* СПІЛЬНІ ОЗНАКИ ПРОЕКТІВ розв’язання певної проблеми; спрямованість на досягнення конкретної мети; взаємопов‘язані дії, що призводять до кінцевого результату; діяльність пов’язана з плануванням; наявність певного бюджету (фінансового, матеріального тощо); суб‘єктивна або об‘єктивна новизна, унікальність та неповторність
* Досить часто проект пов’язують із розв’язанням певної проблеми. Проект як проблема може обумовити таку ситуацію творчості, в якій дизайнер намагається віднайти новий нестандартний розв’язок, щоб отримати шанс натрапити на щось інше, що позбавлене усталених стереотипів чи загальноприйнятих правил. Тоді виконання проекту набуває фантастичних або незвичних форм та конструкцій.
* Розв’язання проблеми передбачає, з одного боку, обґрунтування її актуальності, а з іншого використання сукупності різноманітних методів дослідження, експериментальна перевірка можливих шляхів її розв’язання, винайдення нових технологій для реалізації проекту. Меблеві вироби дизайнерів ZweitSinn (Німеччина)
* Проект (proect у перекладі з латинської означає «кинутий вперед задум») – це сукупність певних дій, документів, попередніх текстів, задум чи план на створення матеріального об’єкту, предмету, створення різного роду теоретичного продукту. Проект неможливо створити та реалізувати без творчої діяльності. Діяльність, під час якої обґрунтовується і розробляється проект, називається проектуванням
* КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОЕКТІВ Класифікаційні ознаки Вид проекту 1. За характером змін Стратегічні Оперативні 2. За масштабом Малі Середні Великі 3. За тривалістю 4. За галузевою приналежністю Короткострокові Середньострокові Довгострокові Промислові Будівельні Торговельні Транспортні Освітні Комплексні
* 5. За специфікою кінцевого продукту Економічні Організаційні Технічні Соціальні Змішанні 6. За функціональним спрямуванням Виробничі Технологічні Фінансові Дослідження і розвитку Маркетингові З управління персоналом Комбіновані 7. За характером залучених сторін Міжнародні Національні Територіальні Місцеві
* Конструкторский Вибір оптимального варіанту розвязку проблеми та його обґрунтувавння. Розробка клаузури. Макетування проекту. Складання ескізу на виготовлення. Добір матеріалів. Вибір інструментів, і обладнання. Економічне та еколо-гічне обґрунтування. Мінімаркетингові дослідження.
* Етапи під час виконання творчих проектів Ознайомлення з переліком робот Здійснення реального практичного вибору Виконання завдання Захист роботи Бачення проблеми Проектування конструкції Прогнозування ідей її вирішення Виконання технологічних операцій Організація робочого місця Планування технологічного процесу Самооцінка
* Інформацію ( від лат. Informatio - повідомляти) визначають як будь-яке повідомлення про будь-що, теоретичні відомості, значення певних показників, що є об’єктами збереження, обробки та передачі які використовуються в процесі аналізу певних (економічних, технологічних, політичних та ін.) рішень.
* Шляхи пошуку інформації: Вивчення бібліотечного каталогу За допомогою пошукових систем в Інтернеті В довідковому апараті лінгвістичних енциклопедій. У них після статті на визначені теми дається список літератури. Комунікативний – можливість отримати необхідну консультацію вчителя, фахівця тієї галузі, яка є близькою до теми проекту.
* Алгоритми пошуків в пошуковій системі Інтернет простий пошук - в поле запиту вводиться одне або декілька слів розширений пошук - включає запит з групи слів контекстний пошук - пошукові машини, що підтримують цей вид пошуку, видають інформацію, яка точно відповідає ключовим словам у пошуковому вікні. Ключова фраза має бути взяти у лапки.
* Створення банку ідей. Кожну знайдену ідею необхідно проаналізувати, виділивши позитивні. Клаузура – це великий аркуш паперу, на якому презентовані різноманітні варіанти майбутнього виробу в загальному вигляді, з прорисовкою окремих частин чи деталей. Аркуш з клаузурою повинен мати завершену композицію стосовно виробу чи проекту в цілому. Під час такої роботи можна застосовувати будь-які зображувальні засоби – від власноруч виконаних малюнків та ескізів до кольорових і скопійованих зображень. Рис. Клаузура. Дизайн меблевих виробів – тумба під телевізор.
