Тема 7. Здоровий спосіб життя як основа
збалансованої системи «Людина — довкілля»
Тема заняття: “ Людина — частина природи”
Мета заняття: формувати у гуртківців уявлення про людину, про особливість і неповторність кожної особи; виявити взаємозв’язок між людиною та природою; виховувати сумлінність та наполегливість під час виконання завдань.
Очікувані результати: вихованці пояснюють зв’язок людини з природою; виявляють бережливе ставлення до природи.
Базові поняття та терміни: природа.
Обладнання: фотографії, малюнки, картки, комп’ютер, презентації.
Хід заняття
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
1. Фронтальна бесіда.
— Що таке природа?
— Якою буває природа?
2. Вступне слово керівника гуртка.
З початку становлення людського суспільства природа для людини давала все: житло, їжу, одяг, предмети захисту, знаряддя праці. З часом людина брала від природи все більше і більше, бо збільшувались потреби, збільшувалась кількість людей на планеті. Сьогодні ми повинні з’ясувати, чи існує взаємозв’язок між природою та людиною, яке місце займає людина в природі. Перед тим як ми почнемо обговорювати питання заняття, давайте розгадаємо ребус.
4. Повідомлення теми заняття.
5. Оголошення мети та завдань заняття.
III. Засвоєння нових знань
— Що таке жива природа?
— Які ознаки живої природи ви знаєте?
— Чи характерні ці ознаки для людини?
Так, а це означає, що людина є частиною природи.
Людина — це творіння природи, її унікальна й розумна частина. Природа й людина взаємопов’язані та впливають одна на одну.
Людина живе в оточенні тіл природи. Рослини дають їй продукти харчування, корм для свійських тварин, сировину для промисловості, речовину для виготовлення ліків тощо.
Тварини забезпечують людину цінними продуктами харчування. Вони є зручним видом транспорту у важкодоступних місцях земної поверхні (гори, пустелі) і в сільській місцевості. Хутро, шкіра та вовна деяких тварин забезпечують людину теплим одягом. Отже, людина є частиною природи, і не просто частиною, а вінцем природи.
2. Інтерактивна гра «Мікрофон».
— Чому людину вважають вінцем природи?
3. Слово керівника гуртка.
У давнину люди майже повністю залежали від природи. Найдавніші люди займалися збиральництвом та мисливством. Людина не могла протистояти природним стихіям: ані пожежам, ані повеням, ані посухам, ані великим хижакам. Тому і тривалість життя давньої людини була не більше за 28 років.
Одним із важливих кроків людського суспільства стало окультурення рослин та одомашнення тварин. Це дало можливість отримувати урожаї та держати тварин, які давали їжу, хутро. А виведення нових сортів рослин дозволило отримувати більші врожаї. Те ж відбувалося з одомашненням тварин. Людина навчилась виводити нові породи тварин. Із часом кількість виведених сортів рослин та порід тварин зростала, а залежність життя людини від збиральництва стала меншою. Людина розорювала землі, облаштовувала свій побут. З’являлися все нові й нові засоби праці.
Із часом, вивчивши природу, вони не лише пристосовувались до неї, але й активно змінювали її в бажаному для себе напрямі. Вплив господарської та інших видів діяльності людини на природу зростає з року в рік.
Чи є ще хоч одна жива істота на Землі, яка могла б так змінити навколишнє середовище? (Ні.) Мабуть, через це людина і є «вінцем природи».
4. Завдання.
1)Зробіть малюнок «Місце людини в природі».
Презентація вихованцями власних малюнків
2) Зв’язок людини з природою (характеристика за малюнками та з власного досвіду).
Слово керівника гуртка.
Ми з вами з’ясували, що людина змінює природу.
Проблемні запитання.
— Та чи завжди це на користь природі?
— Чи може людина існувати без самої природи?
Давайте дамо відповіді на ці запитання.
Ще сто років тому здавалося, що влада над природою безмежна. Та із часом виявилося, що своєю діяльністю людина змінює природу, наносячи непоправної шкоди довкіллю.
Життя людини залежить від таких чинників, як повітря, вода, ґрунти, рослинний та тваринний світ. А отже, з одного боку, людина вийшла з-під влади природи, а з іншого — зв’язок із природою в людини не може обірватися, бо це призведе до вимирання людини.
Повітря. Це важлива складова життя людини. Склад повітря повинен бути незмінним: азоту 71 %, кисню 21 %, вуглекислого газу 0,03 %, якщо відбудуться зміни у складі повітря, то це призведе до хвороб органів дихання, а в подальшому — до смерті.
Вода. Організм людини не може прожити без води, бо вона бере участь у різних процесах, які протікають в організмі людини. І від того, яка вода потрапляє в організм, залежить і здоров’я людини.
Ґрунти. Кількість родючих ґрунтів на планеті зменшується. Ґрунти виснажуються. Та кількість добрив, яку вносили люди в ґрунти, була занадто великою, що і спричинило зменшення кількості родючих ґрунтів.
Господарюючи, людина вирубувала ліси, осушувала болота та річки. Все це призвело до зменшення розмаїття живих організмів на Землі.
Доволі часто цей вплив завдає непоправних змін природі. Через активну й не завжди раціональну діяльність людина все частіше стає причетною до зникнення представників живої природи — тварин і рослин. Надмірне промислове будівництво, осушення заболоченої місцевості, вирубування лісів призводить до зникнення рослин і тварин на великих площах.
Отже, людина, втручаючись у природу, повинна пам’ятати, що природа залишається єдиним і незмінним джерелом усіх багатств, які потрібні людині для існування. Тому головний обов’язок кожної людини і всього суспільства в цілому — це дбайливе ставлення до природи, збереження представників рослинного і тваринного світу.
5. Завдання Складання схеми «Що природа дає людині».
Природа
Повітря Воду Ґрунти Рослини Тварини (Доповнення схеми з обговоренням)
6. Фізкультхвилинка.
7. Інтерактивна гра «Питання – відповідь» (робота в малих группах)
IV. Закріплення нового матеріалу
1. Інтерактивна гра «Швидка допомога».
Вихованцям пропонується швидко поставити керівнику грутка запитання з тих частин теми, які були незрозумілими або не зовсім зрозумілими.
2. Вправа «Згадаємо основне».
Юннатам пропонується за кілька хвилин повторити основні терміни з вивченої теми. Потім вихованці відповідають на проблемні запитання, що було головним на занятті.
Життя давньої та сучасної людини
Ознаки |
Життя давньої людини |
Життя сучасної людини |
Які галузі господарювання переважали? |
|
|
Чи залежало життя від природних явищ? |
|
|
У кого тривалість життя була більшою? |
|
|
4. Завдання.
Користуючись карткою «Місце походження деяких культурних рослин», назвіть батьківщину квасолі, картоплі, дині. (Роздавальний матеріал.)
VI. Підбиття підсумків заняття
Інтерактивна гра «Незакінчене речення».