Урок "Однорідні члени речечння,"

Про матеріал
Конспект уроку з теми: "Однорідні члени речення". + мультимедійна презентація.
Перегляд файлу

Тема. Однорідні члени речення.

Мета:  повторити, закріпити й систематизувати знання про однорідні члени речення, їх види,  розділові знаки в реченнях при ОЧР, використання ОЧР у різних стилях мовлення; розвивати вміння вільно оперувати лінгвістичними знаннями у власному  мовленні; розвивати загальнопізнавальні вміння робити висновки на основі спостережень за мовним матеріалом, аналізувати, порівнювати й узагальнювати;  виховувати культуру мовлення, почуття єдності, відповідальності,  любові до рідної землі.   

Цілі.

Учні повинні знати: визначення ОЧР, їх види.

Учні повинні вміти: знаходити речення з однорідними членами (непоширеними й поширеними), з узагальнюючими словами, різними рядами однорідних членів в одному реченні; правильно ставити розділові знаки при одно­рідних членах речення та обґрунтовувати їх; правильно інтонувати речення з однорідними членами;  конструювати  речення, до складу яких входять однорідні члени з різними типами зв’язку між ними, зокрема з парними сполучниками,   узагальнюючими словами при однорідних членах.

Тип уроку: урок засвоєння та застосування умінь. 

Обладнання: підручник, схеми-моделі, технологічні картки, мультимедійна презентація.

 

ХІД УРОКУ:

І Етап орієнтації.

Доброго дня, дорогі діти! Я дуже рада усіх вас бачити. Сподіваюся, що сьогодні ми з вами плідно попрацюємо.

1324300079_de34На попередніх уроках ми з вами говорили про однорідні члени речення. Сьогодні ми повторимо та узагальнемо усе, що  вивчили з цієї теми.

Отже, тема сьогоднішнього уроку "Однорідні члени речення".

 Сьогодні урок ми проведемо у формі гри.  Скажіть, будь ласка, що означають  літери «КВК».

Так, це гра, у якій потрібно бути кмітливими, винахідливими, веселими, такими, як ми з вами. От і сьогодні у нас буде не просто урок, а урок-гра

 « КВК».

Ви вже об’єдналися в три команди і обрали собі капітанів. Отже, у нас команда «Винахідники» з капітаном…., команда «Кмітливі» на чолі з капітаном…, команда «Розумники» і їх капітан… У нас є вельмишановне журі, яке за кожен конкурс буде виставляти вам бали у відповідні бланки.

        Тож бажаю успіхів, нехай пані  Фортуна  та пан Успіх будуть поруч з вами.  Починаймо!

 Етап організації виконання плану діяльності.

   I конкурс – «Розминка»

  • У мене в руках чарівна скринька, прошу по одному представнику від

команди підійти і витягти по дві смужечки. На кожній смужці написані запитання, на які ви повинні дати відповіді. На підготовку вам 2 хвилини.

Орієнтовані запитання:

Журі виставляє бали, а ми переходимо до наступного конкурсу.

  II конкурс – «Візитівка»

 Завдання:  скласти рекламу своїй команді, використовуючи речення з однорідними членами (робота у зошитах). Час на підготовку 5 хвилин.

   III конкурс – «Спринтер»

Завдання: кожна команда отримує картки з правилами і прикладами. За 45 секунд потрібно встановити відповідність між правилом і прикладом до цього правила.

  1) Між ОЧР, не зв'язаними сполучниками, ставиться кома.

  2) Після УС перед першим ОЧР (або словом, що до нього відноситься) ставимо двокрапку.

3) Перед сполучником і, та (в значенні і), або, чи, коли вони повторюються і стоять між ОЧР – ставиться кома.

 4) Коли УС стоїть після ОЧР, перед ним ставиться тире.

  1. команда

5)Перед протиставними сполучниками а, але, та (в значенні але), що з'єднують однорідні члени, ставиться кома.

  1.                    Якщо в реченні є узагальнювальне слово, то перед однорідними членами ставиться двокрапка, а після них — тире.

А) Старезний, густий, пред­ковічний ліс на Волині (Леся Українка).

Б ) Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня (Л. Костенко)

В) У нашому са­ду була розкішна флора: кропива й ревень, жоржини й любисток (За Л. Костенко).   