* Зміна розмірів виробу, внесення конструктивних елементів Використання різної кількості деталей Створення образу майбутнього виробу Варіанти кольорового оздоблення виробу Використання інших способів з’єднання деталей виробу деталей Добір різних конструкційних матеріалів Процес формування банку ідей та пропозицій Використання методів творчого пошуку: мозковий штурм, фокальний об’єкт тощо Комбінування кращих ознак з різних аналогів Замальовки, ескізи виробу, з короткими записами основних ідей Комбінування відомих ідей Варіанти компоновки окремих частин виробу Клаузури Товарний знак виробу, дизайн виробу чи упаковки на виріб Визначення функціональності виробу Пошук аналогів об’єкта проектування Використання вторинної сировини
* Аналіз, розподіл, класифікація -методи розумової діяльності винахідника. Аналіз у роботі дизайнера, конструктора – це метод наукового дослідження виробів, найголовніша складова художнього конструювання. Розподілом називають процес мислення, при якому розглядається певний клас об’єктів, який уявно поділяють на два або більше підкласів. Класифікацію розуміють як процес мислення, у ході якого уявно об’єднують у групи предмети, які мають визначені ознаки спільні для кожної групи.
* Напрямки потреб у вдосконаленні об’єкту проектування : предметний (художня цінність виробу, нові конструктивні елементи чи функції, форма, колір, конструкційний матеріал з якого виготовляється виріб); виробничий (технологічність об’єкту, автоматизація під час виготовлення, низька матеріало- та енергоємність виготовлення, уніфікація тощо); експлуатаційний (надійність, зручність в обслуговуванні і т.д.) торгівельний (транспортування, тара чи упаковка до виробу, товарний вигляд, реклама на упаковці і т.д.).
* До бібліографії та списків літератури, що складають в рефераті чи до проектної роботи необхідно: Розміщувати списки джерел за алфавітним порядком; Вказувати рік видання Вказувати місце видання та видавництво, в якому вийшла книга; Зазначити кількість сторінок в даній книзі чи монографії; Якщо використовуються матеріали Інтернет-ресурсів, то необхідно вказати їхню електронну адресу, а також дату перегляду Веб-ресурсу.
* Дизайн (від англійського Design, від італійського disegno позначення) — це творча діяльність, метою якої є визначення певних якостей промислового виробу. Художній дизайн - створення речей з точки зору естетичного сприйняття. Технічна естетика – наука про дизайн, враховує всі аспекти, і перш за все конструктивність (ранній етап становлення дизайну), функціональність (середній), Комфортність виробництва, експлуатації, утилізації технічного виробу і т.д. (сучасне розуміння дизайну).
* Зміст терміну «дизайн» має різні тлумачення: створення прекрасних форм, предметів; або — створення речей, які б мали ринковий попит. Художнє конструювання, як практика дизайну, є своєрідним методом проектування предметного середовища. Метою дизайнерської діяльності є естетична організація предметного середовища.
* Система композиційних закономірностей, прийомів і засобів Провідні поняття та положення Композиційні закономірності Композиційна якість Гармонійність, співрозмірність, цілісність Види композиції Фронтальна, об’ємна, глибинно-просторова Композиційні закони Закон пропорційності, закон масштабу, закон контрасту Композиційні прийоми Ритм, симетрія, асиметрія, статика, динаміка, монохромія, поліхромія Засоби виразності Ажурність,пластика, текстура, фактура
* Закон пропорційності передбачає інтуїтивну або свідому організацію прийомів площинного та об'ємно-просторового формотворення на основі кратних і простих співрозмірних величин. Аналізуючи форму давньоєгипетського кам'яного посуду, можна виявити кратні і прості відношення між основними величинами. Кратні відношення дають ціле число повторення квадрата у плоскому прямокутнику або куба у паралелепіпеді -1 : 1,1:2,1:3,1:4і т.д. Прості відношення має в собі модуль, що вміщається ціле число раз по двох або по трьох координатах (2 :3, 3 : 4, 2 : 5, 3 : 5, 4 :5, 5 : 6). Простими відношеннями дизайнери дістають чітку співрозмірність площинних і просторових форм, що ґрунтуються на їх гармонійному зв'язку з оточуючи середовищем та людиною.
* Композиційні контрасти в об'ємно-просторовій формі а) метричний контраст форми (розмірів): низька - висока, вузька - широка; б) пластичний контраст форми, елемент - частина, ввігнута - опукла, статична - динамічна, симетрична - асиметрична; в) контраст матеріалу форми (текстура, фактура, тон, колір), виразна текстура - ледь помітна, світла-темна, тепла холодна г) контраст конструктивної ідеї (функції) форми.
