Технологічний процес контурного й ажурного випилювання деталей (5 клас)

Про матеріал

Мета уроку :

навчальна : закріпити знання учнів про процес різання, розмічання й технологію пиляння фанери і ДВП , удосконалювати навички пиляння листових деревинних матеріалів;

розвивальна : розвивати пам'ять, увагу, навички самоконтролю, здібність до технічної творчості , технічну та інформаційну компетентність;

виховна : виховувати любов до народних національних традицій та звичаїв, культуру праці, дбайливе ставлення до інструментів та матеріалів.

Перегляд файлу

                                   Відкритий урок

                                Трудове навчання

5 клас

   Тема уроку.  Технологічний процес контурного й ажурного    випилювання деталей.

 Мета уроку :

    навчальна : закріпити знання учнів про процес різання, розмічання й технологію пиляння фанери і ДВП , удосконалювати навички пиляння листових деревинних матеріалів;

  розвивальна : розвивати пам’ять, увагу, навички самоконтролю, здібність до технічної творчості , технічну та інформаційну компетентність;

  виховна : виховувати любов до народних національних традицій та звичаїв, культуру праці, дбайливе ставлення до інструментів та матеріалів.

  Основні поняття та терміни : ДВП, фанера, шпон, лобзик, шаблон.

  Об’єкти практичної діяльності учнів : сувенір «Новорічна ялиночка».

  Очікувальні навчальні результати : уміння визначити способи отримання виробу заданої форми і розмірів; учні вміють виконувати етапи і правила пиляння лобзиком, випилюють виріб.

  Основні форми та методи роботи :  фронтальна, індивідуальна, бесіда, кросворд, гра «Закінчіть речення», «Виправ помилку», розминка «Народні прислів’я».

  Обладнання : заготовки із фанери, лобзики, пилочки до лобзика, копіювальний папір, шліфувальна шкурка, олівці, ескіз малюнка новорічної ялиночки, випалювач.

  Тип уроку : урок застосування знань, формування практичних умінь та навичок.

  Вчитель : Бернацький Г.В. спеціаліст першої категорії,  звання «Старший вчитель», стаж роботи - 33 роки.

                        Хід уроку

   I. Організаційна частина.

    1. Привітання, створення позитивного емоційного настрою вчителем, перевірка присутніх та готовності учнів до уроку.

    2. Призначення чергових.

  II. Актуалізація опорних знань.

1.Який технологічний процес називають різанням?

2. Які види різання ви знаєте?

3. Назвіть листові деревинні матеріали.

4. Що таке ДВП?

5. Що таке ДСП?

6. Що називають шпоном?

7. Яка технологія виготовлення фанери?

  ( Роздано учням різнорівневі картки із тестовими завданнями. )

IІІ. Мотивація  навчально– трудової діяльності.

 - Для початку пропоную вам розв’язати кросворд, щоб дізнатись, з яким ручним інструментом ми працюватимемо сьогодні на уроці.

Загадки до кросворду.

  1. Дерев’яна шия

І залізний дзьоб.

Стукає: «Тук, тук, тук!»

        (Молоток).

  1. Школяр його шанує,

Бо він пише ще й малює.

Хто ж цей славний молодець?

Це, звичайно, … (олівець).

 

  1. Що за пристрій, за допомогою якого можна розмітити велику   кількість однакових деталей?

            (Шаблон).

  1. Зображення предмета, виконане від руки, « на око» - це…

       (ескіз).

 

  1. Все пробує на зуб:

І сосну, і клен, і дуб.

           (Пилка).

  1. З гострим лезом, не задира,

Нарубає дров…(сокира).

З першого слова-відгадки візьми 3 букву, з другого  - 1, з третього – 3, з четвертого – 5, з п’ятого – 2, з шостого – 3.

Ключовим словом є слово лобзик.

  Так, на цьому уроці ми продовжимо з вами оволодівати уміннями працювати з ручним інструментом для обробки листових деревинних матеріалів – лобзиком. Завдяки цьому ви зможете виготовити цікавий подарунковий сувенір «Новорічна ялиночка».

   Повідомлення теми , мети , завдань уроку.

ІV. Вивчення нового навчального матеріалу.

   Сьогодні ми згадаємо про ажурне випилювання як один із способів оздоблення виробів. Ці вироби цікаві, веселі, яскраво розмальовані, виготовленні з природних матеріалів. Вони, звичайно, не виблискують так, як глянцева холодна різнокольорова пластмаса, зате мають у собі набагато більше – частинку душі цілого народу, тому  що виготовляються власноруч.  Наші предки більшість виробів виготовляли із деревини, тому що вірили в цілющу силу дерев і в те, що вироби, виготовлені із деревини, мають таку ж силу.

    Кожен із вас мав домашнє випереджувальне завдання: з’ясувати, що символізують дерева, які ростуть в нашій місцевості. (Приклади учнівських повідомлень).

  Береза – символ жіночої краси, ніжного душевного смутку, берегиня домашнього вогнища , цілюще дерево.

 Верба – символ України, весни, працездатності й родючої сили.

 Граб – символ простої чоловічої краси, робочої міцності та надійності, а також ділової корисності.

 Дуб – символ мужності, сили, довголіття, величної краси і здоров’я.

  Клен –символ охайної і чистої чоловічої краси, зосередженої енергії.

Липа – символ надзвичайної привабливості, благословенне Богом дерево, яке може відвертати прокляття.

 Сосна – символ життєвої сили, сильного характеру, вірності і стійкості. Окрім цього, символізує безсмертя і оберігає від нечисті.

Тополя – символ України і дівочої краси. Вважають, що тополя здатна забирати з людей негативну енергію і очищати повітря від всього шкідливого.

Ясен – символ чоловічої чистоти, скромності й пісенної душі.

Ялина – символ Нового року та Різдва.

2.  Використання технології «Мозковий штурм».

 - З  якого матеріалу найдоцільніше виготовити сувенір  «Новорічна ялиночка»?

-  За допомогою якого інструменту ми зможемо виготовити цей виріб?

4. Призначення і будова лобзика .

5. Правила закріплення пилочки .

6. Технічне завдання : визначте , якої максимальної ширини чи довжини заготовки можна розпиляти лобзиком.

7. Прийоми випилювання лобзиком :

  - випилювання виконувати на випилювальному столику , який кріплять до верстака;

  - сидіти прямо, не горблячись ;

  - лобзик тримати правою рукою за ручку;

  - пиляти так , щоб пилочка рухалась поряд з лінією малюнка;

  - пиляти із швидкістю 40 – 60 подвійних рухів за 1 хвилину;

  - тримати лобзик у вертикальному положенні без нахилу ;

  - рухати лобзиком не поспішаючи , плавно з таким розрахунком , щоб пилочка різала по всій довжині , але щоб затискачі не ударяли по заготовці;

  - пересувати заготовку на розпилювальному столику так , щоб лінія розмічання збігалася із напрямом пилочки;

  - заготовку пересувати тоді  , коли пилочка рухається вгору ;

  - не допускати провертання рамки .

8. Прийоми випилювання внутрішнього контуру.

Запитання до класу :

 - Як випиляти внутрішній контур, не розрізаючи виріб ?

  - Спочатку випилюють внутрішній контур,

  -  далі в заготовці роблять отвір шилом ;

  - вивільняють верхній кінець пилочки , вставляють в отвір , а потім знову закріплюють.

9. Правила безпечної праці :

  - тримати пальці лівої руки на безпечній відстані ;

  - не здмухувати пилок , який утворився при пилянні ;

  - час від часу зупинятися , бо при пилянні пилочка нагрівається і може поламатися.

V. Закріплення вивченого матеріалу. Гра   «Закінчіть речення».

  - Для криволінійного пиляння ДВП і фанери використовують столярний інструмент …( лобзик).

  - для виготовлення фанери використовують … ( шпон ).

  - основна частина ручного лобзика – металева … ( рамка ).

  - під час випилювання лобзик тримають за … ( ручку).

  - різальна частина лобзика … ( пилочка ).

  - для кріплення пилочки в рамці лобзика використовують …                 ( затискачі ).

Гра «Виправ помилку».

Запитую правила і прийоми випилювання , у яких є хибні й неточні твердження , учні виправляють помилки.

  - У процесі роботи необхідно стояти ( сидіти ) прямо.

  - Лобзик тримати під невеликим кутом ( перпендикулярно ) до заготовки.

  - Пиляти рівномірно сильно ( не сильно , натискаючи на пилочку).

  - Пиляючи, лобзик пересувати дуже швидкими рухами ( повільними рухами).

  - На згинах контуру лобзик (фанеру) повільно повертають, не припиняючи руху в прогині.

Перед початком важкої та  відповідальної роботи українці полюбляють пригадати народні прислів’я. ( Так, наприклад : «Сім раз відмір , і один раз відріж»).

  Розминка «Народні прислів’я» (хвилина відпочинку)

Учитель зачитує прислів’я , пов’язані з людською працею , а учні продовжують :

Не журись, а за діло берись.

Праця до поту –їжа в-охоту.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

Яка праця, така й плата.

Бджола мала, а й та працює.

Без роботи день роком стає.

Без труда нема плода.

Де руки й охота, там гарна робота.

Зробив діло - гуляй сміло.

VI. Практична робота

Виготовлення сувеніру «Новорічна ялиночка»

   Демонстрація виробу.

1. Запитання до класу :

- Із яких матеріалів і за допомогою яких інструментів можна виготовити такий  виріб?

  Учні аналізують зразки і визначають, що для виготовлення цього виробу потрібні такі матеріали і інструменти  : фанера, олівець, циркуль , лобзик, фарба , копіювальний папір, випалювач, алюмінієвий дріт.

VII. Інструктаж до практичної роботи.

  - Копіювальний папір прикласти до заготовки гладенькою стороною ,

  - економно витрачати матеріали ;

  - надійно притримуйте ( закріплюйте ) ескіз малюнка і копіювальний папір;

  - погане закріплення призводить до зсувів ;

  - грубо підструганий олівець дає відбиток , що знижує точність при подальшому випилюванні ;

  - подвійна лінія розмічання утруднює випилювання і знижує його точність .

Чергові роздають заготовки з фанери, ескізи малюнків , копіювальний папір. Учні роблять розмічання виробу «Новорічна ялиночка». Закінчивши розмічання, учні займають робочі місця, одягають спецодяг і розпочинають випилювання виробу.

 (Під час виконання практичної роботи доцільним є проведення фізкультхвилинки).

   Фізкультхвилинка

Ми пиляли, ми трудились,

Наші пальчики втомились,

А щоб гарно працювати,

Треба пальці розім’яти.

 Раз, два, три, чотири, п’ять

Будем знову працювать.

Відпочивши дружно, враз

Приступив до праці клас.

VIII. Підсумок уроку.

  Рефлексія.

Усвідомлення набутих знань , виконаної роботи.

  1. Що нового дізналися на уроці ?

  2. Яких умінь ви набули на уроці ?

  3. Як ви можете скористатися набутими знаннями, уміннями?

Учитель робить підсумки, виставляє оцінки.

IX. Домашнє завдання

Записати в зошиті, у яких домашніх виробах та конструкціях використані шпон, фанера, ДВП, ДСП.

 

Урок підготував Бернацький Григорій Володимирович вчитель трудового навчання Юхимівської СЗШ І-ІІІ ст.. Шаргородського району Вінницької області.

 

 

 

 

doc
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
2696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку