Тележурнал «Хочу все знати!»
Мета. Формувати уявлення про:
Розвивати світогляд дітей та мислення шляхом формування причинно – наслідкових зв’язків у живій та неживій природі. Збагачувати активний словник новою лексикою. Виховувати пізнавальні інтереси, бажання отримувати нові знання з енциклопедичної літератури та дослідницьким шляхом; заохочувати співробітництво дітей; створювати умови для самовираження кожної дитини.
Обладнання: карта України, матеріали для дослідів №1, №2, №3 (тканина, сода, червоний барвник, оцет, макет вулкана, шерстяна нитка, 2 склянки), слайди про Україну, гори та відео № 1 «Цікаві факти про Україну», №2«Вулкан», № 3 « Квіти», № 4 «Гайтана - Африка», №5«Тварини Африки», мультимедійний проектор та дошка, записи для музичного супроводу.
Вчитель. Доброго дня, шановні телеглядачі! Сьогодні на сторінках нашого тележурналу ви побачите цікаві факти про Україну та материк вічної спеки - Африку. Ми з вами побуваємо на справжньому вулкані, в горах, у Мармуровій печері та дізнаємось нові факти із життя тварин та рослин нашої планети.
Дитина. Хоч мені так мало літ – я відкриваю дивний світ! Кожна дитина знає, що міцно шкарлупа Горішок знань тримає, тож розколоти його нам допоможе Тележурнал «Хочу все знати!»
1сторінка «Моя країна – Україна»
Учень.
Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна.
Люби шануй, оберігай
Наш край, що зветься Україна.
Учень.
Люблю я всім серцем свою Україну!
І нею пишаюсь, горджусь.
Я тут народилась у добру годину,
Тут світ пізнавати учусь.
Що краще у світі за рідну країну?
Вкраїна як ненька - одна.
Люблю я всім серцем свою Батьківщину,
Для мене – найкраща вона.
Вчитель. Погляньмо на карту і знайдемо там нашу Україну. Україна – велика держава. У ній багато лісів, річок, родючих степів. Через всю Україну протікає річка Дніпро(більше – 2 тис. км). Тут знаходяться 2 моря – Чорне та Азовське(наймілкіше море, глибина в ньому до 14м). Озеро Світязь – найглибше в Україні (глибина, як 20 -ти поверховий будинок). (Робота з картою)
Вчитель. Україна – це наша держава. А кожна держава має свої національні символи, які люди шанують і бережуть – це герб, гімн, прапор.
( Слайд символів України )
Учень.
Знак країни головний –
Це тризубець золотий.
Він – як сонце в небі синім,
В ньому слава, в ньому сила
В нім священне слово «воля»,
Що рятує від неволі.
Учень.
Синьо – жовтий прапор маєм;
Синє - небо, жовте – жито.
Прапор свій обе6рігаєм, -
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки є народом
Українським в Україні.
(пісня Миколи Рябкова «Я Україну всім серцем люблю»)
2 сторінка «Звідки з’явились гори?»
Вчитель. Земна кора ні хвилини не перебуває у спокої. Вона то опускається, то піднімається, то здригається, збирається в складки. В результаті з’являються гори, долини і пагорби. Звичайно, на це йде дуже багато часу.
Дослід №1
Іноді гори народжуються в результаті виверження вулканів. Вулкан – це, як правило, гора з отвором (кратером) на вершині. З джерела вулкана виривається лава, летять камені, попіл. Все це падає на землю. Поступово лава застигає і утворює пагорб, який з кожним новим виверженням зростає і збільшується. Так виникають гори. А зараз послухайте загадку.
Загадки
1)снігова гора, вгорі - діра, усередині –жара!
2)Інколи пускає лаву,на неї не знайти управу
Вчитель. Влаштуємо і свій вулкан. Наш вулкан заснув, зараз ми його розбудимо.
Дослід №2 Чарівний вулкан розбудимо, практичні навички здобудемо .
Вчитель. В Україні є теж гори .
(Слайди про гори)
Це гори - Карпати, найвища гора(Говерла - 2061м) Тут тепло і волого. Взимку в Карпатах випадає багато снігу і він довго лежить на вершинах гір. Також у Карпатських горах багато лісів. Тому їх ще називають «зеленими». Найвища гора в Криму (Роман-Кош – 1545м).
(Робота з картою)
Вчитель. 3 сторінка «Що таке печера?»
Печера – це природна порожнина або розколина в товщі Землі, або у горах.
Що ж буває цікавого в печерах? (Слайди про кристали)
Коли вода, капає зверху, частина її випаровується, мінерали осідають - утворюються кристали . «Прикраси» печер - це сталактити і сталагміти. Сталактити утворюються вгорі печери, а сталагміти знизу. Це явище ми можемо спостерігати у Мармуровій печері (Кримські гори). Як ви думаєте, чому сталагміти можуть досягати великих розмірів, а сталактити - ні? (Питання до глядачів)
Дослід №3
(Гра «Перегони кристалів» )
Вчитель. Кому було легше в цій грі? Чому? (Питання до глядачів)
4 сторінка « Навіщо рослинам квіти?»
Учень.
Яке це дивне диво – квіти!
Чарівні форми й кольори.
І можна світові радіти,
Як сяє сонечко з гори.
Коли всі квіти розцвітають,
На казку схоже все стає.
А квіти гарні, розмаїті,
Ввібрали диво - кольори.
Видовище найкраще в світі,
Казкове, що не говори…
Бібліотекар. Яскраві запашні квіти потрібні рослинам, щоб приваблювати комах, бджіл та інших тварин. Ті п’ють солодкий нектар, пилок прилипає до лапок і вони переносять його на інші квітки. Так відбувається запилення рослин. Після цього у квітці зароджуються насінини, з яких виростають нові рослини. Своєю красою, квіти прикрашають нашу землю, у нашому житті жодна врочиста подія не обходиться без них. Але квіти і рослини, існують не тільки для краси. Все живе на Землі дихає повітрям і ми мусили б давно вже випити весь повітряний океан та від цього рятують добрі чарівники планети, хто це ? (Рослини.) Вони самі «виробляють» поживу з повітря, води і сонячного світла. Чим більше навколо нас, в класі росте квітів, різних рослин, тим чистіше буде повітря. Ось чому ніколи не треба рвати квіти,витоптувати траву, ламати гілля. Та як же побачити це повітря?
Наші дослідники, зараз вам продемонстрирують ( дослід з мильними бульбашками)
5 сторінка « Африка »
Учень.
Африка – це дивний край.
Є там літо і зима,
Осені й весни нема.
Учень.
Влітку довго йдуть дощі,
А сліпучою зимою
Сохнуть трави під ногою.
Навіть велетні-слони,
Мабуть, бачать жовті сни.
Учень.
Неборака крокодил
Важко диха з усіх сил.
А жирулі-бегемоти
Не вилазять із болота.
Учень.
Отака тут зима –
Спасу від жари нема.
Вчитель.
Тваринний світ тут теж багатий:
Жирафи. Мавпи і слони.
І носорогів й бегемотів
Зустрінемо ми тут завжди.
Вчитель. Жирафи - найвища наземна тварина на планеті, вміють швидко бігати і у разі гострої небезпеки, можуть бігти галопом. Завдяки довгій шиї, та довгому язику з півметра, жираф легко дотягується до листя на самісіньких вершечках дерев. Інші тварини не можуть дістати так високо, і тому в жирафів завжди багато корму.
Пекуче сонце. Сухість, спека.
Пустині, пальми і ліси,
Маленькі жителі – пігмеї
І вічне літо навкруги.
(Слайди про жителів Африки)
У Африці проживає плем’я найменших за зростом людей( трошки вище 1 метра). Їх називають «люди завбільшки з кулак». Плем’я самих високих – ватусі (їх зріст сягає 2м). А краще познайомитись з жителями Африки допоможе африканський танок.
(Африканський танок )
Бібліотекар. Любі діти,а зараз я познайомлю вас з книгами, у яких ви знайдете відповіді на різноманітні запитання – це енциклопедії. Вони друкуються для допитливих школярів, які хочуть більше знати про світ природи і життя людей від доісторичних часів до сьогодення. Яскраві ілюстрації пояснюють і доповнюють зміст книжок (презентуються книги «Нова дитяча енциклопедія», «Енциклопедія для чомучок»). Бажаю вам досягти успіхів у навчанні. Пам’ятайте : золото добувають із землі, а знання з книжок.
Допитливим, цікавим будь,
Не поглядай байдуже.
В країну знань велику путь
Долай уперто, друже!
Усе, що пізнане колись,
Завчи, збагни глибоко.
горішок знань, як неба вись,
Красою вабить око.
Вчитель.
Бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас.
Збудило бажання здобути знання,
Щоб потім в житті ви не йшли навмання.
Самим научитись та інших навчати.
Тож я побажаю щоб лінь ви прогнали
І на уроках активними стали!
Дякуємо за увагу! На цьому наш тележурнал закінчився.