* Динаміка і її протилежність статика (урівноваженість) діють на емоції, визначаючи характер сприйняття форми виробу. Контраст відношень створює динаміку як «зоровий рух» у напрямі переважаючої величини. Це однаково стосується об'ємних і площинно-орнаментальних форм. .. Динаміка у композиції
* Гармонізуючи кольори Кольори КОЛІРГАРМОНІЗУЮЧІ КОЛЬОРИ Червоний Зелений, сірий Темно-червоний(бордо) Перлинно-сірий, рожево-білий Рожевий Чорний, бежевий, блакитний Насичено-рожевий Світло - блакитний, зелений Коричнево-рожевий Блакитний, кремовий Блідо-рожевий Салатовий, блідо-бузковий, блакитний Жовтогарячий Фіолетовий, блідо-блакитний, світло-синій Солом'яно-жовтий Блідо-рожевий, сірувато-блакитний, зелений фіолетовий, блакитний, зелений
* Жовтий Світло-пурпуровий Блідо-жовтий Сірувато-рожевий, блідо-зелений Золотистий Світло-сірий, зелений, темно-червоний Блідо-зелений Коричневий, бежевий волошковий, рожевий Сіро-зелений (колір морської хвилі) Жовтий, пісочний, оранжевий, рожевий Темно-зелений Темно-зелений, пурпурово-рожевий Сіро-блакитний Зелений, сірий, рожево-пурпуровий Синій Жовтий, пісочний, оранжевий, рожевий Фіолетовий Блідо-бузковий Рожево-пурпуровий
* Основні принципи художнього конструювання виробів промислового виробництва: -Комплексне, одночасне вирішення утилітарно-функціональних, конструктивно-технологічних, економічних, соціальних і естетичних питань; -Врахування особливостей навколишнього середовища та конкретних умов; -Єдність форми і змісту.
* ПРИКЛАД: Планування та конструкція автобусів, які призначені для внутрішнього міського та міжміського транспортування (рейсові поїздки на великі відстані), повинні бути зовсім різні. У першому випадку, у конструкції автобуса необхідно забезпечити більш вільні проходи та більшу кількість дверей. У другому випадку, навпаки, необхідно максимальне використання площі під місця для сідання, та наявність одного виходу та одного входу. Композиція міського (а) і міжміського (б) автобусів.
* Послідовність художньо-конструкторського аналізу об’єктів проектування: 1) Збір інформації з різних джерел – патентних матеріалів, каталогів і проспектів, що відносяться до аналогів заданого для проектування виробу; 2) Підбір діючих аналогів виробу, що проектується; 3) Аналіз функціональних вимог з визначенням зв’язку «людина-машина», «предмет-середовище» і безпеки експлуатації; 4) Виявлення відповідності форми конструктивній основі, логіці і тектонічності форми; 5) Аналіз відповідності матеріалів у функціональному, конструктивному і декоративному відношеннях; 6) Аналіз технологічності виробу як в окремих елементах, вузлах і деталях, так і в цілому; 7) Аналіз композиційного рішення цілісності форми, єдності характеру всіх елементів і відповідності форми стильової спрямованості; 8) Загальний висновок по виробу.
* Комплекс функціональних вимог розподіляється за чотирма основними групами виробів: 1.- Вироби, що безпосередньо обслуговують людину (предмети побуту, одяг, взуття, меблі й ін.); повинні володіти такою формою, яка б відповідала анатомії та фізіології людини; 2.- Вироби, що безпосередньо обслуговують людину і виконують технічну функцію (побутові прилади, електроарматура тощо); 3.- Промислові вироби, які виконують робочу функцію і частково обслуговують людину (верстати, прилади, машини, засоби транспорту); 4.- Промислові вироби, які виконують тільки робочу функцію (автоматизовані системи, вузли механізмів машини, автоматичні лінії).
* Послідовність художнього конструювання об’єктів технологічної діяльності Стадії інженерного проектування Етапи художнього конструювання Результати роботи художника-конструктора Технічне завдання Розробка технічного завдання. Попередній аналіз проектної ситуації. Узгодження з дизайнером технічного завдання Художньо-конструкторський аналіз Розкриття якостей аналогів і комплексу зв’язків «людина - виріб» та «людина - середовище» Узагальнення художньо-конструкторського аналізу
* Технічна пропозиція Розробка художньо-конструкторської пропозиції Дослідження даних про об’єкт проектування. Визначення вимог до виробу, що проектується. Визначення художньо-конструкторських завдань. Розробка попередніх варіантів художньо-конструкторських пропозицій. Узгодження художньо-конструкторських пропозиції. Художньо-конструкторська пропозиція Дані проектних досліджень. Формулювання вимог дизайну щодо виробу. Формулювання художньо-конструкторських завдань. Ескізний проект Ескізне проектування Аналіз та відбір художньо-конструкторських пропозиції. Вивчення конструкції, матеріалів та технології виготовлення виробів. Розробка ескізних варіантів виробів в графіці та у об’ємі Ескізний проект Варіанти художньо-конструкторських пропозиції. Дані про конструктивні рішення, властивості матеріалів та технології. Ескізи та пошукові моделі виробів.