Г) Жито, пшениця й овес — усе разом поспіло (І. Нечуй-Левицький).

Д) А вечір приходить і все втихомирює: і нелад, і лад, і навіть безлад  усе (І.Драч)

Е) Ніч була темна, але тиха (І. Нечуй-Левицький)

Ключ 1  А )    2 В)   3 Б)  4 Г)    5 Е)   6 Д)

IV конкурс – «Капітанський»

         Завдання:    капітани по черзі із «Дерева мудрості» зривають яблука (картки) із запитаннями. Відповідають без підготовки.

  Питання: 

1.Які члени речення називаються однорідними?

2. Якими частинами мови виражаються ОЧР?

3.Яку синтаксичну роль виконують ОЧР?

4.З якою інтонацією вимовляються однорідні члени речення?

5.Розказати про зв'язки між однорідними членами речення.

8. Які сполучники використовуються для поєднання ОЧР?

9. В яких випадках ставиться кома при ОЧР?

10.Що таке узагальнювальні слова і які розділові знаки ставлять в реченнях з узагальнювальними словами?

11.Як розрізнити однорідні і неоднорідні  означення?

12. В яких випадках кома між однорідними членами речення не ставиться?

V конкурс – «Конструктор» (робота в  зошитах)

Завдання:

 Складіть речення за схемами.          

 1 команда                                     2 команда                                          3 команда

1. О і О -                                       1.      : О, О, О.                              1. О, але О.

2. Або О, або О.                          2. і О, і, О, і О                                2. і О, і, О, і О  

- А поки наше вельмишановне журі підбиває підсумки, пропоную вам релаксивну хвилинку.                            

                                      «Релаксивна  хвилинка».     

      Відгадайте загадки:

                                                Злита з хвостиком, ця крапка

                                                Невелика, власне, лапка.

                                                Робить паузу, всім знайома,

                                                Як вона зветься?...

                                                                                               (Кома)

   Прямої лінії малесенький відрізок

   Не треба, друже, тут сушити мізок,

  Бо дуже легко відгадати й так:

  Моєї лінії малесенький відрізок –

  Між слів у мові – граматичний знак.

                                             Що це таке?

                                                                                              (Тире)

                                           Мов оченята, чорні і кругленькі,

                                           На тебе дивляться кривенько,

                                           Між однорідними стоять,

                                           Коли їх можна одним словом об’єднать.

                                           Що це таке?

                                                                                              (Двокрапка)

ІІІ Контрольно-оцінювальний етап.
- Ось і завершилася наша гра, добігає кінця урок. Я дуже задоволена вашими знаннями. Ви – великі молодці, адже зуміли свої знання та вміння застосувати на практиці.

- А зараз трішки математики, наше вельмишановне журі оголосить  загальну кількість балів, що ви набрали , виконуючи завдання. А капітани назвуть кращого гравця своєї команди. Ми підсумуємо усі бали і виставимо оцінку за урок.

( Виставлення оцінок,  їх мотивація).

Якщо ви сьогодні не перемогли, не засмучуйтесь, у цій грі ви усі є переможцями . Давньогрецький драматург Есхіл говорив: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні».  Перевірити свої знання ще раз ви зможете, працюючи над домашнім завданням.

 Домашнє завдання:     

1. Середній рівень – виписати з підручника географії 5 речень з однорідними членами речення.

2. Достатній рівень – скласти кросворд ( на 10 завдань)  за темою: «ОЧР» ;

3. Високий рівень – написати лінгвістичну казку «Пригоди Пунктуації у країні ОЧР».

- Дорогі діти! Пам’ятайте, людське життя коротке, і даєть­ся воно тільки раз. І як не буде вас, розумних, добрих, людяних, то не буде майбутнього у нашої держави.

