розказав, що приблизно в таких умовах ним було відкрито закон всесвітнього тяжіння. Це було у 1666 році, коли після закриття Кембріджського університету із-за епідемії чуми, він поїхав у свій будинок в графстві Лінкольншир.     Сидів у саду під улюбленою яблунею і роздумував. Тут яблуко і впало. Ньютон замислився: чому саме така траєкторія його падіння - напрямлена до центра Землі? «Природньо, тому що вона його притягує. Отже, існує сила тяжіння,» - цитував вченого библіограф.

    А ось історик Річард Уастлоф ставить цей факт під сумнів. Адже, Ньютону на час розмови у 1726 році було вже 83 роки і вряд чи він міг пам’ятати низку умозаключень 60-літньої давнини.

    Казку про падаюче яблуко Ньютон придумав для своєї улюбленої племінниці Катеріни Кондуіт, щоб зрозуміліше передати суть закону. Так згодом яблуня біля будинку на довго років перетворилась у музейний експонат і місце паломництва туристів, а сама історія обросла легендою.

     У 2010 році 10-сантиметровий шматок «ньютонівської» яблуні  астронавт  NASA Пірс Селлерс взяв на борт шатла «Атлантіс». Це був фрагмент яблуні, що виросла з насінини тієї, під якою Ньютон відкрив закон всесвітнього тяжіння.

РОЗВ’ЯЖІМО ЗАДАЧУ

Визначимо масу Землі, використовуючи значення прискорення вільного падіння, гравітаційну сталу та радіус Землі (для наближеного обчислення будемо вважати, що він дорівнює 6400 км).

   Розв’язання. Ми вже знаємо, що сила тяжіння FT = mg. А оскільки сила тяжіння є проявом сили всесвітнього тяжіння, то можна написати для неї й інший вираз:

 

де М3 — маса Землі, R — радіус Землі. Порівнюючи вирази для сили тяжіння, маємо

 

звідки

 

      Підставляючи числові дані (виражені в SI), отримаємо

 

     Це величезна маса (6 трильйонів трильйонів кілограмів). Але Земля — дуже невелика планета порівняно з планетами-гігантами. Маса найбільшої з них (Юпітера) приблизно в 300 разів більша за масу Землі!

Відповідь: 6 • 1024 кг.             

9-8 - вчений-експериментатор  - прилад. За допомогою закону всесвітнього тяжіння вперше «зважили Землю»

     8 - терези - прилад для визначення маси тіла за діючою на нього силою тяжіння. Визначення маси тіла проводиться шляхом порівняння  його маси із масою, взятою за одиницю вимірювання або шляхом визначення сили тяжіння.

    Терези - міфологічний образ божественного правосуддя у різних народів (особливо загробного).

    В єгипетський міфології терези - неодмінний атрибут суда Осіріса. Згідно «Книги мертвих» Анубіс по велінню Тота зважує серце померлої людини: на одну чашу поміщають серце, а на іншу - страусине перо або статуетку - символ богині Маат.

    В християн архангел Миха]л зважує душі померлих.

    Зважування визначало моральні якості померлого і в Стародивній

Індії: під час божого суду (ордалій) на одну шальку клали людину (обвинуваченого) , а на іншу  - землю. До терезів звертались під час ритуальних молитв, в яких стверджувалось, що вони вище богів, демонів і смертних по здатності відрізнити праведні діяння від злочинних.

    У Гомера Зевс на своїх золотих терезах визначає долю суперечок між людьми та військами. Схожу місію відіграють терези і в Феміди - богині правосуддя.

    В шумерській літературі ( жанр голосінь) та наслідуваній їй хеттській («Молитва Принца Кантуціліса», бл. 15 ст. до н. е.) зважування знаходилось під покровительством бога сонця.

   Терези - сьомий знак зодіаку, відповідний сектору екліптики від 180 до 210 градусів.

                     8-7 - основа правосуддя, світобудови.

