Урок 1
Тема. Складносурядні речення
Мета: закріпити знання учнів про складне речення, формувати вміння визначати їх у тексті, правильно інтонувати такі речення; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість; виховувати шанобливе ставлення до української мови.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Обладнання: опорна таблиця «Складні речення», роздавальний матеріал, презентація.
Хід уроку
І. Актуалізація та корекція опорних знань учнів.
* Робота біля дошки.
За опорною таблицею «Складні речення» скласти лінгвістичне повідомлення про складне речення і його ознаки.
Складні речення |
||||
сполучникові |
безсполучникові |
|||
засоби зв'язку: інтонація; сполучники або сполучні слова |
засоби зв'язку: інтонація; форми присудків |
|||
складносурядні |
складнопідрядні |
|
||
II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. Тема нашого уроку: «Складносурядні речення». Закріпимо знання про складне речення, поповнимо скарбницю знань про складносурядне речення, формуватимемо вміння знаходити їх в тексті, правильно інтонувати такі речення; розвиватимемо логічне мислення, увагу, спостережливість; виховуватимемо любов до рідної мови.
Аутотренінг
Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною:
III. Формування нових знань.
«Мозковий штурм».
Прочитати речення, правильно їх інтонуючи. Визначити тип складних речень. Указати групу сполучників. Розказати про сполучники сурядності.
1. І ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій хатинці — він, біля віконця сидить, рибку стереже. 2. Потім лелекам стало глибоко, і вони злетіли. 3. Тоді дядько Марко ухопив мене на руки, й ми побігли попід тинами за валкою. 4. Лише собаки валують та заграва поза хатами повільно росте, підсвічуючи низькі снігові хмари (за творами
Г. Тютюнника).
*Пояснення вчителя з використанням мультимедійної презентації
Складне речення, частини якого синтаксично рівноправні і поєднані між собою сполучниками сурядності, називається складносурядним. Наприклад: Внизу, на рівнині, вже відквітла весна, а в горах вона лише починалася
(О. Гончар).
Прості речення, які входять до складу складносурядного, можуть бути:
однотипними (двоскладними чи односкладними) Наприклад: / наперед не треба ворожити, і за минулим плакати не варт (Л. Костенко);
різнотипними. Наприклад: Ще назва є, а річки вже нема (Л. Костенко). Для поєднання частин складносурядного речення використовуються такі сполучники сурядності:
єднальні — і, й, та (у значенні і), ні-ні, ані-ані, також, теж. Наприклад: Ні вітрець не війне, ні хмарка не збіжиться (Марко Вовчок).
протиставними — а, але, проте, та (у значенні але), однак, зате. Наприклад: Дружба має різні прояви, але закон у неї один (М. Коцюбинський); розділовими — або, чи, то...то, не то...не то, чи то...чи то. Наприклад: То сонце вигляне, то знову піде дощ (О. Гончар). Складносурядні речення вживаються в різних стилях літературної мови, переважно в художній та публіцистичній літературі як прийом антитези.
Довідка: Антитеза (з грецьк.) — стилістична фігура в художній літературі та ораторському мистецтві, що полягає у драматичному запереченні певної тези чи вмотивованому контрастуванні смислових значень бінарних образів.
* Робота в малих групах.
Завдання для групи № 1
У наведених складносурядних реченнях підставте різні сполучники (вони подані в дужках). Чи змінилися відтінки значення речень?
1. Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля (або ... або, чи то ... чи то, чи ... чи, то ... то). 2. День був холодний, та не змерзла (а, але, проте, однак). 3. Ні повітря не ворухнеться, ні пташка не защебече (і ... і, не тільки ... а й). 4. Піднялися крила вітряків, і черешню білу вітер розбудив (та, притому). 5. Дерево стояло ще голе, однак на вітах його вже починалось пташине життя (зате, проте).
Завдання для групи № 2
Наведені прості речення є частинами чотирьох складносурядних (авторських). Поновіть ці складні речення, вставляючи сполучники (на вибір). Правильно розставте розділові знаки.
1. На дубі довго не розкриваються бруньки. 2. Хата біліє ярко між зеленими тополями. 3. Електрика вже погасла. 4. Зранку була трохи відлига. 5. Під вечір мороз ще зміцнів. 6. Довго восени не ронить дуб свого листя. 7. Село потонуло в темряві. 8. Блищать ясні віконця.
Завдання для групи № З
У наведених реченнях пропущені сполучники. Спробуйте поновити їх. Умотивуйте своє рішення.
1. Тихо було в лісі, ... вітер таки перебігав по верхів'ях дерев
(Ю. Збанацький). 2. ... хлопчик не заговорить, ... дівчинка не усміхнеться
(О. Донченко). 3. Грановський дістав кулемета, ... всі їхні невеличкі незгоди відлетіли з легким зітханням музики (II. Загребельний). 4. Бійці замовкли, пластинку зняли, ... проте пісня продовжувала звучати десь надворі
(О. Гончар). 5. ... заблищить у небі самотня зірка, ... сріблястим сяйвом вкриються сизуваті хмари (А. Шиян). 6. Лиш небо гуде неокрає, та сім'я журавлина на крилах весну піднімає, та ясними ночами зорі світять мечами на Дону, на Дніпрі, на Дунаї (А. Малишко).
Довідка: І) — причому, 2) ні ... ні, 3) і, 4) проте, 5) то ... то; 6) та ... та.
* Виконання тестових завдань
Визначте, який розділовий знак ставиться між частинами ССР ( розділові знаки пропущено).
А) , Б) В) - Г) ;
1. Все зраділо стрічаючи день і день зрадів розцвітаючи ясний теплий погожий.
2. Хай не згаса калинове намисто а колос наливає повне зерно.
3. По степовій дорозі зрідка пробігали вантажні машини й смугами зривалася пилюка.
4. На Дніпрі тремтіли окремі вогники і від кожного з них тягнулася блискуча доріжка.
5. Дощ пройшов і Київ зеленіє.
6. Подекуди з-поміж верб та садків виринають білі хати та чорніють покрівлі високих клунь.
(Учні обмінюються зошитами і перевіряють роботу).
* «Створи пейзаж»
Завдання: продовжіть речення так, щоб утворилися складносурядні речення, які складатимуть невеликий пейзаж.
1.Грім помалу стихає, і …
2.Неподалік чулося дзюрчання води, а …
3.Від дороги тягнуться рівно поля …
4.За селом росте пшениця, і …
5.Вже й каштани розквітають навкруги, але …
* «Я будую»
Завдання: побудуйте речення за поданими схемами, запишіть у зошит.
1. [ ], проте [ ]
2. Хоч [ ], хоч [ ]
3. І [ ], і [ ]
IV. Підсумок уроку.
І. «Незакінчені речення».
1. Сьогодні на уроці ми ознайомилися із ... (складносурядними реченнями).
2. Складносурядне речення — це такі складні речення, ... (у яких прості речення рівноправні своїм змістом та граматично і з'єднані сурядними сполучниками).
3. Сполучники сурядності поділяються на ... (єднальні, протиставні, розділові).
4. Складносурядні речення вживаються в ... (різних стилях мовлення. Найбільш поширені в художній та публіцистичній літературі).
5. Найцікавішим на уроці було ... .
ІІ. Гра «Знайди закодоване словосполучення».
Уважно подивитися на дошку і прочитати закодоване словосполучення.
РЮМОСКЛАДНОСУРЯДНЕСІЦРЕЧЕННЯДИ
Відповідь. Складносурядне речення.
V. Оцінювання .
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати теоретичний матеріал.
2. Виписати з періодичної преси 7-8 речень із зв'язком сурядності.