* Технічний проект Художньо-конструкторський проект Заключне компонування виробу. Художньо-конструкторська проробка форми. Розробка складних поверхонь. Вибір конструкційних та оздоблювальних матеріалів Моделювання та макетування. Економічне обґрунтування рішення. Оформлення проекту. Узгодження технічного проекту Художньо-конструкторський проект Компонувальні креслення виробів Ескізи робочих креслень складних поверхоньМодель або макет виробу. Пояснювальна записка. Розробка робочої документації Робоче проектування Розробка креслень складних поверхонь. Розробка креслень вузлівта деталей. Узгодження робочої документації. Робочі креслення. Креслення складних поверхонь. Креслення вузлів та деталей, які є найбільш вагомими у зовнішньому вигляді виробів. Дослідний зразок Участь в авторському нагляді за процесом виготовлення та випробування. Висока якість зразку.
* Схема експертизи об’єктів технологічної діяльності. Експертиза об’єкта технологічної діяльності Якість виробу Висновок про якість виробу Пропозиції по перегляду стандартів Рекомендації зі створення нових виробів Естетичні якості Художник Технічна досконалість вироби Інженер Суспільно-корисні вироби Соціолог Суспільно-корисні вироби Соціолог Суспільно-корисні вироби Соціолог
* 5. Економічне обґрунтування проекту Процес праці включає три основні моменти: праця людини; предмети праці; засоби праці. Собівартість продукції (робіт, послуг) - це виражена в грошовій формі витрата на виробництво і збут продукції. Собівартість об'єднує дві частини вартості - вартість використаних засобів виробництва і частину вартості необхідного продукту,
* Вартість необхідного продукту це сукупність витрат для відтворення робочої сили і складається не тільки з коштів на оплату праці, а ще й з грошових виплат і безплатних послуг із суспільних фондів споживання, які в собівартості промислової продукції відображені частково, у вигляді відрахувань на соціальне страхування
* Виробнича собівартость продукції прямі матеріальні витрати (вартість сировини та основних матеріалів ) прямі витрати на оплату праці (заробітна плата та інші виплата робітникам ) інші прямі витрати (відрахування на соціальні заходи, плата за оренду амортизація ) загальновиробничі витрати
* Завдання економічного обґрунтування проекту. яким має бути розмір коштів для здійснення випуску першої продукції; чи буде отримано прибуток від реалізації проекту і якщо так,та чи буде він достатнім для повернення грошей; через який термін будуть повернуті гроші; наскільки ємним за платоспроможним попитом, перспективами і конкуренцією буде прогнозований ринок нової продукції; якою є планова собівартість продукції, яку розробляють; яким є обсяг випуску продукції на ринок; скільки років триває реалізація товару на ринку тощо.
* Джерела економії матеріальних ресурсів: - зниження ваги виробів; - зменшення питомої витрати матеріалів; - скорочення витрат і відходів сировини і матеріалів; - використання відходів та побічних продуктів; - утилізації вторинних ресурсів; - заміна натуральних видів сировини та матеріалів штучними їх видами.
* Шляхи економії матеріальних ресурсів: І. Виробничо-технічні заходи - первинна обробка та збагачення сировини; - комплексна переробка сировини; - застосування ресурсно-зберігаючої техніки; - запровадження маловідходної та безвідходної технології. ІІ. Організаційно-економічні заходи - удосконалення матеріальних нормативів; - поліпшення організації матеріального забезпечення виробництва; - упорядкування системи ціноутворення; - застосування дійової системи економічного стимулювання.
* Типовими задачами маркетингових досліджень є: вивчення характеристик ринку; оцінка потенціалу ринку; аналіз розподілу часток ринку; аналіз збуту; аналіз тенденцій ділової активності; вивчення товарів конкурентів; короткострокове прогнозування; довгострокове прогнозування; вивчення політики цін.
* Джерела маркетингової інформації. Факт Оцінки Прогнози, Узагальнені зв'язки Слух Найбільш важливими джерелами маркетингової інформації є: Джерела усередині компанії: спеціалізовані групи співробітників, періодичні звіти, всілякі інформаційні зв'язки; Офіційні джерела: звіти урядових агентств, звіти торговельних асоціацій, звіти про наукові дослідження й ін.; Конкуруючі товари: розбирання і дослідження виробів конкурентів, а також інформація про вироби, що маються в компаніях; Конференції і семінари
* Додаток№5 Психологічна дія спектральних кольорів Червоний – колір вогню, наступає, тисне на інші кольори, збуджуючий, енергійний, активізує людину. Жовтогарячий суб'єктивно нагадує тепло, об'єктивно - вогонь, захід сонця, тонізуючий, діє слабше червоного. Жовтий - найбільш світлій в спектрі, тонізуючий, найменш втомлює чим червоний та жовтогарячий, утворює аналогічні почуття як до червоного, але в меншій мірі. Зелений - найбільш звичний для органів зору, фізіологічно оптимальний, це колір природи, заспокоює людину, підвищує працездатність. Блакитний - заспокійливий, знімає психологічну напруженість. Синій - сприяє гальмуванню всіх основних функцій фізіологічних систем людини, найбільш холодний з кольорів, має невелику яскравість, підсилює дію теплих кольорів. Фіолетовий - поєднання червоного і синього кольорів, виробляє гнітючу дію на психіку людини.
* Додаток№6 ПОСЛІДОВНІСТЬ ХУДОЖНЬО-КОНСТРУКТОРСЬКОГО АНАЛІЗУ ВИРОБІВ 1. Збирання інформації за різними джерелами-патентним матеріалам, каталогам та проспектам. 2. Складання опису аналогу та процесу його використання. 3. Аналіз функціональних вимог із визначенням зв'язку «людина-предмет», «предмет-середовище» та безпека експлуатації. 4. Виявлення відповідності форми конструктивній основі, логіці та тектонічності форми. 5. Аналіз відповідності матеріалів у функціональному, конструктивному та декоративному відношеннях. 6. Аналіз технологічності виробу як в окремих елементах, вузлах та деталях, так і в цілому 7. Аналіз композиційного рішення цілісності форми, єдності характеру усіх елементів і відповідності форми стильовій спрямованості. 8. Загальні висновки про виріб.
* Використані джерела Альтов Г.И. И тут появился изобретатель. –М.: Дет. л-ра, 1989. Альтшулер Г.С. Найти идею. –Новосибирск: Наука, 1986. Білуха М.Т. Методологія наукових досліджень. — К.: Науковий світ, 2002. Бутнік-Сіверський О.Б. Економіка інтелектуальної власності. – К.: Ін-т інтел. власн. і права, 2004. – 296 с. Велика ілюстрована енциклопедія ерудита: Пер. з англ. –К.: Махон-Україна, 2005. Гаркавенко С.С. Маркетинг: Підручник. – 4-те вид. доп. – К.: Лібра, 2006. – 720 с. Дибкова Л.М. Інформатика та комп’ютерна техніка: Посібник. – К.: Видавничий центр «Академія», -2002.-692с. Економічне, екологічне та маркетингове обґрунтування учнями об’єкта проектування як фактор формування конкурентно-спроможної особистості / А.Ю. Цина // Формування крнкурентно-спроможної особистості на уроках трудового навчання і технологій : метод.-практичний посібник / [упоряд.: В. Чемшит]. – Полтава : ПОІППО, 2009. – 124 с. Інформатика. Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології // За ред. О.І.Пушкаря. – К.: Видавничий центр «Академія», - 2001. – 692 с. Кушнаренко Н.М., Удалова В.К. Наукова обробка документів: Підручник. – 4-те вид., перероб. і доп. – К.: Знання, 2006. – 334 с. Петрина Ю.Д., Яким Р.С. Основи наукових досліджень для інженерів: Навч.посібник. – Дрогобич: Видавничий центр Дрогобицького механічного технікуму, 2004. – 153 с. Проектна діяльність у школі /Упоряд. М.Голубенко. – К.: Шк.світ, 2007. – 128 с. Проектно-технологічна діяльність учнів на уроках трудового навчання: теорія і методика. /За ред. О.М.Коберника. –К.: Науковий світ, 2003. -172с. Фатхундинов Р.А. Конкурентоспособность организации в условиях кризиса: экономика, маркетинг, менеджмент. – М.: Маркетинг, 2002. – 892 с. http://studentbooks.com.ua