7             - В нашому світі все має якусь основу. Комп’ютер, наприклад, стоїть на столі, і стіл - це опора для комп’ютера. Стіл спирається на підлогу, а підлога - на стіни. Стіни спираються на фундамент.  Прослідковуємо цілий ланцюжок опор. І подібних прикладів можна навести дуже велику кількість. Але в кінці кожного ланцюжканеодмінно буде земля. А на що спирається сама планета, на якій ми живемо?      Це питання цікавило людей ще тисячі років тому. Вони вважали, що наша планета стоїть нерухомо і шукали для неї опору.  Так у Стародавній Індії вважали, що землю тримають чотири велетенських слони, які стоять на величезній черепасі. А черепаха пливе по морю. Але на що спирається море? А ось про це навіть і запитувати не можна було.

                   

                  

7-4 - міф.

4             - Всім відомий Міф Стародавньої Греції «Дедал та Ікар»: під час втечі із острова Крит  Ікар ослухався свого батька, який застерігав не здійматися надто високо, не шукати власної дороги, а тільки летіти за ним. Юнака захопило почуття лету, дивовижне, незнане, яке наповнювало його душу неймовірною радістю. Він здіймався все вище і вище, доки палюче сонце не розтопило віск і не зруйнувались крила.

Коли Ікар усвідомив, що сталось, вже не можна було щось вдіяти: крила ролетілись пір’їнами, а він впав у море і потонув.    Політ Ікара - це не тільки мрія людини піднятися в небо, а й протистояння похмурій розважливості, зовнішньому комфорту, непримирення з неволею. Вираз «політ Ікара» означає ще і сміливе прагнення, нездійснене за браком знань.

4-1 - Крила. Можливість літати.

 

 5- Земля і Місяць - ці два космічні тіла увесь час взаємодіють між собою і впливають одне на одного. Припливи, які ми спостерігаємо на Землі відбуваються переважно під впливом Місяця, що приводить до зменшення його кутової швидкості і віддалення. Відстань між Землею і Місяцем збільшується на 3,8 метра кожне сторіччя. Також ці процеси обумовлюють уповільнення обертання Землі навколо своєї осі, що збільшує тривалість земної доби на 0,002 секунди за століття.

  

     Об’єднує усі зображення  - сила тяжіння. Хоча, міркуючи з різних точок зору, ми згадуємо і силу духу, людської одержимості, нескореності, невичерпної фантазії і, разом з тим, слідування законам природи, витонченості мистецства, думки, розуму - всього, що наповнює наше життя, вносячи гармонію і радість пізнання.

Використані Джерела

   https://naurok.com.ua/krossens-asociativna-golovolomka-novogopokolinnya-14603.html

   https://videouroki.net/razrabotki/mastier-klass-formirovaniie-kritichieskoghomyshlieniia-posriedstvom-tiekhnologh.html

   https://ukr.segodnya.ua/lifestyle/science/zverinec-v-kosmose-kak-zhivotnyepomogli-nauke-infografika-729456.html

   https://sites.google.com/site/zinocistezkiukosmosi/

   https://sites.google.com/site/zinocistezkiukosmosi/vidomi-kosmonavtki/krista-makoliff

   http://x-files.org.ua/articles.php?article_id=3102

   https://lifehacker.ru/apple-logo/

   http://storinka.click/323-zakon-vsesvtnogo-tyazhnnya.html

   https://www.crimea.kp.ru/daily/26777.1/3811566/

   https://slovar.cc/ist/mifologiya-grech/2281816.html

   https://uk.wikipedia.org/wiki/Терези_(знак_зодіаку)

   https://uk.wikipedia.org/wiki/Ваги

   http://dovidka.biz.ua/dedal-ta-ikar-chitati/

   http://vidpoviday.com/legenda-pro-dedala-ta-ikara

   http://www.rozum.org.ua/index.php?a=term&d=18&t=15315

   http://www.calculator888.ru/blog/kosmos/chem-prityagivat-lunu.html

   http://space-moononline.blogspot.com/p/blog-page_6925.html

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тимчишин Сергій
    Дуже цікавий матеріал, доступно і детально пояснено. Сам використовував раніше, але це - супер!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1888
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку