Ірина ШПУГАНИЧ
викладачка ВСП «Економіко-правничий фаховий коледж Запорізького національного університету», спеціалістка першої категорії
ТЕХНОЛОГІЇ ТА МЕТОДИ МОТИВАЦІЇ
НАВЧАННЯ ФІЗИКИ ЯК ФАКТОР УДОСКОНАЛЕННЯ
НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
Кожен викладач хоче, щоб його студенти добре навчалися, з цікавістю і бажанням займалися в навчальному закладі. Але найчастіше ми зустрічаємося з тим, що у студента не сформувалися потреби у знаннях і немає інтересу до навчання. Викладач стикається зі зниженням навчальної мотивації і відсутністю пізнавальної активності студентів. Проблема підвищення мотивації до навчання вимагає від викладача нового підходу до її вирішення, зокрема, розробки досконаліших організаційних форм і методичних прийомів навчання.
Проте такого роду проблему можна подолати шляхом запровадження до навчального процесу інноваційних технологій навчання – технології навчання, в якій зафіксовано принципові зміни механізмів відтворення функціональних і матеріально-організаційних структур навчального процесу. Технології навчання є зразком педагогічної діяльності, які
дозволяють виділити і об’єктивізувати межі освоєних і апробованих на даний момент інваріантів діяльності викладача й студентів, застосування яких потенційно може принести якісно нові позитивні результати навчання [1, с. 222]. У зв’язку з інтенсифікації навчального процесу в ВНЗ особливу актуальність набула комп’ютеризація – один із важливих напрямків у навчанні.
Можливості сучасного комп’ютера дозволяють інтенсивно застосовувати комп’ютерну техніку у навчальному процесі. Це дозволяє відкрити відкриваються нові можливості викладання навчального матеріалу. Шляхом використання комп’ютерної техніки під час лекцій та лабораторних занять. Застосування комп’ютерного моделювання та анімації дає нові можливості викладачеві зробити навчальний процес більш цікавим й ефективним. У зв’язку з цим виділено дві групи технологій: локальні та узагальнені технології комп’ютерного навчання фізики.Так, локальні технології комп’ютерного навчання фізики є можливим застосовувати лише за наявності відповідної матеріальної бази та комп’ютерної грамотності суб’єктів навчального процесу. Саме за цієї умови ми можемо застосовувати комп’ютер як засіб навчання для студентів різних рівнів сприйняття навчального матеріалу, що навчаються у одній академічній групі. Проте, відповідно до цілей використання програмних засобів у процесі навчання, можна виділити такі інноваційні монотехнології комп’ютерного навчання фізики: комп’ютерне моделювання; комп’ютерний контроль знань; застосування комп’ютерних баз даних; комп’ютерні дидактичні матеріали; комп’ютерні лабораторні роботи. За своїм змістом названі комп’ютерні монотехнології навчання фізики є інноваційними внаслідок застосування комп’ютера як основного засобу навчання на певному етапі навчального процесу [2, ϲ. 206-207].
Під комп’ютерними моделями ми розуміємо комп’ютерні програми, які імітують фізичні досліди, явища або ідеалізовані модельні ситуації, що зустрічаються у фізичних задачах.Іншою ж групою інноваційних технологій викладання фізики є узагальнені технології комп’ютерного контролю знань студентів, що грунтуються на комп’ютерних контролюючих програмах. Це дозволяє в свою чергу викладачу фізики проводити поточний і підсумковий контроль знань і умінь,а також відповідних способів навчальної діяльності студентів, набутих ними у процесі навчання фізики. Як правило, це тестові програми з вибором відповіді. Ці програми дозволяють оперативно проаналізувати знання великих груп студентів та надрукувати результати на принтері. Деякі програми забезпечують статистичну обробку відповідей студентів, що дозволяє викладачу фізики зрозуміти, які розділи курсу вимагають більш якісного опрацювання або повторення. Досить часто розробники комп’ютерних технологій навчання фізики, використовуючи назву «лабораторна робота», мають на увазі імітацію роботи, яка виконується у фізичній лабораторії.
Фактично йдеться про комп’ютерну модель лабораторної роботи з фізики. Застосування технологій комп’ютерних навчальних програм забезпечує ознайомлення студентів з навчальним матеріалом, актуалізує деякі етапи формування основних фізичних понять, дозволяє закріпити основні уміння і навички шляхом їх активного застосування в різних навчальних ситуаціях. Оскільки мережа Internet стає одним з найпотужніших джерел інформації і засобом спілкування мільйонів людей, то підвищується його роль як одного з факторів мотивації у навчанні. Але важливо зрозуміти, з якою метою потрібно використовувати його можливості й ресурси: або задля включення інтернет-матеріалів у зміст заняття, тобто інтегрувати в програму навчання, або задля самостійного пошуку інформації студентами. Отже, система диференційованого контролю на заняттях з фізики у сучасному українському коледжі повинна включати в себе діагностику знань або тестування в комп’ютерній програмі, що технологічно породжує інтерактивний діалог між викладачем та студентом який дозволяє оцінити знання, вміння, навички й уявлення.
Література
1.Іваницький О.І. Професійна підготовка майбутнього вчителя фізики в умовах інформаційно – освітнього середовища: монографія / Іваницький О.І.-
Запоріжжя: ЗНУ, 2014.-230 с.
2.Іваницький О.І. Технології навчання фізики: навч.посібник /
О.І.Іваницький, С.П.Ткаченко.- Запоріжжя: ЗНУ, 2010. - 252с.