 

 

 

 

 

 

Журі

 

 

 

 

Винахідники

 

 

 

 

Розумники

 

 

 

 

Кмітливі

 

 

 

 

 

 

 

Оцінювання команд

Назва команди

І конкурс «Розминка»

ІІ конкурс

«Візитівка»

ІІІ конкурс

«Спринтер»

ІV конкурс «Капітанський»

V конкурс «Редактор»

Підсумковий бал

Винахідники

 

 

 

 

 

 

Розумники

 

 

 

 

 

 

Кмітливі

 

 

 

 

 

 

Оцінювання команд

Назва команди

І конкурс «Розминка»

ІІ конкурс

«Візитівка»

ІІІ конкурс

«Спринтер»

ІV конкурс «Капітанський»

V конкурс «Редактор»

Підсумковий бал

Винахідники

 

 

 

 

 

 

Розумники

 

 

 

 

 

 

Кмітливі

 

 

 

 

 

 

Оцінювання команд

Назва команди

І конкурс «Розминка»

ІІ конкурс

«Візитівка»

ІІІ конкурс

«Спринтер»

ІV конкурс «Капітанський»

V конкурс «Редактор»

Підсумковий бал

Винахідники

 

 

 

 

 

 

Розумники

 

 

 

 

 

 

Кмітливі

 

 

 

 

 

 

Оцінювання команд

Назва команди

І конкурс «Розминка»

ІІ конкурс

«Візитівка»

ІІІ конкурс

«Спринтер»

ІV конкурс «Капітанський»

V конкурс «Редактор»

Підсумковий бал

Винахідники

 

 

 

 

 

 

Розумники

 

 

 

 

 

 

Кмітливі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінювання команд

Назва команди

І конкурс «Розминка»

ІІ конкурс

«Візитівка»

ІІІ конкурс

«Спринтер»

ІV конкурс «Капітанський»

V конкурс «Редактор»

Підсумковий бал

Винахідники

 

 

 

 

 

 

Розумники

 

 

 

 

 

 

Кмітливі

 

 

 

 

 

 

Оцінювання команд

Назва команди

І конкурс «Розминка»

ІІ конкурс

«Візитівка»

ІІІ конкурс

«Спринтер»

ІV конкурс «Капітанський»

V конкурс «Редактор»

Підсумковий бал

Винахідники

 

 

 

 

 

 

Розумники

 

 

 

 

 

 

Кмітливі

 

 

 

 

 

 

Оцінювання команд

Назва команди

І конкурс «Розминка»

ІІ конкурс

«Візитівка»

ІІІ конкурс

«Спринтер»

ІV конкурс «Капітанський»

V конкурс «Редактор»

Підсумковий бал

Винахідники

 

 

 

 

 

 

Розумники

 

 

 

 

 

 

Кмітливі

 

 

 

 

 

 

Оцінювання команд

Назва команди

І конкурс «Розминка»

ІІ конкурс

«Візитівка»

ІІІ конкурс

«Спринтер»

ІV конкурс «Капітанський»

V конкурс «Редактор»

Підсумковий бал

Винахідники

 

 

 

 

 

 

Розумники

 

 

 

 

 

 

Кмітливі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. О і О -   

 

2. Або О, або О

 

 

1.    :О, О, О

 

 

2. і О, і О, і О

 

 

1. О, але О

 

2. О і О, О і О

 

 

 

 

  • У якому розділі мовознавства вивчаються ОЧР?

 

  • Що таке ОЧР?

 

  • Що ви знаєте про ряди ОЧР?

 

  • Як розпізнати однорідні і неоднорідні  означення?

 

  • Правила вживання коми при ОЧР.

 

  • Правила вживання двокрапкаиі тире при ОЧР.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1) Між ОЧР, не зв'язаними сполучниками, ставиться кома.

  2) Після УС перед першим ОЧР (або словом, що до нього відноситься) ставимо двокрапку.

3) Перед сполучником і, та (в значенні і), або, чи, коли вони повторюються і стоять між ОЧР – ставиться кома.

 4) Коли УС стоїть після ОЧР, перед ним ставиться тире.

5)Перед протиставними сполучниками а, але, та (в значенні але), що з'єднують однорідні члени, ставиться кома.

  1. Якщо в реченні є узагальнювальне слово, то перед однорідними членами ставиться двокрапка, а після них — тире.

А) Старезний, густий, пред­ковічний ліс на Волині (Леся Українка).

Б ) Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня (Л. Костенко)

В) У нашому са­ду була розкішна флора: кропива й ревень, жоржини й любисток (За Л. Костенко).   

Г) Жито, пшениця й овес — усе разом поспіло (І. Нечуй-Левицький).

Д) А вечір приходить і все втихомирює: і нелад, і лад, і навіть безлад  усе (І.Драч)

Е) Ніч була темна, але тиха (І. Нечуй-Левицький)

 

 

                                                                                                                                                                                            

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
722
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку