Пояснювальна записка
Запропоновані тексти самодиктантів для учнів 8-9 класів — тематичні. Вони знайомлять з історією міста Львова, пам’ятками архітектури й мистецтва. У текстах достатня кількість граматичного матеріалу. Це дозволить працювати над орфографічною та пунктуаційною грамотністю учнів.
Завдання : вставити пропущені букви та розділові знаки, вибрати правильний варіант написання слів.
Самодиктант №1
Серце (л,Л)ьвова
Площа (р,Р)инок — серцевина (л,Л)ьвівс...кого (історико)архітектурного заповідника. На чотир...ох її кутах стоять фонтани (зі, із) статуями (н,Н)ептуна (а,А)мфітрити (а,А)доніса (і,й) (д,Д)іани. З чотир...ох сторін її оточує комплекс (із,з) сорока чотир...ох (різно)рідних за стилем будинків. Фасади будинків (у,в) (шіс...на...цятому)сімна...цятому столі(т,тт)ях були дуже розмаїтими одні мали відкриту ц(и,е)гляну кладку на яких (різно)барвна полив...яна цегла служила для викладе(н,нн)я різних візерунків, інші — тиньковані які додатково фарбували (в,у) різні кольори. Вікна (і,й) двері обрамляли (біло)кам...яною різ...бою.
Справжнім шедевром житлової архітектури є “Чорна кам...яниця” портали (і ,й) вікна якої оздобл(и,ен)і різ...бленим (біло)кам...яним обрамле(н,нн)ям з мотивами виноградної лози.
Палац Корнякта тепер історичний музей. Строга краса та імпозантніс...ть складають основу художн...ого виріше(н,нн)я будівлі. Прикметною ознакою її є так зване (і,І)талійс...ке подвір...я.
Завершує формує ансамбль площі (р,Р)атуша час заснува(н,нн)я якої сягає шіс...на...цятого столі(т,тт)я. Вона цікава як історична пам...ятка: (у,в) ній приймали послів (б,Б)огдана (х,Х)мельниц...кого біля неї страчено Івана Підкову першого листопада тисяча дев...ятсот вісімнадцятого року на ратушній вежі піднято (у,У)країнс...кий (жовто)синій прапор (За М. Вуйциком).
Самодиктант №2
Місто особливої чарівності
(У,В) Львові перепл(е,и)лися здобутки східної і західної культур створивши чудовий (не)повторний своєю художн...ою оригінал...ніс...тю архітектурний ансамбль. Знайомлячись з унікальною архітектурою старови(н,нн)ого Львова бачиш політ творчої думки зодчих багат...ох країн світу.
Саме старовина надає теперішн...ому Львову особливої чарівності. Поряд із сучасним за конструкцією будинком тут можна побачити оригінальної форми древню вежу або рештки (середньо)вічної кріпосної стіни старови(н,нн)і будівлі обвітр(е,и)ні часом і віками.
З кожного столі(т,тт)я з кожного періоду історичного розвитку нашого міста збереглися яскраві сліди мистец...кого творі(н,нн)я. Народний художник України Ігор Грабар сказав Львів одне з найкращих міст (є,Є)вропи. Воно (не) подібне ні на одне місто світу. Його архітектурні пам...ятки, їх своєрідна краса — особливі (не)лише в нашому але й у с...вітовому мистецтві.
А один із відомих п(е,и)с...ме(н,нн)иків писав так Перед лицем майбутн...ого, як св...ятиню, бере(х,г)ти все те найкраще, що залишили нам наші предки. Хай жодного кам(е,и)ня (не) змиють дощі з його достойних мурів, бо кожний такий камінь це шматок нашої історії (За Р. Данилюк).