Технологічна карта до уроку літератури рідного краю

Про матеріал
Технологічна карта уроку української літератури (ЛРК) Урок № ПІБ учителя: Цемашко Катерина Олегівна Клас: 10 Тема уроку: Олена Музика «Так просто» Цілі уроку: Навчальні : познайомити учнів з життєвою долею та першою збіркою Олени Музики, розкрити грані творчого таланту авторки; розкрити грані творчого таланту авторки; через художнє слово ввести учнів у чарівний світ поезій; навчити аналізувати поетичні твори; робити самостійні висновки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання. Розвивальні: зацікавити учнів літературою письменників-земляків; розвивати зв’язне мовлення, навички критичного мислення, уміння давати оцінку прочитаним творам, висловлювати власні судження; Виховні: виховувати в учнів шанобливе ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі; виховувати почуття патріотизму, любові до своєї малої батьківщини. Обладнання уроку: портрет Олени Музики, поезії зі збірки «Так просто», шаблон таблиці, стікери-зірочки, ноутбук. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок Предметні компетенції на уроці: Основні знання: зміст прочитаних творів, висловлені в них ідеї. Основні вміння: висловлювати власне судження щодо порушених проблем у творах; аналізувати виучувану поезію; визначати власні цілі вивчення теми. Ключові компетентності: спілкування державною мовою: формування умінь розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів; цінувати красу і багатства української мови; інформаційно-цифрова компетентність: формування умінь працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації; уміння вчитися: формування умінь користуватися різними джерелами інформації; постійно поповнювати власний словниковий запас. ініціативність і підприємливість: формування умінь презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби; обізнаність та самовираження у сфері культури: формування умінь висловлювати власні судження. Наскрізні лінії: «Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток» МЗ: образотворче мистецтво
Перегляд файлу

Технологічна карта

уроку української літератури (ЛРК)

Урок №

ПІБ учителя: Цемашко Катерина Олегівна

Клас: 10

Тема уроку: Олена Музика «Так просто»

Цілі уроку:

Навчальні :

познайомити учнів з життєвою долею та першою збіркою Олени Музики, розкрити грані творчого таланту авторки;

розкрити грані творчого таланту авторки;

через художнє слово ввести учнів у чарівний світ поезій;

навчити аналізувати поетичні твори;

 робити самостійні висновки;

 вдосконалювати навички свідомого виразного читання.

Розвивальні:

зацікавити учнів літературою письменників-земляків;

розвивати зв’язне мовлення, навички критичного мислення, уміння давати оцінку прочитаним творам, висловлювати власні судження;

Виховні:

виховувати в учнів шанобливе ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі;

виховувати почуття патріотизму, любові до своєї малої батьківщини.

Обладнання уроку: портрет Олени Музики, поезії зі збірки «Так просто»,  шаблон таблиці, стікери-зірочки, ноутбук.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок

Предметні компетенції на уроці:

Основні знання: зміст прочитаних творів, висловлені в них ідеї.

Основні вміння: висловлювати власне судження щодо порушених проблем у творах; аналізувати виучувану поезію; визначати власні цілі вивчення теми.

Ключові компетентності:

спілкування державною  мовою: формування умінь розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів; цінувати красу і багатства української мови;

інформаційно-цифрова компетентність: формування умінь працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації;

уміння вчитися: формування умінь користуватися різними джерелами інформації; постійно поповнювати власний словниковий запас.

ініціативність і підприємливість: формування умінь презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;

обізнаність та самовираження у сфері  культури: формування умінь висловлювати власні судження.

Наскрізні лінії:

«Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток»

МЗ: образотворче мистецтво

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

Етап уроку

Час,

хв.

Зміст

Методи і прийоми

ФОНД

Діяльність
учителя

Діяльність
учня
 

І. Організаційний момент

1

Емоційне налаштування на роботу. Енергізатор «Я – зірка»

«Кольоровий щоденник настрою»

 

Ф

 

 

Вмикає музику. Словесне звернення.  Привітання, побажання хорошого настрою

Привітання.

Учні емоційно налаштовуються на роботу

ІІ. Актуалізація опорних знань школярів. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

2

 

 

Повторення матеріалу з попереднього уроку літератури рідного краю

 

Усне повідомлення

Ф

І

Запитує, доповнює, уточнює відповіді дітей

 

Учні  відновлюють у пам’яті вивчений матеріал.

 

ІII. Оголошення теми уроку. Цілевизначення  та планування 

3

 

Оголошення теми і завдань уроку та запис у зошит. Робота над епіграфом

Усне повідомлення

 

Ф

Запис на дошці

 

 

Запис у зошит  дати і теми уроку. Самостійно визначають мету уроку

ІV. Основний зміст роботи.

 Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу

31

1. Робота над біографією письменниці

2. Презентація збірки «Так просто»

3. Повторення художніх засобів

4. Виразне читання творів «Крила», «Хмарки», «Осіннє», «Хризантеми»

5. Ідейно-тематичний аналіз поезій

 

 

1. Прийом «Лекція»

2.Метод «Реклама»

3. Прийом «Інтелектуальна розминка»

4. «Акторська майстерність»

5. Метод «Ілюстрування»

6. Методи «Мозкова атака» та «Мікрофон»

 

 

 

 

 

ІФ

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Доповнює, уточнює доповідь  учня
  2. Доповнює, уточнює доповідь  учня

3. Запитує, доповнює, уточнює відповіді дітей

4. Нагадує правила виразного читання

5. Демонструє репродукції картин співвідносні з тематикою лірики.

6. Розподіляє клас на  чотири групи та роздає шаблони таблиці для заповнення

 

 

1.Виступ учня – біографа з випереджувальним завданням.

2.Виступ рекламний агент  з випереджувальним завданням.

3. Згадують та наводять приклади художніх засобів.

4. Читають поезії письменниці

5. Виконують в групах аналіз творів, заповнюють таблиці та діляться своїми думками з класом та вчителем.

V.  Рефлексивно-оцінювальний етап

 

3

1. Бесіда. Обмін враженнями.

2. Самооцінювання роботи на уроці

1. Літературний диктант

2. «Святковий салют»

Ф

І

 

  1. Підсумкове слово вчителя
  2. Проводить літературний диктант

3. Учитель  пропонує учням провести самоаналіз знань з даної теми уроку

1. Відповідають на запитання літературного диктанту.

2. Учні кріплять на дошку стікери-зірочки

3. Підводять підсумки своєї роботи під час уроку,  фіксуючи результати в таблицю  «Самооцінювання  навчальних досягнень на уроці»

VІ. Домашнє завдання

2

Написати есе «Моя улюблена пора року» або «Кожен має за плечима крила».

 

 

Ф

 

Пояснення алгоритму виконання домашнього завдання

Записують  у щоденники  домашнє завдання

*ФОНД - форма організації навчальної діяльності (Ф - фронтальна, І - індивідуальна, П - парна, Г - групова).

 

 

 

 

Література:

Для вчителя

Для учнів

Музика О. Так просто: збірка віршів/Олена Музика. – Запоріжжя: СТАТУС. 2020. – 116 с.

Садкіна В. І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: Вид. група «Основа», 2011.- 88 с. – (Серія «Золота педагогічна колекція»)

Музика О. Так просто: збірка віршів/Олена Музика. – Запоріжжя: СТАТУС. 2020. – 116 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Портрети Олени Музики

https://lh3.googleusercontent.com/ySeH6Xr_hO0LC2nk69KZoGRKvdpc3ARb2Fzg1dS4HFsTBacemVa7sSEmYWX0-5PnG1e_fzJ0NGlB-2cC2dQkx-qeabpA80yhTzTitWkSmB7GKG_DF47tckkD6rIApXFPlZ00Acg=s1600Урок "Література рідного краю. Олена Музика " | Конспект. Українська  література

 

 

 

 

Додаток 2

 

Біографічні дані (виступ учня-біографа)

Олена Миколаївна Музика народилася 18 лютого 1975 року у місті Запоріжжя. Згодом родина переїхала до села Верхня Криниця Василівського району. У 1990 році закінчила школу, але авторка з дитинства хотіла стати вчителем, і ця мрія здійснилася. З 1990 -1994 роки Олена Миколаївна навчається в Запорізькому педагогічному училищі №1, з 1994 – 1997 закінчила Запорізький державний університет (зараз ЗНУ), філологічний факультет. Працювала за фахом вчителем української мови та літератури у школі с. Верхня Криниця. З 2006 року працює методистом у КУ «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради. Друкувалася у Василівській районній газеті «Нова Таврія», збірнику «Василівка туристична та мистецько-поетична», журналах «Хортиця» (м. Запоріжжя) та «Дивослово», альманахах Міжнародних фестивалів «В стенах Серебряного века» (м. Василівка), «Звезда Рождества» (м. Запоріжжя), «Славянская лира» (м. Мінськ, Білорусь).

Твори: «Так просто» (2020), але спільна книжка «Сонячний дощ» (2020) охоплює поетичні твори Олени Миколаївни Музики та прозові – Олени Василівни Музичук. Поетеса захоплюється фотографуванням, подорожами, вирощуванням квітів, читанням художньої літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

Поезії  зі збірки «Так просто»

 

Крила

Я для себе істину відкрила:

Кожен має за плечима крила.

 

В когось крила, як веселка, гожі,

В когось ніжні, на пелюстку схожі,

В когось гарні, як весняна днина,

В іншого – немов стара ряднина,

В когось горді й сильні, як вітрила.

Люди різні, й різні їхні крила.

 

Хтось до сонця полетіти хоче,

Інший по багнюці їх волочить.

Хтось крилом укриє від негоди,

Хтось ховає під крилом доходи,

Хтось крило простягне в допомогу,

Інші – є й такі! – підставить ногу

(Крила у таких безбарвні, кволі

І безсилі, як пташки в неволі).

Хтось радіє крилам, інший – тужить.

 

Кожен має ті, які заслужить.

 

Хмарки

Лягли б горілиць у траву,

Як часто в дитинстві бувало…

 

Хмарки-каравели пливуть,

А я – капітан за штурвалом.

Навколо безмежжя і синь,

І радість дзвінка кришталева,

Бо серед цієї краси

Я – бранка і я – королева.

Усе тут для мене, моє:

Кульбабки, горох, гарбузиння,

Димок, що із кухні снує,

І казка метелика синя,

І маки, й денешти рясні,

І добрі бабусині очі…

 

Хмаринки пливуть в вишині,

В дитинство вертатись не хочуть.

 Осіннє

Небесна річка вийшла з берегів

І розплескала синяву по світу.

Туман розвісив перли дорогі

Й прибрав ромашку – скромну Афродіту.

 

Над ставом вечір верби повінчав –

І в’яже павутинками їм руки,

Мов рушниками. Серед сонних трав

Кульбабочок хитаються перуки

 

Білесенькі, як марево… Зірки

Торують по одній дорогу ночі.

Ось місяця з’явився серп тонкий –

Блідий, несмілий, наче хто зурочив.

 

Єдиним рухом владної руки

Усе, що є й чого не знали досі,

Огорне тиша. І у час такий

Народиться на світ чаклунка Осінь…

 

Хризантеми

Вже тягнуться на південь дикі гуси,

Святково закалинилось в гаю,

Каштан під ноги людям листя трусить,

А я мов зачарована стою.

 

В калюжі віддзеркалюється вітер.

Кудись чимдуж мураха поспіша.

На розі продають осінні квіти,

І кожна квітка – то чиясь душа.

 

Спішать авто, трамваї, перехожі.

Повітря пахне сумом і дощем.

Осінній день із щедрістю вельможі

В осінні душі ллє солодкий щем.

 

Моя ж душа уже наскрізь печальна.

Бо знаю, що, коли не стане тем

Для віршів, для розмов і для мовчання,

Я стану однією з хризантем…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

Шаблон таблиці для ідейно-тематичного аналізу поезій

 

Тема твору

 

Ідея твору

 

Епітети

 

Метафори

 

Порівняння

 

Риторичні оклики

 

Інверсія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

Питання літературного диктанту

 

► Назва села до якого переїхала авторка, коли була маленькою. (Велика Криниця).

► Олена Миколаївна мріяла стати…(вчителькою).

► Назва першої збірки віршів. (Так просто).

► Авторка захоплюється …(фотографуванням, подорожами, вирощуванням квітів, читанням художньої літератури).

► Назви віршів, які запам’ятали («Крила», «Хризантеми», «Осіннє», «Хмарки».)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

  1. Дребот У.Т.  Як готуватися до уроків літератури рідного краю. Режим доступу: https://sites.google.com/site/klmetod/zagalna-seredna-osvita/movi-i-literaturi/ukraienska-mova-ta-literatura/krok-do-profesionalizmu/ak-gotuvatisa-do-urokiv-literaturi-ridnogo-krau
  2. Література рідного краю в навчальних закладах Запорізької області: посібник для вчителів і студентів-філологів / [ред.-упор. : С. С. Журавльова, О. І. Харіна]. – Бердянськ, 2013.
  3. Фасоля А. Уроки літератури рідного  краю в системі особистісно зорієнтованого навчання. Електронний ресурс. -  Режим доступу: http://ozonlit.org/uroky-literatury-ridnoho-krayu-v-systemi-osobystisno-zorijentovanoho-navchannya
  4. Шуляр В. Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення // Українська література в загальноосвітніх школах. – 2003. - №7. – с. 34-35.
  5. Фото та поезії Олени Музики. Презентація Шацької Н.М.  «Лінгвокраїнознавчий аспект вивчення літератури рідного краю». Електронний ресурс. -  Режим доступу:  https://docs.google.com/presentation/d/1Q64Z2_pORTWnFjQxXU_t_7unFaFuGPft/edit#slide=id.p87
  6. Зразки Поезії Олени Музики. Електронний ресурс. -  Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/urok-literatura-ridnogo-krau-olena-muzika-349194.html

 

1

 

docx
Додано
21 березня 2022
Переглядів
945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку