Технологічна карта до уроку біології "Узагальнення теми "Надоганізмові біологічні системи" 9 клас

Про матеріал
Технологічна картка до уроку біології в 9 класі "Узагальнення теми "Надорганізмові біологічні системи" дозволяє структурувати матеріал, дозволяє оптимізувати час на уроці
Перегляд файлу

Технологічна карта

Дата _______________________________________________________________

Тема Узагальнення теми «Надорганізмові біологічні системи»

Природа не знає жодних прав,

                                                                                        їй відомі лише закони.

Д. Адамс                                                                                                          

 

Крок 1. « Термінологічна розминка»  Завдання 1.Терміни та поняття

Завдання 2.Доповни речення.

1. Популяція  чи група популяцій, особини якої можуть схрещуватися між собою і давати плідне потомство – _________________________

2.Сукупність особин одного біологічного виду, певною мірою ізольована від інших подібних сукупностей – ______________________________

3.Послідовності між організмами екосистеми  за принципом   хто кого їсть – __________

4.Закономірність :  загальна біомаса кожного наступного трофічного рівня в 10 разів менша за попередній -   ______________________________________________

5.Певне положення в ланцюзі живлення ( сукупність організмів з однаковим типом живлення ) – ______________________________________________

Завдання 2. Складання схеми

( 1.Склад екосистеми)

 

 

Крок 2. «Впізнай екосистему»  Робота в групах. Впишіть назву екосистем, про яку йдеться кожному з текстів:

1.Це наземні екосистеми характеризуються надзвичайно високим біорізноманіттям. На жаль площа цих екосистем скорочується через нераціональне природокористування. ________________________

2.Ці екосистеми займають 10% поверхні суші й характеризуються дуже низьким біорізноманіттям. Через це вони вкрай нестабільні , але мають  надзвичайно велике господарське значення для всього людства ______________________________

3.Ці  екосистеми – справжні  легені нашої планети. Вони займають 2/3 поверхні Землі  й на них припадає 97% наявної на ній води.________________________________

4.Структурною основою цих водних екосистем є колоніальні кишковопорожнинні. Їхня площа порівняно невелика – усього 0,1% поверхні водних екосистем, але на них припадає майже 25% водного біорізноманіття______________________________________

 

Крок  3. «Трофічні зв’язки»

 Завдання 1) Проаналізуйте наведені твердження та зобразіть схему харчової мережі , вказавши стрілками, хто кого їсть. (Учні отримують фото  організмів , які треба прикріпити на аркуші паперу) ( робота в групах)

Завдання 2). Запишіть 1 ланцюг пасовищного типу, позначте продуценти, консументи, редуценти.

ланцюг живлення пасовищного типу

 

 

 

 

 

 

продуцент

Консумент І порядку

Консумент ІІ порядку

Консумент ІІІ порядку

 

 

Редуценти ( сапротрофні бактерії)

 

Ланцюг живлення детритного типу

 

 

 

 

 

 

Рештки

продуцента

Консумент І порядку

Консумент ІІ порядку

Консумент ІІІ порядку

 

 

Редуценти ( сапротрофні бактерії)

 

Висновок:

1.Ланцюги живлення, які починаються з _____________, носять назву      _________________ ланцюгів.

2.Ланцюги живлення, які починаються з __________________________, носять назву ________________ ланцюгів.

Детриту (органічний матеріал, що розкладається), продуцентів, пасовищних, детритних

Крок 4.Розвʼязування екологічних задач.

Задача 1.За правилом екологічної піраміди, визначте, скільки рослинності необхідно, щоб прогодувати лисицю масою 30 кг.

  1. Складаємо ланцюг живлення:

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Задача 2. За правилом екологічної піраміди визначте, скільки рослинної речовини необхідно для того, щоб у екосистемі  могли   існувати 2 рослиноїдні пташки масою1 кг.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Задача 3. Біомаса планктону на 1м2 складає 400г. Визначте площу  відповідного біогеоценозу, яка може прогодувати щуку масою 5кг ( 60% вода) у ланцюгу живлення : планктон – рослиноїдні риби – щука

Дано:

_______________

______________

 

Знайти: ________

1.Визначаємо % маси сухої речовини щуки

__________________________________________________________

2.Визначаємо масу сухої речовини щуки.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.Підставляємо дані в ланцюг живлення і знаходимо біомасу всіх компонентів

 

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

 

4.Визначаємо площу біогеоценозу

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Відповідь:____________________________________________________________________

 

Задача 4. Розподіліть наведені організми по рівнях піраміди чисельності. У дужках наведена чисельність організмів у трофічному ланцюгу на 100м2 площі екосистеми. 

Тхір ( 3700), ковила (90 000),ромашка (60 000), ховрах ( 7 5000), хом’як (13 000), лисиця

( 3000), вовк ( 1 400).

            консументи ІІІ порядку

 

консументи ІІ порядку

 

Консументи І порядку

 

 

             Продуценти

Крок 5. «Стабільність екосистем. Етапи сукцесії»

Завдання 1. .Розгляньте рисунок, що ілюструє часові зміни в екосистемі. Розташуйте етапи сукцесій у правильній послідовності. Визначте тип кожної сукцесії.

Завдання 2. Проаналізуйте порівняльну таблицю природної та штучної екосистеми.

Зробіть висновок про стабільність, саморегуляцію штучних екосистем ( агроценозів)

 

Критерії порівняння

Природна

Штучна ( Агроценоз)

Видове біорізноманіття

Велике (необмежене)

 мале(обмежене)

Кількість ланок у ланцюгах живлення

Багато

мало

Трофічні сітки

Розгалужені, складні

Лінійні, бідні

Колообіг речовин

незамкнений

замкнений

Продуктивність

висока

максимальна

Стійкість

стійка

нестійка

Висновок.     Штучні екосистеми (агроценози) ____________________, не здатні до ______________,  потребують постійного втручання __________________для їх підтримки.

Без втручання людини ______________ на види агроценоз швидко перетворюється на стабільнішу і багатшу на види екосистему, яка заростає бур'янами.

( нестабільні, саморегуляції, людини,  бідний)

 

Крок 6. « Заходи збереження біосфери» Робота з підручником. С.303 Прочитайте текст «Збереження різноманіття є необхідним для природи й людини» Обґрунтуйте аргументи

 

Крок 7. Виконання тестів. ( з перевіркою на комп’ютері)

 

Домашнє завдання. Повторити  параграфи 50-56. Тести «Надорганізмові біологічні системи» на сайті   interactive.ranok.com.ua   Доповнити розділ листівки «Почни з себе»  Як можна змінити свій побут, аби менше забруднити довкілля?

 

         Підсумок уроку.

         Пам’ятайте, друзі, природа не має права на захист своїх  інтересів,      не може

        вимагати від нас відшкодування збитків, але вона неухильно  підпорядковується

        законам, порушення яких приводить до глобальних змін не тільки для природи, а й

       для людини.

 

doc
Додано
6 березня 2019
Переглядів
2281
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку