5 КЛАС 1 Л.М.Масол
Урок № 27
Дата:
Тема. Телебачення: погляд у світ
(Різновиди мистецтва телебачення: репортаж, інтерв’ю, відео-сюжет; телефільм і телесеріал; ток-шоу, телегра)
Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.
Тип уроку: Урок розвитку ключових та предметних компетентностей
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями національної культури; міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, висловлювати ставлення до переглянутих творів мистецтва; вміння вчитися: планувати свої дії, самостійно виконувати творче завдання; предметних компетентностей розширити знання про музичне мистецтво; формувати поняття про ритм в природі та мистецтві.
Сприйняття музичного мистецтва: Т. Боровок. Байрактар
Художньо-творча діяльність: Т. Музичук, І. Діденчук, В. Дужик. Стефанія
Сприймання візуальних мистецтв: фото заставок до телепередач, гурту «Kalush Orchestra» на Євробаченні
Обладнання: мультимедійний комплект.
Основні поняття: телебачення, відеокліп, подкаст
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Пролунав дзвінок для нас,
Всі зайшли спокійно в клас.
Встали біля парти чемно.
Не мине наш час даремно.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Чи можеш ти уявити своє життя без телебачення? А хотілося б тобі брати участь у телепередачах? Яких саме?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Популярність наймолодшого екранного виду мистецтва — телебачення — величезна. Його головне призначення — інформувати, навчати, розважати. Це яскраве видовище поєднує в собі різні види художньої діяльності та сучасні технічні досягнення. Телебачення — це не тільки мистецтво, а й складна сучасна техніка, засіб швидкого поширення інформації на велику відстань.
Телебачення має лише йому притаманні засоби виразності. Це зображення і звук, можливості яких значно посилюються сучасними комп’ютерними технологіями. Вплив на людину здійснюється завдяки документальності відтворюваних подій, безпосередньому зверненню до глядача, імпровізації під час прямого ефіру. Отже телебачення — це синтетичний вид мистецтва, який існує у просторі й часі, який має лише йому притаманні засоби виразності, свою особливу аудіовізуальну образну мову, що характеризує його як «вікно у реальність». Разом із кінематографом воно входить до так званих екранних мистецтв. Телепередачі розподіляють на такі, що звучать у прямому ефірі («тут і зараз»), і такі, які попередньо записують.
Різновиди мистецтва телебачення: репортаж, інтерв'ю, відеосюжет (мета — інформувати глядача); телефільм і телесеріал; токшоу, телегра (завдання — розважати публіку).
Телепередачі до ефіру готує багато людей творчих професій: телережисер, телеоператор, телеведучі. художній і музичний редактори тощо.
Переглянь заставки до телепередач і визнач їх теми.
Обговоріть.
Наведи приклади телепередач на теми мистецтва. Пригадай, яка музика звучить під час популярних телепередач.
Слово вчителя
З телеекрану нині найчастіше звучить естрадна музика.
Естрада — це сцена для виступів музикантів, акторів, промовців. Але це і різновид сценічного мистецтва, розрахований на сприйняття масовою аудиторію. Програма естрадного концерту може поєднувати різноманітні номери: музичні (спів, інструментальна п’єса), хореографічні (танцювальна мініатюра), літературно-театральні (художнє читання, гумористичні сценки, пантоміма), циркові (клоунада, жонглювання). Отже синтетична і багатожанрова за своєю природою естрада тісно пов’язана з багатьма видами мистецтва. Зазвичай естрадну музику виконують під акомпанемент естрадного ансамблю або естрадно-симфонічного оркестру.
Назви інструменти, що входять до складу естрадно-симфонічного оркестру, які не типові для симфонічного оркестру.
Яскравим прикладом взаємопроникнення легкої і серйозної музики є творчість французького Гранд-оркестру під керівництвом Поля Моріа. Упродовж багатьох років він виконував класичні та естрадні музичні твори. Деякі з них ставали музичними заставками до телепрограм, як наприклад, «Жайворонок» до телепрограми «У світі тварин».
Послухайте «Жайворонок» у виконанні оркестру Поля Моріа.
Схарактеризуй загальний емоційний колорит музики, темброві особливості звучання оркестру. Переглянь кліпи і визнач, який із них є найбільш вдалим щодо відповідності музики.
Гімнастика для очей.
Розучуємо пісню Т. Музичук, І. Діденчук, В. Дужик. Стефанія
Виконуємо пісню Т. Музичук, І. Діденчук, В. Дужик. Стефанія
У наші дні музична естрада із концертних залів вийшла на площі й стадіони, стала масовим видовищем. Найпопулярніші естрадні мелодії, що звучать навколо нас і швидко запам’ятовуються, отримали назву шлягер. Вони часто звучать в радіо- та телепрограмах, поширюються у вигляді дисків, відеокліпів. Величезні аудиторії збирають сольні концерти відомих співаків — зірок естради. Естрадне мистецтво мобільне, воно відповідає запитам людей, тому його люблять мільйони.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Мистецька скарбничка
Телебачення (від грец. — далеко) — синтетичний вид художньої творчості, засіб масової інформації, передача зображень із звуковим супроводом на далекі відстані за допомогою техніки.
Відеокліп — короткометражний різновид екранних мистецтв зі спецефектами. Застосовується найчастіше для ілюстрування музичних композицій, для показу на телебаченні, в рекламі.
Естрада (від лат. strata — підмостки) — різновид сценічного мистецтва, який складається з окремого жанру або синтезу жанрів (спів, танець, циркові номери тощо).
Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо
1. Яке значення телебачення в житті людини? Чим воно відрізняється від мистецтва театру і кіно?
2. Назви види мистецтв, які поєднуються в естрадних програмах.
3. Поміркуй, до яких телепередач можуть стати музичними заставками пісні, які співали протягом року.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Самостійне дослідження, медіапошук
Робота в групах. Виберіть шлягер, який можете заспівати соло або в ансамблі й проведіть бліц-конкурс на їх краще виконання. Організуйте і проведіть дискусію на тему: «Як телебачення може допомогти у пізнанні музики».
Послухайте твори у виконанні оркестру Поля Моріа: https://www.youtube.com/watch?v=DPabSZMU7Zo&ab_channel=MariMusic
Фантазуємо, експериментуємо, діємо
Поцікався комп’ютерними програмами для створення відеокліпу.
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Рефлексія «Запитання від віртуального друга»