Технологічна карта
уроку української літератури (ЛРК)
Урок №
ПІБ учителя: Цемашко Катерина Олегівна
Клас: 10
Тема уроку: Олена Музика «Так просто»
Цілі уроку:
Навчальні :
познайомити учнів з життєвою долею та першою збіркою Олени Музики, розкрити грані творчого таланту авторки;
розкрити грані творчого таланту авторки;
через художнє слово ввести учнів у чарівний світ поезій;
навчити аналізувати поетичні твори;
робити самостійні висновки;
вдосконалювати навички свідомого виразного читання.
Розвивальні:
зацікавити учнів літературою письменників-земляків;
розвивати зв’язне мовлення, навички критичного мислення, уміння давати оцінку прочитаним творам, висловлювати власні судження;
Виховні:
виховувати в учнів шанобливе ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі;
виховувати почуття патріотизму, любові до своєї малої батьківщини.
Обладнання уроку: портрет Олени Музики, поезії зі збірки «Так просто», шаблон таблиці, стікери-зірочки, ноутбук.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок
Предметні компетенції на уроці:
Основні знання: зміст прочитаних творів, висловлені в них ідеї.
Основні вміння: висловлювати власне судження щодо порушених проблем у творах; аналізувати виучувану поезію; визначати власні цілі вивчення теми.
Ключові компетентності:
спілкування державною мовою: формування умінь розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів; цінувати красу і багатства української мови;
інформаційно-цифрова компетентність: формування умінь працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації;
уміння вчитися: формування умінь користуватися різними джерелами інформації; постійно поповнювати власний словниковий запас.
ініціативність і підприємливість: формування умінь презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;
обізнаність та самовираження у сфері культури: формування умінь висловлювати власні судження.
Наскрізні лінії:
«Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток»
МЗ: образотворче мистецтво
Хід уроку
Етап уроку |
Час, хв. |
Зміст |
Методи і прийоми |
ФОНД |
Діяльність |
Діяльність |
І. Організаційний момент |
1 |
Емоційне налаштування на роботу. Енергізатор «Я – зірка» |
«Кольоровий щоденник настрою»
|
Ф
|
Вмикає музику. Словесне звернення. Привітання, побажання хорошого настрою |
Привітання. Учні емоційно налаштовуються на роботу |
ІІ. Актуалізація опорних знань школярів. Мотивація навчальної діяльності учнів
|
2
|
Повторення матеріалу з попереднього уроку літератури рідного краю
|
Усне повідомлення |
Ф І |
Запитує, доповнює, уточнює відповіді дітей
|
Учні відновлюють у пам’яті вивчений матеріал.
|
ІII. Оголошення теми уроку. Цілевизначення та планування |
3
|
Оголошення теми і завдань уроку та запис у зошит. Робота над епіграфом |
Усне повідомлення
|
Ф |
Запис на дошці
|
Запис у зошит дати і теми уроку. Самостійно визначають мету уроку |
ІV. Основний зміст роботи. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу |
31 |
1. Робота над біографією письменниці 2. Презентація збірки «Так просто» 3. Повторення художніх засобів 4. Виразне читання творів «Крила», «Хмарки», «Осіннє», «Хризантеми» 5. Ідейно-тематичний аналіз поезій
|
1. Прийом «Лекція» 2.Метод «Реклама» 3. Прийом «Інтелектуальна розминка» 4. «Акторська майстерність» 5. Метод «Ілюстрування» 6. Методи «Мозкова атака» та «Мікрофон»
|
ІФ Г
|
3. Запитує, доповнює, уточнює відповіді дітей 4. Нагадує правила виразного читання 5. Демонструє репродукції картин співвідносні з тематикою лірики. 6. Розподіляє клас на чотири групи та роздає шаблони таблиці для заповнення
|
1.Виступ учня – біографа з випереджувальним завданням. 2.Виступ рекламний агент з випереджувальним завданням. 3. Згадують та наводять приклади художніх засобів. 4. Читають поезії письменниці 5. Виконують в групах аналіз творів, заповнюють таблиці та діляться своїми думками з класом та вчителем. |
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
|
3 |
1. Бесіда. Обмін враженнями. 2. Самооцінювання роботи на уроці |
1. Літературний диктант 2. «Святковий салют» |
Ф І
|
3. Учитель пропонує учням провести самоаналіз знань з даної теми уроку |
1. Відповідають на запитання літературного диктанту. 2. Учні кріплять на дошку стікери-зірочки 3. Підводять підсумки своєї роботи під час уроку, фіксуючи результати в таблицю «Самооцінювання навчальних досягнень на уроці» |
VІ. Домашнє завдання |
2 |
Написати есе «Моя улюблена пора року» або «Кожен має за плечима крила».
|
|
Ф
|
Пояснення алгоритму виконання домашнього завдання |
Записують у щоденники домашнє завдання |
*ФОНД - форма організації навчальної діяльності (Ф - фронтальна, І - індивідуальна, П - парна, Г - групова).
