Бойко Н.І.,
вчитель англійської мови
ОЗО «Овруцька гімназія ім. А. Малишка»
Технологія гейміфікації у вивченні англійської мови
(Огляд освітніх платформ)
Вивчати англійську мову в школі учні починають зазвичай в початкових класах. Учні дуже люблять гри і все, що з ними пов'язано. Для учнів 2-4 класів на допомогу приходить програма «Enjoy Listening and Playing». Програма створена як мультимедіа додаток до підручника «Enjoy English», але разом з тим вона володіє універсальністю і гнучкістю і може бути використана в якості додатку до будь-якого підручника для перших років навчання. Програма сприяє формуванню навичок аудіювання (розвиваючи фонематичний слуху і пам'ять), читання, полегшує запам'ятовування і відпрацювання нової лексики; розрахована на колективну і індивідуальну роботу вчителя в класі з застосуванням мультимедіа проектора, інтерактивної дошки або персональних комп'ютерів, може бути використана для самостійної роботи учнів в домашніх умовах як закріплення вивченого матеріалу.
Для учнів старших класів становить інтерес платформа Duolingo. Платформа пропонує численні письмові уроки, диктанти, тут приділяється увага і розмовним навичкам. Користувачі отримують «бали досвіду» по мірі вивчення мови. Курс вважається вивченим, коли користувач виконав всі пов'язані з ними уроки. За один курс користувач може вивчити до 2000 слів.
Ще однією освітня платформою для вивчення іноземної мови є платформа Lingualeo. Назва походить від імені її талісмана та ігрового персонажа - левеняти Лео. Lingualeo ґрунтується на таких секретах вивчення іноземної мови як розуміння мети навчання, задоволення від регулярних занять, робота з живою мовою, наслідування носіям мови і доведення умінь до автоматизму за рахунок використання зорової, слухової і моторної пам'яті.
Користувач починає з проходження тесту на знання мови і заповнює список своїх інтересів. На їх основі Lingualeo складає персональний план навчання, виконання якого - в різних категоріях навичок - від сприйняття мови на слух до зростання словникового запасу і числа граматичних помилок.
Lingualeo пропонує вивчати мову на цікавих користувачеві матеріалах: аудиокнигах і піснях, відеозаписах або текстах, розміщених у відкритих джерелах або завантажених іншими учасниками. Серед джерел оригінального тексту і аудіо - виступи на конференціях TED і курси освітнього сайту Coursera, тематичні уроки, що публікуються в Evernote-блокноті.
Не можна обійти увагою нову технологію ігрового навчання Voxmate, також набирає популярність. Головним принципом тут є використання ефекту від ендорфіну, речовини, за допомогою якого клітини мозку обмінюються інформацією. Інтерактивні ігри задіють максимальну кількість каналів сприйняття інформації: зір, слух і моторику. Крім того, вони спеціально спроектовані так, щоб користувач постійно отримував щось нове - наступний рівень, чергове досягнення. З Voxmate вибір ігор великий, і кожне тренування онлайн покращує мовні навички в комплексі, учень не втомлюється від одноманітності.
Наприклад, тренування англійських часів можливе в інтерактивних діалогах, де учень вибирає правильний варіант відповіді або питання для свого героя. Так захоплюючі ігри замінюють звичні і набридливі вправи.
Корисним для вчителя буде знайомство з такою програмою-оболонкою як «Hot Potatoes», за допомогою неї можна урізноманітнити уроки англійської мови різними інтерактивні завданнями. В даному додатку успішно складаються цікаві кросворди, вправи на заповнення пропусків тощо.
Останнім часом набирає популярність і технологія MindMap, вона дозволяє створювати інтелект-карти, які задіюють уяву, творче та критичне мислення і всі види пам'яті: зорову, слухову, механічну, що дозволяє ефективніше запам'ятовувати лексичний матеріал.
Застосування інтелект - карт на заняттях англійської мови дозволяє:
• Створити мотивацію до оволодіння іноземною мовою, як засобом спілкування.
• Організувати індивідуальну, групову та колективну діяльність учнів.
• Здійснювати диференційований підхід до учнів.
• Організувати проектну діяльність учнів. Інтелект-карту можна використовувати для представлення результатів проектної діяльності.
• Навчити користуватися спеціалізованими словниками, довідниками з метою оволодіння новими мовними засобами, збільшення обсягу знань профільно-орієнтованого характеру (зокрема, термінології).
Технологія Mind mapping виявиться корисною і при складанні презентацій або веб-проектів.
В даний час розроблена величезна кількість методик, завдяки яким навчальний процес стає цікавою і захоплюючою дитячою пригодою. Безкоштовні онлайн олімпіади - це можливість для учнів проявити свої творчі здібності. Взяти участь в таких заходах може будь-хто. Немає ніяких обмежень і зайнятися вирішенням завдань можна на різних порталах ( «МетаШкола», «Skyeng» тощо).
Урок англійської - це вже незвичайний урок. Необхідно домогтися того, щоб діти чекали кожного нового уроку з великим нетерпінням, щоб англійська стала свого роду «зміною картинки» для них. Щоб кожен наступний урок не був схожий на попередній, щоб він надовго запам'ятовувався. Гейміфікація - найбільш підходящий інструмент для досягнення наших цілей.