1
Технологічна карта уроку
української літератури
Тема шкільного курсу: Українська література ІІ пол. ХІХ ст.
Урок №
ПІБ учителя: Горлова Тетяна Анатоліївна
Клас: 10
Тема. «Жіночі образи у творі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Проблема життєвого вибору»
Мета: формувати компетентності:
предметні: літературознавчу: показати психологізм змалювання персонажів роману, їх неоднозначність, розвивати навички характеристики літературних героїв; формувати в учнів читацьку активність уміння визначати духовно-естетичні цінності в літературному творі; розвивати творчі здібності, логічне мислення, вміння давати оцінку вчинкам головних персонажів;
ключові: уміння вчитися впродовж життя: самоорганізовуватися до навчальної діяльності, розвивати активну пізнавальну діяльність, уміння узагальнення і систематизації висновків; спілкування державною мовою: розвиток культури мовлення, активізація словника учнів; соціальну: вдосконалення навичок спілкування в колективі, толерантного ставлення до думок і почуттів інших, уміння аргументовано та грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань; ініціативність: уміння аналізувати життєву ситуацію з певної позиції; інформаційну: вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її; загальнолюдську: виховувати почуття людської гідності, милосердя, доброту та повагу до матері.
Тип уроку: комбінований
Основні терміни та поняття: реалізм, соціально-психологічний роман, портрет, художня деталь
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво
Обладнання: репродукції картин із зображенням жінок, дівчат; текст твору; мультимедійний супровід уроку
Змістові лінії:
МК – живопис
НЛ-2 «Громадянська відповідальність» - готовність брати на себе відповідальність
НЛ-3 «Здоров'я і безпека» - усвідомлення власного здоров'я як цінності не лише власної, а й суспільної.
Хід уроку
Етап уроку |
Час, хв. |
Зміст |
Методи і прийоми |
ФОНД |
Діяльність |
Діяльність |
І. Організаційний момент |
1 |
Емоційне налаштування на роботу |
|
Ф
|
Словесне звернення. Привітання, побажання хорошого настрою |
Привітання. Учні емоційно налаштовуються на роботу |
ІІ. Актуалізація опорних знань школярів
|
2
|
Повторення основних віх тернистого життєвого шляху головного героя твору
|
Гра «Доміно»
|
Ф І |
Запитує, доповнює, уточнює відповіді дітей
|
Учні на картках встановлюють послідовність подій
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
|
3
|
Захист творчої роботи з використанням презентації «Образ жінки в українському живописі» (випереджальне домашнє завдання) |
Усне повідомлення
|
П Ф |
Узагальнює |
Перегляд презентації. Сприймання інформації. |
ІII. Оголошення теми уроку. Цілевизначення та планування |
1
|
Оголошення теми і завдань уроку та запис у зошит |
Усне повідомлення
|
Ф |
Запис на дошці
|
Запис у зошит дати і теми уроку |
ІV. Основний зміст роботи. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу |
33 |
Робота над жіночими образами роману: 1. Цитатна характеристика героїнь. 2. Перегляд репродукцій картин-портретів жінок українських художників. Обмін враженнями про побачене. 3. Творчий переказ від імені героїнь роману. 4. Бесіда з елементами гри |
1. Інтерактивна вправа «Тіньовий театр» 2. Прийом «Майстерня художника» 3. Прийом «Сторітелінг» 4. Гра «Торбинка пам'ятних речей» |
ІФ
|
1. Зачитує цитатну характеристику героїнь твору, прикріплює на дошку листочки з іменами героїнь. 2. Запитує, доповнює, уточнює відповіді учнів. 3. Прикріплює на дошку картки з рисами характеру. 4. Показує подарунки, запитує, доповнює, уточнює відповіді учнів |
1. Пригадують жіночі образи за їхніми цитатними. 2. Пояснюють, з яким образом асоціюються представлені репродукції картин. 3. П'ять учениць по черзі від імені героїнь твору розповідають історії життєвого шляху, а учні-слухачі записують у зошити найсуттєвіші характеристики до кожного образу. 4. Дають відповіді на питання та вгадують, від кого головний герой отримав представлені дарунки |
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
|
3 |
1. Бесіда. Обмін враженнями. 2. Самооцінювання роботи на уроці |
1. Прийом «Рюкзачок мудрих істин» (відповідь на питання: «Якої життєвої мудрості я навчився, ознайомившись із романом П. Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)
|
Ф І
|
1. Підсумкове слово вчителя 2. Учитель пропонує учням провести самоаналіз знань з даної теми уроку |
1. Учні на стікерах записують відповідь на питання. Обмін враженнями. 2. Підводять підсумки своєї роботи під час уроку, фіксуючи результати в таблицю «Самооцінювання навчальних досягнень на уроці» |
VІ. Домашнє завдання |
2 |
Написати есе «Які одвічні проблеми поколінь, порушені автором у романі, актуальні на сьогодні?»
|
|
Ф
|
Пояснення алгоритму виконання домашнього завдання |
Записують у щоденники домашнє завдання |
*ФОНД - форма організації навчальної діяльності (Ф - фронтальна, І - індивідуальна, П - парна, Г - групова).
Література:
Для вчителя |
Для учнів |
Садкіна В. І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: Вид. група «Основа», 2011.- 88 с. – (Серія «Золота педагогічна колекція») |
П. Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
Додаток до уроку
Оцінювання навчальних досягнень на уроці |
||
Прізвище та ім'я :
|
||
Види завдань |
Само- оцінка |
Оцінка вчителя |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Загальна оцінка вчителя:
|