Література:
Для вчителя |
Для учнів |
Музика О. Так просто: збірка віршів/Олена Музика. – Запоріжжя: СТАТУС. 2020. – 116 с. Садкіна В. І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: Вид. група «Основа», 2011.- 88 с. – (Серія «Золота педагогічна колекція») |
Музика О. Так просто: збірка віршів/Олена Музика. – Запоріжжя: СТАТУС. 2020. – 116 с.
|
Додаток 1
Портрети Олени Музики
Додаток 2
Біографічні дані (виступ учня-біографа)
Олена Миколаївна Музика народилася 18 лютого 1975 року у місті Запоріжжя. Згодом родина переїхала до села Верхня Криниця Василівського району. У 1990 році закінчила школу, але авторка з дитинства хотіла стати вчителем, і ця мрія здійснилася. З 1990 -1994 роки Олена Миколаївна навчається в Запорізькому педагогічному училищі №1, з 1994 – 1997 закінчила Запорізький державний університет (зараз ЗНУ), філологічний факультет. Працювала за фахом вчителем української мови та літератури у школі с. Верхня Криниця. З 2006 року працює методистом у КУ «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради. Друкувалася у Василівській районній газеті «Нова Таврія», збірнику «Василівка туристична та мистецько-поетична», журналах «Хортиця» (м. Запоріжжя) та «Дивослово», альманахах Міжнародних фестивалів «В стенах Серебряного века» (м. Василівка), «Звезда Рождества» (м. Запоріжжя), «Славянская лира» (м. Мінськ, Білорусь).
Твори: «Так просто» (2020), але спільна книжка «Сонячний дощ» (2020) охоплює поетичні твори Олени Миколаївни Музики та прозові – Олени Василівни Музичук. Поетеса захоплюється фотографуванням, подорожами, вирощуванням квітів, читанням художньої літератури.
Додаток 3
Поезії зі збірки «Так просто»
Крила
Я для себе істину відкрила:
Кожен має за плечима крила.
В когось крила, як веселка, гожі,
В когось ніжні, на пелюстку схожі,
В когось гарні, як весняна днина,
В іншого – немов стара ряднина,
В когось горді й сильні, як вітрила.
Люди різні, й різні їхні крила.
Хтось до сонця полетіти хоче,
Інший по багнюці їх волочить.
Хтось крилом укриє від негоди,
Хтось ховає під крилом доходи,
Хтось крило простягне в допомогу,
Інші – є й такі! – підставить ногу
(Крила у таких безбарвні, кволі
І безсилі, як пташки в неволі).
Хтось радіє крилам, інший – тужить.
Кожен має ті, які заслужить.
Хмарки
Лягли б горілиць у траву,
Як часто в дитинстві бувало…
Хмарки-каравели пливуть,
А я – капітан за штурвалом.
Навколо безмежжя і синь,
І радість дзвінка кришталева,
Бо серед цієї краси
Я – бранка і я – королева.
Усе тут для мене, моє:
Кульбабки, горох, гарбузиння,
Димок, що із кухні снує,
І казка метелика синя,
І маки, й денешти рясні,
І добрі бабусині очі…
Хмаринки пливуть в вишині,
В дитинство вертатись не хочуть.
Осіннє
Небесна річка вийшла з берегів
І розплескала синяву по світу.
Туман розвісив перли дорогі
Й прибрав ромашку – скромну Афродіту.
Над ставом вечір верби повінчав –
І в’яже павутинками їм руки,
Мов рушниками. Серед сонних трав
Кульбабочок хитаються перуки
Білесенькі, як марево… Зірки
Торують по одній дорогу ночі.
Ось місяця з’явився серп тонкий –
Блідий, несмілий, наче хто зурочив.
Єдиним рухом владної руки
Усе, що є й чого не знали досі,
Огорне тиша. І у час такий
Народиться на світ чаклунка Осінь…
Хризантеми
Вже тягнуться на південь дикі гуси,
Святково закалинилось в гаю,
Каштан під ноги людям листя трусить,
А я мов зачарована стою.
В калюжі віддзеркалюється вітер.
Кудись чимдуж мураха поспіша.
На розі продають осінні квіти,
І кожна квітка – то чиясь душа.
Спішать авто, трамваї, перехожі.
Повітря пахне сумом і дощем.
Осінній день із щедрістю вельможі
В осінні душі ллє солодкий щем.
Моя ж душа уже наскрізь печальна.
Бо знаю, що, коли не стане тем
Для віршів, для розмов і для мовчання,
Я стану однією з хризантем…
Додаток 4
Шаблон таблиці для ідейно-тематичного аналізу поезій
Тема твору |
|
Ідея твору |
|
Епітети |
|
Метафори |
|
Порівняння |
|
Риторичні оклики |
|
Інверсія |
|
Додаток 5
Питання літературного диктанту
► Назва села до якого переїхала авторка, коли була маленькою. (Велика Криниця).
► Олена Миколаївна мріяла стати…(вчителькою).
► Назва першої збірки віршів. (Так просто).
► Авторка захоплюється …(фотографуванням, подорожами, вирощуванням квітів, читанням художньої літератури).
► Назви віршів, які запам’ятали («Крила», «Хризантеми», «Осіннє», «Хмарки».)
Список використаних джерел
1